Rojoh skrev:
AK27 skrev:
Parelius skrev:
AK27 skrev:
Problemet med å synke til BBs nivå er og blir at en synker til BBs nivå.
Tro om du ikke akkurat i dette innlegget greide å presse deg under BBs nivå. Hva er feil med lenken BB la ut?
... favorittkonstrukt, "relativstene".
Man kan jo til en viss grad forstå frustrasjonen over krusedulltenkning...
Mvh. Johan
Må meddele at jeg her ikke helt evner å oppfatte hvem sin krusedulltenkning du sikter til, og følgelig hvem sin frustrasjon du sympatiserer med. Men jeg kan i alle fall benytte anledningen til å utbrodere mine poeng og mitt standpunkt. Først og fremst, jeg har verken lest innholdet som er lenket til eller kommentert det, jeg har ingen interesse av å gjøre noen av delene. Jeg skrev da vitterlig også at kommentaren min var en "metakommentar". En dabatt på BBs premisser er og blir totalt verdiløs. Likevel, med tanke på alle BBs tidligere mangfoldige (og ensfoldige) ad hominem angrep på meg spesielt og andre debattanter generelt, samt hans nedrige angrep, stigmatisering og overgeneralisering av muslimer over lang tid fant jeg ikke kommentaren å være det minste over streken. I høyden var den infantil.
På den annen side. Parelius har alltid slik jeg har oppfattet han vært et konservativt talsrør for det bestående, og det var i et slikt lys jeg prøvde å forstå hans innspill til meg. Det handler selvfølgelig oftere rent konkret om de sosiopolitiske og/eller geopolitiske "realiteter" og lignende, noe som slik jeg leser det er lite annet enn floskler for det bestående og de herskendes interesser. Altså forsvarer han sine klasseinteresser. Intet galt i det, i og for seg. En ting jeg dog har plukket opp og som jeg ikke helt klarer å gi mening er at mange som opponerer mot hans perspektiv, i f.eks. invandringsdebatter fort blir avskrevet som relativister. Uten å være etymolog har jeg fått et inntrykk av at relativst var en merkelapp konstruert av "hans klasse" for å avskrive blant annet Jacques Derrida og Michel Foucaults angrep på det bestående. Som menig leser har jeg ikke klart å se at noen av disse skal ha hatt en relativistisk holdning, jeg har heller ikke kommet over relativistiske holdninger andre steder, bortsett fra i form av skyggemonstre som hans like ser ut til å trives med å diskutere imot. Så siden det her på en måte er en slags invandringsdebatt (en kan jo spekulere i om ikke det var ment å være nok en hetsetråd), og Parelius har slengt seg på, lurer jeg på om han kan peke ut en sann relativst for meg. For hva er et angrep på kulturrelativismen verdt om det ikke virkelig finnes noen slik posisjon. Så vis meg for all del en person som synes det er greit å lemleste pikebarns kjønnsorganer, eller å ofre jomfuer til solguden fordi det er kulturbetinget.
All den tid han satte spørsmålstegn ved min debatteknikk, kan det ikke være videre slemt av meg å snu det på hodet. Siden jeg først har lagd mine egen lille metadebatt mener jeg. Det blir kanskje en smule uoversiktlig når jeg blander fem separate diskusjoner inn i en, men jeg mener det finnes en viss rød tråd.
Hepp.