de beste kondensatorene?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Ønsker å få forslag på de beste kondensatorene som kan skaffes. Skal brukes på rørutgangen i en DAC. Har sett på V-Cap. Hvem selger V-Cap?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Det finnes nok ingen "beste kondensator". Den du synes låter best er best for deg.

Personlig liker jeg M-cap sølv i olje godt, faktisk synes jeg den er bedre enn deres dyrere sølv/gull-variant.

Mvh Roger

T

timc

Gjest
Jeg tror nok du må belage deg på litt prøving og feiling. Mange gode kondisser på markedet. Det hele koker ned til hvilken lyd du er på jakt etter.

Jeg vil annbefale deg å spørre på diyaudio.com Der sitter det mange galninger som har prøvd det meste.

Mvh

T

theStig

Gjest
Det sitter elektrolytter på utgangen på min DAC... og det låter da helt knall det.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Er det ingen som har erfaringer med diverse utgangskondensatorer? Jeg har en AN DAC 2.1 hvor jeg pr dato bruker Sonicap. Shuntet utgangskondensatorene med et par kimber caps for moro skyld. Fikk større oppløsing og nærmere mellomtone. Jeg syns faktisk at dynamikken økte samtidig. Hva med V-Cap, Mundorf etc... Er de enda bedre?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kansje upgrade audio kan være behjelpelig med dette , de bør da ha litt peiling, morten hos NAT kan kansje også være til hjelp :)

mvh Jørgen

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det er umulig å si "den kondisen er best" det er avhengig av hva man liker. Bytte av utgangskondensatorer forandrer lydkarakteren. Og de forskjellige merkene gjør forskjellige ting med lyden. Hva andre oppfatter som oppløst og detaljert kan for andre være skrikende og klinisk. Det eneste som er dugelig her er å kjøpe seg par av de man føler er intressant og rett å slett bare prøve seg frem. Selv landet jeg på Auricap i min dac.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Husker du hvem du sammenlignet mellom den gang? Jeg har også hatt gode erfaringer med Auricap/Kimber. Kanskje jeg skal handle inn V-cap og Auricap og sammenligne disse mot min Sonicap. Ganske mye billigere med Auricap da.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det var en link i en tråd som refererte en "test" av kondensatorer. Skrevet av en kineser i USA. Tror jeg. Velskrevet synsing og nyttig lesing faktisk. Finner den ikke igjen. Den kom som et tips i en tråd som trolig ikke hadde dette som tema. Andre som kan hjelpe?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Duelund har vel vært nevnt i slike sammenhenger....

Mvh
OMF

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Hei!
Duelund har vel vært nevnt i slike sammenhenger....

Mvh
OMF
Tak for det, men husk vores som udgangspunkt kun er til højttalerbrug. Vi har ikke ville ofre deres kvaliteter, for at de kunne klare høje VDC værdier.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
"You can't go wrong with Jensen" var en av konklusjonene. Her er det Motron som selger Jensen.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Husker du hvem du sammenlignet mellom den gang? Jeg har også hatt gode erfaringer med Auricap/Kimber.  Kanskje jeg skal handle inn V-cap og Auricap og sammenligne disse mot min Sonicap. Ganske mye billigere med Auricap da.
Hovland musicap
M-cap supreem silver in oil
Solen SM
Auricap

Var de jeg sammenlignet, og likte Auricap best. V-cap har jeg ikke prøvd av den enkle årsak at jeg trenger 3.3uf samme med audionote sin dyre. 7 og 14k for 2 condiser gidder jeg rett og slett ikke å betale.

