Dali Megaline

T

timc

Gjest
Jeg tenke bare på "Consumer" produktene til JBL. Uansett må man jo ha mange for å få en linjekilde.

Jeg tenkte også på fullrange linesource.


-Tim
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
Jeg syns Tacts (nå lyngdorf) versjon er/var mye penere.
? Hvilken verson ?
Hadde satt pris på bilder :)
Dårlig bilde, men du ser den sorte fargen og alu-basen

Her ser du bedre high gloss finishen
Dette er 100% Dali Megaline i sort finsh ;D

.
Eh.. nei Megaline kom ikke i høyglans sort :D

Og hadde ikke den ekstruderte foten i alu.
Ser du likheten.. De er mesten kliss like! Hvilken modell skulle det ellers vært? Så vidt meg bekjent leverer Lyngdorf følgende høyttalermodeller, MH-1, DP-1, W-210 og BW-1..
Mulig dette er en demomodell.. Dali selger mellom ti og 15 par Megaline pr år og tror ikke de har noe problem med å levere den i høyglans sort, de har i alle fall redskapene i orden på fabrikken! Det er en kraftig link mellom Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Hi-Fi klubben ble startet i Danmark i 1978 av Peter Lyngdorf. Dali ble startet av samme person for å importere CERWIN-VEGA. De to første bokstavene i Dali sto da for Danish Amerikan og når de begynnte med høyttalerproduskjon, endret de betydningen til Danish Audiophile. Tact/Lyngdorf er også startet av Peter Lyngdorf. I tillegg er han på eiersiden på Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Jeg antar en sammenheng her ;) Men hvis du vet noe som jeg ikke vet, vennligst opplys meg!
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Etter 12 år som ansatt på Hi Fi Klubben kjenne jeg historien ;)

Det var vel også derfor jeg skrev at jeg likte Lyngdorfs "versjon" bedre. Personlig syns jeg Megaline versjonen fra DALI ser billig ut i finish. Derfor er Lyngdorf versjonen med pianolakk ++ penere og mer passende for en høyttaler i denne prisklassen. Lyngdorfs versjon figurerte kun kort tid på deres nettsider, men var kjent for de fleste som jobbet i Klubben.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Bare ned til 35Hz med +/-3dB. Det var ikke mye å skryte av med så dyre høyttalere.
Til info, så går JBL's nye Everest bare ned til 35-40hz, men du kan sikkert få et par fullrange pa-høytt. til 15k ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:
DAChild skrev:
omholt skrev:
Bare ned til 35Hz med +/-3dB. Det var ikke mye å skryte av med så dyre høyttalere.
Til info, så går JBL's nye Everest bare ned til 35-40hz, men du kan sikkert få et par fullrange pa-høytt. til 15k ;D
Unøyaktig info ;)

Sitat JBL
"Frequency Response 45Hz – 50kHz"

Les mer her:
http://www.jblsynthesis.com/products/product_detail.aspx?prod=DD66000EB&Language=ENG&Country=US&Region=USA
jo takk, Flageborg ;D Prøvde bare å gardere meg ;) Men til min anelse: hifi handler slettes ikke om frekvensgang!
By the way: jeg er selv en bassentusiast uten likemann (kanskje Flageborg) : )
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Personlig krever jeg at en kvalitets høyttaler,
ialefall fra 100000 og opp,går avgrunns dypt.....
og mininum ned til 28 hz.
Også mine Dynaudio 5.4 går forholdsvis dypt ca 30hz,
men dette er nesten det eneste ankepunktet jeg har til disse.
Synes knall dyre høyttalere skal kunne kjøres problemfritt uten sub,
du får aldri integrert en subwoofer 100%.
Da må man fort trekke frem ht som B&w 801D,Usher D10,Sonusfaber stradevari/amati
osv,men for all del,har hørt bra subwoofere også.
Nå har ikke jeg hørt Megaline så den skal jeg ikke si noe om,
kan bare nevne at JBL everest skuffet meg stort,både på demoer i Oslo og på messen i Trondheim,en høytaler til den prisen må ha en litt mere utstrakt bunn enn som så.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
X3 skrev:
Personlig krever jeg at en kvalitets høyttaler,
ialefall fra 100000 og opp,går avgrunns dypt.....
og mininum ned til 28 hz.
Også mine Dynaudio 5.4 går forholdsvis dypt ca 30hz,
men dette er nesten det eneste ankepunktet jeg har til disse.
Avtanden fra 30hz til 28hz er vel noe sånt som omtrent en semitone...?

