dCS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jegg tror ikke det er nettet mitt som er problemet; jeg har gigabit hastighet i den kablede delen og et trådløst aksesspunkt 3 m unna lyttposisjonen min. Så jeg er spent på dine erfaringer.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Appen er nå på plass. Så langt har den fungert upåklagelig. Har ikke sjekket den ut på alle områder enda. Gir beskjed hvis jeg møter på samme vanskene.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytten på "Rosinen" Nusse. Den låt stort som en drue og stramt som bare fy. Meget bra sak som du har fått :D
     
    Sist redigert:

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ja, den låt ikke dårlig, men jeg merker nå etter ca 200 timers innspilling at Rosinien har bedret seg vesentlig. Regner med å runde innspillingstiden på 240 t. i løpet av uken. Tar nå også sikte på å prøve den med ekstern klokke som også skulle gi et videre løft. Tror dette blir bra.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Nå har Rossinien rundet 250 timer og skulle være innspilt. Nå låter det veldig bra, men jeg kan ikke la vær å prøve et sacd drivverk koblet opp mot Rossinien. Håper å få testet drivverket i løpet noen dager. Er rimelig spent på om dette blir noe bedre enn bare ren CD avspilling.
    Når vi nå først tester og forhåpentligvis bringer Rossinien opp til et enda høyere nivå lydmessig så vil jeg i helgen installere en meget god ekstern klokke. Vi får se om dette reduserer jitter ytterligere. Blir spennende å høre om endringene blir hørbare/ betydelige.
    Tilbakemelding på dette kommer over helgen.
     
    M

    MPT

    Gjest
    image.jpg

    Er nå en lykkelig eier av P8i MK2.
    Er det noen som har erfaring med å koble til f.eks DCS Verona masterclock?
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det tok litt tid å få skrevet dette innlegget. Tilkoblingen av ekstern klokke til Rossinien hjalp. Lyden ble luftigere og nok også mer detaljert og oppløst.
    Det er en brukt Dcs Scarlatti klokke jeg har koplet til. Det neste nå er å få koplet til et SACD driverk for å kunne spille SACDer. Dette skjer om en uke eller to.
    Ny melding gis når dette er gjort.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det tok litt tid å få skrevet dette innlegget. Tilkoblingen av ekstern klokke til Rossinien hjalp. Lyden ble luftigere og nok også mer detaljert og oppløst.
    Det er en brukt Dcs Scarlatti klokke jeg har koplet til. Det neste nå er å få koplet til et SACD driverk for å kunne spille SACDer. Dette skjer om en uke eller to.
    Ny melding gis når dette er gjort.
    Spennende!
    Jeg har samme erfaring med klokke som deg.

    Ellers har jeg lenge tenkt å foreslå at jeg evt kunne ta med meg min Paganini transport og komme innom deg hvis det kunne være interessant. Jeg er på ferie nå, men er hjemme om en drøy ukes tid.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mener å ha lest ute på www at Rossini med tilhørende ekstern klokke er like god som Vivaldi! -;).

    Final
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Til Ola R.
    Det hadde vært veldig interessant å få prøvet Paganini transporten for å høre forskjellen. Jeg er hjemme fra ferie til helgen. Vi kan avtale nærmere nå du kommer hjem fra ferie.

    Til Final
    Jeg har så langt ikke hørt Rossini med den klokken som er laget til den. Det eneste jeg vet er at det i det vesenlige er den samme klokken som sitter i Rossinien som i den eksterne Rossiniklokken. Forskjellen må da ligge i at den andre ligger i et separat kabinett og med egen strømforskyning. Jeg har også hørt at ekstern klokke gir en klar lydforbedring på RossinienDet hadde forøvrig vært å håpe på at de på www har rett, men ????
     
    Sist redigert:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    @Nusse
    Da tar jeg kontakt om en drøy ukes tid.

    Jeg har den separate Rossini-klokken. Jeg har ikke eksperimentert så mye med å koble den til og fra, så jeg skal ikke være alt for bombastisk. Første gang syntes jeg forskjellen var markant, mens andre gang ganske liten.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Nusse
    Da tar jeg kontakt om en drøy ukes tid.

