Høyttalere Dali Zensor 5 AX mangler trøkk...

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Hei folkens! ;D Jeg var så heldig å få låne en 12" sub av Hi-fi klubben uten kostnad. Jeg fikk den hjem i dag, så trenger nok litt tid til å få hørt litt forskjellig musikk med suben.. Men det jeg kan si allerede nå er at dette er noe helt annet enn hva zensor 5 AX klarer å prestere på egenhånd. Om det er like engasjerende som et par litt mer energiske høytalere med sub hadde vært er jeg dog noe usikker på. Men jeg skal i hvert fall ta noen dager nå med mye musikk og vurdere hvordan jeg liker sounden.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hei folkens! ;D Jeg var så heldig å få låne en 12" sub av Hi-fi klubben uten kostnad. Jeg fikk den hjem i dag, så trenger nok litt tid til å få hørt litt forskjellig musikk med suben.. Men det jeg kan si allerede nå er at dette er noe helt annet enn hva zensor 5 AX klarer å prestere på egenhånd. Om det er like engasjerende som et par litt mer energiske høytalere med sub hadde vært er jeg dog noe usikker på. Men jeg skal i hvert fall ta noen dager nå med mye musikk og vurdere hvordan jeg liker sounden.
Kult. Men uansett er plassering av høyttalerne i rommet helt avgjørende. Faseproblemer kan reduseres betraktelig, såpass mye at lydkvaliteten blir som natt og dag. (Beklager hvis alle varianter allerede er uttømt).
Det er godt du har en hel blank helg foran deg og målestokken klar :)
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Jeg fikk hjelp til plassering av høytalere og sub av en av butikkens ansatte. Jeg har aldri hatt gulvstående høytalere før, så har ikke så mye erfaring... Han mente at rommet hadde noe av skylden for at bassen i høytalerne ble såpass tam som den ble, men at det nok ville hjelpe å innrede rommet litt mer...:p
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Etter at jeg fikk suben hjem tidligere i dag har jeg hørt den ene CDen etter den andre på Daliene. Jeg må si at de helt klart er mer engasjerende enn de var, men det kommer vel ikke akkurat som en bombe... :p Det står også klart for meg at dette er høytalere av svært god kvalitet og til prisen er de virkelig et kupp. Jeg vil tro de aller fleste av dere her inne har hørt mange høytalere som yter enda bedre enn Dali zensor 5 AX eller zensor 5, men jeg som har en relativt snever erfaring med hi fi må si at jeg er imponert og at jeg aldri har hørt høytalere lyde så rent og åpent før.

Alikevel klarer jeg ikke helt å slå fra meg tanken om at det nok finnes andre høytalere der ute (også i denne størrelsen og prisklassen) som er bedre egnet til musikken jeg hører mest på.

Det jeg legger merke til med disse Daliene er at de er veldig flinke til å løfte frem vokalisten i lydbildet. Enten det er en myk sopran eller dyp growl så kommer vokalen tydelig og klart ut til lytteren.
Jeg vet ikke om det er noen som hører på Pearl Jam her? Låten "Present tense" fra albummet "No code", som nok ikke er blant de mest kjente er en rolig, stemningsfull og relativt naken låt og det er ikke så mye som skjer på en gang her. Stemmen til Eddie Vedder kommer tydelig til sin rett og det samme gjør elgitaren. Den høres troverdig og levende ut. Dette er en låt som kler høytalerne veldig godt. Men jeg kan iblant bli litt usikker på låter der det skjer mye på en gang. Jeg tar meg noen ganger i å tenke at det heftige gitarspillet i metal får en birolle, der det egentlig skulle hatt en vel så stor rolle som vokalen. At det mangler litt kraft og at det kanskje høres litt mer forsiktig ut enn det som er naturlig for låter som dette. Det får meg til å tenke tilbake på et gammelt stereoanlegg jeg hadde, der forskjellen var merkbar når jeg skiftet mellom innstillingene "pop" og "rock" Men det kan jo hende at det bare er jeg som har vært på litt for mange konserter og vendt meg til et litt mer rufsete lydbilde enn det disse presenterer... :p

Men ettersom tiden begynner å renne ut (fristen for eventuell retur nærmer seg) måtte jeg eventuelt ha prøvd andre høytalere, som f.eks Klipsch RP250F ganske snart. Men med forsterkerne de selger både på Soundgarden og Hi-fi klubben hadde det blitt betraktelig dyrere enn mine nåværende Dali zensor 5 AX (og ettersom jeg nå har hørt høytalere med sub er det heller ikke helt utenkelig at jeg ikke hadde ønsket å vente så lenge med å legge til en...)