Mvh Vidar P
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
X3 skrev:
Synes knall dyre høyttalere skal kunne kjøres problemfritt uten sub,
du får aldri integrert en subwoofer 100%.
Klart man får integrert sub 100%, det krever kun en liten dose kunskap ;)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
[[/quote]
Klart man får integrert sub 100%, det krever kun en liten dose kunskap ;)
[/quote]


Er ikke helt enig der men,men integrert veldig bra er jeg enig i.
Dette har jo med om man kjører aktiv/passiv sub,en eller 2,
størrelse på ellementene i forhold til høyttalerene osv.



Avtanden fra 30hz til 28hz er vel noe sånt som omtrent en semitone...?

Mvh Vidar P


En plass må man jo sette kriteriene ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
Jeg syns Tacts (nå lyngdorf) versjon er/var mye penere.
? Hvilken verson ?
Hadde satt pris på bilder :)
Dårlig bilde, men du ser den sorte fargen og alu-basen

Her ser du bedre high gloss finishen
Dette er 100% Dali Megaline i sort finsh ;D

.
Eh.. nei Megaline kom ikke i høyglans sort :D

Og hadde ikke den ekstruderte foten i alu.
Ser du likheten.. De er mesten kliss like! Hvilken modell skulle det ellers vært? Så vidt meg bekjent leverer Lyngdorf følgende høyttalermodeller, MH-1, DP-1, W-210 og BW-1..
Mulig dette er en demomodell.. Dali selger mellom ti og 15 par Megaline pr år og tror ikke de har noe problem med å levere den i høyglans sort, de har i alle fall redskapene i orden på fabrikken! Det er en kraftig link mellom Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Hi-Fi klubben ble startet i Danmark i 1978 av Peter Lyngdorf. Dali ble startet av samme person for å importere CERWIN-VEGA. De to første bokstavene i Dali sto da for Danish Amerikan og når de begynnte med høyttalerproduskjon, endret de betydningen til Danish Audiophile. Tact/Lyngdorf er også startet av Peter Lyngdorf. I tillegg er han på eiersiden på Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Jeg antar en sammenheng her ;) Men hvis du vet noe som jeg ikke vet, vennligst opplys meg!
Godt mulig de ser like ut på et dårlig bilde, men det er forskjellige kabinetter, forskjellig diskant og forskjellige mellomtone/basselementer! ikke engang samme størrelse, da det sitter 6.5 tommer i Dali, mens Lyngdorfen brukte 5 tommer scanspeak
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
val skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
John_Harald skrev:
Sonus skrev:
Jeg syns Tacts (nå lyngdorf) versjon er/var mye penere.
? Hvilken verson ?
Hadde satt pris på bilder :)
Dårlig bilde, men du ser den sorte fargen og alu-basen

Her ser du bedre high gloss finishen
Dette er 100% Dali Megaline i sort finsh ;D

.
Eh.. nei Megaline kom ikke i høyglans sort :D

Og hadde ikke den ekstruderte foten i alu.
Ser du likheten.. De er mesten kliss like! Hvilken modell skulle det ellers vært? Så vidt meg bekjent leverer Lyngdorf følgende høyttalermodeller, MH-1, DP-1, W-210 og BW-1..
Mulig dette er en demomodell.. Dali selger mellom ti og 15 par Megaline pr år og tror ikke de har noe problem med å levere den i høyglans sort, de har i alle fall redskapene i orden på fabrikken! Det er en kraftig link mellom Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Hi-Fi klubben ble startet i Danmark i 1978 av Peter Lyngdorf. Dali ble startet av samme person for å importere CERWIN-VEGA. De to første bokstavene i Dali sto da for Danish Amerikan og når de begynnte med høyttalerproduskjon, endret de betydningen til Danish Audiophile. Tact/Lyngdorf er også startet av Peter Lyngdorf. I tillegg er han på eiersiden på Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Jeg antar en sammenheng her ;) Men hvis du vet noe som jeg ikke vet, vennligst opplys meg!
Godt mulig de ser like ut på et dårlig bilde, men det er forskjellige kabinetter, forskjellig diskant og forskjellige mellomtone/basselementer! ikke engang samme størrelse, da det sitter 6.5 tommer i Dali, mens Lyngdorfen brukte 5 tommer scanspeak
Noen som husker prisen på Tact/Lyngdorf-modellen?
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Tror ikke vi fikk pris på den noen gang mens jeg jobbet i HFK, men det skulle gå ann å finne ut via din nærmeste HFK.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
X3 skrev:
Klart man får integrert sub 100%, det krever kun en liten dose kunskap ;)
[/quote]


Er ikke helt enig der men,men integrert veldig bra er jeg enig i.
Dette har jo med om man kjører aktiv/passiv sub,en eller 2,
størrelse på ellementene i forhold til høyttalerene osv.



Avtanden fra 30hz til 28hz er vel noe sånt som omtrent en semitone...?

Mvh Vidar P


En plass må man jo sette kriteriene ;)
[/quote]
Forskjellen mellom 30hz til 28hz er minimal og mange ønsker perfekt bass fra langt under 15Hz.. F.eks kirkeorgel som spiller ned til 16Hz, basstrommer og filmeffekter.

Ser at Dali Megaline selges til kun 319.800,00 SEK i Sverige! Det betyr med dagens kurs på 0,8457 mulig å spare mesten 30000 kr på å hente de fra nabolandet :eek:

Løp og kjøp?
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Jeg gjør det.
Ser du likheten.. De er mesten kliss like! Hvilken modell skulle det ellers vært? Så vidt meg bekjent leverer Lyngdorf følgende høyttalermodeller, MH-1, DP-1, W-210 og BW-1..
Mulig dette er en demomodell.. Dali selger mellom ti og 15 par Megaline pr år og tror ikke de har noe problem med å levere den i høyglans sort, de har i alle fall redskapene i orden på fabrikken! Det er en kraftig link mellom Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Hi-Fi klubben ble startet i Danmark i 1978 av Peter Lyngdorf. Dali ble startet av samme person for å importere CERWIN-VEGA. De to første bokstavene i Dali sto da for Danish Amerikan og når de begynnte med høyttalerproduskjon, endret de betydningen til Danish Audiophile. Tact/Lyngdorf er også startet av Peter Lyngdorf. I tillegg er han på eiersiden på Hi-Fi klubben, Dali og Lyngdorf. Jeg antar en sammenheng her ;) Men hvis du vet noe som jeg ikke vet, vennligst opplys meg!
Det er TacT LS-1.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
En kompis av meg her i breiflabbyen kjøpte det siste paret (se lenger nede) her i landet . Dette føles som om det var i Jura-kritt perioden ! Han kjørte til tiggerstaden over fjellet og henta dem. Mener han ga noe over 40k for paret. Han hadde dem noen år, bytta dem inn i noen danske elektrostater hos herr Mikkelsen ( idag Renaissance Audio) når han holdt til i en kjeller neri byen.

Modellen var vel borte fra sortimentet i flere år for så å dukke opp igjen, men da med en prislapp på 320 k ! Sikkert noen små endringer, men... . Det har vel mer med markedssegmentering , merkevarebygging osv å gjøre. Iflg en danske som jeg snakke med på Hifklubben i København så solgte de bedre nå , men mest i eksportmarkedet. Slik er det i hiendmarkedet hvor prisen er en del av "kvaliteten" (bl.a eksklusivitet). Prismessig lå den i toppskiktet på den tiden. I dag får du ikke et par skarve ledninger for den prisen.....

Dali hadde flere modeller med " lange båndelementer " (og korte) før nevnte Megaline. Forløperen Skyline hørte jeg på, en ganske stor trapesformet dipol med en 15" Cerwin Vega i bånn og et " bånd" langs den rette siden. De hadde også en mindre spesiell sak hvor bassen spilte inn i et kammer med forspent membran på lyttersiden. Det var morsomt på den tiden, på slutten av the golden years of Hifi. Før mystisisme og eksponensiell prisutvikling som grunnelementer i begrepet Hiend.

Om Geir Fredriksen har konstruert båndene til Mega L ? Interessant, kilde ? Nevnte herre jobbet jo i HFK for lenge siden, han laget en dipol høyttaler og sendte den til Dali/HFK. Han hørte aldri noe mere. Slutta etterhvert i kløbben, naturlig nok. Det var vel den som etter blei til hans første høyttaler kalt Multicell.

