Høyttalere Dali Epicon 2. Noen som har erfaring med disse???

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg lurer å prøve et par Dali Epicon 2 med min McIntosh MA6900.

Noen som har noen opplysning og erfaring om disse høyttalerne og hvordan de låter.
Beskriv gjerne lydsignatur om mulig :)

Hva jeg har per i dag står i signaturen min.

Mvh Øyvind
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Epicon2 er knall, men ville seriøst sjekke ut helicon 400mk2 eller rubicon serien. Helicon 400 er helt vandvittig på rett elektronikk. Din Macintosh sin noe fyldige klang burde være midt i blinken.

Tilbake til epicon2, en highender som ikke dømmer middels dårlige innspillinger. En liten multikunstner med fydlig bunn.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for svar :) Man vet jo aldri et utfall før det testes ut såklart, i egen stue med egen elektronikk. Er jo litt fristet
til å kanskje prøve de ut. Jeg er bare redd de kan være for informativ i toppen? Jeg liker ikke noe skarpe s`er for å si
det slik ;) de jeg lurer på kan jeg få til halv pris inkl original stativene. De er underkant av 1 år gamle.
Rommet mitt er ca 20 kvm, så jeg tror ikke jeg skal gamble på Epicon 6 heller. De kan bli litt basstung tenker jeg.
Ligger 2 par med Epicon 6 på Torget nå. Et par lokalt. Men det er også de Epicon 2 jeg vurderer.

Helicon har vært vurdert tidligere, før jeg hadde McIntoshen, men aldri blitt prøvd ut.

Mvh Øyvind
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Er jo bare å prøve Epicon 2 dersom du får de for halv pris. Dersom du ikke liker de kan du jo legge de ut på torget for samme pris igjen.


Mvh
Mathias
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Epicon blir ikke pågående i toppen. Langt ifra :D. Den er vel den "snilleste" i Epicon serien på akuratt det området.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for innspill. Får tenke litt på det. Alltid vanskelig å la vær å prøve hvis man først har fått en ìde :)

Men sant nok som HiFi-Matthias sier, de kan nok omsettes uten tap igjen om skuffelsen skulle være gjeldende ;)

Mvh Øyvind
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hadde meg en en kosetur på HFK i Grimstad. Og der hørte jeg såvidt på Epicon 2.
Og også på Epicon 8. En vanvittig god høyttaler jeg kunne tenkt meg selv.
Har hørt noen ganger på Epicon 6 også. Kunne fint levd med de også.
Og at du er redd for skarp og slitsom tviler jeg på at du trenger å bekymre deg for.
Jeg er hvert fall veldig imponert over denne Dali serien.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Siden jeg ikke har hørt dem selv tenkte jeg å høre om noen hadde erfaring med dem. Og det var det heldigvis :)

Focalius: Vil du si lydsignaturen var lik på Epicon 2, 6 og 8? Epicon 2 mangler jo ogs bånd-diskanten.

Mvh Øyvind
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Blir ikke så riktig for meg å svare på det.
Epicon 2 hørte jeg på den andre delen av rommet og hørte på de i 5 minutter. Rakk ikke å få så mange inntrykk annet enn at det var bra.

Epicon 6 har jeg hørt 2 ganger, men ikke plassert der jeg hørte Epicon 8.
Der Epicon 8 stod vil mest sannsynlig gi mer bunn.
Men har alle gangene sittet igjen med et inntrykk av at dette er en utrolig åpen og klar lyd. Må nesten høre det for å skjønne hva jeg mener.
Og bassen i både Epicon 6 og 8 er stram, dyp og fyldig.
Råflotte høyttalere.
B&W 804 Diamond fikk prøvd seg mot Epicon 6 og 8 alle gangene, og det blir en nedtur.

Epicon 2 ville blitt for store og dyre hvis de skulle tatt med bånddiskanten.
Epicon 2 er i følge HFK en litt mer rocka og morsom høyttaler enn f.eks B&W 805 Diamond. Men 805 Dia blir litt mer nøytral og mer korrekt. Smaksak for folk det.

Det ligger Epicon 6 andre steder på nettet som er enda billigere. Dessverre ikke lov med link, men du skjønner hvor jeg mener.

Etter jeg hørte Epicon 8 prøvde jeg å få en pris på det demoparet. Det fikk jeg ikke enda siden de vil bruke det til demo i høst. Med 8 framme og 6 bak.
Men mulig jeg kan få kjøpe de om ca 2 mnd. Så ja..jeg ble veldig Epicon fan.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Grei gjennomgang her ja :) Nice....

