De (glo)varmes lydselskap

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Dette er en medlemstråd for dem som helt eller tidvis elsker varm, mørk lyd.

Det er lov å være medlem hvis man innimellom liker lys og kjedelig lyd, men likevel har et hjerte for den varme fyldige lyden.

Dette er tråden for dem som tenker "klinisk" når man leser beskrivelser som "nøytral", som får nevroser av ordet "nøytral"

Velkommen!
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Dette er tråden for dem som tenker "klinisk" når man leser beskrivelser som "nøytral", som får nevroser av flate frekvensresponskurver.
Flate frekvenskurver trenger ikke å gi nevroser, V-kurver er mer årsak til nevroser. Og du sitter jo vasket i gledestårer med LCD-2 og 3 på hodet, og begge har relativt flat FRP.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Flate frekvenskurver trenger ikke å gi nevroser, V-kurver er mer årsak til nevroser. Og du sitter jo vasket i gledestårer med LCD-2 og 3 på hodet, og begge har relativt flat FRP.
Sant nok. Jeg burde visst du tok meg bokstavelig. Har rettet opp fadesen. Nå får du komme med noe ordentlig innhold! En liste over hva slags utsyr som hører hjemme i en slik klubb, for eksempel!
 
T

Tittentei

Gjest
For å få litt fart på tråden, så kan jeg jo komme med et artig spørsmål til alle kjente og kjære medlemmene her i tråden.

Hva var ditt første møte med mørk lyd, og hva følte du da du hørte det?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Flate frekvenskurver trenger ikke å gi nevroser, V-kurver er mer årsak til nevroser. Og du sitter jo vasket i gledestårer med LCD-2 og 3 på hodet, og begge har relativt flat FRP.
Sant nok. Jeg burde visst du tok meg bokstavelig. Har rettet opp fadesen. Nå får du komme med noe ordentlig innhold! En liste over hva slags utsyr som hører hjemme i en slik klubb, for eksempel!
Audeze LCD-2 og Violectric HPA V200 burde vel kvalifisere av komponenter.

Selv er jeg nå såpass voksen at en ørliten lift av de øvrefrkvenser ønskes på spansk gitar og noe klassisk musikk, på Rock, blues og jazz liker jeg ovenfornevnt kombo.

Klassifiserer jeg da muligens som "hang around" :rolleyes: "ser da bort fra organisasjonen som kjører motorsykkel"

Urban Dictionary: hang around
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg hadde vel HD650 som første bekjentskap, og med Woo WA2 ble jeg frelst. Senere, med LCD-2/3 på Woo WA2 (som i den sammenhengen har mye av lydsignaturen til V200) ble jeg frelst igjen . Min varmeste og deiligste opplevelse var imidlertid med lånt Cary Xciter på LCD-2. Men Xciteren hadde desverre en brum jeg ikke fikk bukt med. Et av mine tristeste øyeblikk var når jeg skjønte det ikke løste seg med den brummingen så jeg ikke kunne beholde den.
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Mitt første ordentlige møte med skikkelig mørk, varm og luftig lyd kom med Sennheiser HD 650 og WA6-SE med Mullard GZ37. Det var første trekk i en lang linje av behagelige opplevelser. Husker fortsatt jeg satt hele den natten og kastet på hodet og diddlet med føttene i ren eufori. Det var en herlig opplevelse.

Senere var det LCD-3 med WA6-SE, USAF-596 og 6DR7. Den kombinasjonen gjorde at jeg nesten fikk kontant ståtiss, og for ikke å snakke om WA2 med HD 650! Oh, mama salvia den komboen får siklet til å fråde om truten på meg.

Er mange flere komboer, men dette var da de første.
 
T

Tittentei

Gjest
På Hortenmessa i 2012 hadde Stereofil Tannoy DC10A, husker ikke forsterkeri, men de brukte Antilope DAC'en. Det var også ekstremt veloppløst, varmtlåtende med deilig bass. Beste lyden på messa.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hei. Mitt navn er Loevhagen, og jeg liker realistisk lyd. Aka "mørk" lyd.

Etter å ha hatt AKG 272, K702 og HD800 - så kjøpte jeg et par Audeze LCD-2 (rev. 1) fra Over There. Ble nesten satt litt ut av å endelig finne en hodetelefon som spilte musikk med stor M (M for mørk?).

Fikk noe pepper i starten da jeg uttalte at de forutnevnte hodetelefonene hadde typisk hodetelefonlyd, mens LCD-2 formidlet musikken på en mer realistisk måte i mine ører.

Anyway. I'm happy med å ha funnet hjem.

loevhagen.jpg
 
Sist redigert:
S

sorgenfri

Gjest
Hadde jeg bare kunne sakse inn hva jeg har ytret om lyse, foner trengte jeg vel ikke søke om å bli tatt opp som medlem her:)
 
S

sorgenfri

Gjest
@Vredens: Pent!

Du, spiller vel på Hodetelefoner endel du også? Hvordan kobler du opp - mot vinylriggen?
 
V

vredensgnag

Gjest
@Vredens: Pent!

Du, spiller vel på Hodetelefoner endel du også? Hvordan kobler du opp - mot vinylriggen?
TAPE OUT fra Unison Research til Grace, eller så kobler jeg mine Audezer til spolebåndspillerens Headphone OUT.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
På Hortenmessa i 2012 hadde Stereofil Tannoy DC10A, husker ikke forsterkeri, men de brukte Antilope DAC'en. Det var også ekstremt veloppløst, varmtlåtende med deilig bass. Beste lyden på messa.
Antelope audio sin zodiac gold dac er en nydelig sak. Oppløst high end lyd uten noen skarpe kanter. Syns det er rart flere ikke har (prøvd) den. 30.000kr er jo småpenger i hifi sammenheng.

Forøverig melder jeg meg inn her med hele heed anlegget. Digg med utstyr som gjør at du fokuserer på musikken og ikke teknikken.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hm. Kan OPPO PM-1 (som nevnt i annen tråd) være noe som varmer?

Ser litt kjølige ut, men "looks can be deceiving" - og man skal vel som kjent ikke "judge the headphone from it´s cover"



 
S

sorgenfri

Gjest
Vet ikke hvorfor ( synsing only) men jeg antar de vel være kjappere enn LCD, og mer lik Fostex `ene ?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For å få litt fart på tråden, så kan jeg jo komme med et artig spørsmål til alle kjente og kjære medlemmene her i tråden.

Hva var ditt første møte med mørk lyd, og hva følte du da du hørte det?
Min første reaksjon da jeg så dette spørsmålet, var minnet om en gang for mange herrens år siden, da jeg dro til Oslo Hifi Center for å kjøpe nye høyttalere. "Hvor mye har du tenkt å gi, da?" spurte Geir Tømmervik. "Maks 20.000", sa jeg. "Kom her", sa Geir og geleidet meg inn på et av lytterommene. Først spilte han på noen Doxa-høyttalere, hvorpå han snudde meg 180 grader rundt og satte i gang noen Dynacell-høyttalere. De lød mørkere! :) Så mye mørkere at jeg kjøpte dem. Og litt etterpå skaffet jeg meg den daværende Cordis 2.0 fra Adyton. A match made in heaven!

Men dette var kanskje litt på siden av hva trådstarter hadde tenkt seg.
 
Topp Bunn