Forsterkere Dayens Ampino Integrert Forsterker 2x 25 watt .

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tiden har kanskje gått fra gamle Two Channel, men den like sterke Bedini 25.25 fra helt på slutten av syttitallet regnes fortsatt som referansen på Quad ESL (57 og kanskje 63 med litt forbehold der). Med andre ord 25 gloheite klasse A-watt som har stått prøven og tålt tidens tann teknologisk og ytelsesmessig. Selv hadde jeg bedre lyd med 13 watt EL84 enn 40 watt EL34 i leiligheten i Bergen. Liten stue, men slik er det tross alt noen av oss som bor. Vi trenger ikke kaste bort penger på utallige watt vi sjelden eller aldri får bruk for i en blokkleilighet med 15-20 kvadrat stue.

Nå bor jeg "på landet" igjen, så 13 watt er byttet ut med mer fyrrige 60 rørwatt.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Herregud - jeg nevnte 25wattern til elcomp for å understreke og/eller poengtere at effekt ikke er et måltall for kvalitet. Og det er mer følsomme ht nå fortiden enn da elcomp slo igjennom.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Herregud - jeg nevnte 25wattern til elcomp for å understreke og/eller poengtere at effekt ikke er et måltall for kvalitet. Og det er mer følsomme ht nå fortiden enn da elcomp slo igjennom.
Joda, og det er jeg enig i. Men hvis noen skulle hevde at det er "40 år siden", underforstått tiden har gått fra den, så finnes det uansett andre konstruksjoner fra nesten samme tid og med samme spec som fortsatt holder 100% mål ifølge erfaringer i nyere tid. Med de rette høyttalerne holder nok også The Two Channel mål, om enn ikke i den klassen den opprinnelig kjempet i. :)
 
A

ANM

Gjest
Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)
Jepp. Riktignok var entry level kanskje mer lettdrevet enn dagens entry level, men hvem bryr seg vel om det? I dag er det større utvalg i gode høyttalere i alle prisklasser som egner seg for wattsvake rørforsterkere enn det var for 35 år siden i alle fall, og da gjelder jo det samme for transistor. Det med å være lett å drive er mye mer i fokus for dagens høyttalerprodusenter enn tidligere. Før i tiden kunne man nesten tro at de lagde høyttalere spesielt vanskelige å få gode lyd i bare på pur faen. Det er i alle fall mitt inntrykk etter 34 år omgitt av high end og mellomklasseutstyr. ;)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Takk for det, men dynamiske innspillinger krever effekt.
Si at man foretrekker å lytte på 90 db. For enkelthets skyld sier vi at høyttalerene spiller 90db med 1w i lytteposisjon inkl romgain, attenuering pga avstand etc.
Med kraftig komprimert musikk, klarer man seg stort sett med rundt 1 w og hva som helst kan brukes som forsterker.
La oss si at vi har en forsterker på 25w til disse høyttalerene, vi har lest på nettet at loudness war er fæle greier og har fått tak i ett dynamisk opptak Som har peaker på +15 db.
Man ønsker fremdeles å spille på sine vante 90db for å få med seg alt av musikken, men hva skjer når peakene på 15db kommer? Forsterkeren blir bedt om å levere 32x effekten (32w i dette tilfellet) og begynner å klippe.
Hvis man virkelig skal dra på og skrur opp til 93db, vil man i dette tilfellet trenge 64w for å unngå klipping.
Selv med sensitive høyttalere trenger man effekt for å ha brukende headroom.
Det skal nevnes at 25w kan holde i massevis til diskantdrivere etc.
 
A

ANM

Gjest
For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei, mente at ting var litt annerledes for 40 år siden med hensyn til effektkrav.
Ja, muligheten for å greie seg med mindre effekt enn 25w har økt ... 8)
Det stemmer, det heter loudness war. Mastring for bilstereo, byggeplassradio, rørforsterkere og små klasse A forsterkere. :)
Når snakker vi om to forskjellige ting. Jeg snakker om tilgjengelighet ifht gode lettdrevne høyttalere i kommersielt salg. Ifht dette har ikke loudness war noe å si.

Vedr headroom får du komme deg ut å høre. Ikke bare sitte å glo på en kalkulator.. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Takk for det, men dynamiske innspillinger krever effekt... osv.
Dette er vel mer sammensatt enn som så. Oppgitt utgangseffekt på en amp sier vel ikke så mye om hva den er i stand til å levere? Likeledes tilsier oppgitt følsomhet og nominell imperdanse for en ht lite om hva den krever av en amp.
 
