Bil, båt og motorsykkel Dashbordkamera

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.820
Torget vurderinger
1
Hvorfor monterte du et kamera som ser bakover?

C

cruiser

Gjest
Nei, overvåkningsmotstanderen skal begynne å overvåke sine medbilister

G

Gjestemedlem

Gjest
Fordelen med kamera er at det aktiveres når den står parkert hvis noen kjører på den eller skader den på andre måter. Det er mange uærlige sjåfører og dessverre også endel elbilhatere og generelle pøbler som ikke ser seg for god til hærverk.

En annen ting er at det kan være gunstig hvis man kommer ut for en ulykke å kunne dokumentere hendelsesforløpet.

Hva andre foretar seg ellers på veien er ikke interessant.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.398
Fordelen med kamera er at det aktiveres når den står parkert hvis noen kjører på den eller skader den på andre måter. Det er mange uærlige sjåfører og dessverre også endel elbilhatere og generelle pøbler som ikke ser seg for god til hærverk.

En annen ting er at det kan være gunstig hvis man kommer ut for en ulykke å kunne dokumentere hendelsesforløpet.

Er ikke det omtrent samme argumenter, dog i større skala, som Erna bruker for å få mer overvåking?

G

Gjestemedlem

Gjest

Er ikke det omtrent samme argumenter, dog i større skala, som Erna bruker for å få mer overvåking?
Det blir på en annen skala. Da snakker vi om permanent lagring og kartlegging av vanlige menneskers liv, kommunikasjon og bevegelse. Det er ikke akseptabelt.

Jeg har dog ikke noe problem med at det finnes CC-kamera i butikker, banker, flyplasser etc. så lenge data blir slettet fortløpende hvis ingenting skjer. Eller privatboliger med innbruddsalarm med kamera i huset.

Det som skiller er hva som skjer med dataene som samles inn.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.361
Sted
Sølvbyen
Skulle ønske jeg hadde hatt dashcam i fjor sommer, når en tomsing i møtende trafikk kjørte forbi en annen bil på vei opp bakketoppen jeg kom kjørende mot, og jeg måtte bremse og svinge inn i en busslomme for at han ikke skulle fronte med meg. Skulle gjerne hatt reg.nummeret hans når det skjedde husker jeg at jeg følte ganske sterkt.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hvor omfattende installasjon er det av ett slikt kamera? Mye kabling, plunder og heft?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvor omfattende installasjon er det av ett slikt kamera? Mye kabling, plunder og heft?
Ja det er nok mye styr. Tar 3 timer for dem som har erfaring. Jeg kommer til å overlate installasjonen til en som har installert mange av dem før. Koster ikke all verden, og da er man sikret godt arbeid. (1500)

Her er en PDF med instruksjoner om man vil gjøre det selv. (Denne er for en Tesla model S, men det er vel sikkert mye det samme i andre biler også, og det gir i alle fall en pekepinn på hva det handler om) Det er også noen videoer lagt ut på Youtube.

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/p...71e1_Installasjon-av-Blackvue-DR650GW-2CH.pdf

http://www.bilkomponenter.no som selger dem tilbyr også montering i biler.

D

Desillusjonert

Gjest
Angående dash kamera, verden er blitt gal!
Når en bil kjører i ræva på en annen bil, så er det ALDRI den som blir påkjørt sin feil! Det er ALLTID den som kjører på. Den er pliktig til å holde avstand, så hvordan i alle dager går dette ann?
Dashbordkamera avgjorde denne forsikringssaken

"– Heller ikke saksbehandlerne i de to selskapene var enige, så det ble til slutt opp til bransjens uavhengige utvalg å avgjøre saken. Der ble det slått fast at det var kvinnen som var årsaken til ulykken fordi hun bråbremset uten grunn, forteller Slettemoen."

Noen ganger tror jeg vi bor i bakvendtland...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det blir noe annet med overvåkning når det ganger meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Når en bil kjører i ræva på en annen bil, så er det ALDRI den som blir påkjørt sin feil! Det er ALLTID den som kjører på. Den er pliktig til å holde avstand, så hvordan i alle dager går dette ann?
Vel, om du kjører på en vei og noen ligger litt for tett på deg, og du med vilje bråbremser helt ut av det blå for å få bilen til å kjøre i deg slik at du skal få utbetalt erstatning ... så er jeg ikke så sikker på at du skulle slippe unna med det.

Det er litt som at man har forkjørsrett, ikke påkjørsrett.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.361
Sted
Sølvbyen
Vel, om du kjører på en vei og noen ligger litt for tett på deg, og du med vilje bråbremser helt ut av det blå for å få bilen til å kjøre i deg slik at du skal få utbetalt erstatning ... så er jeg ikke så sikker på at du skulle slippe unna med det.

Man bremser kanskje litt for å få idioten i bilen bak til å holde mer avstand, ikke fordi man vil bli påkjørt. Tipper jeg.

D

Desillusjonert

Gjest

Det er ikke mitt ansvar at den som kjører bak kjører så nærme at vedkommende ikke klarer å bremse ned!
Noe annet vil være det rene galskapen!
Hva skjer den dagen en katt springer over veien og ingen kan bevise at det var en katt der?
Skal den med kamera vinne uansett?

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.475
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Merkelig sak. Han kjørte jo alt for nærme og klarte faktisk ikke stoppe i tide. Hadde det vært personskade og politi involvert er jeg rimelig sikker på utfallet hadde vært motsatt. I tillegg til at han hadde fått bot for å ikke holde tilstrekkelig avstand. Kanskje til og med mistet sertifikat en kort periode.
Det er endel merkelige avgjørelser i slike tvister når forsikringsselskap skal avgjøre. Har selv vært med på det.
Men her var det dog et uavhengig utvalg.

T

TT.

Gjest
Har hatt HD dashcam i bilen i tre år nå og har kun opplevd en eneste hendelse som var verdt å ha på film. Har nå bestemt meg å fjerne fandenskapet fra bilen, med da skjer det vel noe :rolleyes:

G

Gjestemedlem

Gjest
Leste akkurat en artikkel som kunne fortelle at over 50% av alle påkjørsler av parkerte biler ender med at den som kjører på stikker av uten å legge igjen melding eller ta kontakt med eier.

Topp Bunn