DC sperre.

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Jeg har henvendt til et par medlemmer på Sentralen og fått følgende svar:

Men om det er thump/ utilsiktet ratting i DSP/ popp fra DSP, blir det en litt annen sak.
Jeg kan desverre ikke gi deg et helt korrekt svar, men om båndet er 8ohm, så muligens noe i området 80-100uF.
Du kan fårsøke en litt lav verdi og se hvordan dette slår ut med måling da kondis vil fungere som et highpass filter.
(fra oks1)
Det er just en slik sperre jeg på jakt etter og å få et helt konkret svar på størrelsen på kondensatoren. Jeg deler på 350 Hz og impedansen på båndet er(Wisdom L75) 4.5 ohm.Kom gjerne med en anbefaling på en "god nok" kondensator fra feks.Dynabel.

Den andre svarte:
Ok - du skal ha en beskyttelseskondis for et bånd, og du deler ved 350Hz, 4.5 ohms impedans. Da bør knekkfrekvensen ligge ikke høyere enn 150Hz.

Du snakker om 220-250uF her. (Med dobbel impedans på båndet, er kondisen halve størrelsen).

Nå tåler et bånd som du deler ved 350Hz normalt sett temmelig mye juling, men du må spørre de som sysler ed bånd.

Opprett en post på diy og spør. Da får du og kvalitetssjekka mine kalkulasjoner (fra fenalaar)

Noen som har et mere eksagt svar?????

Eivind S
 

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
2.032
Antall liker
2.251
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
30
Relativt enkelt,i følge denne nettsiden trenger du en kondis på 200 uf.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Liker denne! :)

Litt skille på det jeg og Fenalaar anbefaler men jeg viste ikke impedans.

En ting som du kan gjøre er å ta saken litt i egne hender, og rett og slett bestille flere kondensatorer i størrelse 80-300uF.

Begyn med den minste, sett i serie med bånd, og mål.
Så bytter du til større og større verdi til du treffer under target på 350hz. 250 hz eller noe slikt.

Da vil du ha god beskyttelse. Ettterpå kobler du opp og setter deling i DSP. Kontroller med targetkurve.


Jeg tørr ikke velge en kondensator for deg, det er fordi jeg veit ikke, og kjenner ikke grensen for hva bånda tåler.


Kankskje andre veit litt bedre? Får se om noen dukker opp i tråden :)

Mvh
oks
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det åpenbare spørsmålet er hvorfor du vil ha kondensatoren som DC-sperre og ikke som en del av delefilteret ?

Dersom kondensatoren ikke skal påvirke delefilteret (frekvens og flankesteilhet) i nevneverdig grad, dvs ren DC-sperre, så blir den veldig stor, f.eks. 1000 µF.

Dersom delefrekvensen på 350 Hz er ved -3dB, og du setter inn en kondensator på 220 µF som «DC-sperre» så flytter du i samme slengen delefrekvensen -3dB opp til ca 410 Hz, samtidig som flankesteilheten nedover i frekvens øker, dvs at du øker ordenen i delefilteret med en, fra førsteorden til andre orden (ev høyere orden). Med delefilteret i DSP så bør dette ikke være noe problem, og det bør være mulig å kompensere for det, men det kan være litt jobb og «skru seg inn» igjen.

Et annet alternativ er å la kondensatoren ta seg av hovedjobben i delefilteret og bruke DSP til å rette ut.

Det kommer dog litt an på hvor «ferdig» delefilteret i DSP er og hvor enkelt/vanskelig det er å «skru seg inn» i DSP.

mvh
KJ
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg tenkte som KJ at kondis blir en del av delefilteret.

Til sammen vil kondis og dsp lage sumert deling som du ønsker.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Normal praksis for beskyttelseskondiser er å legge de på halve delefrekvensen eller lavere. Legger du kondisen på den vanlige delefrekvensen, vil du få fasevridning fra kondisen i stopp-båndet.

Her er skjema fra Altec Lansing:
C55ED5CE-AE86-4FA0-8BB9-067FCD07B736.jpg


Hvis effektforsterkeren ikke er dc-koblet, er jeg ikke helt sikker på om du trenger kondis. Et 180cm båndelement tåler jævlig mye juling, så lenge du ikke trøkker dc på det.

Johan-Kr
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Takk for svar. Dette ble litt mere "komplisert" enn hva jeg først hadde tenkt meg. Kanskje jeg like godt skulle "gi opp" ideen med en sperre i form av en kondensator og stole på at diskantbåndet er robust nok til å tåle direkte kobling til sluttforsterkene. Forsterkeren som driver båndet er en brokoblet Anaview AMS 0100. Denne og resten av mitt treveis oppsett,får sitt signal fra REM FIREFACE UFX.Alt styres fra Audiolense.

Eivind S
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det er lurt å ha ein kondis der, eg ville hatt det.

Er heilt einig med det KJ skriv lenger oppe, men om du bruker Audiolense, så endrer det saken meiner eg på. Då er det ikkje så nøye å legge delefrekvensen som kondensatoren i seg sjølv gir, så langt nede. Men dette er absolutt anbefalt for normale aktive filter.

Eg ville snakka med BX, bare for å verifisere at Audiolense greier å kompensere(Noko eg meiner på det skal greie), og sette på ein kondensator på 200-500µF, alt etter kva som måtte passe deg. Så trur eg som sagt AL ordner resten av biffen.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Audiolense vil kompensere på noen innstillinger, men ikke alle. Det beste er nok å sette inn en sperre som ligger en oktav eller mer dypere enn delingen. På de mest brukte innstillingene (kun global ttd)vil det bli LITT bedre integrasjon mellom driverne om sperren legges lavt. Med ttd per element blir evt fasedreining korrigert. Hva som fungerer best varierer, men begge pleier å fungere bra. Det tror jeg de vil gjøre her også.

Tangen implementerte sperre på linjenivå - på utgangen av lydkortet. Det kan jo også være en løsning...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke i tvil om at jeg selv ville brukt kondensator i serie med båndet.
Uansett skulle det havarere noe så har en da en forsikring mot at båndet fyker til båndhimmelen.

Båndet er oppgitt med 4,5ohm.

ArneM har vert inne på kalkulator og viser samme resultat som jeg får. 200uF med en oktav under 350hz, altså 175hz lagt inn i kalkulatoren.
https://www.v-cap.com/speaker-crossover-calculator.php

Jeg hadde kjøpt 6stk av disse, dvs jeg har ikke aduofila nevrosa så hadde vel kjøpt elektrolytt, men disse er kanskje litt bedre:
Kondensator Polyester 100uF - DYNABEL AS

Parallelkoble to og en får 200uF.
Et par i reserve dersom dette høvler for mye av og en kan øke til 300uF.

Dette er hva jeg ville gjort til å begynne med.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det høres fornuftig ut.
Takker :)
Det er etter regla en bruker på kompdriver.
Men er usikker på hva som skjer med impedans på et slikt bånd når en går helt ned i kjellern i frekvens.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Slike bånd har hovedsakelig resistiv, flat impedans.

Johan-Kr
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Da er fire stykk 100uF polyester bestilt. Parallellkoblet sammen med ca.55uF polypropylen som jeg allerede har liggende, kommer jeg opp i ca. 250uF, hvilket ligger i det området som kalkulatoren til ArneM viste.

Eivind S
 

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
2.032
Antall liker
2.251
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
30
Hvor mye har du i fra før ? Det var jo ganske mange kondiser bak båndet....
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Tror du leser litt feil.
Det blir tre stk til hvert bånd.
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
ArneM: Jeg har47+2x4.7uF polypropyle dvs. ca 55uF i parallell allerede. Disse blir i tillegg parallell-koblet med 2x100uF polyester. Dermed oppnår jeg totalt ca. 255uF og det skulle i forhold til "din" kalkulator passe bra.

Leikis: Båndene jeg overtok spiller flott, men jeg jobber fortsatt med å treffe ønsket target.

Eivind S
 
Topp Bunn