    Jeg har den separate Rossini-klokken. Jeg har ikke eksperimentert så mye med å koble den til og fra, så jeg skal ikke være alt for bombastisk. Første gang syntes jeg forskjellen var markant, mens andre gang ganske liten.
    Så du har klokken også - spennende - særlig lenger går det vel ikke å strekke den digitale strikken - Hvordan opplever du forskjellene på Rossini og sin forrige DCS DAC?

    Final
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    @ Final

    Jeg var jo skikkelig spent på forskjellen siden jeg hadde gjort det man aldri skal, nemlig kjøpt uten å ha hørt først. Jeg hadde Debussy før dette. Min umiddelbare reaksjon var at dette er Debussy med den strømforsyningen den burde ha hatt. Ikke fullstendig imponert, men heller ikke misfornøyd.

    Jeg spilte et par dager og hadde en del mailutvesling med dCS (primært om app'en) og i den sammenhengen nevnte de at Rossini trenger 2-300 timer innbrenning. Dette var ingen overdrivelse - det ble bare bedre og bedre! Nå har jeg kommet dit at dette låter så bra at jeg merker at interessen for, eller jakten på oppgraderinger svinner hen... :)

    Hvis du fortsatt bor i nabolaget og er interessert, er det bare å stikke innom!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det OlaR. Kommer mer enn gjerne på en lytt en dag. Vi snakkes på PM el SMS. God sommer :cool:
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har kunnskap om Network Brigde ? Dette er dCS sin nye streamer.

    Er den et godt alternativ mot sine konkurenter?
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at Høium har sluttet med dCS... noen som vet hva som har skjedd?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ut fra dCS forhandler sider ser det ut som om Norge for øyeblikket er uten forhandler. Regner med at det lurer noen gjedder i sivet og fikser på det snart. Ellers må vi nok belage oss på å importere godisen fra Sverige. Danmark ser også ut å være uten forhandler..
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Men har Høium noen gang stått oppført der, da? De (han) har vel aldri hatt offisiell importørstatus så vidt jeg vet. Til det stiller dCS strenge krav til lagerhold og demomuligheter.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Høium har nok aldri stått på dCS forhandlerliste.
    Det er vel en viktigere indikasjon at dCS ikke lenger er omtalt på websiden til Høium?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    886
    Antall liker
    432
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, det er nok mer relevant!

    Synd; det har vært hyggelig å handle dCS hos Thomas!
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    God kveld

    Melder meg inn i klubben etter drøye 2 år med dCS produkter.

    Startet med en Rossini dac da jeg alltid hadde lyst å prøve ut dCS. Hadde da en Berkeley Ref v1 dac som jeg var fornøyd med. Rossini ga mersmak og jeg har nå landet på en Vivaldi dac og klokke. Lydmessig så var det stort i forhold til Rossini. Senere så kjøpte jeg en Mutec REF10, 10 mhz referanse klokke som er koblet bl.a til dCS klokka. Som klokkekabel så bruker jeg Habst sin 0,5 m klokke kabel. Løftet ble over all forventing med en superpresis klokke til Vivaldi klokke og resten av min digitale kjede.

    xyGAZXz0QFK6E95EM4h0cA.jpg


    FkcYIN7nSvSArnTSLUo5Zw.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.579
    Sted
    Skien
    God kveld

    Melder meg inn i klubben etter drøye 2 år med dCS produkter.

    Startet med en Rossini dac da jeg alltid hadde lyst å prøve ut dCS. Hadde da en Berkeley Ref v1 dac som jeg var fornøyd med. Rossini ga mersmak og jeg har nå landet på en Vivaldi dac og klokke. Lydmessig så var det stort i forhold til Rossini. Senere så kjøpte jeg en Mutec REF10, 10 mhz referanse klokke som er koblet bl.a til dCS klokka. Som klokkekabel så bruker jeg Habst sin 0,5 m klokke kabel. Løftet ble over all forventing med en superpresis klokke til Vivaldi klokke og resten av min digitale kjede.

