Dansk HiFi-Living

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Tid til endnu en lille statusmelding fra DK!
    Jeg skriver jo sjældent her, men har også mest travlt med at læse alle de andres fremragende indlæg ;D

Jeg må sige, efter ca. 1 måned sammen med min opgradering af BP P21 til P20, at det var et klogt træk fra min side. Der er magt og pondus over LV'erne som aldrig før - bassen er dyb og opløst, og jeg føler egentlig at det mest er betonkælderen, der er den største begrænsning...på trods af mine akustik-tiltag.

Med hensyn til nyerhvervelser, kan jeg nævne, at jeg har investeret i et par Van den hul Revolution højtalerkabler - indkøbt på Hifi og Surround-messen 2009 i KBH. Jeg brugte clearwater før, og følte mig lidt som en nærrigrøv ;D Det føler jeg dog stadigvæk at jeg er, for jeg fik Revolution-kablerne meget billigt (1/3 af nyprisen).
    Kan jeg så høre forskel? Tjahh...der er meget bund i disse kabler og det virker stort, luftigt og rimeligt transparent....men hænger det hele så sammen?? - jeg skal nok liiige høre lidt mere på det. Kabler er et irriterende aberdabei ved denne hobby.

Jeg overvejer igen at strikke nogle homegrown kabler sammen, a la dem som visse her på dette forum også har samlet - her tænker jeg på Svalander-flet med bomuldsstrømper og sølv. Har nogle kasserede stumper liggende med egenvalset 0,6mm. (tror jeg) sølv lagt i silke/linolie, men som I kan se af resultatet, så er jeg ikke en tålmodig handy-mand:

Som en sidste tilføjelse til denne lille statusrapport kan jeg oplyse, at jeg igen har opdaget vinylspillerens fortræffeligheder. Sad forleden og splejsede nyt bånd til min Micro, justerede overhang, tracking osv. - og satte et par Mullard-rør i min TinyTube-riia...og pludselig lød det hele sgu meget godt. Jeg overvejer derfor en ny riia, men hvilken??? Nogen der kan hjælpe?

Som en allerallersidste tilføjelse så opdagede jeg at min Audio Aero spiller bedst med volumenkontrol sat til 5-6 under max. out-put - igen sådan en tilfældig opdagelse, der sammen med alle disse ovennævnte småjusteringer bringer en bare en lille smule tættere på den evigt jagtede hifi-nirvana. Så ny forforstærker...nej, det må altså vente lidt 8)

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Her kommer nogle billeder af mine seneste eksprimenter med højtalerkabler. Det klart bedste resultat indtil videre er en kombination mellem Van den Hul Revolution og Clearwater lagt dobbelt.
    Jeg er mildt sagt forbløffet over, hvor stor en forbedring denne kombination har medført.

Mvh
    Dave

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det ikke deilig med støv som legger seg på chrom når man skal ta bilder? ;D

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Gago skrev:
    er det ikke deilig med støv som legger seg på chrom når man skal ta bilder? ;D
    Der må være noget galt med linsen 8)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Se så - En frende!

Både BP og Mirco Seiki :)

Flott anlegg Dave!

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Erland skrev:
    Se så - En frende!

Både BP og Mirco Seiki :)

Flott anlegg Dave!
    Tak, Erland! - har også været inden på din tråd og beundret dine fantastiske apparater...vi har jo en fælles tro på at Gary ved hvad han har med at gøre ;)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Vedrørende din Micro Seiki RX så finnes det hos www.my-micro.de en stk. RS1500 (braketten for å dele motor og selve drivverket) på lager.

Mario og Micro-vennene hans fikk laget et parti. Jeg tror ikke de kommer til å lage fler?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.499
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Også vedr. din RX 1500,
    Mario har også kilkometervis med original tråd til microen din istedet for det båndet du bruker til drivrem. En oppgradering i seg selv, IMO.

mvh

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Erland skrev:
    Vedrørende din Micro Seiki RX så finnes det hos www.my-micro.de en stk. RS1500 (braketten for å dele motor og selve drivverket) på lager.

