Datasikkerhet og Spam

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Hva gjør dere med spam, virus og spyware?

Selv kjører jeg Sone Labs Security Suite. Synes den fungerer bra, men jeg har ikke funnet noe virkelig bra verktøy mot spam.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spam: Gmail

Virus: Avast God og gratis for privatpersoner. Oppfører seg rolig og pent og ikke som en speedet hamster i en blomsterbutikk (som f.eks. Norton)

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Spam : Det finnes bare en løsning på spam - ikke legg igjen e-post adressen din på nettet ! Ellers er det ett helt ok spam filter i Thunderbird e-post klienten jeg bruker.

Virus : Jeg får aldri virus fordi jeg vet hva jeg driver med ;) men jeg kjører jo avast på maskinene mine, gratis og bra.

Spyware : Jeg får aldri spyware fordi jeg vet hva jeg driver med ;) men jeg sjekker fra tid til annen med windows defender eller Ad-Aware som begger er gratis.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.752
Torget vurderinger
4
Bruker spam-fighter. Fungerer veldig bra, spam havner i egen katalog i epostklienten

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Tusen takk for dette tipset, endelig er jeg kvitt 70-100 spam-mailer om dagen som jeg fikk pga et dell pc-kjøp et par år tilbake, den registrerte adressen min all over uten å spørre meg  :(

Bruker spam-fighter. Fungerer veldig bra, spam havner i egen katalog i epostklienten

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
antivirus er sterkt overvurdert spør du meg.

De tre mest effektive tiltakene er:
1. Hardware firewall
2. Strenge active-x setings i nettleseren ( det er somregel activex komponenter som tar over browseren din, installere uønskede verktøylinjer/søk og er den største kilden for virus ved surfing)
3. Ikke surfe på lugubre sider

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.588
Sted
Holmestrand
Spam : Det finnes bare en løsning på spam - ikke legg igjen e-post adressen din på nettet ! Ellers er det ett helt ok spam filter i Thunderbird e-post klienten jeg bruker.

Virus : Jeg får aldri virus fordi jeg vet hva jeg driver med  ;) men jeg kjører jo avast på maskinene mine, gratis og bra.

Spyware : Jeg får aldri spyware fordi jeg vet hva jeg driver med ;) men jeg sjekker fra tid til annen med windows defender eller Ad-Aware som begger er gratis.
Jeg får aldri virus fordi jeg vet hva jeg driver med - da blir vel ikke leger syke da? ;)

N

nb

Gjest
Kjører avast nå, funker fint. Min hjemme PC har vært ubeskyttet i tre år, stått på svært mye og brukt til mye surfing. Har hatt tre forskjellige antivirus-programmer innom, ingen av de fant noesomhelst på PCen min. Men så bruker jeg ikke IE eller Outlook heller, samt har noenlunde koll på hva jeg driver med.¨

Har også en tulleemail-adresse jeg legger igjen på steder jeg mistenker for å være noe slepphendte med oppbevaringen av mine kontaktdetaljer.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
spam tar filteret i Mail seg av, spyware og virus, hva er det?
åja, sånn microsoftgreier :)
(er lite plaget på pcn, men denne brukes veldig lite, så...)
Hadde jeg fått spam av å laste ned Lost hadde jeg jaggu meg gitt opp

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Jeg får aldri virus fordi jeg vet hva jeg driver med - da blir vel ikke leger syke da? ;)
En lege som vet hvordan en virus smitter kan beskyyte seg selv om han ønsker det..

La oss se realiteten i øynene - det er ikke profesjonelle IT-folk som er mest plaget med virus, spam og spyware - hvorfor er det slik tror du ? Forhåndsregler og kunnskap kanskje ?

Topp Bunn