    Vis vedlegget 528932

    Vis vedlegget 528933
    Gratulerer Tand :)
    Har hørt dCS i en del super oppsett og de er etter mine ører en virkelig digital ekspert!
    Rossini har jo nå kommet i en 2.0 versjon som vist skal ha blitt betydelig bedre og nå nærmere Vivaldi lydmessig en tidligere.
    Vil tru din Vivaldi kler godt det ekstremt flotte systemet du har med super komponenter hele veien :)


    Mvh: Espen L
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Takk for det Espen.

    Tipper Rossini 2.0 spiller veldig bra og det er jo hva jeg også liker med dCS er at de tilbyr oppgraderinger over nettet. Jeg fikk min Vivaldi oppgradert til 2.11 med mulighet for MQA rett før jul og det gir en trygghet at man ikke er akterutseilt om det skulle komme en oppgradering.

    dCS Vivaldi klokka gav mye i form at presisjon og ro i lydbildet og er noe jeg ikke vil klare meg uten nå. Mutec Ref10 som referanse ovenfor dCS klokka løftet faktisk lyden enda mer enn Vivaldi klokka gjorde - det er alltid noe å jobbe med på veien mot god lyd :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.579
    Sted
    Skien
    Takk for det Espen.

    Tipper Rossini 2.0 spiller veldig bra og det er jo hva jeg også liker med dCS er at de tilbyr oppgraderinger over nettet. Jeg fikk min Vivaldi oppgradert til 2.11 med mulighet for MQA rett før jul og det gir en trygghet at man ikke er akterutseilt om det skulle komme en oppgradering.

    dCS Vivaldi klokka gav mye i form at presisjon og ro i lydbildet og er noe jeg ikke vil klare meg uten nå. Mutec Ref10 som referanse ovenfor dCS klokka løftet faktisk lyden enda mer enn Vivaldi klokka gjorde - det er alltid noe å jobbe med på veien mot god lyd :)
    Rossini fikk strålende omtale i the absolute sound.
    Disc Player of the year!

    Kjekk sak denne med tanke på at man har en topp Cd spiller + Streamer i samme boks :)

    IMG_4695.jpg




    Mvh: Espen L
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Solo skrev:
    Dette synes jeg er veldig spennende. jeg trodde nemlig at dCS styrke lå i pcm upsamplingen til dsd og konverteringen av denne, mens du mener at konverteren er verdt pengene som en ren 16\44.1 konverter.
    Her er hva dCS skriver om ring dac
    "The heart of the Elgar Plus is its dCS Ring DAC. This is a discrete, proprietary, 5 bit 64 times oversampling architecture. 64 times oversampling means that the actual converter data rate is either 2.822MS/s or 3.072MS/s, depending upon whether the input sample rate is a multiple of 44.1kS/s or 48kS/s. This allows the use of a very gentle and therefore very transparent analogue output filter. The dCS Ring DAC avoids the limitations inherent in the conventional one bit and multibit off-the-shelf converter ICs that are the basis of most other D/A converters. It is a development of work we have done designing A/D converters for fighter airborne radars. Here the performance of the A/D is a major limiting factor in the overall performance of the radar. Only the best will do. Anything less and you risk being blown out of the sky. A brief look at the pros and cons of conventional DAC's, which are generally either one bit, or binary weighted multibit, will make the advantages of the dCS Ring DAC easier to understand.

    One bit systems have the advantage of good linearity, but because the converter output is switched between two levels at a very high rate, they are prone to small clock errors, which generate noise and distortion. In addition, their inherently high quantisation noise prevents a very low noise floor from being achieved.

    Conventional multibit converters have the advantage of low distortion and noise compared to one bit systems. Their weakness is their dependence on current sources set by a resistor chain within the DAC. If, in a 16 bit converter, the Most Significant Bit current source is i, the next down i/2, the next i/4 and so on, the Least Significant Bit will be i/65,536. Resistors of this required accuracy are very difficult to manufacture, and in any case tend to drift with time and changes in temperature. These problems become more severe as the converter wordlength is increased. Consequently, conventional multibit designs have poor low level linearity and cannot accurately resolve low level signals.