Jo en gulvmodell vil klart gi mer i bunn, men kanskje for mye? Siden stativht har passet best til rommet etter et titalls
ht innom, så konkluderer jeg med at det må være slanke gulvmodeller. SA har jeg hatt et par ganger og det har fungert
godt til gulvmodell å være. Men tror 90% har vært stativhøyttalere. Har vurdert 803D, siden de er nokså slank i bassen til
tross for 2x6,5" basser. MEn da er nok igjen Epicon 6 et vel så greit alternativ. 805s har jeg hatt. Men ble dessverre solgt
rett før jeg kjøpte MA6900. Tror det kunne fungert bedre enn Bel Cantoen jeg hadde til dem. Men kan ikke gråte over spilt melk :)

Så tilbake til Epicon 2 :) Hadde kanskje vært aktuellt å gi dem en sjanse. Men har 2 par HT stående fra før. Per nå vil jeg ikke
kvitte meg med Sonusene. Men Focus 160 ligger for salg. Blir mye med 3 par her :) Skal plass til alt.

Har sett det er Epicon 6 til 44K på markedet. det blir vel over 40% avslag fra nytt. Ok det på nesten nytt.

Får sove litt på dette :)

Mvh Øyvind
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Epicon 6 er jo en mer komplett høyttaler enn 2'ern, minstemann trenger sub i tillegg (en god en) etter min mening og da blir ikke prisforskjellen særlig stor. Det er i tillegg vanskelig å integrere sub skikkelig og mange mener det aldri blir like bra som gulvstående uten sub uansett. Skulle jeg gått for Epicon 2 og med sub ville jeg hatt en Lyngdorf TDAI 2170 forsterker også for best mulig integrering av sub. På 20 kvadrat tror jeg Epicon 6 vil fungere bra, og til 44 før pruting? Go for it, vet om Epicon 6 som har blitt solgt for betydelig dyrere enn det nå nylig.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jo den er sikkert en mer komplett høyttaler. Men er litt skeptisk til å bruke over 40K på en høyttaler som kanskje må ut igjen
pga missmatch. F.eks Focus 160 har godt nok med bass til mitt rom. Er nokså lavt under taket også, så det spiller nok inn
i det hele med størrelse på høyttalere som kan gå fint. Er i grunn SA Mantra 60 av gulvmodeller som har fungert mest
optimalt av gulvmodeller. Men hvem vet, kan jo være det går med Epicon 6. Ikke lett. Finnes mye der ute hvis man klasker
til med 40.000++ på bruktmarkedet :) Så må overveies litt nøye.
Men takker for innspill og tips :) Kanon.

Mvh Øyvind
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jo den er sikkert en mer komplett høyttaler. Men er litt skeptisk til å bruke over 40K på en høyttaler som kanskje må ut igjen
pga missmatch. F.eks Focus 160 har godt nok med bass til mitt rom. Er nokså lavt under taket også, så det spiller nok inn
i det hele med størrelse på høyttalere som kan gå fint. Er i grunn SA Mantra 60 av gulvmodeller som har fungert mest
optimalt av gulvmodeller. Men hvem vet, kan jo være det går med Epicon 6. Ikke lett. Finnes mye der ute hvis man klasker
til med 40.000++ på bruktmarkedet :) Så må overveies litt nøye.
Men takker for innspill og tips :) Kanon.

Mvh Øyvind
Pleier vanligvis ikke gi råd ang. h.t. Men ser du skriver at du har lav takhøyde. Det samme har jeg. Kjenner ikke Dali overhodet, men et godt råd er & ikke kjøpe h.t. m. store basselementer. Rommet kan bli "overmettet". Egentlig samme hvor stort det er.


mvh
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dersom du har funnet ut at det er best med stativhøyttalere eller små/slanke gulvhøyttalere i rommet ditt er vel ikke Epicon 6 et unntak?

Mitt tips er å gå for en stativhøyttaler og spe på med en musikalsk og relativt dyptgående subwoofer. Denne deler du så der hvor avrullingsfrekvensen til stativhøyttalerne begynner og stiller den inn på samme volum som resten av bassområdet/etter personlig smak. Når det gjelder plassering av subwooferen bør denne plasseres midt mellom høyttalerne på frontveggen dersom det er en sub, er det to kan disse plasseres på hver sin side av høyttalene. Trikset med å dele så lavt er at det er mye vanskeligere å lokalisere plasseringen samt den tonale endringen jo dypere i bassen overgangen er, så dersom du deler på f.eks 35 hz vil overgangen være mye mindre hørbar enn hvis du overlapper høyttalerne ved f.eks 80 hz.