Prøvde også elektrolytter, Cerafin, BG N og BG NX-HQ nådde ikke opp mot film capene, kanskje på høyde med solen, men ikke de andre.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mulig den beste løsningenen er å parallellkoble 2 forskjellige kondensatorer med forskjelige egenskaper. Kanskje en da vil oppnå de beste egenskapene fra begge kondensatorene. Eller er dette feil?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Mulig den beste løsningenen er å parallellkoble 2 forskjellige kondensatorer med forskjelige egenskaper. Kanskje en da vil oppnå de beste egenskapene fra begge kondensatorene. Eller er dette feil?
Det er slettes ikke dumt, det er mange som mener dette er meget lurt. Har ikke prøvd det selv med film kondensatorer. Jeg har prøvd BlackGate N parallell med en 0.1uf wima, og det hadde positiv effekt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Interessant lesning.

Ang. disse oljekondensatorene fra Jensen. Som det fremkommer fra testen så måler disse kondisene helt forferdelig etter moderne standarder. Men lydkvaliteten feiler absolutt intet. For å snu saken på hodet, så måler billigkondisene som sitter i apparatene mye bedre, men låter mye dårligere.

Hvordan forklarer "måle-mafian" her på sentralen dette? Er det feil ting vi måler på, eller hører vi mennesker "feil?" ::)

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
I min verden er voks-papir og papir-i-olie hifi, det andet kan så være i min computer.

Plastic har dog uomtvistelige fordele hvad angår dc-tæthed, men efter min opfattelse lider lyden kraftigt.

Angående dit spørgsmål, så ja, vi måler noget forkert.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Målemafiaen... Hihi.

Ja. Georg Brandes (en av de store tenkere...) sa jo på ett tidspunkt at nå finner vi ikke opp mere, nu vet vi alt.

Målemafian = Georgs disipler...
Dog, å ta mål av seg til å finne opp noe...

Det er vel å erkjenne at jeg vet ikke alt, så jeg kan ikke vite om det jeg nå vet er alt som er verd å søke etter...
Kan hende jeg søker etter veggen, da MÅ JEG SNU!

K

knutinh

Gjest
Hvordan forklarer "måle-mafian" her på sentralen dette? Er det feil ting vi måler på, eller hører vi mennesker "feil?"  ::)
Målinger og data er en forenklet parametrisering av en kompleks virkelighet. Hvilken relevans målte data har for den enkelte appllikasjonen må være en vurderingssak.

En god analogdesigner vil presumptivt lage en krets som utfører ønsket funksjon ut fra tilgjengelige komponenter. Hvis han lager en krets som eksponerer komponent-variasjon eller er avhengig av en parameter man normalt ikke oppgir på komponenenter så har han i utgangspunktet gjort en dårlig jobb. Elektronikk-bokser er ikke test-instrument for å forsterke forskjellen mellom enkelt-komponenter men tvert imot en dippedutt som skal ha en klart definert funksjonalitet innen gitte toleransegrenser.

Forøvrig kan man designe ganske så komplekse analoge kretser. Jeg fatter ikke hvordan man kan si at en enkelt komponent som en kondis har en "egenlyd" som gjelder uansett om den står i et filter, en forsterker eller i motor-styringen av en CD-spiller.

-k

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
I min verden er voks-papir og papir-i-olie hifi, det andet kan så være i min computer.
Kan så være, men to 4-veis delefiltre med dine komponenter koster like mye som to B&W-802D.

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Kan så være, men to 4-veis delefiltre med dine komponenter koster like mye som to B&W-802D.
Omvendt, to B&W 802D koster koster lige så meget som to Duelund 4-vejs delefiltre. ;)

Nu nævnte jeg jo ikke egne komponenter, jeg laver jo ikke papir-i-oliekondensatorer.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Ønsker å få forslag på de beste kondensatorene som kan skaffes. Skal brukes på rørutgangen i en DAC. Har sett på V-Cap.  Hvem selger V-Cap?
Det er mange forskjellige kvaliteter ute å går, og mye av disse sølv og gull greiene er nok mer jåleri enn nytte. Lav toleranse er nyttig da. Elektrolytter er bra nok i massevis, men hvis man absolutt vil, så er det fullt mulig å kjøpe seg til fant fordi det er stas å eie.