    The dCS Ring DAC is a five bit unitary weighted converter. With this design, the problems usually associated with using resistor chains to accurately define extremely small current values that occur in binary weighted multibit types, simply do not exist. Special techniques are employed to cancel residual errors in current source value. It operates at a relatively low over sampling frequency compared to one bit converters, and so avoids the problems resulting from minor variations in high clock speeds. The accuracy of the dCS Ring DAC does not degrade with time, or changes in temperature. Unlike some other DACs, it does not need time consuming and expensive trimming, nor is special selection necessary. The dCS Ring DAC gives consistently excellent performance.

    Most importantly, the dCS Ring DAC has exceptional linearity, which it maintains all the way across it's dynamic range. Linearity is a key figure of merit for a D/A converter, that interestingly you will rarely see mentioned in the specifications of audiophile converters. Generally they will be referred to as 24 bit converters, but this simply means that the converter can accept a 24 bit long data word. It does not mean that the converter is able to resolve data in all 24 bits. The Elgar Plus however can. We detail the measurements behind this bold statement in our paper Resolution, Bits, SNR and Linearity."

    Solo skrev:
    Har du grunnlag til å uttale deg om hva som vil fungere best av en paganini dac og en SB eller en purcell. Begge med innebygget "normal" klokke og på vanlig cd/rippet sådan.
    Nei.


    Mvh.
    Er dette ein gamal tekst? 1-bit omformarar var populære på 1990-talet, men etter at Lipshitz og Vanderkooy synte at dei vert overstyrte når ein legg til "dither" [1] gjekk dei ut av bruk. Dette var dårleg nytt for Direct Stream Digital (DSD), som Philips og Sony hadde vona skulle erstatta CD-mediet. Sony og Philips var nok ikkje klar over dette då dei lanserte DSD og SACD.

    Referanse
    [1] Stanley P. Lipshitz and John Vanderkooy, Why 1-Bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications, Audio Engineering Society convention paper 5395, 110th conv., 2001, mai 12-15, 2001, Amsterdam, Nederland.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Solo skrev:
    Dette synes jeg er veldig spennende. jeg trodde nemlig at dCS styrke lå i pcm upsamplingen til dsd og konverteringen av denne, mens du mener at konverteren er verdt pengene som en ren 16\44.1 konverter.
    Her er hva dCS skriver om ring dac
    "The heart of the Elgar Plus is its dCS Ring DAC. This is a discrete, proprietary, 5 bit 64 times oversampling architecture. 64 times oversampling means that the actual converter data rate is either 2.822MS/s or 3.072MS/s, depending upon whether the input sample rate is a multiple of 44.1kS/s or 48kS/s. This allows the use of a very gentle and therefore very transparent analogue output filter. The dCS Ring DAC avoids the limitations inherent in the conventional one bit and multibit off-the-shelf converter ICs that are the basis of most other D/A converters. It is a development of work we have done designing A/D converters for fighter airborne radars. Here the performance of the A/D is a major limiting factor in the overall performance of the radar. Only the best will do. Anything less and you risk being blown out of the sky. A brief look at the pros and cons of conventional DAC's, which are generally either one bit, or binary weighted multibit, will make the advantages of the dCS Ring DAC easier to understand.

    One bit systems have the advantage of good linearity, but because the converter output is switched between two levels at a very high rate, they are prone to small clock errors, which generate noise and distortion. In addition, their inherently high quantisation noise prevents a very low noise floor from being achieved.

    Conventional multibit converters have the advantage of low distortion and noise compared to one bit systems. Their weakness is their dependence on current sources set by a resistor chain within the DAC. If, in a 16 bit converter, the Most Significant Bit current source is i, the next down i/2, the next i/4 and so on, the Least Significant Bit will be i/65,536. Resistors of this required accuracy are very difficult to manufacture, and in any case tend to drift with time and changes in temperature. These problems become more severe as the converter wordlength is increased. Consequently, conventional multibit designs have poor low level linearity and cannot accurately resolve low level signals.

    The dCS Ring DAC is a five bit unitary weighted converter. With this design, the problems usually associated with using resistor chains to accurately define extremely small current values that occur in binary weighted multibit types, simply do not exist. Special techniques are employed to cancel residual errors in current source value. It operates at a relatively low over sampling frequency compared to one bit converters, and so avoids the problems resulting from minor variations in high clock speeds. The accuracy of the dCS Ring DAC does not degrade with time, or changes in temperature. Unlike some other DACs, it does not need time consuming and expensive trimming, nor is special selection necessary. The dCS Ring DAC gives consistently excellent performance.

    Most importantly, the dCS Ring DAC has exceptional linearity, which it maintains all the way across it's dynamic range. Linearity is a key figure of merit for a D/A converter, that interestingly you will rarely see mentioned in the specifications of audiophile converters. Generally they will be referred to as 24 bit converters, but this simply means that the converter can accept a 24 bit long data word. It does not mean that the converter is able to resolve data in all 24 bits. The Elgar Plus however can. We detail the measurements behind this bold statement in our paper Resolution, Bits, SNR and Linearity."

    Solo skrev:
    Har du grunnlag til å uttale deg om hva som vil fungere best av en paganini dac og en SB eller en purcell. Begge med innebygget "normal" klokke og på vanlig cd/rippet sådan.
    Nei.


    Mvh.
    Er dette ein gamal tekst? 1-bit omformarar var populære på 1990-talet, men etter at Lipshitz og Vanderkooy synte at dei vert overstyrte når ein legg til "dither" [1] gjekk dei ut av bruk. Dette var dårleg nytt for Direct Stream Digital (DSD), som Philips og Sony hadde vona skulle erstatta CD-mediet. Sony og Philips var nok ikkje klar over dette då dei lanserte DSD og SACD.

    Referanse
    [1] Stanley P. Lipshitz and John Vanderkooy, Why 1-Bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications, Audio Engineering Society convention paper 5395, 110th conv., 2001, mai 12-15, 2001, Amsterdam, Nederland.
    Jeg kjenner ikke denne studien fra tidligere, men DSD selges jo fremdeles som det ypperste digitale formatet, selv om det aldri ble en stor kommersiell hit. En rekke audiofile nisjeselskaper tilbyr fremdeles SACD og nedlastbare DSD-filer.
    DSD-konvertering er jo dessuten obligatorisk i alle premium Dac'er på markedet i dag.

    Jeg synes derfor det er lite som tyder på at denne nederlandske studien har fått den betydningen du tillegger den.

    Jeg tror nok også at det rett og slett ikke er historisk korrekt å hevde at denne nederlandske studien var årsak til at DSD ikke tok over markedet. Massemarkedet hadde bare ikke behov for et bedre format enn CD, og hele infrastrukturen rundt CD var så solid at ingen bransjeaktører lå ordentlig tyngde bak DSD. Men dette siste er uansett på siden av saken i en dCS-tråd.

    Om så nederlenderne hadde rett eller ei, er en annen sak. Det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke denne studien fra tidligere, men DSD selges jo fremdeles som det ypperste digitale formatet, selv om det aldri ble en stor kommersiell hit. En rekke audiofile nisjeselskaper tilbyr fremdeles SACD og nedlastbare DSD-filer.
    DSD-konvertering er jo dessuten obligatorisk i alle premium Dac'er på markedet i dag.

    Jeg synes derfor det er lite som tyder på at denne nederlandske studien har fått den betydningen du tillegger den.

    Jeg tror nok også at det rett og slett ikke er historisk korrekt å hevde at denne nederlandske studien var årsak til at DSD ikke tok over markedet. Massemarkedet hadde bare ikke behov for et bedre format enn CD, og hele infrastrukturen rundt CD var så solid at ingen bransjeaktører lå ordentlig tyngde bak DSD. Men dette siste er uansett på siden av saken i en dCS-tråd.

    Om så nederlenderne hadde rett eller ei, er en annen sak. Det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.
    Det var konferansen som vart held i Nederland. Lipshitz og Vanderkooy var tilsette ved University of Waterloo i Canada.