Dali ( Danish Audiophile Loudspeaker Industries.) mener jeg blei starta (1983) som rein høyttalerprodusent. Import og direktesalg av bl.a CV og alle de andre merkene, også JBL, var jo hele grunnkonseptet i HFK (1978). Bak det hele var Audionord A/S som var eid av Lyngdorfen himself. Husker jeg stod småfrossen, og med et par Gml dansk under vesten..., en førjulskveld tidlig -80 og sikla utenfor vinduet til HFK i Ålborg. JBL 250ti et par subber samt to smykker av noen Denon blokker på gulvet der inne i varmen. Prisen på JBL var halvparten av her oppe hos oss på den tida, Denon også forresten var i det sjiktet.

Audionord International A/S heter det nå. De eier Hifiklubben A/S og Argon Audio A/S. Lyngdorfen er bare styremedlem i dag. Adressen til Audionord Int. er Dali Alle 1 !!!!!

En kraftig avsporing, men kunne ikke dy meg.

Dr.E
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
En kompis av meg her i breiflabbyen kjøpte det siste paret (se lenger nede) her i landet . Dette føles som om det var i Jura-kritt perioden ! Han kjørte til tiggerstaden over fjellet og henta dem. Mener han ga noe over 40k for paret. Han hadde dem noen år, bytta dem inn i noen danske elektrostater hos herr Mikkelsen ( idag Renaissance Audio) når han holdt til i en kjeller neri byen.

Modellen var vel borte fra sortimentet i flere år for så å dukke opp igjen, men da med en prislapp på 320 k ! Sikkert noen små endringer, men... . Det har vel mer med markedssegmentering , merkevarebygging osv å gjøre. Iflg en danske som jeg snakke med på Hifklubben i København så solgte de bedre nå , men mest i eksportmarkedet. Slik er det i hiendmarkedet hvor prisen er en del av "kvaliteten" (bl.a eksklusivitet). Prismessig lå den i toppskiktet på den tiden. I dag får du ikke et par skarve ledninger for den prisen.....

Dali hadde flere modeller med " lange båndelementer " (og korte) før nevnte Megaline. Forløperen Skyline hørte jeg på, en ganske stor trapesformet dipol med en 15" Cerwin Vega i bånn og et " bånd" langs den rette siden. De hadde også en mindre spesiell sak hvor bassen spilte inn i et kammer med forspent membran på lyttersiden. Det var morsomt på den tiden, på slutten av the golden years of Hifi. Før mystisisme og eksponensiell prisutvikling som grunnelementer i begrepet Hiend.

Om Geir Fredriksen har konstruert båndene til Mega L ? Interessant, kilde ? Nevnte herre jobbet jo i HFK for lenge siden, han laget en dipol høyttaler og sendte den til Dali/HFK. Han hørte aldri noe mere. Slutta etterhvert i kløbben, naturlig nok. Det var vel den som etter blei til hans første høyttaler kalt Multicell.

Dali ( Danish Audiophile Loudspeaker Industries.) mener jeg blei starta (1983) som rein høyttalerprodusent. Import og direktesalg av bl.a CV og alle de andre merkene, også JBL, var jo hele grunnkonseptet i HFK (1978). Bak det hele var Audionord A/S som var eid av Lyngdorfen himself. Husker jeg stod småfrossen, og med et par Gml dansk under vesten..., en førjulskveld tidlig -80 og sikla utenfor vinduet til HFK i Ålborg. JBL 250ti et par subber samt to smykker av noen Denon blokker på gulvet der inne i varmen. Prisen på JBL var halvparten av her oppe hos oss på den tida, Denon også forresten var i det sjiktet.

Audionord International A/S heter det nå. De eier Hifiklubben A/S og Argon Audio A/S. Lyngdorfen er bare styremedlem i dag. Adressen til Audionord Int. er Dali Alle 1 !!!!!

En kraftig avsporing, men kunne ikke dy meg.

Dr.E
Jeg drev HFK i Ålborg tidlig på 80-tallet samtidig som jeg var markedssjef for AudioNord A/S. Vi solgte flere 250ti og 4430 mf til norske kunder på den tiden. Jeg kartla det norske hifi-marked i 85 og satte opp den første butikken i Torggata i 86. Litt mer avsporing! DALI hadde flere arbeidstittel i de første år. Mener det var Danish American Loudspeker Inc. til at starte med... som var ett prosjekt med Mike Jeruti som var salgssjef for Cervin Vega på den tid.
 
Topp Bunn