Jeg har som nevnt tidligere sett på noen Yamaha forsterkere (A-S501 og A-S301), begge til under 4000 kr. baluba skrev at det hørtes ut som et godt kjøp til prisen.

Whathifi gir A-S501 mest skryt, men skriver også at de kan mangle noe engasjement og at de kan streve litt med komplisert musikk. Akkurat dette er jo det jeg gjerne vil unngå. Spørsmålet er vel egentlig hvor mye innvirkning dette ville hatt på høytalere som i utgangspunktet regnes for å være svært energiske som f.eks Klipsch. Denne forsterkeren byr jo på mer forsterkerkraft enn de fleste andre i prisklassen, også de som koster noen tusenlapper mer og tilbyr egentlig mer kraft enn det RP250F fint kan klare seg med. På grunn av disse fordelene må jeg si at de virker svært fristende... De har begge også fått mye skryt av kunder på richer sounds. Men det er jo også litt skummelt å kjøpe en forsterker en ikke får sjansen til å høre sammen med høytalerne om det er slik at forsterkeren i stor grad påvirker lydbildet...

Om noen har eller tidligere har hatt Yamaha forsterker sammen med Klipsch (gjerne i denne prisklassen) vil jeg sette veldig stor pris på om dere kan fortelle litt om hva dere synes.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Etter mye bytting er min erfaring at høyttaleren er den komponenten som er viktigst for ønsket klangkarrakter.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Et par ting du må tenke igjennom Felis.
"Trøkk" kan defineres på flere måter.
Min definisjon er at trøkket skal ligge i typisk mellombass/nedre mellomtone.
Skal du spille metall med trøkk er du avhengig av litt større membranareal på de elementene som spiller bass i området 150-500hz.
Det er min påstand at Dali med sine 5,25" aldri vil gi deg i nærheten av det trøkket du ønsker.
Plassering i rommet har alltid mye og si for lyden, men med 5,25" elementer så er dette uansett begrensingen for hvor mye luft de kan flytte.
Du bør opp på 8" elementer, selv om dette også er i minste laget for å gi bra skyv i anslag på trommer og kjenne litt dype gitarriff på kroppen.

Subber gir typisk bedring av bassområdet under 150hz, og jeg sier ikke at dette ikke er bra, men dette er ikke dette som skaper følelsen av trøkk når du spiller metall.
Selv om jeg spiller mest progrock, går det ofte i Dream Theater, Symphony-X og Avantasia her hjemme og jeg kjenner igjen hva du leter etter.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Prøvde klipsch rp 250 med Roksan Kandy k2 forsterker, det var god futt i. Vesentlig mer enn en receiver til 4-5k.
Den kan man finne brukt for rundt 4k, men man vil fortsatt behov for dac.

Klipsch passer bedre enn det meste til rock og metal, men faller på trynet for meg på det meste annet. Så prøv for du kjøper!
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Et par ting du må tenke igjennom Felis.
"Trøkk" kan defineres på flere måter.
Min definisjon er at trøkket skal ligge i typisk mellombass/nedre mellomtone.
Skal du spille metall med trøkk er du avhengig av litt større membranareal på de elementene som spiller bass i området 150-500hz.
Det er min påstand at Dali med sine 5,25" aldri vil gi deg i nærheten av det trøkket du ønsker.
Plassering i rommet har alltid mye og si for lyden, men med 5,25" elementer så er dette uansett begrensingen for hvor mye luft de kan flytte.
Du bør opp på 8" elementer, selv om dette også er i minste laget for å gi bra skyv i anslag på trommer og kjenne litt dype gitarriff på kroppen.

Subber gir typisk bedring av bassområdet under 150hz, og jeg sier ikke at dette ikke er bra, men dette er ikke dette som skaper følelsen av trøkk når du spiller metall.
Selv om jeg spiller mest progrock, går det ofte i Dream Theater, Symphony-X og Avantasia her hjemme og jeg kjenner igjen hva du leter etter.
Suben jeg låner nå er innstilt til å ta over der Zensor 5 AX svikter. Tatt i betraktning at jeg har en liten stue og dårlig økonomi kan jeg nok desverre ikke velge og vrake... Jeg skulle gjerne prøvd RP 280 F i stedet for 250 f om jeg hadde plass og penger. Denne ble jo skrytt opp i skyene av lyd og bilde. De nye reference premiere høytalerne sies jo å ha mer av kvalitetene som gjorde at jeg valgte Dali zensor 5 AX i utgangspunktet (detaljert og åpent lydbilde) enn tidligere modeller.