    Då eg skreiv at 1-bits omformarar gjekk ut av bruk var det eg sikta til at på 90-talet var mange PCM Sigma-Delta-omformarar (både AD- og DA-omformarar) bygde opp med ein 1-bit omormar internt (ein komparator som skil mellom høg og låg). Det stod ofte skreve 1-bit på fronten på CD-spelarane, med store bokstavar. At ein med ein 1-bit omformar kan få eit dynamikkområe på over 120 dB kan høyrast rart ut, men forklaringa ligg i at Sigma-Delta-omformarar nyttar oversampling og støyforming [1]. Ein PCM Sigma-Delta AD-omformar har ein desimator etter støyformaren, som i prinsippet består av eit digitalt lågpassfilter etterfølgd av nedsamping (til 44.1, 48, 96 kHz etc.). Ein Sigma-Delta A-omformar har ein interpolator (opp-samplar) i fronten. I praksis er desimatoren/interpolatoren implementert som eit fleirtrinns polyfasefilter. Men det var/er mange variasjonar. Mange hugsar sikkert akronymet MASH (Multi-stAge noise SHaping); desse hadde fleire trinn, der kvart trinn var ein komplett Sigma-Delta-omformar. Problemet med 1-bits kvantisering er at ein ikkje kan tilføra nok dither utan overstyring (det var det Lipshitz og Vanderkooy synte [2]). Mot slutten av 90-talet vart det utvikla 4- til 6-bits omformarar med god linearitet, som etter kvart vart tekne i bruk i Sigma-Delta-omformarar.

    Dither er støy tilført på ein kontrollert måte, for å linearisera AD- og DA-omformarar. På dette området kom òg Lipshitz og Vanderkooy med viktige bidrag [3]. Då dei fyrste digitale opptaka vart utførte var ein i audio-samanheng enda ikkje klar over kor viktig dither er. Dette er truleg ein av grunnane til at tidlege CD-ar ofte hadde ein noko ubehageleg lyd. Det kan tykkjast som eit paradoks ar det ikkje er like viktig å tilføra dither når ein tek opp med ein 24-bits AD-omformar. Dette på grunn av at romstøyen da er kraftig nok til å fungera som dither.

    Om ein sløyfar desimatoren i ein 1-bits AD-omformar har ein ein 1-bits DSD-straum. Men i tillegg til lyddata inneheld ein DSD-straum òg kraftig høgfrekvent støy. Denne støyen ligg over det hørbare området (det er støyformaren som flyttar kvantiseringsstøyen ut av det hørbare området), men han er så kraftig at han kan ta knekken på diskantdrivrar. Han fører òg til at etterfølgnade forsterkarar sløsar bort energi på å forsterka denne støyen. Av den grunn er det vanleg å setta inn eit analogt lågpassfilter, med ein knekkfrekvens ein plass rundt 40 til 50 kHz. I ein PCM AD-omformar er denne støyen filtrert bort i desimatoren.

    Det er fleire problem med DSD, som til dømes at ein ikkje kan utføra aritmetikk på DSD-straumar. Under miksing vert difor DSD-straumane omforma til PCM-straumar, miksa og så omforma til DSD igjen. Dette vart sjeldan nemnt i reklamen for SACD (som er på DSD-format). Om ein skal utføra signalhandsaming, som til dømes romkorreksjon, digitale delefiltre, etc. lyt ein omforma DSD-straumen til PCM. Om ein då insisterer på å omforma resultatet til ein DSD-straum får ein enda eit ledd (ein interpolator) i kjeda.

    Så er det det at mange likar DSD. Kva kjem det av? Ingen har vel, så vidt eg veit, kome med ei fullstendig forklaring på det. Kan det vera at ein unngår steile filtre? Tja, ofte har ein likevel steile filtre i kjeda, på grunn av at ein omformar til PCM ved miksing. Lågpassfiltra i desimatorane og interpolatorane i Sigma-Delta-omformarane har ofte vore faselineære Finite Impulse Response (FIR)-filtre. Desse har ein sinc = sin(x)/x-forma impulsrespons (ein er no i tidsplanet). Dette er ein respons som oscillerer både før og etter hovedloben, noko ein så godt som aldrig finn i naturen. Analoge filtre har ikkje denne typen impulsrespons, og det treng heller ikkje digitale filtre å ha. Sokalla "apodizing" filtre [4,5] (terminologien er henta frå antenneteori) er meir lik analoge filtre og burde vera meir utbreidd enn dei er i audiverden. Eg trur det er nokre produsentar av DA-omformarar som nyttar slike filtre, men eg er ikkje sikker på kven det er.