Mario og Micro-vennene hans fikk laget et parti. Jeg tror ikke de kommer til å lage fler?
    Tusind tak for oplysningen - måske jeg skulle benytte mig af muligheden, men så kommer jeg måske til at mangle drivsnoren? Hmmm...det må jeg jo lige tjekke ud.
    Er der "tilpas" lydmæssig gevinst ved denne udbygning?

Mvh
    Dave

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    OK - der blev så lige svaret på mit spørgsmål - Tak!
    Mvh
    Dave

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Dave skrev:

Mvh
    Dave
    Jeg flyttet motor, la på kobbertallerken og satte på ny armbase i bronse samtidig.
    Denne oppgraderingen kostet meg ca 10.000 NOK inkl. frakt og mva.

Det ble litt bedre, men om jeg skal være helt oppriktig, kunne jeg nok fått bedre lyd med f.eks en ny pickup eller arm.

Men jeg tenkte på den langsiktige eiergleden ved å oppgradere denne fine spilleren, og fant ut at armer og pickuper kan jeg kjøpe siden.

Så svaret er NEI, bare for lyden er det ikke værd pengene!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.499
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Erland skrev:
    Dave skrev:

Mvh
    Dave
    Jeg flyttet motor, la på kobbertallerken og satte på ny armbase i bronse samtidig.
    Denne oppgraderingen kostet meg ca 10.000 NOK inkl. frakt og mva.

Det ble litt bedre, men om jeg skal være helt oppriktig, kunne jeg nok fått bedre lyd med f.eks en ny pickup eller arm.

Men jeg tenkte på den langsiktige eiergleden ved å oppgradere denne fine spilleren, og fant ut at armer og pickuper kan jeg kjøpe siden.

Så svaret er NEI, bare for lyden er det ikke værd pengene!
    Tjaaa,
    Er forsåvidt enig med Erland, men synes vel at en samtidig får en bedre plattform å arbeide videre med. Jeg har gjort de samme oppgraderingene som Erland på min egen RX 1500, men har "tatt det helt ut" med arm og pickup.

Det er kanskje greit å vite at en "pimpet" RX 1500 ikke gjør skam på en SME V/ Koetsu Urushi- kombo.

mvh

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Hej Erland og tkr
    Dejligt med ligefremme og ærlige svar!
    Jeg har lige mailet til my-micro og spurgt dem hvad de nu lige havde af dele....så kan jeg jo altid tage stilling til hvad der kunne være relevant for mig. Jeg kunne, udover drivrem og motorstand, forestille mig at en armbase AX2 kunne være interessant med tanke på en evt. senere udskiftning af arm. Jeg tror ikke umiddelbart at jeg begiver mig ud i at skifte tallerkenen - jeg har allerede sat bitumen og voks på indersiden, for at undgå "klokke-ringnings-tendenser".
    Har iøvrigt også læst (husker ikke hvor) at nogle micro-brugere faktisk foretrækker kassettebånd fremfor gummirem!? Har I (eller andre) nogle erfaringer hvad det angår?

Mvh
    Dave

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror så absolutt på det du skriver tkr.

Jeg utelukker ikke at det nå er min Grace 840F arm, og etterhvert bytteklare og tilårskommne Ortofon Rohmann som er den største begrensningen.
    Som sagt, eiergleden med en vakker og oppgradert MS er så stor, at denne kan man leve livet ut med.

Kobbertallerken AU180;
    er ikke en erstatningstallerken. Du bare legger den på toppen av aluminiumstallerkenen du allerede har, og justerer VTA i hht økt tykkelse.

Drivrem;
    Jeg har forsøkt med kassettbånd, silketråd O-ringer etc etc.
    Uansett hva jeg gjorde, kom jeg fram til at jeg kunne høre et bittelite "dunk" når skjøten traff drivhjulet. Kan være jeg som ikke har laget fin nok skjøt, men slik har det vært.

Jeg bestilte en lang rem fra www.lpgear.com som jeg benytter. Den skulle være til RX1500 med løs motor. Skulle nok ønske at den var litt lenger, men den er i alle fall lang nok til at det fungerer (med en 2-3 cm mellom drivverk og motor).