Det er etter min mening viktigere å se på toleranser enn selve materialet og pris. Vel og merke så henger gjerne gode toleranser sammen med høyere pris. Sølv i Olje kondisser jeg kjenner til ligger vel på bare 2% toleranse, og det er veldig bra, men de er også kostbare. Du må gjerne opp i relativt upraktisk fysisk størrelse med en slik kondis for å matche kapasitansen/størrelse til en elektrolytt.

Vidar

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er mange forskjellige kvaliteter ute å går, og mye av disse sølv og gull greiene er nok mer jåleri enn nytte. Lav toleranse er nyttig da. Elektrolytter er bra nok i massevis, men hvis man absolutt vil, så er det fullt mulig å kjøpe seg til fant fordi det er stas å eie.

Det er etter min mening viktigere å se på toleranser enn selve materialet og pris. Vel og merke så henger gjerne gode toleranser sammen med høyere pris. Sølv i Olje kondisser jeg kjenner til ligger vel på bare 2% toleranse, og det er veldig bra, men de er også kostbare. Du må gjerne opp i relativt upraktisk fysisk størrelse med en slik kondis for å matche kapasitansen/størrelse til en elektrolytt.

Vidar
Så man hører ikke forskjell på en elektrolytt eller f.eks teflonkondis når denne står i signalet? har du testet? Jeg må spørre, fordi jeg har vært med på lyttestester og svaret ditt tyder på liten egenerfaring.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Jeg skjønner godt at folk kan bruke 8.000 kroner på en enkelt signalkondensator på 3,3 uf, hvis de har pengene.
Hvis jeg skal beskrive med ei setning hva en god kondis i signalveien gjør i forhold til en mindre bra kondis, så er det: Den frigjør musikken i større grad.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner godt at folk kan bruke 8.000 kroner på en enkelt signalkondensator på 3,3 uf, hvis de har pengene.
Hvis jeg skal beskrive med ei setning hva en god kondis i signalveien gjør i forhold til en mindre bra kondis, så er det: Den frigjør musikken i større grad.  
Det er vel som å banne i kjerka, men en god kondis i signalvegen skal oppføre seg som en simpel stump kobber, med det viktige unntak av at den skal blokere DC og filtrere bort LF signaler. Noen mener selvfølgelig at en stump simpel kobber har en definer bar egenlyd, men dem om det. Dersom man ikke kan skille kondensatoren fra en like lang stump med kobber, så gjør kondensatoren jobben sin, og man kan ikke ønske mer ad nøytralitetens vei. Noen ønsker selvfølgelig farving og forvregning, men det er en annen skål. Avhengig av anvendelsen så kan el-lytter i signalvegen være mikrofoniske og de kan bidra til forvregning. Det fleste plastikkondiser har ikke disse problemene. Til de fleste DIY formål som signalkondis mener jeg industristd. ploypropper fungerer greit nok. Mine foretrukkne polypropper er disse fra ICEL, for de formål jeg har testet dem så oppfatter jeg dem som transparente, dvs. jeg er ikke istand til å si at de låter vesentlig forskjellig fra en simpel stump kobber.

mvh
KJ

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det er vel som å banne i kjerka, men en god kondis i signalvegen skal oppføre seg som en simpel stump kobber, med det viktige unntak av at den skal blokere DC og filtrere bort LF signaler. Noen mener selvfølgelig at en stump simpel kobber har en definer bar egenlyd, men dem om det. Dersom man ikke kan skille kondensatoren fra en like lang stump med kobber, så gjør kondensatoren jobben sin, og man kan ikke ønske mer ad nøytralitetens vei. Noen ønsker selvfølgelig farving og forvregning, men det er en annen skål. Avhengig av anvendelsen så kan el-lytter i signalvegen være mikrofoniske og de kan bidra til forvregning. Det fleste plastikkondiser har ikke disse problemene. Til de fleste DIY formål som signalkondis mener jeg industristd. ploypropper fungerer greit nok. Mine foretrukkne polypropper er disse fra ICEL, for de formål jeg har testet dem så oppfatter jeg dem som transparente, dvs. jeg er ikke istand til å si at de låter vesentlig forskjellig fra en simpel stump kobber.