    Som det går fram av det er har skreve er eg ikkje så begeistra for DSD. Eit format som sleper rundt på kraftig høgfrekvent støy og som ein ikkje kan utføra aritmetikk på er ikkje ideelt. Eg har ein sterk mistanke om at ein kan få minst like god lyd med PCM om ein nyttar rett type filtre i omformarane. Eg vil presisera at det ikkje er dCS eg er skeptisk til, men DSD-formatet.

    Referansar
    [1] Delta-sigma modulation, https://en.wikipedia.org/wiki/Delta-sigma_modulation
    [2] S.P. Lipshitz and J. Vanderkooy, Why 1-Bit Sigma-Delta Conversion is Unsuitable for High-Quality Applications, Audio Engineering Society convention paper 5395, 110th conv., 2001, mai 12-15, 2001, Amsterdam, Nederland.
    [3] S. P. Lipshitz and J. Vanderkooy, Dither in digital audio, Journal of the Audio Engineering Society, Vol. 35, Des. 1987, ss. 966-975.
    [4] R. Wilkinson, “High-fidelity finite-impulse-response filters with optimal stopbands,” IEE Proc. Circuits Devices and Systems, vol. 141, pp. 111–120, April 1994.
    [5] P. Craven, Antialiasing filters and system transient response at high sample rates,” Journal of the Audio Engineering Society, vol. 52, Mars 2004, ss. 216–242.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.579
    Sted
    Skien
    Litt på siden dette i en DCS tråd men når dere først er inne på PCM V/S DSD i denne tråden.
    Synes Paul i PS Audio her forklarer på en grei måte om hvorfor de går for DSD!
    Men sikkert mange meninger om dette.

    https://m.youtube.com/watch?v=yidMR8n17nU

    DB0BD1D6-A7D6-420B-9243-132C0F866BC5.jpg


    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.579
    Sted
    Skien
    Etter å ha hatt dCS i hus en liten tid nå så forstår jeg godt at de vinner priser!

    57589761_873922342953913_3819079735577673728_n.jpg




    Mvh: Espen L
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Litt på siden dette i en DCS tråd men når dere først er inne på PCM V/S DSD i denne tråden.
    Synes Paul i PS Audio her forklarer på en grei måte om hvorfor de går for DSD!
    Men sikkert mange meninger om dette.

    https://m.youtube.com/watch?v=yidMR8n17nU

    Vis vedlegget 538531

    Mvh: Espen L
    Fyren i denne videoen berre prata, utan å forklara noko som helst. Han har nok minst ein miksar i studioet sitt, og da lyt han konvertera til PCM for å utføra aritmetikk.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.984
    Antall liker
    10.579
    Sted
    Skien
    dCS pakker utsyr til Munchen messa!
    Ser frem til og slå av en prat med noen av konstruktørene fra dette merket der nede :)

    59229831_880453365634144_3620299466478714880_n.jpg


    59211449_880453712300776_111269314010546176_n.jpg


    58763410_880452752300872_4390864926353129472_n.jpg




    Mvh: Espen L
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Den skal vel til statsminister Dmitrij Medvedev. Velkjente audiofil;).
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    B09CB372-160C-4ACE-AF7E-4FF5E78EFFD7.jpg


    Modellen i gull er en dCS Vivaldi one, som er en en-boks 30-års jubileumsutgave av Vivaldi. Den ble lagd i maks 250 eksemplarer og kunne fåes i piano svart, gloss hvit, sølvfarget og i decoplat 24 karat gull. Hvor mange som ble lagd i gull sier historien ingenting om. Det fantes sikkert et kundegrunnlag i Midtøsten.

    Her er et lite hjemmekinosystem fra LG i gull, som etter sigende solgt godt i emiratene.

    B049A0D9-BD4E-4B15-8CD9-F4AE14A211FB.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn