Dali 104

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Takk Ole Martin! Skal ringe han som selger for 700.-. Ellers ligger det et par 350 til 1500,- ute. Er det greie høyttalere?
1500,- er en grei pris, men du kan også kikke etter den litt eldre 400-modellen i den prisklassen. Denne spiller meget bra. Vipper du busjettet opp en 500-lapp, er 450 innen rekkevidde. Begge disse modellene har et langt bedre kabinett og elementvalg enn 104.

--
850 skuffet på mange måter ift. 400/450 modellene. Spilte riktignok bra, men de mindre forskjellene er ikke verdt kostnadene mht. større/flere forsterkere. Dessuten er 850 adskillig mer kresen på plassering og rom.
--
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Har kontaktet damen med et par meget pent brukte Dali 350. Hun hadde bare hatt de koblet til en tuner (?), og syntes de ble for store for hennes bruk. Skal treffe henne i morgen.

Fant info på 350 på neettet hvor det sto "Recommended amplifier power 50-150 W, så forsterkern min havner litt utenfor. (Snart på tide å skifte ut den også...)
Ser at det anbefales å fylle kassene med sand også. Gir det merkbar effekt?
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
...ser at det er 6 ohm nominell impedance, så da går det kanskje greit?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Har kontaktet damen med et par meget pent brukte Dali 350. Hun hadde bare hatt de koblet til en tuner (?), og syntes de ble for store for hennes bruk. Skal treffe henne i morgen.

Fant info på 350 på neettet hvor det sto "Recommended amplifier power 50-150 W, så forsterkern min havner litt utenfor. (Snart på tide å skifte ut den også...)
Ser at det anbefales å fylle kassene med sand også. Gir det merkbar effekt?
Sand i kassene gir som oftest en veldig merkbar forandring i lyden. (du kan jo bare prøve, og se hva du foretrekker)

De fleste høyttalere trenger fort 50w (ikke nødvendigvis tilført, men forsterkerens nominelle effekt) for å spille noenlunde høyt, men det viktigste er "kvaliteten" på den effekten du har til rådighet.

6 ohm nominell impedanse bør i utgangspunktet ikke representere noe problem.

Hvis du har muligheten til å prøve ut høyttalerne på din forsterker er det jo en fordel. Det finnes ikke så mange andre måter å finne ut om det er en heldig kombinasjon og/eller om du liker lyden i høyttalerne.
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Kan jo hende jeg kan "låne" de noen dager mot kjøpesummen i depositum. Jeg kommer antakelig uansett til å bli henrykt når jeg hører forskjellen på disse og mine gamle Philips 480 fra rundt 1980 med sprengte diskanter. :D
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
ja, det er bare å peise på:) Lån med deg heim så fort som mulig!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
850 skuffet på mange måter ift. 400/450 modellene. Spilte riktignok bra, men de mindre forskjellene er ikke verdt kostnadene mht. større/flere forsterkere. Dessuten er 850 adskillig mer kresen på plassering og rom.
850 er en større høytaler på mer enn en måte... -siden de har bassreflekspostene bakpå var min erfaring at de koblet nokså lett til rommet og krevde litt jobbing. Men nettopp bassen var det som gjorde B&W 640/603 fullstendig glemt...

Jeg bodde 3 ulike steder med dem på lasset, og det gikk veldig greit. Det er vel litt avhengig av rommet også. Rent personlig syntes jeg 850 var mer enn verdt merutlegget ift. 450, spesielt når man tok en titt på konkurransen som var tilgjengelig den gangen i 1995. Og da er det slik at man bor i Tromsø og ikke rett bak NAT...
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Tingen med 850'ene var jo at de spilte nesten helt ned i bånn med en overaskende tørr og dynamisk bass. Meget sjelden kost i den egentlig latterlig lave prisklassen disse høyttalerne lå i. (prisen på løs-elementene og filter ville nesten ha oversteget prisen på høyttalerne)
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
;D JEPP! Det ble handel! Nå er Dali 350'ene i hus, og de første platene testet. Jeg begynte nesten å gråte...

Som sagt er jeg ikke så godt vant, men dette MÅ da være bra! Hørte plutselig instrumenter jeg ikke visste var der, og bassen var utrolig tett og dyp synes jeg. Jeg hørte en dyp rumling enkelte steder som jeg aldri har hørt før. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli så bra lyd med én liten bass/mellomtone selv om det er bassrefleks?

Fulgte med Tara Labs kabler også. Er slike kabler retningsbestemte? Det var piler på de.... ???
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
;D  JEPP! Det ble handel! Nå er Dali 350'ene i hus, og de første platene testet. Jeg begynte nesten å gråte...

