|
Det sitter elektrolytter på utgangen på min DAC... og det låter da helt knall det.
Tak for det, men husk vores som udgangspunkt kun er til højttalerbrug. Vi har ikke ville ofre deres kvaliteter, for at de kunne klare høje VDC værdier.Hei!
Duelund har vel vært nevnt i slike sammenhenger....
Mvh
OMF
http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdfDet var en link i en tråd som refererte en "test" av kondensatorer. Skrevet av en kineser i USA. Tror jeg. Velskrevet synsing og nyttig lesing faktisk. Finner den ikke igjen. Den kom som et tips i en tråd som trolig ikke hadde dette som tema. Andre som kan hjelpe?
Der var den jo. Bare les i vei. Mye fornuftig faktisk. Og legg av noen $$$$$ til kondensatorer.
Hovland musicapHusker du hvem du sammenlignet mellom den gang? Jeg har også hatt gode erfaringer med Auricap/Kimber. Kanskje jeg skal handle inn V-cap og Auricap og sammenligne disse mot min Sonicap. Ganske mye billigere med Auricap da.
Det er slettes ikke dumt, det er mange som mener dette er meget lurt. Har ikke prøvd det selv med film kondensatorer. Jeg har prøvd BlackGate N parallell med en 0.1uf wima, og det hadde positiv effekt.Mulig den beste løsningenen er å parallellkoble 2 forskjellige kondensatorer med forskjelige egenskaper. Kanskje en da vil oppnå de beste egenskapene fra begge kondensatorene. Eller er dette feil?
Interessant lesning.
Målinger og data er en forenklet parametrisering av en kompleks virkelighet. Hvilken relevans målte data har for den enkelte appllikasjonen må være en vurderingssak.Hvordan forklarer "måle-mafian" her på sentralen dette? Er det feil ting vi måler på, eller hører vi mennesker "feil?" :![]()
Kan så være, men to 4-veis delefiltre med dine komponenter koster like mye som to B&W-802D.I min verden er voks-papir og papir-i-olie hifi, det andet kan så være i min computer.
Omvendt, to B&W 802D koster koster lige så meget som to Duelund 4-vejs delefiltre.Kan så være, men to 4-veis delefiltre med dine komponenter koster like mye som to B&W-802D.
Det er mange forskjellige kvaliteter ute å går, og mye av disse sølv og gull greiene er nok mer jåleri enn nytte. Lav toleranse er nyttig da. Elektrolytter er bra nok i massevis, men hvis man absolutt vil, så er det fullt mulig å kjøpe seg til fant fordi det er stas å eie.Ønsker å få forslag på de beste kondensatorene som kan skaffes. Skal brukes på rørutgangen i en DAC. Har sett på V-Cap. Hvem selger V-Cap?
Så man hører ikke forskjell på en elektrolytt eller f.eks teflonkondis når denne står i signalet? har du testet? Jeg må spørre, fordi jeg har vært med på lyttestester og svaret ditt tyder på liten egenerfaring.Det er mange forskjellige kvaliteter ute å går, og mye av disse sølv og gull greiene er nok mer jåleri enn nytte. Lav toleranse er nyttig da. Elektrolytter er bra nok i massevis, men hvis man absolutt vil, så er det fullt mulig å kjøpe seg til fant fordi det er stas å eie.
Det er etter min mening viktigere å se på toleranser enn selve materialet og pris. Vel og merke så henger gjerne gode toleranser sammen med høyere pris. Sølv i Olje kondisser jeg kjenner til ligger vel på bare 2% toleranse, og det er veldig bra, men de er også kostbare. Du må gjerne opp i relativt upraktisk fysisk størrelse med en slik kondis for å matche kapasitansen/størrelse til en elektrolytt.
Vidar
Det er vel som å banne i kjerka, men en god kondis i signalvegen skal oppføre seg som en simpel stump kobber, med det viktige unntak av at den skal blokere DC og filtrere bort LF signaler. Noen mener selvfølgelig at en stump simpel kobber har en definer bar egenlyd, men dem om det. Dersom man ikke kan skille kondensatoren fra en like lang stump med kobber, så gjør kondensatoren jobben sin, og man kan ikke ønske mer ad nøytralitetens vei. Noen ønsker selvfølgelig farving og forvregning, men det er en annen skål. Avhengig av anvendelsen så kan el-lytter i signalvegen være mikrofoniske og de kan bidra til forvregning. Det fleste plastikkondiser har ikke disse problemene. Til de fleste DIY formål som signalkondis mener jeg industristd. ploypropper fungerer greit nok. Mine foretrukkne polypropper er disse fra ICEL, for de formål jeg har testet dem så oppfatter jeg dem som transparente, dvs. jeg er ikke istand til å si at de låter vesentlig forskjellig fra en simpel stump kobber.Jeg skjønner godt at folk kan bruke 8.000 kroner på en enkelt signalkondensator på 3,3 uf, hvis de har pengene.
Hvis jeg skal beskrive med ei setning hva en god kondis i signalveien gjør i forhold til en mindre bra kondis, så er det: Den frigjør musikken i større grad.
Jepp !! Det er så, som du sier.Det er vel som å banne i kjerka, men en god kondis i signalvegen skal oppføre seg som en simpel stump kobber, med det viktige unntak av at den skal blokere DC og filtrere bort LF signaler. Noen mener selvfølgelig at en stump simpel kobber har en definer bar egenlyd, men dem om det. Dersom man ikke kan skille kondensatoren fra en like lang stump med kobber, så gjør kondensatoren jobben sin, og man kan ikke ønske mer ad nøytralitetens vei. Noen ønsker selvfølgelig farving og forvregning, men det er en annen skål. Avhengig av anvendelsen så kan el-lytter i signalvegen være mikrofoniske og de kan bidra til forvregning. Det fleste plastikkondiser har ikke disse problemene. Til de fleste DIY formål som signalkondis mener jeg industristd. ploypropper fungerer greit nok. Mine foretrukkne polypropper er disse fra ICEL, for de formål jeg har testet dem så oppfatter jeg dem som transparente, dvs. jeg er ikke istand til å si at de låter vesentlig forskjellig fra en simpel stump kobber.
mvh
KJ
Nyttig info! Er det slik å forstå at med faradaybur (f.eks hønsenetting?) så hindrer man inn/utstråling av elektriske felt og kobberteip mot magnetiske felt?Kondiser samle opp støy? Gode gud!. Nei ærlig talt, her har man jobbet med digital og analog elektronikk og målt utstrålt, innstrålt, hue og r*va med $$$$$$ utstyr i akkrediterte laboratorier. No way. Aldri har jeg opplevd at en filmkondis har plukket opp noe støy. og da snakker jeg ikke om litt utstrålt fra litt digital elektronikk heller, men påtrykt felt, 10V/meter fra 150kHz til 2GHz.
Hvis man fremdeles er redd for å plukke opp støy så er jo elektrolytter supre, pakket inn i et faradaybur. Er man i det kreative hjørnet kan man jo pakke inn polyprop kondisen i kobbertape og jorde den. Da plukker den ikke opp noe, garantert.
Polykarbonat og polyester er fint. Polyprop tåler mye strøm, og dermed best egnet til ting med høy rippelstrøm. Tantaler støyer lite, gode til ting med lave signalnivåer.
Ellers hadde jeg ikke vært fremmed for å bruke elektrolytter i signalveien heller.
Kåpa på elektrolytten er normal koblet til den negative terminalen. Hvis man sørger for lav impedans fra denne terninalen til referansen (0V eller 'jord') så får man lite problemer med innstrålt.Nyttig info! Er det slik å forstå at med faradaybur (f.eks hønsenetting?) så hindrer man inn/utstråling av elektriske felt og kobberteip mot magnetiske felt?
Er det ingen som har erfaringer med diverse utgangskondensatorer? Jeg har en AN DAC 2.1 hvor jeg pr dato bruker Sonicap. Shuntet utgangskondensatorene med et par kimber caps for moro skyld. Fikk større oppløsing og nærmere mellomtone. Jeg syns faktisk at dynamikken økte samtidig. Hva med V-Cap, Mundorf etc... Er de enda bedre?
Hvis det er ditt oppsett på bildet ville jeg vurdert litt skjerming. Du risikerer å høre forskjellene i radiomotagningsegenskaper og ikke de lydmessige egenskapene.Jeg har noget erfaring i forskellige udgangskondensatore og her er min mening i mit opsæt.