H
Du må snarest ta kontakt med en «omdømmeekspert», Deph!I en litt obskur øst-europeisk matbutikk i Bergen kjøpte jeg et par gange russisk torskelever på boks. Rett og slett usannsynlig godt. Jeg vil faktisk strekke mot at det ikke sto så veldig langt tilbake fra Foie Gras.
Du har ike mot formodning et bilde av boksen? Jeg kan evt se etter det neste gang jeg drar over.Om en måneds tid er skreisesongen igjen i gang. Mange vet å nyte denne.
Men en litt oversett råvare der er torskeleveren.
I en litt obskur øst-europeisk matbutikk i Bergen kjøpte jeg et par gange russisk torskelever på boks. Rett og slett usannsynlig godt. Jeg vil faktisk strekke mot at det ikke sto så veldig langt tilbake fra Foie Gras. Her er det rom for å lage noe godt.
Jeg vet ikke helt hva jeg tror blir best, men jeg skal forsøke meg frem når de dukker opp. Blandet med litt olivenolje, krydder og kanskje litt kapers kan jeg se for meg at dette kan bli godt som pålegg på ristet brød.
Tenk en ball med sushiris, så litt hakket rått hvalkjøtt i midten, og så en klatt med toskelever og en kapers.
Nei, har ikke det. Og de siste gangene jeg har vært innom butikken for å se etter den har den ikke være der. Eneste jeg husker er at boksen var lav og bred. 4-5 tomme x 1" eller deromkring og masse uforståelige bokstaver på.Du har ike mot formodning et bilde av boksen? Jeg kan evt se etter det neste gang jeg drar over.
Jepps, skjære ut stykket til guanciale og speke det.Fikk også med tre halve grisehoder gratis - får se om jeg skal prøve meg på sylte, lage lage langstekte svinekjaker eller prøve med på selvlaget guanicale eller en kombinasjon av de. Sylte er dog mye arbeid så spørst om jeg gidder.
Bra investering.Investerte i en halv glad gris som har tusset rundt på Svartskog utenfor Oslo. Fostret opp på annet enn kraftfôr. Betalte 135 kroner kiloen ferdig partert, vakumert og merket. Det var kun ca 2 kilo kvernet kjøtt så de har utnyttet relativt bra. Fikk også med to pakker med litt kraftben og kjakefett. Totalt ca 25 kilo kjøtt, en del av det fortsatt på ben selvsagt.
Fikk også med tre halve grisehoder gratis - får se om jeg skal prøve meg på sylte, lage lage langstekte svinekjaker eller prøve med på selvlaget guanicale eller en kombinasjon av de. Sylte er dog mye arbeid så spørst om jeg gidder.
Har ikke smakt ennå, men kjøttet så og kjentes veldig bra ut.
For den som vurderer å kjøpe griseslakt - selv en halv liten gris er MYE kjøtt, så man må ha godt med plass i fryseren.
Jeg viser til ordet villfisk. Og det er forskjell - har prøvd begge fra Leiren.Tradisjonsmat laget av oppdrettsfisk. Ja-ja.....
I motsetning til oppdrettskyr, oppdrettsgriser, oppdresssauer og oppdrettsfjørfe tenker du vel på?Tradisjonsmat laget av oppdrettsfisk. Ja-ja.....
Driter jeg i, det smaker helt fortreffelig.Hehe, nå kan man vel ikke sammenligne oppdrettsfisk med sauehold og spesielt ikke regnbueørret som er et fremmedelement i norsk fauna
Nei, no er du streng, Deffe. Som om vi berre har neandertalmat og pellets å velgje mellom. Eg har lært etter kvart at kosthaldet og omgjevnadane til maten eg tek til meg, har svært mykje å seie for smaken.I motsetning til oppdrettskyr, oppdrettsgriser, oppdresssauer og oppdrettsfjørfe tenker du vel på?Tradisjonsmat laget av oppdrettsfisk. Ja-ja.....
.... eller oppdrettsfrukt og oppdrettsgrønt....
Godtar du bare vilt og ting som er høstet i villmarken?
Er ikke norsk tradisjonsmat mer enn neandertalkosthold for deg?
Det er mye vakkert og godt å hente i naturen. De programmene til Mears er fine, herlige å sitte og nyte. Tindved er jeg ikke ukjent med fra før, men det var godt med en påminnelse. Flere gode artikler/blogger om tindved på nettet, ser jeg.Tindved kan man høste de herligste bær fra. Koker man disse inn til en sirup har man flytende gull. Nydelig både i drinker, andre drikker og til desserter. Vel verdt å plante et par busker i hagen.
En annen gammel og litt glemt plante man kan høste nydelige bær fra er slåpetorn. Noen kjenner kanskje smaken fra pacharan eller sloe gin.
Det er faktisk en givende holdning at man skal spise etter sesongene. Resten av sanseapparatet forteller jo en hvilken årstid man er i. (og du trenger ikke være låst i 4 om du ikke insisterer).Som nevnt i en annen tråd var jeg for et par uker siden på Maaemo. Det er dyrt som faen, men det er er greit korrektiv til de som måtte leve i den villfarelse at det ikke finnes førsteklasses råvarer her i landet. Og mange av de er ganske enkle også: vilt, fisk, skalldyr, rotgrønnsaker, korn og så burtetter. Bortsett fra drikken er alt de serverer norsk. Så ingen pepper i maten og matturisten på nabobordet kunne ikke få sitron i vannet sitt.
Nå har det vært en del trøbbel med importen fra Sør-Europa pga det kalde været der, men det er også mulig å følge de lokale sesongene og spise ting som er syltet, tørket og fermentert. Det er ikke slik at man MÅ spise ca det samme året rundt. Følger man sesongene er det både bedre og billigere. Og kanskje lærer man seg noen nye retter også.