DDDAC - Power

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
93
Antall liker
0
Trenger tips til god power løsning til DDDAC. Greit med batteri,
men må da ha en grei ladeløsning.

Forslag ?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Snickers; man kan koble den til alle maskiner med usbport. Mener å huske OSX støtter denne type dacer også.

OED: Planlegger du å bruke lm317 reguleringen som er på kortene eller skal du lage noe utenom disse ? Hvor mange tårn har du ?

Foresten:
Om du ser i databladet for lm317 og eller lm1086. Så står det der en krets for bruk som 12v lader.
 

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
93
Antall liker
0
Har egentlig ikke peiling på dette, vil ha det enklest og best mulig, og gjerne brukervennlig. Har ett tårn nå, spiiller det greit blir den utbygd til 5.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Du bør ha en kondensatorbank med store og små kondensatorer og en ørliten spole ut fra batteriene. Spenningsregulator sitter det kanskje på DAC-en fra før?

Berg, har du gått glipp av denne fantastiske historien? http://www.p-p-p-powerbook.com/
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Snickers: Hehe ja jeg hadde ikke sett den der før.

ODE: Siden du ikke har serlig med erfaring, hadde jeg bygget denne her hadde jeg vært deg.
http://tangentsoft.net/elec/teps/
Sleng inn noen bg nx for filtering så har du en glinmrende strømforsyning. Bytt også lm317 med lm1086. Du må også bruke en mindre transformator med feks 2x 6.3v ut da den oprinelige konfigurasjonen er for 24v. Og for stort spenningsdrop over regulatoren er ikke gunstig. Denne er mest egnet for 1 tårn. Om du kjører 5 hadde jeg sett på samme krets men uten regulator delen. Eventuelt brukt en lm1084 (5a regulator) og eventuelt en ekstern transformator på feks. 50va.
 

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
93
Antall liker
0
Takk for svar Berg, hvor bestiller jeg delene, digikey, eller fra norge ?
Finnes det ingen fullgode ferdige/halvferdige alternativer ?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Her er noen ferdige/kit
http://www.welbornelabs.com/modsandmodules.htm

Når deg gjelder deler til STEPS, så er det betydelig billigere å handle deler fra mouser eller digikey kontra feks. elfa. Selv med mva og gebyr.

Om du vil ha littenklere selvbygg så selger samme man TREDS kit som er en enklere utgave som kit. Med to slike og en trafo får du en grei forsyning, med egen sekundær til usb kortet og tda1543 kortet. Betydelig rimeligere er det også.
 

regina

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
93
Antall liker
0
Hva med å kombinere desse to fra Elfa

++

Fabr Cebek
Strömförsörjningsenhet bestående av likriktare, filterkondensator och spänningsstabilisator. Ger en väl filtrerad och stabiliserad likspänning på 12 V. Ansluts till passande transformator med sekundärspänning minimum 15 V. Enheten har ett brett inspänningsområde och klarar en betydligt högre inspänning men på grund av ökad förlusteffekt minskar då den uttagbara strömmen.
Levereras monterad.

Inspänning: 15–25 V~
Utspänning: 12 V=
Utström: 1 A max
Dimensioner: 70×51×40 mm
Artikel- Pris per stykk
Typ nummer

FE-4 85-871-15 198.00



Passande transformator se sidan [186784] och framåt.

++
med denne
++
Skyddstransformator 7,0–20 VA





Fabr Mascot
Skyddstransformator med fast utspänning. Utspänningen är belastningsberoende (se www.elfa.se, pdf). Försedd med termiskt skydd mot överbelastning och kortslutning. Anslutning via 1,8 m sekundärkablage. Sekundärkontakten, som beställs separat, är utbytbar och kan polvändas. Dubbelisolerat utförande.

Inspänning: 230 V~, +6/?10 % 50/60 Hz
Utspänning: Fast, ostabiliserad
växelspänning
Effekt: 7,0–20 VA
Typ 8510 Typ 8710/8810
Dim: 95×51×57 mm 100×63×51 mm
Vikt: 390 g 450 g

++
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2


OED var vel først ute etter en ok ladeløsning for batteriet sitt, skjemaet er hentet fra LM 317 datasheets.
Men dette kan ikke være nok for "plugg inn og glem " ?

Når det gjelder trafobaserte , hva er galt med doumas egne forslag ? ( se dddac.de ) Jeg synes å huske de var bra nok for LMC
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det stemmer, både i min egen og den jeg bygget for PD
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
det stemmer,  både i min egen og den jeg bygget for PD
For 1 tårn er den nok "litt" overkill, da hadde jeg brukt en annen krets. Tricky med 5a på 12v gitt så det så. Det står jo at den er utestet og for folk som vet va de driver med så jeg linket ikke til denne medengang.

Den der AC filter delen på STEPS saken er kjekk. Jeg bruker ikke steps min dac, kun AC filteret uten choker på min dac og det hadde mirakelvirkninger på indusert støy fra andre kretser!

Forøvrig sitter det 4 slike supressor caps og et par andre duppeditter i Noise Harvesteren.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
nettrafo hos kompotek.no

elfa for det meste av resten untatt cerafine lytter

mvh
kjøpte ikke du en r-core trafo fra Hong Kong ?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
For 1 tårn er den nok "litt" overkill, da hadde jeg brukt en annen krets. Tricky med 5a på 12v gitt så det så. Det står jo at den er utestet og for folk som vet va de driver med så jeg linket ikke til denne medengang.
Er ikke overkill power selve mantraet for DIY audio ?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
joda jeg kjøpte 5,men de er brukt opp og de har ikke den modellen lenger

ALT vi holder på med inneholder vel et visst element av OVERKILL

ALLE mine power er OVERKILL + litt til

Mvh
Leif "OVERKILL" Christensen
 

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Er det noen som har bygget strømforsyningen som Douede beskriver på hjemmesiden? Hvilke kondensatorer kan anbefales (de store på 22000) og har det noe for seg å sette inn 47000uF i stedenfor? Regner med at BG std er tilstrekkelig for jobben for de mindre kondisene.

- F
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Er ikke overkill power selve mantraet for DIY audio ?
Jo klart. Men personlig så har jeg mer tro på overkill i form av overdreven; ripple rejection, bypassing, decouping, inductance reduction og demping når det kommer til strøm for små digitale kretser. Fremfor bare å bygge overdrevent stort.
 
Topp Bunn