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Her er en lille julehilsen til alle de brave Nordmænd på dette gode forum! - og så kan jeg lige vise mit netop nyerhvervede julelegetøj ;D

Ja, som I kan se så kunne jeg alligevel ikke lade være med at prøve en pre. Jeg købte den brugt fra Definitive Audio - og har lige fået den ind ad døren! Det er en version med "Sevice pack 1" og nogle Carbon-modstande som en ekstra opgradering....men så er der jo rum får yderligere opgraderinger, når/hvis Gary kommer til DK igen....pre'en ser jo lidt tom ud ??? ;D
    Go' jul!
    Dave

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Denne tråd har været død meget længe - så det er på tide at skrive lidt om hvad en lydtosset dansker får tiden til at gå med.

Gary har været på besøg og lavede min BP pre-amp om til en "speciel-EXD-version" - gode Duelund kondensatorer, ekstra trafo og en del andet, der kan holde hifi-neurosen i ave.

Jeg har også investeret i nogle WE-300b, måtte jo selv finde ud af hvorfor rør-freaks lovpriser dette rør til skyerne - prisen er ihvertald høj og de er ikke til at få fat i. Da jeg så fik tilbudt 4 stk. til en god pris så måtte jeg jo slå til.....har ikke fortrudt!

Jeg synes at min pladespiller havde dårlige vilkår med en gammel selvbyg Tiny Tube riia - så jeg har erhvervet mig en EAR 834p.....og vinyl er igen blevet et hit i min halvskumle kælder, efter at have ligget i dvale i mange år.

Lidt nye kabler skulle der også til - og har bl.a. købt "Vdh-kloner" billigt via Tyskland, det er faktisk det bedste køb jeg har gjort længe - lyden er dejlig harmonisk og velafstemt med disse kabler. Strømkabel og HGA Diva interconnect har jeg lige købt som messe-tilbud på HiFi -og Surround-messen i København.

Og som den største forbedring - mest besværlige, men absolut billigste investering, har jeg stillet mine Living Voice diagonalt i rummet. Toe-in, væg-afstand, lytteafstand og nyopsætning af bastraps og diffusorer har krævet mage udregninger og forsøg, men det er det der har givet mest vellyd i forhold til de andre og mere bekostelige investeringer - nu er scenen blevet mange gange bredere og dybere, og ting som opløsning, udklingning og placering af instrumenter - etc. etc
    er på et helt andet niveau end før. Jeg tænkte jo nok at man kunne klemme mere ud af systemet.....der gik bare lige to år inden jeg fandt på en radikal flytning af højtalerne .... tsk. tsk. hvor er man dog slave af vanetænkning.

Det var alt for denne gang - håber det har været lidt spændende at se nogle billeder fra Danmark....også selvom sproget måske er lidt svær at følge med i.

Vedlegg

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.428
    Sted
    Nøtterøy
    Flott rør-anlegg. Og flott å se at flere setter pris på Micro spillerene sine. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Språket er ikke noe problem, heller ikke det å skjønne at du er en musikk glad danske :)

Må ærlig innrømme at jeg misunner deg litt både BP amp og pre.
    Har hørt endel på BP amp's/pre og det er absolutt noe som kryper under huden og blir der lenge. Ikke hørt BP's på LV men på khorn men regner med at det fungerer like bra på begge :)

Og henger meg på foregående taler, flott å se at M.S blir tatt vare på og brukt.

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Så det var din pre-amp Gary modifiserte nå i høst. :)
    Regner med at forskjellene var hørbare ja. ;D
    Forøvrig kan jeg nevne at det er ganske så god plass i din pre-amp. ;D
    Godt å høre at det er andre i norden som og er fornøyd med Gary sine produkter, og ikke minst oppfølging og oppgradering.
    Gratulerer så mye.
    Siden det ikke synes som om det er mange av dere BP eiere i DK, er du selvfølgelig hjertelig velkommen som medlem av vår lille del av mafian her i Norge. 8)

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Tak for roser og til invitationen til at blive medlem af Den norske BP mafia - ja, jeg er nok den eneste i DK, der har BP, ihvertfald ifølge Gary.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke fått med meg at det har skjedd såpass mye hos deg. BP effekt og pre...nice...låter nok fantastisk!
    Utrolig at du er den eneste i Danmark med BP. Da forstår man hvor liten ens hobby er...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er nok flere i danmark med bp.
    jeg har hatt kontakt med iaff et par danske bp-eiere opp gjennom årene.
    vet ikke om de fremdeles har bp, though.

grattis med et fantastisk anlegg, dave.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Om der nu skulle være andre i DK der også ejer BP er egentlig ganske udramatisk og skal ikke sammenlignes med f.eks. den fjentlige følelse der opstår mellem to kvinder, der har samme designer kjole på til venindens bryllup. ;D
    Selvom jeg er en stolt ejer af et unikt produkt, så ville jeg faktisk ønske at der var flere BP-ejere i DK (om nogen) - så der var nogen fælles erfaringer, man kunne trække på.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    En lille opdatering og før-jule-status på anlægget er vist på sin plads.
    Går og venter på at teste forskellige dac's her op til juleferien bl.a. en Antelope Zodiac+ - og mens jeg går og venter er jeg igen begyndt at lytte til vinyl.

Jeg købte en Sumiko Blackbird pick-up og har gået og målt og justeret...VTA, overhang og hvad ved jeg......pyha!! ..man skal holde tungen lige i munden - det er jo skrøbelige mekaniske dele man har med at gøre.

Har leget Ole-opfinder med min Rega arm - blev nødt til at "opfinde" en nyt kontravægt, så jeg kunne udbalancere armen, da Blackbird'en er lidt tung (9,6g). Jeg regner dog med at købe en Michell Technoweight.

Men efter at alt er justeret ind, og pick-up'en har spillet nogle timer, så er det egentlig kun på grund af manglende tilgængelig på fusions-jazz på vinyl, at jeg behøver en dac - hvis man tager den lyd der kommer fra LP'en i mit set-up, så har det aldrig, i de 25 år jeg har haft Micro'en, lydt så godt som det gør nu!!

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    De to første døgn med Avantgarde Duo Omega.

Har købt Avantgarde!!! - og er næsten flov over at bruge så mange penge på denne hobby!

I, kære læsere, kommer ind hvor jeg har jeg lyttet til AG i omegnen af 48 timer - fratrukket en lille smule søvn. Der er gået meget tid med placering, vinkling og "tiltning" - har også prøvet forskellige højtalerkabler, hvad jeg nu havde liggende.
    Hvorfor nu så mange strabadser - spiller de ikke "lige ud af boksen"......jooo, når den første forelskelse over primært den tårnhøje opløsning, de kraftige dynamiske udladninger og faktisk også den hæderlig bas (i forhold til Living Voice, der jo ikke går helt så dybt og har lidt mere øvrebas) - så blev mine, efterhånden, halvvarme ører mere og mere opmærksom på primært klangfarver, og her især områderne omkring delefiltrets overgange. Dvs. at øvre/bas nedre mellemtone var svær at få på plads, samtidig var diskanten generelt ret "hot" i lyden og stak lidt af omkring delingspunktet på de 2 khz. Det samlede indtryk var en klang der var lidt delt op i den berømte tredeling: bas-mellemtone-diskant.

Men det der var svært for ørene var, at den lidt blodfattige og halvkolde mellemtone, øvre mellemtone og diskanten, efterhånden rev for meget i nervetrådene. Anslag på guitar blev trukket for meget frem, halvhårde bækkenslag (både ride - highhat - og crash bækken) lyse kvindestemmer, kraftige klaveranslag (samt violiner og horn) i det øvre register og i det hele taget instrumenter med en lys og tynd klang, gjorde at mine øjne blev mere og mere til små, smalle sprækker. I stedet for at musikken var i centrum, som noget uanstrengt og behageligt (og det er et meget vigtigt parameter for mig, at langtidslytning aldrig går hen og bliver en anstrengt affære) - så rettedes min opmærksom sig hen mod denne lyse og tynde klangfarve, og det at musikken skal være "et naturligt hele" blev i stedet til en analyse af det tredelte frevekvensområde.

Jeg endte op med at bruge en grafisk eq. i Pure Music og nu slapper mine ører af......skønt!! - men vinyl har jo ikke de muligheder (også her gælder min karakteristik af AG, men dog lidt mindre udtalt). Er der psykoakustiske kræfter på spil, har jeg en medfødt/tilvænnet overfølsomhed over for hårde, diskantprægede lyde, eller er Armin Krauss tonedøv???

