Dataprogram for å beregne enkle filter

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Dette er da ikke originalt? Er det en ekstra dulp etter dette "filteret"? Er det en kondis fast på selve motoren?
Jeg googla litt etter Well Tempered motor, og finner noe bilder med en innstøpt kladump underveis på ledningen.....?
Jo,det er originalt. Spilleren kjøpt ny på 80 tallet fra søta bror. Kladump på ledninga er filtret. Det står en kondensator over av/på bryteren.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
2k9 blir vel for lite... 1uF og 50Hz blir godt og vel 3k alene på min kalkulator, + 2x 600 ohm...... Anyhow- det neste å ta hensyn til er varmeavsetning... ca 10mA og 147V blir 14,7W fordelt over to motstander og kondis.... 5W i en enkel motstand blir JÆVLIG varmt, for ikke å snakke om hvis den pakkes inn i tillegg...og det selv om motstanden er en 10-watter...
Jeg hadde utvilsomt holdt meg til den transformatoren......
Ikke jævlig varm, men litt varm. Det var årsaken til at jeg åpnet krympestrømpen.
I forbindelse med bytte av phonokabel fra platespiller til RIAA, fikk jeg brum. Derfor tenkte jeg på å få balansert spenning til motoren. Har ikke prøvd trafoen da den gir 110-115V. Ønsker 83V.
Med et symmetrisk filter til jord som gir 83V slipper jeg trafo.

Brum forsvant ved å flytte støpslet til en annen kontakt.
Lydmessig har jeg litt forventninger til symmetrisk spenningstilførsel.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
32V, da trekker den drygt 50mA. Er det slik å forstå at det er spenningsfallet målt ved 230V? Da er det vel en 4W motor eller lignende og det rimer greit. Har du målt spenningsfall over kondisen? Over motoren? (pass fingrene når du måler på nettet ;) )
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
32V, da trekker den drygt 50mA. Er det slik å forstå at det er spenningsfallet målt ved 230V? Da er det vel en 4W motor eller lignende og det rimer greit. Har du målt spenningsfall over kondisen? Over motoren? (pass fingrene når du måler på nettet ;) )
Ja, nettstøpsel tilkoblet 230V.


Ur1=Ur2= 32V

Uc= 181V


Um= 83V (etter filtret)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er så moro med fasevinkler for da ser 230V plutselig ut som 328V ;)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Kom plutselig på at instrumentet mitt kan måle kapasitet.

C= 948nF dvs. ca 1mikroFarad.

Da blir det 2 mikroF i hvert filter. Hvilken type kondensator skal velges med hensyn til minst støy?

Hilsen

Jens
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Da stemmer jo det jeg skrev i innlegg 7. Du kan bruke de to motstandene du allerede har, og sette dem på hver sin side. Så setter du 2uF i serie med hver av dem.

Bruk polypropylen som tåler minst 400V.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Da stemmer jo det jeg skrev i innlegg 7. Du kan bruke de to motstandene du allerede har, og sette dem på hver sin side. Så setter du 2uF i serie med hver av dem.

Bruk polypropylen som tåler minst 400V.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Hei
Ja, det stemme det du skrev. Takk skal du ha.

Mine kunnskaper om merking av kondensator er tydeligvis mangelfulle. Trudde K refererte til pF.
Hvordan dataprogrammet kunne komme med "riktig svar" ang. spenningsfall når en la inn 1nF er et mysterium.


Dette er mitt siste oppgraderings prosjekt til The Well Tempered Classic. Om det gir en forbedring lydmessig gjenstår å se. Man kan ikke la det være utprøvd.

Hilsen

Jens
 
Topp Bunn