dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Berkeley Alpha DAC ser jeg får mye skryt. Dette er en DAC jeg selv kunne tenkt meg å prøve ut. Men den er jo ikke like avansert som dCS i forhold til å kunne kjøre master clock.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
toca skrev:
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
OAS har tidligere testet Transporter sammen med dCS Delius og Paganini, se her. Som tidligere eier av dCS kan jeg ikke annet enn å anbefale merket, det spiller himmelsk! Du vil også ha muligheten til å gå over til usb (asynkron) ved valg av dCS, hvis du etterhvert synes at brukergrensesnittet til Transporter ikke er godt nok, f.eks. når musikksamlingen blir stor - men dette er selvfølgelig en smakssak.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Følger ikke logikken helt i dine kommentarer om brukergrensesnittet til Transporter, ceroxol, all den tid Squeezebox Servers webgrensesnitt er fullstendig utmerket og kan nås fra nettleseren på en kabelløs laptop. USB er unødvendig m.a.o.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Valentino skrev:
Følger ikke logikken helt i dine kommentarer om brukergrensesnittet til Transporter, ceroxol, all den tid Squeezebox Servers webgrensesnitt er fullstendig utmerket og kan nås fra nettleseren på en kabelløs laptop. USB er unødvendig m.a.o.
Som jeg nevnte så er det en smakssak, men ok, tar litt kritikk for min uttalelse, kanskje spesielt det med "når musikksamlingen blir stor".. :) Selv har jeg prøvd en god del forskjellig og både Sonos' og Squeezebox' brukergrensesnitt falt ikke 100% i smak hos meg, jeg har lagt min elsk på iTunes - smaken er som baken.. ;)
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
toca skrev:
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
Svaret er ja, :)
Har kun hørt en dac som er bedre, og det er Scarlatti også den fra dCS. Hvis man setter seg inn i hva som ligger bak ring-dac'en til dCS, så skjønner man at den har et godt utgangspunkt for å få omformet 0 og 1'ere til analog lyd.
achri-d her på forumet har mye erfaringer med Transporter og dCS. Selv bruker jeg Paganini drivverket og har derfor ikke erfaring med den sammen med Transporter.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Har noen rukket å sammenligne den nye Debussy mot de dyrere dCS konverterne? Sånn umiddelbart ser det ut til at den har langt på vei den samme innmaten.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ceroxol skrev:
Valentino skrev:
Følger ikke logikken helt i dine kommentarer om brukergrensesnittet til Transporter, ceroxol, all den tid Squeezebox Servers webgrensesnitt er fullstendig utmerket og kan nås fra nettleseren på en kabelløs laptop. USB er unødvendig m.a.o.
Som jeg nevnte så er det en smakssak, men ok, tar litt kritikk for min uttalelse, kanskje spesielt det med "når musikksamlingen blir stor".. :) Selv har jeg prøvd en god del forskjellig og både Sonos' og Squeezebox' brukergrensesnitt falt ikke 100% i smak hos meg, jeg har lagt min elsk på iTunes - smaken er som baken.. ;)
iTunes-grensesnittet er kjekt det, enig. Men er det ikke slik at man kan kontrollere Squeeze-bokser (inkl. Transporter) fra iTunes også?

Til Trådstarter:Ta en kikk på dCS Debussy, som coolbiz nevner. Den har riktignok ikke Wordclock Out, kun in, så en U-clock ville måtte trenges om Transporteren skulle synkroniseres.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jeg syns vel grensnittet til squeeze er rimelig greit, sånn ca 10 ganger bedre enn DLNA/uPNP opplegget som Linn og andre driver på med, selv om jeg vet det fins hacks og annet som lar deg bruker squeezegrensesnittet og/eller ipod til DLNA.
Men webgrensesnittet til squeeze er håpløst, fordi alle grensesnitt via web er håpløst. Sånn er det bare.
iTunes håndterer hundretusenvis av sanger uten problem, og integreres med ipod via Remote på 1-2-3. Fryktelig spent på hvordan remote-app'en til iPad vil se ut.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
dCS skryter av sin egen diskrete dac, men allikevel har de klart å rote ca 100 operasjonsforsterkere inni der. Hva er disse til? :eek:
 
R

Roysen

Gjest
Som en generell DAC løsning er jeg litt tvilende til at dCS nødvendigvis er best. Selv om deres Ring DAC og softwareimplementerte upsamplingsalgoritmer er markedsledende, tror jeg konkurrenter som Burmester og Wadia har minst like gode strømforsyninger, mekaniske oppbygginger og delekomponentkvalitet. Jeg mener med andre ord det er flere merker som kan ta opp kampen dersom den beste DACen skal utpekes.

Som en DAC for PC basert avspilling derimot er jeg enig i at dCS Scarlatti nok har få relle konkurrenter som en følge av 24/192 Firewire input og mulighet for slaving til ekstern klokke som ikke nødvendigvis må være på eget propritære klokkeformat.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
toca skrev:
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
Hei jeg har litt erfaring med Paganini DAC og Transporter.

1) Først vil jeg anbefale deg å avklare om Transporter kan være god nok. Lån en god DAC og test den ut. Min erfaring er at Transporter er meget konkurransedyktig selv mot vesentlig dyrere løsninger.

2) Jeg har sammenlignet Transporter mot dCS Delius, Paganini og muligens et par DACer til, men glemselens slør osv. Ved lytting over tid kom jeg frem til at Delius var litt bedre og at Paganini var enda litt bedre enn Transporter. Jeg endte derfor opp med å bruke Transporter som en litt ”over-kill” S/PDIF konverterer sammen med Paganini - en løsning jeg benyttet i nesten to år.

3) Husk at om du skal benytte Paganini i master mode så sender den ut kun 44.1 kHz klokke. Det vil si at du bare kan bruke den som master mot Transporter om du spiller av 44.1 kS/s rate. I prinsippet burde du kunne spilt multipler av dette, i.e. 88.2, 176,4 etc, men Transporter (i hvertfall da jeg solgte den i mars 2009) støtter ikke det. Dette er intet problem da du for andre rater kan slave DACen til Transporter. Transporter støtter for øvrig avspilling av data med kvalitet opp til 24bit/96kS/s.

4) Da jeg hadde Transporter benyttet jeg en ekstern klokke som kunne sende både 44.1 og 48kHz klokkesignal. Transporter fungerte ikke da jeg første gang prøvde 48 og jeg fikk en skyllebøtte fra Sean Adams da jeg spurte om hva problemet kunne være. Hvorom allting er – etter en av de siste firmware oppdateringene jeg installerte på min Transporter fungerte det – så pass derfor på å oppdatere Transporters firmware om dens versjon er gammel. Spesielt om den oppfører seg odde i noen situasjoner.

5) Det er ingen grunn til å benytte ekstern klokke mot Transporter om du benytter dens DAC, i.e. ikke har behov for å synkronisere den mot andre enheter. Den interne klokken er da god nok.

Mvh.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
toca skrev:
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
Hei jeg har litt erfaring med Paganini DAC og Transporter.

1) Først vil jeg anbefale deg å avklare om Transporter kan være god nok. Lån en god DAC og test den ut. Min erfaring er at Transporter er meget konkurransedyktig selv mot vesentlig dyrere løsninger.

2) Jeg har sammenlignet Transporter mot dCS Delius, Paganini og muligens et par DACer til, men glemselens slør osv. Ved lytting over tid kom jeg frem til at Delius var litt bedre og at Paganini var enda litt bedre enn Transporter. Jeg endte derfor opp med å bruke Transporter som en litt ”over-kill” S/PDIF konverterer sammen med Paganini - en løsning jeg benyttet i nesten to år.

3) Husk at om du skal benytte Paganini i master mode så sender den ut kun 44.1 kHz klokke. Det vil si at du bare kan bruke den som master mot Transporter om du spiller av 44.1 kS/s rate. I prinsippet burde du kunne spilt multipler av dette, i.e. 88.2, 176,4 etc, men Transporter (i hvertfall da jeg solgte den i mars 2009) støtter ikke det. Dette er intet problem da du for andre rater kan slave DACen til Transporter. Transporter støtter for øvrig avspilling av data med kvalitet opp til 24bit/96kS/s.

4) Da jeg hadde Transporter benyttet jeg en ekstern klokke som kunne sende både 44.1 og 48kHz klokkesignal. Transporter fungerte ikke da jeg første gang prøvde 48 og jeg fikk en skyllebøtte fra Sean Adams da jeg spurte om hva problemet kunne være. Hvorom allting er – etter en av de siste firmware oppdateringene jeg installerte på min Transporter fungerte det – så pass derfor på å oppdatere Transporters firmware om dens versjon er gammel. Spesielt om den oppfører seg odde i noen situasjoner.

5) Det er ingen grunn til å benytte ekstern klokke mot Transporter om du benytter dens DAC, i.e. ikke har behov for å synkronisere den mot andre enheter. Den interne klokken er da god nok.

Mvh.
Hei Achri-d
Takk for omfattende og oppklarende svar :) Jeg har fått tips av andre på forumet at Transporters innebygde DAC løsning er rimelig god. Men lysten på å oppnå "lyd nirwana" er tilstede. Jeg har testet et par CD spillere i 100 000+ sjiktet og det åpnet rommet mye mer en det Transporteren presterer, les med vanlige rippede FLAC CDér, men ved 24/96 fra 2L og Linn Records var Transporteren konkurranse dyktig. Derfor tenkte jeg at en ekstern DAC ville gjøre det siste løftet ;D

Men et par spørsmål om du har annledning:
1. Betyr det at dine erfaringer ved bruk av dCS sine produkter, så leser jeg mellom linjene at det ikke er god hifi investering å brenne av så mye kroner for en dCS DAC til Transporteren, les har jeg forstått deg riktig at det ikke blir sinnsykt mye bedre?
2. Gjorde du deg noen erfaringer med andre DAC løsninger til Transporteren, eks. Weiss, Moon SIM audio, Audio Research DAC,Burmeister osv.
3. Brukte du S/pdif eller AES/EBU utgangen fra Transporteren til DAC løsningen?
4. Hvilken løsning benytter du nå?

Forøvrig takk til alle andre som deler sine dyrkjøpte erfaringer ;D
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hørte du Transporter i samme anlegg og med de samme forutsetninger som CD-spillerne?
Ikke det at Transporter nødvendigvis er verdens beste DAC, men jeg har vondt for å tro at det kan være snakk om så voldsomme forbedringer.

Men uansett så blir nok resultatet meget bra med en dcs DAC om du skulle gå den veien.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
toca skrev:
Men et par spørsmål om du har annledning:
1. Betyr det at dine erfaringer ved bruk av dCS sine produkter, så leser jeg mellom linjene at det ikke er god hifi investering å brenne av så mye kroner for en dCS DAC til Transporteren, les har jeg forstått deg riktig at det ikke blir sinnsykt mye bedre?
2. Gjorde du deg noen erfaringer med andre DAC løsninger til Transporteren, eks. Weiss, Moon SIM audio, Audio Research DAC,Burmeister osv.
3. Brukte du S/pdif eller AES/EBU utgangen fra Transporteren til DAC løsningen?
4. Hvilken løsning benytter du nå?
Hei,

  • He, he håper ikke jeg skrev mer mellom linjene enn det der. Nei, du kan ikke tolke meg dit hen. Jeg kjøpte tross alt først Delius og så Paganini og spesielt den siste var jeg meget fornøyd med. Forskjellene jeg snakker om er lyttet frem ved nivåforskjeller mellom komponentene innenfor 0.1dB. Det er mange som blir overrasket når de hører komponenter under de forutsetningene.
  • To stk Burmester, Audio Note 2.1 tror jeg den het og dCS Elgar.
  • Jeg prøvde alle tre, men endte opp med BNC på grunn av impedanstilpasningen.
  • dCS Scarlatti (USB-kobling til Pc/Mac).

Mvh.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
toca skrev:
Men et par spørsmål om du har annledning:
1. Betyr det at dine erfaringer ved bruk av dCS sine produkter, så leser jeg mellom linjene at det ikke er god hifi investering å brenne av så mye kroner for en dCS DAC til Transporteren, les har jeg forstått deg riktig at det ikke blir sinnsykt mye bedre?
2. Gjorde du deg noen erfaringer med andre DAC løsninger til Transporteren, eks. Weiss, Moon SIM audio, Audio Research DAC,Burmeister osv.
3. Brukte du S/pdif eller AES/EBU utgangen fra Transporteren til DAC løsningen?
4. Hvilken løsning benytter du nå?
Hei,

  • He, he håper ikke jeg skrev mer mellom linjene enn det der. Nei, du kan ikke tolke meg dit hen. Jeg kjøpte tross alt først Delius og så Paganini og spesielt den siste var jeg meget fornøyd med. Forskjellene jeg snakker om er lyttet frem ved nivåforskjeller mellom komponentene innenfor 0.1dB. Det er mange som blir overrasket når de hører komponenter under de forutsetningene.
  • To stk Burmester, Audio Note 2.1 tror jeg den het og dCS Elgar.
  • Jeg prøvde alle tre, men endte opp med BNC på grunn av impedanstilpasningen.
  • dCS Scarlatti (USB-kobling til Pc/Mac).

Mvh.
Takker for svar, du skriver kabelen som hadde best impedanstilpassning fra dCs til Transporteren var via BNC inngangen, hvilket fabrikat endte du opp med? pris?
Forstår jeg deg riktig at det ble vesentlig bedre lyd å kjøre fra PC direkte til DAC, mao kutte ut Transporteren?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Solo skrev:
Hei, brukte du denne som klokkekabel, paganini har jo ikke digitale innganger med bnc??
Hei, upresist av meg. Jeg hadde en Purcell i mellom som aksepterer BNC inn. Samme kabeltype ble også brukt som klokkekabel. Mvh.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
toca skrev:
dCS Paganini DAC er det den ultimate DAC?
Målet er å gjøre nettverkspilleren Transporter til å bli transporten for et supert High End oppsett. Er da dCS Paganini den ultimate DAC, da den bla. kan kjøre master clock mot Transporter? Noen som har erfaringer her? ??? Alle Linn,Bladelius forslag og andre nettverkspiller er uinteressante da det er DAC'en jeg er ute etter ;)
Sjekk opp PS Audio sin Perfectwave DAC m/Bridge nettverksmodul (home server) for 192/24 trådløst. Denne trenger du ikke hvis ikke du vil ha nettverksbasert avspilling (?)
Jeg har hatt Olive 4HD hjemme (m/samme DAC som i 6HD) og distansen opp til PSA var ren utklassing til samme pris.
Er godt fornøyd med min EC EMP1 multispiller, men den er (iht. flere) distansert med god margin nå etter at PSA kom i hus.
Med siste firmware så går lydkvaliteten opp i en høyere enhet på hirez.
PSA lever også Bibliotek (server SW) samt app. for iPad, mm.
 
Topp Bunn