Som sagt er jeg ikke så godt vant, men dette MÅ da være bra! Hørte plutselig instrumenter jeg ikke visste var der, og bassen var utrolig tett og dyp synes jeg. Jeg hørte en dyp rumling enkelte steder som jeg aldri har hørt før. Skjønner ikke helt hvordan det kan bli så bra lyd med én liten bass/mellomtone selv om det er bassrefleks?

Fulgte med Tara Labs kabler også. Er slike kabler retningsbestemte? Det var piler på de.... ???
Tja. Bare følg pilretninga du. Så er alt i orden, så også med de små grå. Ta deg et glass, slapp av, hør på musikk :D

Dali 350 er et ufattelig mye bedre kjøp enn 104....
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Jada, gjett om jeg skal slappe av med god lyd. Jeg koblet i pilenes retning siden det var mest logisk.

Jeg kan ikke mye om høyttalerkabler, men er utdannet innen elektronikk. Hvordan kan endevending av kabler utgjøre forskjell i lyden? Tydeligvis noe jeg ikke kan om strøm i kabler....

Noen som kan forklare meg?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
He-he retning på kablene ja.. nei, gitt.. Jeg har aldri hørt noen god forklaring som jeg synes virker rimelig i alle fall :)

Men gratulerer med 350'ene ! Tror i alle fall du skal være glad du droppet de 104'erne !
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Tja, ta en titt på kablehjørnet. Der er det "et par diskusjoner" om kabel. Eneste grunnen til at jeg sier det med pilretninga er å gi deg sjelefred, ikke at det nødvendigvis gjør noen forskjell.

Gratulerer med Dali 350. Nå kan du tweake med sandblåsersand i bunnen, kanskje skaffe 1-2 subber for å gjøre bassen mer komplett.

Hifi e deilig når det funker...
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Det var da svært så bra gamle Dali høyttalere har blitt da :) - Hadde et par Dali 350 parret med et hundre NAD watt for ti år siden. De løfta seg bra med et sett pre/effekt fra Densen til tyve tusen. Har hørt 104 også, DET var pappkasselyd det.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Det var da svært så bra gamle Dali høyttalere har blitt da :) - Hadde et par Dali 350 parret med et hundre NAD watt for ti år siden. De løfta seg bra med et sett pre/effekt fra Densen til tyve tusen. Har hørt 104 også, DET var pappkasselyd det.
Klart. Du er eldre, og med mer erfaring...ergo kanskje du vet bedre. Men er du 18-19 år, skal ha noe nytt i 1994, så var Dali 104 absolutt Hifi...
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
så var Dali 104 absolutt Hifi
Tja, husker jeg hørte på de hos Hifi-klubben i Bergen i 92.

Jeg kjøpte Celestion 15, de var litt dyrere men milevis bedre enn 104 på alt annen enn lydtrykk.
 

Norm1

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Jeg ga 1.400,- for 350'ene inkl. kabler. Høyttalerne var rundt 10 år gamle i flg selger. Noen som vet hva de kostet nye? (Bare gøy å vite)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Grattis med nye. Har aldri hørt 350 tror jeg, men hørte 450 for 10-12 år siden, og det er vel faktisk det anlegget som har gjort mest inntrykk på meg. Var vel og merke det første ordentlige anlegget jeg hadde hørt også da.
Håper du blir fornøyd. :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Jeg ga 1.400,- for 350'ene inkl. kabler. Høyttalerne var rundt 10 år gamle i flg selger. Noen som vet hva de kostet nye? (Bare gøy å vite)
Husker noe rundt omkring femtusen, men det er muligens feil fordi jeg husker at de neste jeg kjøpte kosta dobbelt så mye og de betalte jeg vel åtte tusen for. 4500,- er min beste gjettning.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Her er klassikerene som lyder! ;) 8stk 8 tommere..kjøpte de for 16 år siden..Dali 40..

 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Tingen med 850'ene var jo at de spilte nesten helt ned i bånn med en overaskende tørr og dynamisk bass. Meget sjelden kost i den egentlig latterlig lave prisklassen disse høyttalerne lå i. (prisen på løs-elementene og filter ville nesten ha  oversteget prisen på høyttalerne)
Tydelig at vi har forskjellige oppfatninger. Mener forskjellene på 400-modellen og 850 er svært små. 850 har noe høyere nivå nederst, men ruller av tilnærmet like høyt oppe som 400. Begge høyttalerne er lette å like, men ved 850 følger en rekke plasseringsproblemer og enkelte overgangsproblemer/nivåforskjeller elementene innbyrdes (bass/mellomtone mot 400-modellens to-veis prinsipp).

Dette er forsåvidt ikke enestående for 850; ved B&W 801 opplevdes også tilsvarende fenomen (vokalgjengivelse som flyttet seg i "vertikalt" over høytt. avh. stemmeleie)

Portplasseringen er kanskje utslagsgivende,- 400 har den jo foran. Men 450 sammenlignet med 850, som begge har portene bak, er førstnevnte vesentlig lettere plasseringsmessig.

Men min begeistring for 400/450 kontra 850 kan selvfølgelig være at 850 ble for store i de to rommene som var disponible den gang.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Jeg ga 1.400,- for 350'ene inkl. kabler. Høyttalerne var rundt 10 år gamle i flg selger. Noen som vet hva de kostet nye? (Bare gøy å vite)
Mener å huske at 350 kostet 2200 pr.stk,- altså 4400 for paret.
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Tydelig at vi har forskjellige oppfatninger. Mener forskjellene på 400-modellen og 850 er svært små. 850 har noe høyere nivå nederst, men ruller av tilnærmet like høyt oppe som 400. Begge høyttalerne er lette å like, men ved 850 følger en rekke plasseringsproblemer og enkelte overgangsproblemer/nivåforskjeller elementene innbyrdes (bass/mellomtone mot 400-modellens to-veis prinsipp).
Altså la meg bare først si at jeg ikke har argumentert for at 850 var så ubegripelig mye bedre enn 450 :)))

Jeg husker ikke 450 så godt lenger (jeg har aldri eid disse) men to veldimensjonerte Vifa 8" spiller nå engang en mer imponerende dypbass (og de var tunet atskillig lavere) enn et par 6,5" som også skal ha gode mellomtone egenskaper. Men nå krevde riktignok 850'ene et rimelig stort rom, og ikke minst en god forsterker for å kunne hente ut "energien" i bunnen av frekvensregisteret. (de spilte ned til 30hz ved –3 db faktisk)

Går man fra 2 eller 2,5 veis til 3-veis vil man fort havne i problemer med integrasjon mellom elementene og kostnadene (og ikke minst kompleksiteten) for filteret vil øke betraktelig. Slik er det nå engang bare.. Fordelene er mange, men bakdelene vil også gjøre seg gjeldende i det ferdige produktet, spesielt når prisen skal holdes såpass lav.

Dette er forsåvidt ikke enestående for 850; ved B&W 801 opplevdes også tilsvarende fenomen (vokalgjengivelse som flyttet seg i "vertikalt" over høytt. avh. stemmeleie)
Hvilken versjon av 801 snakker du her om (series 1-3) og hvilken lytteavstand / høyde hadde du ? (jeg spør av genuin interesse, ikke for å "være uenig")

Portplasseringen er kanskje utslagsgivende,- 400 har den jo foran. Men 450 sammenlignet med 850, som begge har portene bak, er førstnevnte vesentlig lettere plasseringsmessig.
Portene på baksiden gjør at man må trekke høyttalerne et stykke ut i rommet ja.

Men min begeistring for 400/450 kontra 850 kan selvfølgelig være at 850 ble for store i de to rommene som var disponible den gang.
Jeg tror du er inne på noe her. En såpass stor høyttaler som feks 850 krever både at du trekker de et stykke ut fra bakvegg, at rommet må være rimelig stort for å ha "nytte" av dypbassen og ikke minst fordrer ofte en 3-veis konstruksjon lengre lytteavstand for å bedre integreringen mellom elementene.

Jeg mener ikke å være uenig i dine erfaringer, hvis du skjønner hva jeg mener :) Men jeg tror kanskje du ville være av en litt annen mening angående 850'enes bassegenskaper hvis du hadde hørt de under andre forhold. Jeg mener på ingen måte at 850'ene (eller andre Dali høyttalere fra samme tidsrom) var så fantastiske, men noen av modellene hadde noen egenskaper som gjorde de til gode kjøp. Selv har jeg kun eid 850'ene, og det var egentlig en tilfeldighet at jeg endte opp med de som musikkformidlere i en periode..

Selv var jeg mer en B&W / Audiovector / Mission / Tannoy mann..
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Altså la meg bare først si at jeg ikke har argumentert for at 850 var så ubegripelig mye bedre enn 450 :)))

Jeg husker ikke 450 så godt lenger (jeg har aldri eid disse) men to veldimensjonerte Vifa 8" spiller nå engang en mer imponerende dypbass (og de var tunet atskillig lavere) enn et par 6,5" som også skal ha gode mellomtone egenskaper. Men nå krevde riktignok 850'ene et rimelig stort rom, og ikke minst en god forsterker for å kunne hente ut "energien" i bunnen av frekvensregisteret. (de spilte ned til 30hz ved –3 db faktisk)
Jo, henger med her på fysikken. Men ved like forsterkere (2 stk NAD 216 og en Proceed AMP2) og samme rom og plassering var inntrykket mellom 400 og 850 i førstnevntes fravør.

Går man fra 2 eller 2,5 veis til 3-veis vil man fort havne i problemer med integrasjon mellom elementene og kostnadene (og ikke minst kompleksiteten) for filteret vil øke betraktelig. Slik er det nå engang bare.. Fordelene er mange, men bakdelene vil også gjøre seg gjeldende i det ferdige produktet, spesielt når prisen skal holdes såpass lav.
Jo, henger fremdeles med... Og minuset med rene 2-veis systemer er at mellomtonegjengivelsen "komprimerer" eller klapper sammen nærmest proporsjonalt med lydnivået/membranutsvinget. Her et B&W 805 er godt eksempel. Valget er ikke enkelt !

Hadde i dette henseende vært artig å hørt Dali Megaline..

Hvilken versjon av 801 snakker du her om (series 1-3) og hvilken lytteavstand / høyde hadde du ? (jeg spør av genuin interesse, ikke for å "være uenig")
Snakker om B&W 801 S3 (Matrix - ikke Nautilus) matet via et komplett Dynamic Precisions sett. Forholdsvis kort avstand mellom høytt. og sitteposisjon,- anslår 3-4 meter.

Tipper samme fenomen vil eksistere også ved de nye høyttalerne da mellomtonen er uten kantoppheng og delefrekvensen ligger desto høyere. Kombinerte 400 med en B&W 800ASW subwoofer engang. Justerte inn subwooferen ved rundt 40Hz for å unngå hørbar overgang.

Portene på baksiden gjør at man må trekke høyttalerne et stykke ut i rommet ja.

Jeg tror du er inne på noe her. En såpass stor høyttaler som feks 850 krever både at du trekker de et stykke ut fra bakvegg, at rommet må være rimelig stort for å ha "nytte" av dypbassen og ikke minst fordrer ofte en 3-veis konstruksjon lengre lytteavstand for å bedre integreringen mellom elementene.

Jeg mener ikke å være uenig i dine erfaringer, hvis du skjønner hva jeg mener :) Men jeg tror kanskje du ville være av en litt annen mening angående 850'enes bassegenskaper hvis du hadde hørt de under andre forhold. Jeg mener på ingen måte at 850'ene (eller andre Dali høyttalere fra samme tidsrom) var så fantastiske, men noen av modellene hadde noen egenskaper som gjorde de til gode kjøp. Selv har jeg kun eid 850'ene, og det var egentlig en tilfeldighet at jeg endte opp med de som musikkformidlere i en periode..

Selv var jeg mer en B&W / Audiovector / Mission / Tannoy mann..
Det er lov til å være uenig,- man lærer null og niks hvis ikke. Mine synspunkt, som begge er inne på, er trolig svært farget av lytterommets størrelse/utforming.
 

Trondemor

Fersking
Ble medlem
19.03.2016
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
Hei! Fikk ett tilbud på disse til 300 kroner. Ser bra ut, og tenkte det var verdt ett forsøk. Fremdeles noe futt i disse? Har 2x Dali concept 2 og en denon avr 1611 som reciever og tenker kanskje det er litt mer "trøkk" i fullverdige gulvhøytalere ?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Tja, 300,- er ingen ting og de spiller sikkert enda fint. Til gjengjeld har det jo skjedd litt på de over 20 årene siden de kom på markedet, slik at det finnes høyttalere fra Dali som er bedre.

Men vintage er ikke å forakte, og de kan fortsatt bringe med seg glede.
 

Trondemor

Fersking
Ble medlem
19.03.2016
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
Jeg er klar over at det har skjedd litt på 20 år. Men slik jeg tenker , så er 300 kroner, bare 300 kroner. Tenker det er verdt ett forsøk.. ;) Det jeg håper mest er litt mer trøkk fra gulvhøyttalere, enn fra en i kompaktklassen.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Blir nok noe mer trøkk ja :)
Kjøpte nylig noen 104 selv, mulig de får spille litt i sommer (hvis ferien blir lagt til riktig sted..)

I tilfelle blir det sikkert greit å komme hjem fra ferie også ;)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har en forkjærlighet for Vifa sine C17 og C20 elementer. I standard Dali 104 sitter det jo Vifa C17WG 66-08, er det noen som vet om bassene til Dali 104 Jubilee ble oppgradert? Diskantene er ihvertfall oppgradert...

Cbarth
 
Topp Bunn