Sådan så det ud lige efter AG var i Hus:

Det to næste døgn, og frem til nu i skrivende stund, med Avantgarde.

Jeg er ikke længere i "panik-mode". Efter ændret opstilling, bl.a. med mindre" toe-in" og nu med nervøst velour foran diskanten i stedet for den grafiske eq, så begynder ørerne at slappe mere af og jeg begynder at nyde musikken!! Mellemtonen er faktisk så god, at den er ved krybe ind under huden....mangler dog stadig bare en lille smule mere niveau omkring ca. 300 - 600 khz, men det er lidt over i den pedantiske afdeling.
    Jeg synes, at jeg nu er tæt på målet - diskanten er dog generelt stadig "voicet" for højt (en 2-3db, synes jeg), og jeg ville nok foretrække en yderligere svag reduktion - ca. mellem 4-6 khz.
    ......men måske skal mine ører spilles mere til,,,,..sidder og spjætter rytmisk med benene og smiler faktisk.

Sådan ser det ud nu:

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Øst - vest ...hjemme bedst.
    En lang odysse ser endelig ud til at være ovre - næsten et halvt år med afstikkere i forskellige retninger, køb og salg af diverse hi-fi grej...grublerier og spekulationer over veje i, og udveje ud af, det forjættede high-end-land, og nedturen over de mørke skyer, der efterhånden trak sig truende sammen over mine fremtidige muligheder for at kunne nyde min store passion....musikken. Men ud af dette kaotiske forløb er der dog indsamlet nogle brugbare, personlige erfaringer, og en vis ro har atter indfundet sig.

Det hele startede med at jeg solgte mine trofaste Living Voice højtalere - nu skulle mine Border Patrol fodre nogle velvoksne og velrenommerede horn: Avantgarde Acoustics...et højere niveau af reproduktion skulle erobres.
    For at gøre en lang historie kort: jeg kunne ikke komme overens med AG'erne - eller rettere, min tinitus blev værre af mødet med disse horn....jeg synes at hornene gjorde mange ting fantastisk og måske skulle jeg have forsøgt at eksperimentere mere....men jeg valgte altså at smide håndklædet i ringen.

Jeg er nu endt op med Harbeth Super HL5 (og en Velodyne sub, som også bruges i bio'en) - efter at have hørt på forskellige mærker som Avalon, Spendor ....og øhhh..også et par B&W....bare for at kunne indsamle nogle flere referencer. Jeg genlyttede også til mine Proac d15 og Snell K2, men efterhånden faldt sjælen og ørerne atter lidt til ro med Harbeth - det begyndte at minde lidt om mine gamle Living Voice, men bare med lidt mere størrelse, definition i mellemtonen, lidt tilbagetrukket diskant og klædelig kontur på midtbassen - og heldigvis høres det som om BP klarer opgaven fint.
    Jeg savner selvfølgelig AG'ernes tårnhøje opløsning og den nøjagtige placering og visualisering af instrumenter og rum - men "at se direkte ind i solen skærer altså i øjnene"....undskyld, den lidt dårlige analogi!

Harbeth på et par hjemmelavede/modificered stands:

I hjørnet gemmer der sig en Velodyne SPL 1200 Ultra:

Jeg er altså endt op med et tilfredsstillende resultat efter at have kontaktet den flinke forhandler/Amforamusik i DK, og selvom lærerpengene har været dyre, så tør jeg nu igen spejde ud i hi-fi-fremtiden, og frem for alt lytter jeg igen afslappet og roligt til musikken, mens foden ind imellem engageret tapper rytmen.

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Nu er den så gal igen!!!!!!!
    Da jeg så min drømmehøjtaler her på dette forum - købt af et hifisentralen-medlem - blev jeg simpelthen så misundelig, at jeg nær havde erklæret Norge krig! Søgte så rundt på nettet, og havde ikke regnet med at jeg ville finde Zingali Client Name til penge jeg havde råd til...men, som i kan se var jeg heldig med at finde et brugt par..... i Skotland! En 5 år gammel drøm, og kastet ud af tankerne som uopnåelig, er alligevel blevet til virkelighed....og faktisk takket være et norsk forum...jeg er på ny blevet en stor fan ef Norge!