Jeg har kun hatt billige bokhøytalere før og skjønner sånn sett ikke egentlig hva jeg klager etter.
Er vel kanskje det at lyden blir større med Daliene og dermed er det også lettere å legge merke til hvor autentiske høytalerne føles i forhold til typen musikk de skal gjengi. Med Dali zensor 5 AX savner jeg litt tyngde i gitarspillet også. Det kan noen ganger virke litt lyst og spinkelt, om jeg kan si det på den måten... Lydbildet blir ørlitegrann popaktig med mangel på bedre ord... Sånn sett tenker jeg at selv en høytaler med samme størrelse på basselementene godt kan være morsommere å høre på til denne typen musikk, selv om en med større basselementer nok er enda morsommere...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For å si det på en annen, veldig enkel måte:
Føler du at du med subwooferen tilkoblet får det trøkket du savnet? Eller mangler det noe et annet sted?
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Prøvde klipsch rp 250 med Roksan Kandy k2 forsterker, det var god futt i. Vesentlig mer enn en receiver til 4-5k.
Den kan man finne brukt for rundt 4k, men man vil fortsatt behov for dac.

Klipsch passer bedre enn det meste til rock og metal, men faller på trynet for meg på det meste annet. Så prøv for du kjøper!
Gjaldt det også denne modellen? Tør ikke kjøpe høytalerne før jeg har prøvd nei.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
For å si det på en annen, veldig enkel måte:
Føler du at du med subwooferen tilkoblet får det trøkket du savnet? Eller mangler det noe et annet sted?
I innlegget over hvor jeg siterer POB (siste avsnitt) beskriver jeg hva jeg savner hos Daliene. Subwooferen hjelper ved å gjøre lydbildet mer fyldig, men det er fortsatt litt "snilt"...
 
M

MarkusH

Gjest
Billig og bra = let etter brukte XTZ 99.26 på finn.no og en billig receiver, jeg betalte 1600,- for XTZ 99.26 og 700 kroner for en billig receiver på kun 2x 70 watt og det spiller fletta av alt annet til det dobbelte av prisen. Bruktpriser varierer litt, men for 2300,- + høyttalerkabler så har du et fullkomment stereoanlegg.
Receivere har vanligvis en aux-utgang, så da setter du inn en billig kabel (rød og hvit, R+L til 3,5 mm jack), kobler denne til telefon og bruker spotify eller lignende, lettere, billigere og bedre blir det ikke. Jeg bruker oppsettet daglig til TV/film og musikk og koser meg (sammen med dama i leilighet), selv med et vesentlig dyrere stereoanlegg hjemme hos foreldrene mine nyter jeg musikk og film. Disse er i sort pianolakk og har gode elementer og en klar fin diskant (ikke veldig ulik Dali).

Just my two cents.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med Dali zensor 5 AX savner jeg litt tyngde i gitarspillet også. Det kan noen ganger virke litt lyst og spinkelt, om jeg kan si det på den måten... Lydbildet blir ørlitegrann popaktig med mangel på bedre ord...
Beklager, av en eller annen grunn fikk jeg ikke med meg dette punktet. Det er jo ganske konkret.
Som andre er inne på er det en sikker måte å oppnå dette på. Større høyttalere, med tilhørende større membranareal.
Fra Hi-Fi Klubbens sortiment er det Zensor 7 som er mest naturlige kandidat. Denne er ikke veldig stor, men om du skal videre opp i størrelse er du faktisk nødt til å gå så langt som til Opticon 8 for at det virkelig skal være en markert oppgradering på denne fronten (selv om jeg personlig også er ganske glad i 683 som ligger midt i mellom prismessig, så er det ikke så sykt mye mer trøkkpotensial der).

Om du fremdeles har tid kan du jo stikke innom Klubben, og ta med deg ei skive du kjenner godt, og få en demo på Zensor 7 opp mot Zensor 5 for å høre forskjellen, og for å høre om forskjellen er hva du er ute etter.

Personlig tror jeg du vil få enda mer av hva du har lyst på om du hadde kjøpt RF-82, men det er -veldig- mye delte meninger om pågangsmotet til disse høyttalerne, spesielt i øvre mellomtone og diskantområdet. Men de fleste råkkere liker de veldig godt. Og, rent objektivt sett er det jo gode høyttalere, selv om det ikke nødvendigvis appellerer personlig til alle.