mvh
KJ
Jepp !! Det er så, som du sier.
Om man har dc blocking på inngangene på forsterkeren kan man somregel skippe utganskondensatorer i kilder, da de ikke har noe for seg da dc'n uansett blir filtrert i forsterkeren. Dette sagt så anbefaler jeg ingen til å skru de ut av kildene sine uten å være 100% sikker på hva man driver med.

P

paradigm

Gjest
Trådstarter spurte etter kondiser på utgangen av en dac. Lcaudio har følgende forslag: "Store polypropylen kondensatorer er gode til højttaler delefiltre, men samler for meget digital støj op inde i afspilleren, på grund af den store fysiske størrelse. Vi anbefaler enten at skifte til AVX tantaler, som har en blød og varm klang, eller hvis det må koste lidt mere, Black Gate NX-Hi-Q".

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Kondiser samle opp støy? Gode gud!. Nei ærlig talt, her har man jobbet med digital og analog elektronikk og målt utstrålt, innstrålt, hue og r*va med $$$$$$ utstyr i akkrediterte laboratorier. No way. Aldri har jeg opplevd at en filmkondis har plukket opp noe støy. og da snakker jeg ikke om litt utstrålt fra litt digital elektronikk heller, men påtrykt felt, 10V/meter fra 150kHz til 2GHz.
Hvis man fremdeles er redd for å plukke opp støy så er jo elektrolytter supre, pakket inn i et faradaybur. Er man i det kreative hjørnet kan man jo pakke inn polyprop kondisen i kobbertape og jorde den. Da plukker den ikke opp noe, garantert.

Polykarbonat og polyester er fint. Polyprop tåler mye strøm, og dermed best egnet til ting med høy rippelstrøm. Tantaler støyer lite, gode til ting med lave signalnivåer.

Ellers hadde jeg ikke vært fremmed for å bruke elektrolytter i signalveien heller.

P

paradigm

Gjest
Kondiser samle opp støy? Gode gud!. Nei ærlig talt, her har man jobbet med digital og analog elektronikk og målt utstrålt, innstrålt, hue og r*va med $$$$$$ utstyr i akkrediterte laboratorier. No way. Aldri har jeg opplevd at en filmkondis har plukket opp noe støy. og da snakker jeg ikke om litt utstrålt fra litt digital elektronikk heller, men påtrykt felt, 10V/meter fra 150kHz til 2GHz.
Hvis man fremdeles er redd for å plukke opp støy så er jo elektrolytter supre, pakket inn i et faradaybur. Er man i det kreative hjørnet kan man jo pakke inn polyprop kondisen i kobbertape og jorde den. Da plukker den ikke opp noe, garantert.

Polykarbonat og polyester er fint. Polyprop tåler mye strøm, og dermed best egnet til ting med høy rippelstrøm. Tantaler støyer lite, gode til ting med lave signalnivåer.

Ellers hadde jeg ikke vært fremmed for å bruke elektrolytter i signalveien heller.
Nyttig info! Er det slik å forstå at med faradaybur (f.eks hønsenetting?) så hindrer man inn/utstråling av elektriske felt og kobberteip mot magnetiske felt?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Nyttig info! Er det slik å forstå at med faradaybur (f.eks hønsenetting?) så hindrer man inn/utstråling av elektriske felt og kobberteip mot magnetiske felt?
Kåpa på elektrolytten er normal koblet til den negative terminalen. Hvis man sørger for lav impedans fra denne terninalen til referansen (0V eller 'jord') så får man lite problemer med innstrålt.

Kobbertape funker på samme måten, men den må kobles til referansen. De skjermer bare elektriske felt.

Et faradaybur utligner elektriske felt, og skjermer både for innstrålt og utstrålt. Husk at åpninger i buret vil slippe inn/ut stråling. Det er den lengste siden av åpningen som teller. Åpninger bær være mindre enn 1/8 bølgelengde, og minimum 1/4 bølgelengde.

Magnetiske felt er det litt verre med. De kan enten kortsluttes med kobberbånd, hvis man vet kilden, og den er av høy frekvens. Sjekk trafoene i en switchmode strømforsyning. De har gjerne et magebelte av kobber.
Ellers er det u-metall som gjelder, men det er litt kronglete. Noen mikrofontrafoer har slikt.
Best å hindre/minimere magnetisk utstråling i utgangspunktet.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
CableGuy, er det SoniCap teflon du har nå? Jeg har det og er godt fornøyd. Enkelte mener at disse er helt på høyden med v-cap...

Pass på å ikke ha for stor verdi (kan miste detaljer), og ikke for liten (kan miste bass)...

Selv bruker jeg SoniCap Teflon 0,47uF uten bass avrulling...
http://www.soniccraft.com/sonicap_platinum.htm

Mvh
Tom

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Olof Lilja ved Upgradeaudio: "Jag har testat lite med Platinum 0,47uF och koppar PIO på 0,022uF i paralell med mycket gott resultat. Större och mer precis ljudbild, större djup och mer dynamik i mellantonen. Har inte testat med Platinum 0,022uF än då jag blev allt för nöjd med resultatet för att fortsätta! :)
Jag tog några Jensen 0,022uF copper PIO 630V som jag hade liggande. Ja det blev den bästa kondensatoren jag någonsin hört. A-N PIO skulle säkert göra mycket av det samma."
Jeg vurderte Sonicap Platinum, 0,47uF i parallell med en 0,0022 av samme kvalitet. Men å kjøre en kobber i olja på 0,022 ser høyinteressant ut nå :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.062
Sted
Sjælland. Danmark.
Er det ingen som har erfaringer med diverse utgangskondensatorer? Jeg har en AN DAC 2.1 hvor jeg pr dato bruker Sonicap. Shuntet utgangskondensatorene med et par kimber caps for moro skyld. Fikk større oppløsing og nærmere mellomtone. Jeg syns faktisk at dynamikken økte samtidig. Hva med V-Cap, Mundorf etc... Er de enda bedre?
:) :) :)
Jeg har noget erfaring i forskellige udgangskondensatore og her er min mening i mit opsæt.

I denne hjemmebygget forforstærker sidder der til højre i strømforsyningen Jensen 4 - poler. De bruges rigtig meget grundet deres kvaliter. De er hurtige. Jeg har dem også i strømforsyningen til cd-afspilleren.
Der er monteret nogle Black Gate, de sorte, fordi det samlede lydbillede var en lille smule tyndt. Black Gate giver fylde og bas. Man mister noget i hurtighed. Der sad også to større Black Gate, men de blev fjernet da lyden blev gumpetung.
Der blev monteret Duelund aluminium kondensatorer, og rummet blev større, klare , naturligere. Efter en 14 dage skulle der prøves med andre kondensatore og valget faldt på Duelunds kobber kondensatore og de sidder der stadig grundet kvaliten. Det er de hvide, der er omviklet med malertape.
Kondensatoren har meget stor betydning for kvaliten og det gælder også for modstanden. Her foreslår jeg Vishae modstande, som er krævende med det hele, og skal tilspilles. Først er musikken i højttaleren, men efter en tid slipper musikken og er i rummet, hvis resten lever op til det.
Mvh. Sven Palvig

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg har noget erfaring i forskellige udgangskondensatore og her er min mening i mit opsæt.
Hvis det er ditt oppsett på bildet ville jeg vurdert litt skjerming. Du risikerer å høre forskjellene i radiomotagningsegenskaper og ikke de lydmessige egenskapene.

Topp Bunn