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    He he,,,morro å lese om din søken etter god lyd Dave.

Gratulerer så mye. Håper du blir fornøyd nå da. 8)

Mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    og der var de på plass, ja :D

gratulerer så mye, dave.

nå må du jobbe litt med plassering, vurdere om du trenger en ekstra forsterker til bassen, etc.
    dette blir bra.

også er vi spente på førsteinntrykk, selvsagt.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Tak for lykønskningerne!
    Førstehåndsindtryk.............tjah.... - da jeg først satte højtalerne til tænkte jeg: de lyder sgu da af h........til, men opdagede så at den ene 15" woofer ikke sagde en lyd.. !!?? - panikken bredte sig - og spekulerede på at det ikke var så mærkeligt at Italien havde fostret mænd som Berlusconi. Jeg åbnede bagstykket, og fandt en ledning der ikke sad fast på basterminalen!

Nu er skuldrene sænket, og roen breder sig. De spiller jo rigtig godt.....en mild underdrivelse! Alt det som Living Voice og Avantgarde Acoustic ikke havde, har de - plus det som var forgængernes styrkesider. Så har de til gengæld for meget sub-bas til min lavloftede beton-kælder - men her kommer mit EQ-Fabfilter til gavn og kan sænke niveauet i de nedre frekvenser.

Der er masse af potentiale i disse højtalere - for alt det basale er på plads...det synes jeg i hvert fald efter kun at have lyttet et par timer. Der skal eksperimenteres lidt med afkobling, placering....og flere andre ting - en mere kvalificeret beskrivelse må komme, når tingene har bundfældet sig.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hhheehe, tenker du fikk en støkk der, ja.
    dog skulle det være lett å høre at noe var radikalt feil dersom den ene bassen ikke funker, siden høyttalerne deler helt oppe på 700hz.

som jeg skrev i mail til deg; zingali er som en slags symbiose av living voice og avantgarde.
    passer meg meget bra, og jeg tror det vil funke for deg også.

bassen finner du nok ut av, den er egentlig ikke så vanskelig å få til.
    jeg har klart å temme den ganske bra, bare ved å flytte høyttalerne litt frem og tilbake og eksperimentere med toe in.
    selv om jeg nå bare har 15 cm til bakvegg, så virker det som jeg har funnet en plassering der bassresponsen harmonerer brukbart med rommet. (jeg hadde faktisk større bassproblemer da jeg hadde 30cm til bakvegg :eek: ???).

på sikt skal jeg også prøve eq og ekstern bassforsterker.

en annen ting du kan prøve, er å flytte lyttestolen litt fremover, slik at du får god avstand til veggen bak deg.

ser frem til flere lytteinntrykk fra deg, pluss flere bilder.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Flere indtryk og billeder:

Som Mesut så rigtigt skriver, så er ZCN på mange måder en krydsning mellem Living Voice og Avantgarde, men den er jo også sin egen.
    Den er ikke så "up-front", selvom der er punch og god definering i basfrekvenserne - ikke meget tørt og stramt, men lidt afrundet og "halvblødt".

Mellemtonen synes at være en lille, bitte smule tilbagetrukket (som Mesut også er inde på), mest i området omkring delefrekvensen (+/- et par hundrede hertz), men opleves ret letflydende og præcis, med god nuancering - når man lytter til strygekvartetter eller akustisk guitar er opløsning, harmonier og sammensætningen af mikro -og makrodynamik ganske overbevisende.

Diskanten er velopløst og distinkt, men punkterer ikke trommehinden og har samtidig mere fylde end gængse domediskanter (og også i forhold til et par horndiskanter, jeg kunne komme i tanke om 8)) - når man f.eks. lytter til anslag og udklingning af det inderste område på et bækken, så er det selvfølgelig en hård lyd, men man behøver ikke at holde sig for ørene, for den forekommer naturlig og "afrundet" - som det jo skal være. I det hele taget så opleves diskanten som meget naturlig og velafstemt - hvis optagelsen er "Zzzzzzz-domineret" så er man ikke i tvivl om at det enten er lydteknikeren, der har haft en dårlig dag eller ødelagt hørelse - altså behøver man ikke at bekymre sig om det nu er ens højtalere den er gal med.

