De" beste" kablene først eller sist i kjeden

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
He he! Litt artig det her! Bare hviske ordet kabel og man får svar så det holder:)Noe fasitsvar hadde jeg vel egentlig ikke forventet. Men det er vel sånn som mange sier at så lenge man er fornøyd selv (så lenge det varer), så er vel alt gulle godt, takker uansett for mange gode innspill, og litt sunn diskusjon:)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Den beste kablen må være først ! Bruker du den beste sist , vil jo kvaliteten på signalet være forringet da det vil komme frem til denne kabel . Dette vil jo ingen kabel "reparere" . Mtt tips er : bruk like kabler hele veien , da vil du jo få et signal som ikke taper seg .
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Fasitsvaret er å kjøpe noen rimelige og greie kabler som på dokumentert vis gjør jobben på en velegnet måte i _hele_ kjeden. Det ER faktisk fasitsvaret. Alt utover dette er rent lydkvalitetsmessig helt unødvendig og kun noe man eventuelt gjør for morro skyld fordi man liker slikt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skjønner ikke hva dere krangler/diskuterer ?

At det kan være hørbar forskjell er bevist med måling her inne tidligere.

Så svar trådstarter i stedet for å diskuter noe som er avklart tidligere. Dette har og Asbjørn snakket om i mange tråder.
-----------
Og for dere nye som leser dette, bruk pengene deres på det andre enn kabler. Kabler er bare som et krydder å regne og knapt det.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Påstanden om "fasitsvar" går ikke på om det er hørbare forskjeller eller ei, lovemusikk, det går på det at det er veldig enkelt å finne noen greie dokumenterte kabler som gjør det de skal gjøre _riktig_. Om man ønsker å bruke kabler for å tune seg i andre retninger enn det oprinnelige signalet så er dette som jeg sa i mitt forrige innlegg, noe man gjør for morro skyld, men det er ikke noe man gjør for å kunne krysse av for optimal lydkvalitet på kabeldelen av anlegget.

Min rent subjektive mening, som _ikke_ er noen fasit, er at det kun er fornuftig å bruke aktive komponenter eller høyttalere for tuning av lydkvalitet og klang. Hvis det låter dårlig med kabler som bevarer signalintegriteten på dokumentert vis så er det ikke kablene som skal byttes ut om man ønsker å ende opp med det beste sluttresultatet i fremtiden.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
At det kan være hørbar forskjell er bevist med måling her inne tidligere.
Hvor finner jeg dette?
Har ny pc, så har ikke lagret linkene her, men en plass innpå her står det. Asbjørn har og her inne skrevet hvorfor det er forskjell og hvordan apparatene kan på virke dette.

Men kan nå begynne å lete her: Kabelhjørnet


Påstanden om "fasitsvar" går ikke på om det er hørbare forskjeller eller ei, lovemusikk, det går på det at det er veldig enkelt å finne noen greie dokumenterte kabler som gjør det de skal gjøre _riktig_. Om man ønsker å bruke kabler for å tune seg i andre retninger enn det oprinnelige signalet så er dette som jeg sa i mitt forrige innlegg, noe man gjør for morro skyld, men det er ikke noe man gjør for å kunne krysse av for optimal lydkvalitet på kabeldelen av anlegget.

Min rent subjektive mening, som _ikke_ er noen fasit, er at det kun er fornuftig å bruke aktive komponenter eller høyttalere for tuning av lydkvalitet og klang. Hvis det låter dårlig med kabler som bevarer signalintegriteten på dokumentert vis så er det ikke kablene som skal byttes ut om man ønsker å ende opp med det beste sluttresultatet i fremtiden.
Jeg tenkte nå mer generelt om det er målbart eller ikke. Og målbart er det, men dog bare sett målinger i db og ikke på f.eks holografi osv.
Jeg skrev også at det er lite forskjeller og en kan bruke det som krydder og at en bruker pengene først på komponenter.

--------------
Forresten er det mye artig lesing om kabler, også fra undertegnede hehe..
 
Sist redigert:

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Frågan är ska de bästa kablarna vara närmast "sockerbitarna" (kopplingslister/plintar som de heter på svenska) eller längst bort från desamma?
stromlada.jpg

"Sockerbitar" i en eldosa.
sany8832.jpg

Klassisk "Sockerbit"

Eller finns det "sockerbitar" med audiofil-klass?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg selv har nå bestilt Doxa kabler, fordi det er greit med samme merke.
Her kan en lese om de.. SELAND audio - Kabler
Det var da en sørgelig høy pris for noen skarve kabler: 1750kr for 60cm rca. Det finnes selvfølgelig kabler som er dyrere enn dette, men jeg hadde kanskje tenkt at Doxa hadde konsentrert seg om noen "No nonsens-cables" til noen hundrelapper for 1,0m.
 
M

mfufu

Gjest
Jeg syntes arrogansen til "målemafiaen" har nådd en topp nå det siste halve året her på sentralen, og vi som LYTTER bør bare overse alle kommentarene som kommer derfra kanskje? Målinger har uten tvil en nytte men kun inntill en viss grad, alle som påstår noe annet har ikke ører for god musikkgjengivelse etter min mening og erfaring...

Jeg kan dessverre ikke fortelle trådstarter "den sanne og rette virkelighet" men du må bare prøve selv, det finnes ingen fasit på hva som fungerer best med ditt utstyr og i ditt rom, kanskje ikke det svaret du vil høre men sånn er det bare (imho).
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.125
Har ikke lest tråden, sorry. Men med hensyn på spørsmålet i første post: De "beste" kablene skal absolutt først i kjeden. Dvs mellom PU og phonotrinn.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.065
Antall liker
1.057
Sted
'
Jeg syntes arrogansen til "målemafiaen" har nådd en topp nå det siste halve året her på sentralen
Kan du fortelle oss hvem medlemmene av denne målemafiaen er, og aller helst hvem som styrer den, slik at vi andre kan være obs på organisert kriminalitet her inne?
Hvis ikke, antar jeg at denne såkalte mafiaen er et trusselbilde du har diktet opp.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Spenstig diskusjon !

Jeg liker en godt skjermet signalkabel. Hvem har vel ikke bygget bilstereo å fått stømkabelen i nærheten av signalkabelen, Buzzzzzz
Min kosta vel rundt svimlende 300,-

Av høyttalerkabler er jeg nokså likegyldig, bare det ikke er ringeklokkeledning så funker det. Skader ikke om det er en kable som ser litt pen ut heller, men ikke noe over 1500,-

At det er forskjell på kabler har jeg generelt liten tro på. Noen sier at enkelte kabler fungerer som en motstand / filter å defor "kan" endre klangen.

For meg er det å kjøpe HT kabler i 5k klassen helt idioti, kjøp heller 5k dyrere høyttalere, eller 5k i akustikkplater, slikt vil gi mye mer lydforbedring enn en kabel.

Og til alle dere som blåser på dyre kabler, hva med chlas ohlson kablene inni forsterken din ?..........
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg selv har nå bestilt Doxa kabler, fordi det er greit med samme merke.
Her kan en lese om de.. SELAND audio - Kabler
Du har skjønt det ! Kabler fra samme merket er alltid best ! Gratulerer:) . Kunne være spennende å få tilbakemelding om kablene ;)
Er på ferie til neste helg igjen, men skal skrive noen ord. Planen er å skifte ut rca til Doxa også på sikt, men ikke nå. De duger veldig bra de jeg bruker nå.
Er spent selv, da min chord høyttaler ledninger til 2500,- har klart seg godt mot langt dyrere kabler. :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg syntes arrogansen til "målemafiaen" har nådd en topp nå det siste halve året her på sentralen, og vi som LYTTER bør bare overse alle kommentarene som kommer derfra kanskje? Målinger har uten tvil en nytte men kun inntill en viss grad, alle som påstår noe annet har ikke ører for god musikkgjengivelse etter min mening og erfaring...

Jeg kan dessverre ikke fortelle trådstarter "den sanne og rette virkelighet" men du må bare prøve selv, det finnes ingen fasit på hva som fungerer best med ditt utstyr og i ditt rom, kanskje ikke det svaret du vil høre men sånn er det bare (imho).
Hei! Enig med mfufu her.De målbare resultater er til hjelp kun for teknikere som skal bygge,eller teknisk fikserte som er fasinert av måleresultater.Dette har svært
liten verdi for de av oss som lytter til musikk.Med tanke på Holografi og den øvrige presentasjon av et musikkstykke er det den enkeltes hørsel og sinns-stemning
som er avgjørende.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Nå ønsker ikke jeg å diskutere hva slags kabler som er best eller for så vidt dårligst ( tenker andre tar seg av den diskusjonen )
Men for å berolige som har tro på kabler og for så vidt dere andre også, musikken er viktigst!! Og utstyret som man har tilgjengelig for å formidle nettopp Musikk.. er opp til hver en å vurdere hva som for si del er best..Hadde selv et par Focal 1027 Be, som har vert skrytt opp i skyene av pressen opp til flere ganger. Gode høyttalere, tja.. ikke for meg, mulig jeg ikke hadde rett forsterker. Igjen dette med synergi!
Har hørt at chapter audio skal være knall sammen med focal.. En kompis hadde byttet ut et par Snell A2 som bare sto i kjelleren.Med original innpakning, og disse måtte jeg jo prøve.. med et defekt (sprengt) basselement og ditto diskant på andre siden. tok jeg dem med hjem og ante at dette kunne være noe for meg, en helt annen lydsignatur enn focal..meget behagelig lyd:)Disse er nå totalt renoverte med nye elementer all over, importert fra USA, godt fornøyd med de gamle stygge beistene. Så måtte jeg få tak i de rette forsterkerne til Snellene.. Tok kontakt med Håkon Rognlien på pm og han hadde flere gode forslag for det meste rør, og jeg endte med et par monoblokker fra Audio Innovations Supermatch:cool: Så var det kablene da.. Har vert innom en del billig og dyrt! mest billig. Black magic er soleklart favorittene i signalveien. Og nå skal en kompis oppgradere iinen samme merke.. så da overtar jeg de gamle.. BM hele veien, bortsett fra HT kabler da
Mvh!
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Hei! Enig med mfufu her.De målbare resultater er til hjelp kun for teknikere som skal bygge,eller teknisk fikserte som er fasinert av måleresultater.Dette har svært
liten verdi for de av oss som lytter til musikk.Med tanke på Holografi og den øvrige presentasjon av et musikkstykke er det den enkeltes hørsel og sinns-stemning
som er avgjørende.
Dette dreier seg ikke om en hører forskjell på kabler eller ei. Selv sitter jeg med Black Magic "The giant" fordi jeg pr dags dato ikke har klart å lage noe lydmessig bedre selv, og spesielt loddingen på endestykkene er kritisk for mitt vedkommende (nå var kabelen superbillig for mitt vedkommende også, men likevel..).

Det som er poenget er at lydforskjellene på ulike kabler ikke på noen måte er verdt den merprisen som mange produsenter benytter seg av. Det finnes vel knapt noen annen bransje som har en slik enorm avanse som "kabelindustrien"?! Her bruker produsentene et par hundrelapper i materialkostnader og så selges kablene for flere titusner. Det er jo ren og skjær galskap!

Om Nordost sier at de bruker så lang tid på å tvinne Odin-kablene at de må ta et par hundre tusen kroner for "arbeidet", så kan dette ikke forsvares vitenskaplig. Det er jo ikke kjøperen som skal sponse " Nordost-Lars" sine flyreiser og eventuelle ekstraavagante fester. Men for all del: Det finnes mange eiere av Rolex-klokker rundt omkring - uten at Rolex-klokkene viser tiden mer nøyaktig enn klokker til noen hundrelapper.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For å si noe om det trådstarter spør om:

Det spørs. Som Asbjørn har prediket i lengre tid. Hva slags innvirkning kablene har er ikke bare et spørsmål om kablenes egenskaper, men også komponentene de forbinder. Uten å vite noe om f.eks. impedansmatching mellom f.eks. kilde og pre i forhold til samme mellom pre og power, så er det vanskelig å gi gode råd. I tillegg kommer f.eks. skjerming inn i bildet som en joker. Mellom kilde og pre er det som regel full pupp og vel så det. Signalet dempes i praksis nesten alltid i en forforsterker. Dermed vil innstrålt støy være relativt svakere mellom kilde og pre enn mellom pre og power (gitt at den er lik i absolutt forstand).

Så. Er den ene kabelen bedre på alt? Er den bedre på noe, og dårligere på noe annet? Jeg har ikke nok teknisk kompetanse til å veilede i noen retning, men vær forberedt på at en som er vil stille spørsmål av denne typen.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Enig med mfufu her.De målbare resultater er til hjelp kun for teknikere som skal bygge,eller teknisk fikserte som er fasinert av måleresultater.Dette har svært
liten verdi for de av oss som lytter til musikk.Med tanke på Holografi og den øvrige presentasjon av et musikkstykke er det den enkeltes hørsel og sinns-stemning
som er avgjørende.
Dette dreier seg ikke om en hører forskjell på kabler eller ei. Selv sitter jeg med Black Magic "The giant" fordi jeg pr dags dato ikke har klart å lage noe lydmessig bedre selv, og spesielt loddingen på endestykkene er kritisk for mitt vedkommende (nå var kabelen superbillig for mitt vedkommende også, men likevel..).

Det som er poenget er at lydforskjellene på ulike kabler ikke på noen måte er verdt den merprisen som mange produsenter benytter seg av. Det finnes vel knapt noen annen bransje som har en slik enorm avanse som "kabelindustrien"?! Her bruker produsentene et par hundrelapper i materialkostnader og så selges kablene for flere titusner. Det er jo ren og skjær galskap!

Om Nordost sier at de bruker så lang tid på å tvinne Odin-kablene at de må ta et par hundre tusen kroner for "arbeidet", så kan dette ikke forsvares vitenskaplig. Det er jo ikke kjøperen som skal sponse " Nordost-Lars" sine flyreiser og eventuelle ekstraavagante fester. Men for all del: Det finnes mange eiere av Rolex-klokker rundt omkring - uten at Rolex-klokkene viser tiden mer nøyaktig enn klokker til noen hundrelapper.
Ja,jeg sier meg enig med deg om prisene på enkelte av kabelproduktene.Men dette har jo ingenting med det vi hører,og ev.ikke hører.Det vil bestandig være slik
at enkelte produsenter vil ta ut en pris som er helt ubegripelig.Dette er nok noe som gjenspeiles på alle områder i vår verden.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.610
Antall liker
3.204
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Den beste kablen må være først ! Bruker du den beste sist , vil jo kvaliteten på signalet være forringet da det vil komme frem til denne kabel . Dette vil jo ingen kabel "reparere" . Mtt tips er : bruk like kabler hele veien , da vil du jo få et signal som ikke taper seg .
Det svaret er nok dessverre litt for enkelt. Det er helt riktig at "det som er tapt er tapt", men kanskje er det riktigere å plassere den beste kabelen der hvor eksponeringen mot tap eller ekstern påvirkning er størst. Som noen andre har vært inne på så kan ofte spenningen ut fra kilde være langt høyere enn spenning ut fra forforsterker. Hvis du feks i tillegg har lange kabler til effekttrinn, så vil tapspotensialet/potensialet for forstyrrelser i overføringen mellom pre og effekt være langt større enn mellom kilde og pre. Da vil det, alt annet like, være mer hensikstsmessig med den "beste" kabelen i det leddet.

min egen erfaring er dog at godt konstruerte kabler med gode kontakter er så godt som lydmessig identiske i de fleste oppsett. (Jeg har mest balanserte koblinger).
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Ang den kabeldebatten som aldri dør; skrevet av Ole Witthøft i dag, i en sammenheng som har null og niks med kabler å gjøre.

Ifølge videnskaben*, har 13 % af os (måske uden at vide det) såkaldt gyldne ører og omkring 40 % oplever ubevidst musikkens klang på en så indgående måde, at vi kæder musikkens "sound" sammen med selve musikken.


Er du en av de?
 
M

mfufu

Gjest
Huff jeg syntes vi her på sentralen, som så ofte, mister fokus på hva trådstarter faktisk spør om. I dette tilfellet er jeg av den inbitte tro at det ikke går og svare på spørsmålet fordi man MÅ teste selv, men samtidig så kommer det så mange idiot svar her.... jeg startet som medlem her for ca 2 år siden med den holdning at man skullle få MER erfaring og en positiv erfaring her, jeg har fått mye positivt men begynner og bli dritt lei av alle dissse tåpelige diskusjonene, takk for meg.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Huff jeg syntes vi her på sentralen, som så ofte, mister fokus på hva trådstarter faktisk spør om. I dette tilfellet er jeg av den inbitte tro at det ikke går og svare på spørsmålet fordi man MÅ teste selv, men samtidig så kommer det så mange idiot svar her.... jeg startet som medlem her for ca 2 år siden med den holdning at man skullle få MER erfaring og en positiv erfaring her, jeg har fått mye positivt men begynner og bli dritt lei av alle dissse tåpelige diskusjonene, takk for meg.
Ja,jeg henger meg på her.Trådstarter har jo allerede registrert at det blei forandring med å bytte om kabler rundt i anlegget.Det har jeg også registrert i mitt anlegg.
I alle de tilfeller jeg har byttet om på kabler har jeg registrert forandring.Da har sikkert jeg og Trådstarter noe til felles.Oppdagelsen har sikkert ført noe positivt med
seg for Trådstarter som for meg.Erfaring rundt dette var Trådstarters spørsmål til oss andre her på HFS.
Det som da skjer er at det stadige maset om produsenters prissetting av kabel dukker opp.Så går diskusjon videre i dette.Om pengeverdi på kabler.
Jeg må jo si meg enig med "mfufu" her.Diskusjonens verdi går alt for fort ned i 0.
Jeg begynner nesten å tro at noen her på HFS aldri lytter på musikk.
 
Topp Bunn