Mvh
Mathias
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Gode råd begge deler :) Jo jeg har forsåvidt hatt noen B&W gulvmodeller som har vært ok. Så mulig B&W 804D kunne vært en
kandidat til Epicon 6. B&W er litt slankere i bassen og vil ikke dominere like mye. Nå er ikke 2 6.5" all verden heller. Men man
bør nok ta hensyn med rommets begrensninger så klart. Stativer og sub kan og fungere. Har i grunn klart meg uten sub, spesielt
til Focus 160. De har 6.5 " bass/mellomtone. Mens Sonusene mine har en 6" bass/mellomtone og er ikke like otimal uten sub til all
musikk, evt film. Så hvordan Epicon 2 evt spiller i bassen er ikke mulig å spå før man evt tester. Men de har jo en 6.5" bass/mellomtone
også, lik som Focusene. Jeg skal no ta kontakt med selgere av Epicon 6, B&W 804D. Snakket med selger av Epicon 2.

Takker for inspill igjen :) Ssetter pris på dette.

Mvh Øyvind
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Det Epicon 2 mangler i den siste nederste dypbassen tar den igjen i detaljer og bredde i presentasjonen. En høyttaler man kan lytte til timesvis. Selvsagt blir 6 en enda mer fullstendig pakke, men krever sitt av romstørrelse i forhold. 2 har også massevis av spilleglede med forholdsvis rimelige forsterkere. Har hørt dem med Nad M2, Denon PMA-2020 og med Classe pre + 2x effekt (ca 160 000,-) og de vokser til uante høyder med sistnevnte.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for svar Popi. Greit å få innspill fra de som har hørt dem :) Kan jo se ut som det evt må bli Epicon 2 som må testes ut da.
Jeg føler at Dynaudio Focus 160 som jeg har blir en smule for mørk i signaturen med McIntoshen min. Mens Sonusene er mye mer
balansert, mens de mangler litt av bassen som Focusene har. Så en mellomting ville vært fint. Da ville behovet for en sub ikke være
tilstede. Er helt i grenseland med Sonusene. Men de har litt mindre element enn både Focus 160 og Epicon 2.
Til prisen jeg evt får de Epicon 2 for vil jeg nok ikke tape noe på dem om det blir en miss heller.

Mvh Øyvind
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har prøvd B&W 804 Diamond hjemme. Samt at jeg hører ofte på den hos kameraten min som bor 50 meter unna.
Vi har ikke prøvd Epicon 6 her eller hos han, så blir ikke rettferdig sånn sett. Men hørt begge hos HFK og det er ganske stor forskjell på de.
Jeg synes 804 er veldig åpne og stramme i bassen, men de har en veldig slank karakter og blir "lyse". Utrolig slitsomme å lytte til.
Testet de mot Monitor Audio PL100 som blir en slags Epicon 2, den større PL200 som blir som Epicon 6 og 804 Dia. Pluss Audio Physic Scorpio 2 og Adam som jeg valgte til slutt å beholde.
Med sub så kommer det seg veldig med 804 Dia, og det begynner å ligne på noe.
Men med så mange høyttalere på markedet hadde jeg virkelig sett meg etter noe annet.

804 Dia konkurrerte ikke mot de andre i bassen, men mer mot PL100.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Ikke hørt Dali Epicon 2, kun den gulvstående utgaven og den låt meget bra. Men for noen utrolig fine høyttalere de Dali Epicon 2 er. Om man kan kalle en høyttaler vakker så må det være ordet.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ikke bra at 804D var slitsomme å lytte til. Det liker jeg ikke. Høres ut som det er evt Epicon 2 som blir nærmest det som er taktisk lurt å teste til min smak og mitt rom. Nå skal jeg ha meg en treningstur ute i vinden og regnet her i Bergen. Kanskje man får noen ideer på veien :)

Mvh Øyvind
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ikke bra at 804D var slitsomme å lytte til. Det liker jeg ikke. Høres ut som det er evt Epicon 2 som blir nærmest det som er taktisk lurt å teste til min smak og mitt rom. Nå skal jeg ha meg en treningstur ute i vinden og regnet her i Bergen. Kanskje man får noen ideer på veien :)

Mvh Øyvind
Ikke sikkert at du eller andre synes det.
Men målinger gjort av 804 Dia av Stereophile indikerer at jeg har et poeng med slitsomhet. Mener da dipper og heving fra 1500 hz og oppover. Med kanskje feil match med rommet, og mulig overfølsomhet på de frekvensene for mine ører gikk det helt skeis for min del.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Ikke bra at 804D var slitsomme å lytte til. Det liker jeg ikke. Høres ut som det er evt Epicon 2 som blir nærmest det som er taktisk lurt å teste til min smak og mitt rom. Nå skal jeg ha meg en treningstur ute i vinden og regnet her i Bergen. Kanskje man får noen ideer på veien :)