Er der så de perfekte højtalere - nope! - men det eksistere jo så, som bekendt, heller ikke. Zingalierne kan der eksperimenteres længe med for de besidder nogle grundlæggende kvaliteter, som jeg i hvert fald har savnet et godt stykke tid. Nu kan jeg så begynde at koncentrere mig om kabler, rør, akustik - og andre led i hifi-kæden, der måske kunne trænge til nogle småjusteringer.......eller også kunne jeg bare læne mig tilbage og høre noget mere musik.

Her kommer lidt flere billeder - I kan se, at jeg har dæmpet kraftigt bag, og ved siden af, højtalerne. De står ca. 65 cm fra bagvæg og 30 cm fra sidevæggene, og jeg har lidt "toe-in", og har sat dem op på nogle kork-stykker, så betongulvet ikke synger for meget med....men jeg er slet ikke færdig med placerings-neurosen.

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvordan går det, dave?
    får du temmet bassen?
    mine cnm spiller forrykende nå, etter litt jobbing med posisjonering og annet småflikking.
    ikke gi opp!

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    mesut skrev:
    hvordan går det, dave?
    får du temmet bassen?
    mine cnm spiller forrykende nå, etter litt jobbing med posisjonering og annet småflikking.
    ikke gi opp!
    Jo tak, det går rigtig godt!
    Jeg eksperimenterer stadig med placering - og er nu endt op med at bagkanten er ca. 80 cm fra væggen og der er ca. 50 cm til sidevægge, og med toe-in er der ikke meget mere end 2 meter imellem. Det gjorde at bassen blev tæmmet en del, men mit hovedproblem er nok at der bare er for lidt total volumen i mit rum - og så de s.... betonvægge, selvfølgelig- men, men, men...... det har aldrig lydt så godt som det gør nu!! Det er selvfølgelig en gammel kliché, men det passer!!

Jeg har også prøvet at dække, hele eller dele af, basrefleksen til med skum, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg synes om det. Jeg har også lidt EQ på, ca. 100 hrz og ned, og lidt i området mellem 2 - 8 khrz - men det er kun meget lidt.
    Men jeg må igen sige: jeg stortrives med disse højtalere - de gør bare så meget der er rigtigt - der er høj opløsning samtidig med at der er fylde og varme på lyden - lige præcis det rette mix af disse parametre har jeg ledt lææænge efter.... og frem for alt musikken lever og griber én med disse højtalere.

Nu skal jeg bare lige have fikset en snerren/stelforbindelse, der kommer fra min P20 - det høres nemlig lidt for tydeligt nu....har skrevet til Gary.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    oki.

min s20 er så og si helt tyst på zingali (kun en lav dur hvis man stikker øret inntil basselementet).

jeg har også en p20, og den er enda tystere enn s20.

begge forsterkerne mine er exd-modeller (med cryo'd trafoer og kobber-chassis), og det regner jeg med at din også er?

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Ja, det er ogaå hvad Gary skriver - jeg forstår ikke så meget af det, men må jo prøve at finde ud hvad problemet er!. Man kan høre en snerrende lyd/buzz ret tydeligt i hornet - bassen er helt tyst.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmm... det høres underlig ut.

hornet er helt tyst her.

kanskje rørene dine begynner å bli gåene?

det gamle settet mitt med tj mesh 300b tok kvelden heromdagen (de var over to år gamle), og begynte å brumme samtidig som de ikke kunne holde stabil bias.

jeg bruker guiguang 300b nå (tyste og brukbar vellydende), og har bestilt et nytt sett tj mesh.

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    Tjahh....det håber jeg ikke, for så har jeg haft for gamle rør al den tid jeg har ejet P20 - har altid i et eller andet omfang haft denne støj - men jeg kan jo prøve at switche rør - har jo nogle forskellige WE at vælger imellem (altså hvis de ikke alle sammen er for gamle!). Men venter lige på at se hvad Gary skriver. Min bias er ikke helt stabil - men det er elværksforsyningen jo så heller ikke.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det kan være noe så enkelt som at rørsoklene er litt løse (eller skitne), noe som kan skje over tid.
    da blir det sus og støy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn