Dagens vinyl priser

G

Gasolin

Gjest
Hei
Er det andre enn meg som opplever prisene på vinyl begynner å bli litt vel "stive"?
Ser at fler lp'er i dk er billigere også når valutakursen er tatt med i regnestykket.
Eks. er Burzum: Aske 179kr fona.dk mot 349kr. hos platekompaniet. Har også kjøp lp'er i sommer som plutselig koster 50kr. mer neste ga g jeg er innom PK. Hvorfor så store forskjeller?
Uavhengig av musikksjangre er ovenstående bare et eksempel.

Andre eksempler?

Mvh.
Gasolin

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Uavhengi av forskjeller i fra andre land så synes jeg at priser opp til 250kr for et "vanlig" album er ok så lenge den fysiske kvaliteten på plata er bra, men dessverre så er ofte ikke dette tilfelle. Veldig ofte har platene feil fra produksjonen og da er ikke plata mye verdt i mine øyne. Synes egentlig det begynner å bli ganske ille nå.

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.218
Torget vurderinger
2
Norske kroner svekker seg mot de fleste andre valutaer, spesielt mot USD og GBP, men også EUR...

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg får meg ikke til å betale 499,- for en enkel US import. Sårri.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.686
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er ikke rart at folk prøver å tjene penger på det de driver med.
Noe jeg synes er merkelig, er tildels betydelige prisforskjeller på samme album hos ulike aktører i Oslo.
Er kalkylene tatt ut av det blå?

G

Gasolin

Gjest
Enig med SRM. Har fått øinene opp for vinyl i sommer og kjøpt rundt 20 nye lp'er via cdon etc. Av disse er 3 sendt i retur pga riper. Fler har hatt innercover som ikke var helt ok men noe jeg kunne leve med. Dette skal dog ikke ta gleden fra meg. Kommer vinyl mon på salg tilbud til 149kr. noen gang eller skrues prisene opp i takt med interessen/ etterspørsel?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.686
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er salg på mange titler både på Dipper og PK i butikkene i oslo nå-
Kjøpte et par plater med 25% rabatt et sted og et par andre for 90 kr st et annet sted.

Jeg synes det generelt er mye klaging her på HFS.
Dette er en slik syte og klagetråd. Hva skal vi bruke det til?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.583
Sted
Pt. Høvik
Uavhengi av forskjeller i fra andre land så synes jeg at priser opp til 250kr for et "vanlig" album er ok så lenge den fysiske kvaliteten på plata er bra, men dessverre så er ofte ikke dette tilfelle. Veldig ofte har platene feil fra produksjonen og da er ikke plata mye verdt i mine øyne. Synes egentlig det begynner å bli ganske ille nå.
Enig, kvaliteten må selvfølgelig stå i forhold til prisen (som med alt annet). Men, det er tilbud og efterspørsel som regjerer, og slik må det nødvendigvis være. Mitt råd er å lære seg de forskjellige plateselskapene, de er selektive m.h.t. produsenten.

Eksempelvis er den siste til Patty Griffin produsert i Frankrike med et suverent resultat. Selv hekter jeg på en notis om lydkvaliteten i musikktråden "Hva hører du .......". Glemmer nå og da, men kan være et tips til andre om å holde seg unna, evt. det motsatte.

• Liker
Reaksjoner: oct

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Husker en LP4 kostet 39.50 i 1972. Var rimelig heftig den gangen det for en skoleungdom som bare hadde lommepenger fra foreldre. :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.880
Sted
Hus
Har ikke problemer med å betale 350 spenn for utgivelser fra InsideOut Records og K-Scope. Mye tungrock og prog fra disse selskapene, men kvaliteten er upåklagelig. :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.752
Sted
Ytterst i havgapet...
Husker en LP4 kostet 39.50 i 1972. Var rimelig heftig den gangen det for en skoleungdom som bare hadde lommepenger fra foreldre. :)
Er det riktig??? Jobbet som club DJ på si i 73-75, - synes å huske 69 kr for en LP4..... men det er jo jaggu noen år siden......

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.685
Torget vurderinger
12
kr69 var ca 1980 etter inflasjonen på 70-tallet. Jeg husker såvidt kr62 på sent 70-tall. Kjøpekraften er i dag mye høyere enn indeksregulerte vinylpriser tilsier

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dagens vinyl priser seg lykkelig over at den er så populær og omsvermet.

Prisen på dagens vinyl, eller dagens vinyl-priser/vinylpriser tar resten av tråden seg av.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.752
Sted
Ytterst i havgapet...
kr69 var ca 1980 etter inflasjonen på 70-tallet. Jeg husker såvidt kr62 på sent 70-tall. Kjøpekraften er i dag mye høyere enn indeksregulerte vinylpriser tilsier
Det har du helt rett i.... selv 300 kr for en god pressing idag er mye billigere ern det vi nå gæmlisene betalte på 70 og 80 tallet.... <sukk> :)
Forresten er det noe som ikke helt stemmer her, for i samme tidsperiode var vi en kompisgjeng som importerte fra England ( Tandys Records) og da var prisen ca 29kr for de mest og best gangbare platene i den tida, - og vi syntes det var rein bargain...

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
990
Torget vurderinger
4
1L melk kostet i 1972 kr.1.46
i dag er det vel ca 15kr / L
ergo 10 gangen......
men noe teknologisk fremgang har det jo vært så.......

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Jeg synes ikke prisen er så gal, men er skuffet over at kvaliteten noen ganger er for dårlig. "Dårlig kvalitet" kan da være alt fra buklete skiver, superstatiske plater med myyyye støy, eller riper/merker som både er synlige og hørbare. Bukling har det vært mest av for min del, og jeg mener jo selv at det påvirker lydkvaliteten. Når dette er sagt; når man får strøkne utgivelser med 'gatefold', vakre bilag med kunstferdige bilder/grafikk og sangtekster, to plater for prisen av én (mange av dagens utgivelser er mye lengre enn i 'gamle dager', og kommer da ofte som dobbeltalbum), 180g. vinyl _og_ CD med på kjøpet; da føler ikke jeg at 250-300 kr er for mye å betale for dette. Selvfølgelig ikke alle utgivelser som inneholder alle de ovennevnte tingene; men mange har faktisk det.

• Liker
Reaksjoner: ptb
G

Gasolin

Gjest
Da er prisene kanskje ok. Er nok bare meg som "nyfrelst" vinylelsker som må venne seg til å gå fra cd priser til vinylpriser;) Jeg har ingen problemer med å betale prisen for lp'er, siste kjøp var en utgivelse jeg ikke har sett før på vinyl og betalte med glede 319kr. At det var to riper på samme side og den måtte retur er en annen sak men ikke uvanlig ser jeg.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Platekompaniet scorer alltid høyest på pris hver gang jeg sammenligner med andre.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Iht SSB´s kalkulator (som beregner etter konsumprisindexen) tilsvarer 69,- i 1980 ca. 240,- i 2014. Har flere brukte plater m/original prislapp på, som verifiserer at 69,50 i hvertfall vår ét prisnivå på flere utgivelser 78/80.

Det finnes flere plater med ordinær utsalgspris hos bl.a. PK på 149,- og 199,-. I tillegg kjøres det (som @Blues nevner) ofte tilbud/salg hos de fleste aktører - ihverftfall hos BD, TG og PK. Akkurat nå hos PK - ta 4 betal for 3.

Jeg synes prisnivået i dag er ok. Skulle selvfølgelig ønsket at prisene var lavere, men realistisk sett - helt greit.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Handler mest på Dipper og cdon. PK er bare et sirkus, og jeg liker ikke han ene arrogante gjøken på Garden.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det er greit å handle der det er billigst, og der man føler seg mest komfortabel syns jeg.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.805
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Her er noen plater med lappen fortsatt igen. The Jam kjøpt i London HMW 4.99£ utgitt -77 kjøpt i -80? Angelic U -79 50 spenn i Swe. BS -82 79skr. The Band -89 trippel lp 139skr
Husker også att en Stor Stark kostet ca 18-20spenn 81/83, 3ggr på halvliter'n index som stemmer ca idag også:D
DSC_2492.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.935
Sted
Sølvbyen
La oss få presset prisene ned, slik at platebutikkene legger ned.
Og vi utelukkende må handle på nett.....

:mad:

:mad:HFSsytpeiser:mad:
Nå har jo platekompaniet for lenge siden allerede utkonkurrert omtrent alt som var av platesjapper her i landet for lenge siden, med nettopp lave priser og høyt volum.

Uansett tror jeg kvaliteten på nyutgivelser har mer å si for folks kjøpelyst enn pris alene. Selv kommer jeg ikke til å gidde å handle vinyl i noen særlig grad før jeg får signaler om at bransjen har sluttet med å sende masse feilprodusert dritt ut i hyllene.

D

Dåbbel J

Gjest
Har til dags dato aldri returnert noe pga feilproduksjon.

Og dette med at PK har utkonkurert er bare en vinkling....
En annen er platekjøpere ikke klarer og finne sin besøkelsestid når det endelig er noen som åpner ei platesjappe lokalt.
Mange sløfokker som kun handler på nett og ikke gidder å få rævva si ut og støtte opp om dem som tilbyr service og å gi kundene følelsen av og kunne bla i vinylen...

Derav.... "utkonkurerer" PK dem andre....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.935
Sted
Sølvbyen
Da tror jeg du har vært ganske heldig, men det kan også tenkes at jeg og en del andre har vært uheldige med de vi har kjøpt. Jeg mistet riktig nok interessen for ny vinyl ganske kjapt når flere av de riktignok få platene jeg kjøpte var plaget av skjevhet, dårlig lyd, og mye knitring og støy.

Min vinkling, ok. Jeg synes iallfall å huske at utvalget på østlandet var bedre når det gjaldt alternativer til kjedebutikker som PK for et tiår eller to siden, men det er min subjektive oppfatning. Uansett er det nok ikke så mye tvil om at PK's aggressive prising på cd'er i begynnelsen gjorde et eller annet med det norske platemarkedet.
Forøvrig har jeg gitt opp å handle cd'er i lokale platesjapper hvis jeg ikke får forseglete skiver, er lei av å få ripete og støvete plater som ser ut som betjeningen har hatt dem hjemme hos seg selv noen uker før de blir satt ut i hylla igjen.

Jeg har egentlig ganske liten tålmodighet og toleranse som forbruker. Hvis jeg ikke får feilfrie varer når jeg betaler fullpris så gidder jeg rett og slett ikke, og handler heller ting fra steder som gir meg det jeg vil ha. Hvis prisene i tillegg er lavere så syns jeg det er greit.

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.114
Torget vurderinger
2
Hei har akkurat børstet søvn av platespilleren etter en tyveårs dvale. Jeg er temmelig skuffet over kvaliteten på platene. Har kjøpt noen skiver for å erstatte slitte eksemplarer. Det skryter av hifi utgaver med 1800 vinyl. Platene som jeg har fått har overfokusert diskant og vinyl full av støv fra elendige papir innercover. Det blir feil å kjøpe nye plater når det er mindre støy på de gamle utslitte. Jeg har også kjøpt noen nyere produksjoner mbf. De er helt nydelige pressinger. Men lyden låter tamt og flatt. Har jeg vært uheldig med mine mbf kjøp, eller er det et generelt problem? Når det gjelder pris så synes jeg de er helt ok. Hadde kvaliteten innfridd.
Det er tross alt et nisjeprodukt for spesielt interesserte. Vi har de siste årene blitt bortsjemt med å kunne rappe til oss andres kunst.uten å betale for varene.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.752
Sted
Ytterst i havgapet...
Og dette med at PK har utkonkurert er bare en vinkling....
En annen er platekjøpere ikke klarer og finne sin besøkelsestid når det endelig er noen som åpner ei platesjappe lokalt.
Mange sløfokker som kun handler på nett og ikke gidder å få rævva si ut og støtte opp om dem som tilbyr service og å gi kundene følelsen av og kunne bla i vinylen...

Derav.... "utkonkurerer" PK dem andre....
Dette er faktisk ikke helt riktig, for da en av norges desidert beste platesjapper, eid og drevet av Egon Holstad i Tromsø. måtte stenge dørene, var det med massiv og offentlig kritikk av PK, som presset grossistene til å holde høyere priser til de frie sjappene......

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.932
Torget vurderinger
2
Ja på den tiden jobbet jeg som trallegutt på Ikea og husket fortsatt lønnshoppet fra 12 til 13,40 kr timen,det var stort. I dag ville en LP4 tilsvare 1720 kr etter dagens timelønn.Men den gangen ble jo jeg forsørget av mine foreldre, så alle penger kunne gå til musikk :rolleyes:. Det gjør de ikke nå,,,,

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hei har akkurat børstet søvn av platespilleren etter en tyveårs dvale. Jeg er temmelig skuffet over kvaliteten på platene.... osv
Jeg har (med få unntak) latt være å kjøpe re-issues - dvs. ny-pressinger av 70 - 80 talls platene. En stooor andel av disse er dårlige greier - da helst med tanke på lydkvaliteten. Etter rykter, så har det vært brukt mye "rart" som grunnlag for en re-issue. Komprimerte digitale filer osv. Har derfor heller brukt tid og penger ved å lete opp ok/gode brukte original-pressinger.

Støv/møkk plager meg ikke. Plater både kan- og må rengjøres allikevel. Likeledes papp innercover som benyttes mye i dag (og ble benyttet en del før også), kan erstattes med andre gode innercover - som ikke koster all verden pr. stk.

Variasjon i lydkvalitet også for ny-utgivelser er nok noe man må forvente. Det ligger nødvendigvis ikke i vinylmediet, men innspillingen i seg selv. De fleste plater jeg har kjøpt i senere tid (nyutgivelser) låter bedre på vinyl hos meg, enn CD/Digitalt.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg kjøper en del plater på Ebay, da mange av platene fra 1985-1989 hadde knall innspillinger:) Jeg kan driste meg til å betale opp til 350 kr for en ny plate dersom den er noe spesiell, og ellers synes jeg 250 kr er helt akseptabelt. Men når litt spesielle plater koster helt opp til 850 kr er det helt uaktuelt. Da tar jeg like godt samme plata via Wimp og kjører den inn i GD Audio DAC...

Topp Bunn