DC Filter for mindre "brum" i amp?

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Jeg så Drossel snakket om DC filter her i en tråd, og anbefalte noe fra "sjostrom".
Jeg fant så denne ved et google-søk:

Og beskrivelsen er "Do you have an amplifier with a (sometimes) buzzing toroid transformer? This DC trap or DC filter removes or at least lowers the buzzing.".
Høres perfekt ut for min Doxa som lager brumme-lyd.

Ser ut som denne er 16V, men er det noe som finnes i 230V slik at det kan kobles mellom amp og vegg?

Er konvertabel med koblinger og lodding, men ikke spesielt god på det teoretiske rundt elektro. Så en enkel DIY-boks med forklaring på hvordan ting skal kobles kunne jeg nok utført.
 
S

Syncrolux

Gjest
Denne kan kobles inn i et 230V anlegg helt trygt, og uten problemer.

Kondensatorene står i serie med strømmen, og diodene vil være i parallell med kondensatorene slik at spenningen over de aldri vil overstige ca 2 V.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.114
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Har testet DCT02 på en Doxa 70 som brummet hos meg. Det ga ikke nevneverdig forbedring (les: ingen). Har et ekstra kort delvis ferdig du kan få om du vil teste :).
31009D3F-0817-49F2-869C-4B9F7830925B.jpeg
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis det skal virke så må jo brummet skyldes DC i utgangspunktet. Hvis ikke så har det jo null effekt.

Hvis du tør kan du jo måle om det er noe DC mellom Phase In og Phase Out. Er det null så er også effekten null...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg bruker et par DCT02 i mitt oppsett og de fjerner plagsom DC brumming helt.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.114
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Hva mener du med delvis ferdig ? Det kunne uansett vært av interesse da jeg ser du også bor i kristiansand :)
"Delvis ferdig" som i mangler kabling :). Ja, ser du holder til i Søgne, derfor tilbudet. Er ikke lange turen for deg å hente i stedet for å måtte bestille...
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hei gjomle. Hvordan arter brummen seg i Doxa'en din? Er det hørbart i høyttalerne eller er det mekanisk dur i forsterkerkabinettet?
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.114
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Hei gjomle. Hvordan arter brummen seg i Doxa'en din? Er det hørbart i høyttalerne eller er det mekanisk dur i forsterkerkabinettet?
Nå er det en stund siden jeg hadde nevnte Doxa i hus, men hukommelsen min sier at det var mekanisk brum fra trafo og ikke noe som forplantet seg videre ut i høyttalerne.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
OKI. Hvis en DC-blokker ikke hjalp tipper jeg at problemet er mekanisk. Løse viklinger eller vibrasjon annet sted i forsterkeren.
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
Har testet DCT02 på en Doxa 70 som brummet hos meg. Det ga ikke nevneverdig forbedring (les: ingen). Har et ekstra kort delvis ferdig du kan få om du vil teste :).
Vis vedlegget 802460
Kortet är lite felbestyckat. Antingen har man tre dioder i serie och får då cirka 2.1 V max DC (=3 x 0.7V) eller så får man en diod över kondensatorn och då tar man bort max 0.7 V. Som kortet är lött nu tar man bort 0.7V och det fungerar i 99% av fallen skulle jag tro.

Som jag skriver i min text, om transformatorn brummar utan DC så hjälper inte detta filter. Vad filtret gör är att eliminera mättning av järnkärnan som leder till strömpulser som leder till magnetkrafter som i sin tur generar ljud. Filtret påverkar inte ljudet i högtalarna, bara mekaniskt ljud i transformatorn.
 
Topp Bunn