Mvh Øyvind
Det er forskjell på B&W D, & Diamond. Sistnevnte er dyrere & nyere. Og har aldri hørt dem m. Men hadde B&W 803 D. m. Mc. 402.ca. 8-9 år siden.
Minner meg faktisk mye om lyden jeg nu hører fra audio physic. Virgo 25.


mvh
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ikke bra at 804D var slitsomme å lytte til. Det liker jeg ikke. Høres ut som det er evt Epicon 2 som blir nærmest det som er taktisk lurt å teste til min smak og mitt rom. Nå skal jeg ha meg en treningstur ute i vinden og regnet her i Bergen. Kanskje man får noen ideer på veien :)

Mvh Øyvind
Det er forskjell på B&W D, & Diamond. Sistnevnte er dyrere & nyere. Og har aldri hørt dem m. Men hadde B&W 803 D. m. Mc. 402.ca. 8-9 år siden.
Minner meg faktisk mye om lyden jeg nu hører fra audio physic. Virgo 25.


mvh
803 D var jo veldig kjent for å være "smooth" og laidback i klangen.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Men nå er vel ikke 804 D den gamle? Vet det var en 804N og 804S ?? Hadde 805s, de var ikke så frempå vil jeg si.
Men noe slank i bassen. De jeg tenker på er 804Diamond. Nyeste. Vet N serien ikke var noe særlig lyttevennlig.
Mulig jeg tar feil. Men tror 804D er forkortelsen for den nye Diamond serien....

Jo jo.. Min tanke var at 804 Diamond med sine ekstra basser og porten vendt forover er lettere å integrere i stuen,
hvertfall sett oppmot samme konstruksjon med bakovervendt bassport.
De er jo litt slanke i bassen utfra bruker-erfaringer. Så kanskje det kunne gått med McIntoshen.

Men kan kanskje safe litt og prøve ut stativhøyttalere igjen :)

Nærmeste jeg kommer 804 høyttalerne var et oppsett en gang med DM683 og Nad silverline serien.
Var ikke enormt med bass fra de to 6.5" bassene. FST mellomtonen er jo unektelig kanon på vokal og
akustisk musikk :)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Ikke bra at 804D var slitsomme å lytte til. Det liker jeg ikke. Høres ut som det er evt Epicon 2 som blir nærmest det som er taktisk lurt å teste til min smak og mitt rom. Nå skal jeg ha meg en treningstur ute i vinden og regnet her i Bergen. Kanskje man får noen ideer på veien :)

Mvh Øyvind
Det er forskjell på B&W D, & Diamond. Sistnevnte er dyrere & nyere. Og har aldri hørt dem m. Men hadde B&W 803 D. m. Mc. 402.ca. 8-9 år siden.
Minner meg faktisk mye om lyden jeg nu hører fra audio physic. Virgo 25.


mvh
803 D var jo veldig kjent for å være "smooth" og laidback i klangen.
Tja. Det er vanskelig å gi eksakte beskrivelser. Dali er kjent for å være et litt underkjent merke hos Hi-Fi klubben. Det er min erfaring.


mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
B&W 805D er ihvertfall en mye bedre høyttaler enn Helicon 400 mkI i mine ører. Men nå har jeg ikke hørt Epicon. Jeg har troen på at Epicon 2 kan være en reell konkurrent til 805D. Mine 805D kan også ha en tendens til litt skarp diskant, og disse skal være tunet mot en mørkere klangbalanse enn 804D, så sistnevnte antar jeg kan låte mot det skarpe hvis man ikke matcher den rett. Lurer litt på om B&W har tunet Diamond serien med hensyn på at beskyttelsesgitteret skal være på foran diskanten, og hvis man fjerner dette kan det tippe over i det litt skarpe.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Som nevnt hadde jeg 805s, som var bra bortsett fra at bassen kunne være for slank. Ikke hørt 805 Diamond mer enn i forbifarten en
gang for et par år siden på Klubben. Hvis 804D er enda hakket lysere er det jo ikke optimalt
for meg som ikke liker slikt :) Ser du har 805D. Så regner med du skal ha grunnlag bak kommentaren din ;)

Epicon stikker seg litt ut som mulig kandidat ja. Men kan og gå for brukte 804s. Ligger et par på finn nå.

Men det er dette med at jeg vet stativhøyttalere låter bra i rommet mitt. Samtidig er bassen litt mer "voksen" i gulvmodeller.
Dette gir litt til tider etterlengtet bass. Sub er som noen og har nevnt her før vanskelig å integrere skikkelig.
 
Sist redigert:
Topp Bunn