A

ANM

Gjest
Takk for det, men dynamiske innspillinger krever effekt... osv.
Dette er vel mer sammensatt enn som så. Oppgitt utgangseffekt på en amp sier vel ikke så mye om hva den er i stand til å levere? Likeledes tilsier oppgitt følsomhet og nominell imperdanse for en ht lite om hva den krever av en amp.
Ingen av poengene du trekker frem undergraver faktumet at innspillinger med mer dynamikk krever mer effekt.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Med fare for å dra tråden inn i en diskusjon om rør eller transistorwatt. Jeg greier meg så inn i hampen bra med 20 watt levert gjennom en tung rørforsterker. Har faktisk vurdert å prøve en 300b sak som gir under halvparten:). Skal legge til at jeg ikke bor i et palass men i en leilighet og stua er på ca. 20 kvm. Det gjelder å finne en forsterker med gode watt og feite strømforsyninger. Lykke til med det. ;)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Jeg har to slike jålete forsterkere med led effektindikatorer... Da det peaket på 64W gikk ørene i metning (sjekket med hørselvern) på ht med følsomhet på 92dB. Og på mine Lowtherhorn så gikk samme ører i metning på 4W peak!
Og her er mitt poeng; 25W fra Dayens Ampino holder i bøtter og spann for de rette høyttalerne!

Etter å ha lest alle lovord på nettet om denne forsterkeren så vurderer jeg å kjøpe en slik. Kanskje jeg kan skrote de 2 jålete forsterkerne.....
:cool:
 
A

ANM

Gjest
For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Jeg har to slike jålete forsterkere med led effektindikatorer... Da det peaket på 64W gikk ørene i metning (sjekket med hørselvern) på ht med følsomhet på 92dB. Og på mine Lowtherhorn så gikk samme ører i metning på 4W peak!
Og her er mitt poeng; 25W fra Dayens Ampino holder i bøtter og spann for de rette høyttalerne!

Etter å ha lest alle lovord på nettet om denne forsterkeren så vurderer jeg å kjøpe en slik. Kanskje jeg kan skrote de 2 jålete forsterkerne.....
:cool:
Fint om du finner lykken. Har ikke funnet noen effektive høyttalere som passer mine ører og kan ikke fordra lyden av horn. Er ikke glad i reker heller, men har folk rundt meg som elsker det. Ingenting jeg hittil har sagt til dem har endret det...:(
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Kanskje du skulle prøvd Åpen Baffel høytalere med masse fulltoner 15-20 i hver høytaler +bånddiskanter med følsomhet på 93-95 db Mål -bredde 60cm-høyde 1,8-2m -platetykkelse 22mm . Jeg har dempet både foran og bak på hver side av elementene med asfaltmatter og lim som demper vibrasjoner i plata betraktelig -kanskje 2 lag hjelper enda mere . Jeg hadde Adyton Imagic 2.0 før . :cool:
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.
Siden jeg også har nytt livet med en McIntosh med Wattmetere, har jeg vel også en aldri så liten mistanke om dårlig demping i de Wattmeterne...

Mvh
Håkon Rognlien
 
A

ANM

Gjest
Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.
Siden jeg også har nytt livet med en McIntosh med Wattmetere, har jeg vel også en aldri så liten mistanke om dårlig demping i de Wattmeterne...

Mvh
Håkon Rognlien
Ingen tegn til sleng i mine nåler. Ville ikke brukt dem om livet mitt var avhengig av presis effektavlesning, men for bare prekens skyld oss guttær imellom i en tråd som dette, gir det de mer enn god nok indikasjon på forskjellen av en innspilling med liten og høy dynamikk .

Tror ikke det er fare for noen misforståelse Håkon, tviler ikke på at du har hørt det meste, bare ikke med mine ører. Bortsett fra et 2*15W Rødt Fisher anlegg som jeg fikk av min far i Schleswig ,-88 har jeg siden ikke klart å leve fullverdig med noe annet enn 3-siffrede effektttall, selvfølgelig grunnet ovennevnte allergi mot horn. Vanskelig å forklare hvorfor jeg hater reker har prøvd med javne mellomrom, men det er noe med lukten, smaken og teksturen som skjærer i øra. Ikke engang etter noen øl blir smaken av horn no bedre for meg. Synd i grunn, går åpenbart glipp av mye kos.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
For oss som har litt jålete forsterkere med indikasjon om effektbruk på fronten er yngvejos poeng ikke vanskelig å bekrefte. Hører jeg på innspillinger hvor alt er skrudd opp før den når kunden, stanser nålen under 60W-merket når ørene går i metning. I går satt jeg å hørte på noen gamle Chapman skiver og tenkte på dette med lite effekt, mens nålen danset mellom 6W og 600W-merket. Hadde det ikke vært folk i huset, så hadde jeg nok klart å skru opp enda noen hakk før angsten for høyttalerne hadde tatt overhånd.
Noe av det absolutt mest voldsomme og dynamiske jeg har hatt gleden å ha hørt, hadde 15 Watt å prale med i hver kanal. Og for å unngå misforståelser; jeg har hørt relativt mye.
Siden jeg også har nytt livet med en McIntosh med Wattmetere, har jeg vel også en aldri så liten mistanke om dårlig demping i de Wattmeterne...

Mvh
Håkon Rognlien
Fortell gjerne hva det var du hørte på. :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Dayens er nevnt som en god forsterker. Det tviler jeg ikke på. Jeg kunne aldri levd med en siden den mangler fjernkontroll.