Med tanke på den sinnsykt gode prisen du kan få et par slike for vil jeg absolutt anbefale at du finner et sted du kan få hørt på disse, for å finne ut om du liker eller misliker spillestilen. Det må ikke engang være nøyaktig RF-82 engang, det kan godt være andre modeller fra samme serie/generasjon, slik at du får høre om den generelle "personligheten" til høyttalertypen er noe for deg.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Veldig enig i dette. De første store høyttalerne jeg hadde var RF-82 mk1 etter at jeg hadde hatt RF-52 mk1 en liten periode. Det ble noe helt annet både i dypbass og punch. Da jeg ikke likte klangkarakteren i Klipsch var jeg innom div. høyttalere med mindre membranareal, og kan bare konstatere at det rett og slett ikke holder. Man må ha et visst membranareal for å få metal-/hard rock-sounden. Vil i hvert fall jeg hevde. Det meste av metall vil aldri låte veldig bra i et typisk "hi-fi perspektiv", men man kan få det til å låte slik det er ment i hvert fall. Nå har jeg for øvrig JBL LS80 som jeg mener spiller ganske så bra på metall/hard rock.

Når det gjelder plassering har jeg hatt mine utfordringer jeg også, og har brukt det siste halve året på forskjellige plasseringer. Nå nylig fant jeg en plassering som ga et mye bedre lydbilde, både i dypbass, punch og oppløsning. Hvis man liker klangkarakteren høyttaleren besitter, er min erfaring at det er bedre å ta tiden til hjelp og jobbe med plassering enn å bytte i en fei. Men det var dette med membranareal da.


borglein


Et par ting du må tenke igjennom Felis.
"Trøkk" kan defineres på flere måter.
Min definisjon er at trøkket skal ligge i typisk mellombass/nedre mellomtone.
Skal du spille metall med trøkk er du avhengig av litt større membranareal på de elementene som spiller bass i området 150-500hz.
Det er min påstand at Dali med sine 5,25" aldri vil gi deg i nærheten av det trøkket du ønsker.
Plassering i rommet har alltid mye og si for lyden, men med 5,25" elementer så er dette uansett begrensingen for hvor mye luft de kan flytte.
Du bør opp på 8" elementer, selv om dette også er i minste laget for å gi bra skyv i anslag på trommer og kjenne litt dype gitarriff på kroppen.

Subber gir typisk bedring av bassområdet under 150hz, og jeg sier ikke at dette ikke er bra, men dette er ikke dette som skaper følelsen av trøkk når du spiller metall.
Selv om jeg spiller mest progrock, går det ofte i Dream Theater, Symphony-X og Avantasia her hjemme og jeg kjenner igjen hva du leter etter.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Med Dali zensor 5 AX savner jeg litt tyngde i gitarspillet også. Det kan noen ganger virke litt lyst og spinkelt, om jeg kan si det på den måten... Lydbildet blir ørlitegrann popaktig med mangel på bedre ord...
Beklager, av en eller annen grunn fikk jeg ikke med meg dette punktet. Det er jo ganske konkret.
Som andre er inne på er det en sikker måte å oppnå dette på. Større høyttalere, med tilhørende større membranareal.
Fra Hi-Fi Klubbens sortiment er det Zensor 7 som er mest naturlige kandidat. Denne er ikke veldig stor, men om du skal videre opp i størrelse er du faktisk nødt til å gå så langt som til Opticon 8 for at det virkelig skal være en markert oppgradering på denne fronten (selv om jeg personlig også er ganske glad i 683 som ligger midt i mellom prismessig, så er det ikke så sykt mye mer trøkkpotensial der).

Om du fremdeles har tid kan du jo stikke innom Klubben, og ta med deg ei skive du kjenner godt, og få en demo på Zensor 7 opp mot Zensor 5 for å høre forskjellen, og for å høre om forskjellen er hva du er ute etter.

Personlig tror jeg du vil få enda mer av hva du har lyst på om du hadde kjøpt RF-82, men det er -veldig- mye delte meninger om pågangsmotet til disse høyttalerne, spesielt i øvre mellomtone


Med tanke på den sinnsykt gode prisen du kan få et par slike for vil jeg absolutt anbefale at du finner et sted du kan få hørt på disse, for å finne ut om du liker eller misliker spillestilen. Det må ikke engang være nøyaktig RF-82 engang, det kan godt være andre modeller fra samme serie/generasjon, slik at du får høre om den generelle "personligheten" til høyttalertypen er noe for deg.
Det blir i så fall R 24 F, som jo er en mye mindre høytaler eller en av Reference premiere modellene jeg får hørt på, ettersom vi ikke har så stort utvalg av butikker som selger hi fi her jeg bor.

Er det store lydmessige forskjeller på Zensor 5 og zensor 7?

Hvor langt unna lytteren bør større høytalere som RF 82 og Zensor 7 ideelt stå?
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Hvor selges JBL høytalere?

Kan stativhøytalere i noen tilfeller være nesten like gode som gulvstående? Klipsch sin RP 160 sies jo også å være en tøffing, som visstnok kan spille svært høyt, energisk og rocka.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hvor selges JBL høytalere?

Kan stativhøytalere i noen tilfeller være nesten like gode som gulvstående? Klipsch sin RP 160 sies jo også å være en tøffing, som visstnok kan spille svært høyt, energisk og rocka.
i visse veldig dyre tilfeller har jeg hørt overaskende trøkk fra stativhøyttalere sammen med meget bra elektronikk. Ellers glem det. Liker du Heavy og rock så er det utvilsomt morsomt med høyttalere som farger litt og med litt større membran areal, 8" eller mer. Merker som Jbl, Magnat samt Dali lektor serie er bra på det. De eldre Infinity sm serie og større fra Snell var ganske bra også. Klipsch er også ok, men husk ikke kjøp høyttalere med for lite membran.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hvor selges JBL høytalere?

Kan stativhøytalere i noen tilfeller være nesten like gode som gulvstående? Klipsch sin RP 160 sies jo også å være en tøffing, som visstnok kan spille svært høyt, energisk og rocka.
Om man har liten stue "kan" det i noen tilfeller være like bra. Selv foretrekker jeg stativere fremfor gulvmodeller da jeg stort sett får en strammer og mer definert bass av det. Dette da jeg ikke har sjangs til å trekke høyttalerne lankt nok ut fra vegg.

Har RP-160, de blir for meg litt i det mest brutale slaget. Men jeg forettekker litt strammere presentasjon.

Det værste jeg har hatt hjemme er RB-81 MK2 på en Rega Brio R. Strømsterke watt og høy følsomhet, jeg trodde vinduene kom til å ryke.

Men du skulle tatt deg en lytterunde å hørt på litt diverse.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hold et argusøye på både Torget og Finn, det dukker stadig opp glimrende JBL-er fra den tiden de virkelig var Da Shit. De er nok ikke småtasser siden vintage JBL er membranaeral, men gigantiske er de ikke så det er mulig å få plass til dem i en vanlig stue. Modeller som L-100, L-120 og L-150 er herlige høyttalere som har et bredt spekter å spille på. Best er de nok til rock, men de er absolutt kapable til å spille både klassisk og jazz. Litt gamle favoritter for min del, selv om jeg personlig brukte det som var regnet som dyre stativhøyttalere den tiden de var nye på markedet. Selv spilte jeg jo mye jazz og kammermusikk, så det forteller litt om at de ikke er one trick ponys.

Kanskje L-100 har litt prising basert på myten om den legendariske L-100, men jeg tror de litt nyere modellene (fra min tid) er hevet over den problematikken. Men det kan JBL-folket svare på, jeg har bare hørt og ikke handlet.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Min lokale Spaceworld Soundgarden hadde ikke Klipsch RP 250 F og kommer heller ikke til å ta dem inn. Dermed får jeg ikke hørt hvordan de lyder. Skuffende i grunn... Det går selvsagt an å høre noen av de andre de fører, men det blir jo ikke helt det samme, ettersom de enten blir mye større eller bokhyllestørrelse. Jeg hørte da på andre høytalere den ansatte anbefalte i stedet for Klipsch, som selvsagt også var noe dyrere enn RP 250 F er og disse var det mer guts i enn mine Dalier (kanskje ikke så rart, ettersom de var større), men vet ikke om de lydmessig leverte nok mtp. hvor høy sluttprisen ville blitt...

På Hi-fi klubben mente de at Opticon serien er bedre egnet til metal. Disse er jo betraktelig dyrere, så da burde de virkelig levere også om jeg skulle ha kjøpt dem...
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
232
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Er det ingen som har foreslått vintage JBL med 12"?

Før jeg fikk Cornwall i hus spillte jeg på JBL L100T, med 12" bass... betalte 1500,- + 500 for nye oppheng til bassene.
At ei skoeske med et "mellomtone dim." element skal kunne hamle opp på litt rocka musikk tror jeg på ALDRI!
Med en 80talls integrert(17-30kg) på brukten, har du fremdeles peng igjen til en mer enn ok dac.
Jeg brukte Luxman M-02 effekt og en integrert Nakamichi som pre. Får meg ikke til å selge noe av det, så står lagra på soverommet...!!

Så, mitt tips til deg trådstarter,hev kjøpet asap mens/hvis du kan, og prøv noe eldre "store" 3-veis med min. 10" bass.
JBL, Yamaha, SONY, Pioneer, Technics(?), Tannoy osv....

Sammenligna med focalene før det igjen med 2x7"

IMAG0073.jpg


IMAG0087.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn