DD ut fra tv (hdmi)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.860
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Vi har tenkt å pusse opp stue om litt. Vi har for tiden ikke tv i den stuen, men lurte på en til å henge på vegg. Jeg regner med at jeg kommer til å satse på sonos-system (lydplanke foran og to one bak). Jeg har lest at ikke alle tver gjengir med Dolby Digital Surround når lyden år fra tv til sonos-lydplanke (snakker ikke om arc). Har noen av dere erfaringer med dette?

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.354
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror ikke du får sendt noe ut fra TV via HDMI utenom ARC. Men TOSLINK skal gi 5.1 støtte, gitt at Sonos lydplanke har den muligheten ? Så om TV har digital ut (TOSLINK) og lydplanke har denne tilkoblingsmuligheten så er jo det et alternativ.

Alternativt kan du få adapter som konverterer TOSLINK til HDMI; da vil det også fungere.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
DD+ er et superset oppå DD, og vanlige DD-dekodere vil kunne dekode DD-delen. Eventuelt konverteres [DD+]-strømmen om til 640kbs DD (men på en slik måte at man slipper dekoding/reenkoding).

Det er sikker tilfeller på det motsatte, men hovedregelen er at man skal få lyd over toslink selv om lydplanken kun støtter vanlig DD, selv om det man ser på er kodet med DD+.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.652
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Måske også nøtvendigt at velge TV´s digital ut.... Bitstream eller PCM....
Husker ikke, hvilken som er den rigtige :)

Topp Bunn