Selv spiller jeg med 2x2w klasse A på fulltoner fra 250Hz og opp.
Totalt 8stk 15" basser drives no med 2x70w. Jeg drar aldri ut alle 70wattene.
Har og spilt med 2x15w klasse A på bassene, men er da mer pløsete pga lav dempefaktor, men fungerer ellers fint.

Det kommer litt an på hvordan en bruker en forsterker for hvordan en får frem dens kvaliteter.

Hadde jeg f.eks hatt B&W 802D3, er jeg ganske sikker på at Dayens ikke vil være det riktige valget.
På f.eks. Klisch, kanskje Cornwall, er det godt mulig den vil gjøre en veldig god jobb. :)

Hva en velger får være opp til hver enkelt, jeg har aldeles ikke noe kart over veien til Rom. :)

Mvh
oks
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Hvis speedometerene til LM Audio 219 er forholdsvis presise, holder 5 watt lenge til moderat volum på Cornwall. Samtidig hadde de heller ingen problemer med å tømme samme forsterker for krefter, men da er volumet egentlig alt for høyt. :p

Med en Teac AI3000 på sine 2*200 watt som drivkraft kan Cornwall presses til det uendelige, uten at det låter anstrengt eller udefinert. Jæævlig morro når man bare skal herje litt, men i hverdagen holder det lenge med 2*25 watt på Cornwall.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Fortell gjerne hva det var du hørte på. :)
...og hvorfor det ikke er i ditt eie
Det var i mitt eie i flere år. Måtte selge det for å dekke mine skylder da jeg la ned Fryd Hi-Fi. Det havnet den gang i Frankrike. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe tilbake noe sånt i dag.
Oppsettet besto av:

Audio Note AN-DAC 3.1X
Audio Note M5 pre
Audio Note P4 Balanced monoblokker (parallelle 300B, interstage)
Klipsch RF-63

Opplevelsen OAS hadde med dette oppsettet kan leses her:
Oslo Audio Society

Hjemme hos Rognlien fikk vi høre hva som skjer når Klipsch kobles til elektronikk i referanseklassen. Med AudioNote rund baut, og høyttalere i 20k klassen, kom det en god dose raffinement inn i bildet, som sammen med en ennå bedre dynamikk ga oss "fot" og suveren "live-følelse" på det aller meste som ble spillet.Dette var virkelig moro å høre på. Vi fikk også en Bass-demo, som rystet oss dypt inn i sjela. Jeg strever ennå med å finne (bort)forklaring på hvordan dette var mulig..
Hva angår referanseanlegget er det dynamikk og trøkk til tusen, fenomenalt rett og slett. Vi får da også presentert en del kutt med sånn trøkk og slike dynamiske utslag at undertegnede knapt kan huske å ha hørt maken. Et svært, svært spennende anlegg dette her. Personlig kunne jeg nok vekslet inn litt dynamikk og trøkk for noe fyldigere klang og en anelse mer raffinement oppover, men det er meg og min smak.
Mvh
Håkon Rognlien
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du skal ha ros for at du gidder, HR. Jeeez, det finnes knapt nok en her inne som ikke selger selv om de er fornøyde, uten å måtte gjøre rede for seg.
 
A

ANM

Gjest
Du skal ha ros for at du gidder, HR. Jeeez, det finnes knapt nok en her inne som ikke selger selv om de er fornøyde, uten å måtte gjøre rede for seg.
Lov å spørre surpomp! Visste ikke om det var hans eget utstyr han snakket om!
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det var i mitt eie i flere år. Måtte selge det for å dekke mine skylder da jeg la ned Fryd Hi-Fi. Det havnet den gang i Frankrike. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe tilbake noe sånt i dag.
Oppsettet besto av:

Audio Note AN-DAC 3.1X
Audio Note M5 pre
Audio Note P4 Balanced monoblokker (parallelle 300B, interstage)
Klipsch RF-63

Opplevelsen OAS hadde med dette oppsettet kan leses her:
Oslo Audio Society


Hva angår referanseanlegget er det dynamikk og trøkk til tusen, fenomenalt rett og slett. Vi får da også presentert en del kutt med sånn trøkk og slike dynamiske utslag at undertegnede knapt kan huske å ha hørt maken. Et svært, svært spennende anlegg dette her. Personlig kunne jeg nok vekslet inn litt dynamikk og trøkk for noe fyldigere klang og en anelse mer raffinement oppover, men det er meg og min smak.
Mvh
Håkon Rognlien
Dette skulle jeg gjerne ha hørt! :)

Synd det ikke gikk så bra med butikken, trodde det var lenger siden du dreiv!
Vi får heller følge med på bloggen din! :)

Mvh
oks
 

ingmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
98
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg ser at dette er en gammel tråd, men får lyst til å si at jeg neste daglig sliter med det samme spørsmålet som trådstarteren.

Kjøpte min Ampino power amp fra HiFi-butikken.no i Finnmark i 2015 for kr. 3938,00 inkludert frakt og har sjelden sett meg tilbake.
Spiller forrykende på bla. Audio Note type J med Audion Premier 2.0 (two box) som pre.
Har andre forsterkere, men Ampinoen får mest spilletid fremdeles...
 
Sist redigert:

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
 
Topp Bunn