Dagens tips/ gratis oppgradering

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Sikker mange som er klar over dette tips/tweaket men ble selv overasket hvor mye det hadde
å si. :eek: ;D ;D

Rett og slett å gå over og stramme skruene som fester høytalerelementene i høytaleren.
De vil jo løsne pga vibrasjonene samt at paknininger krymper over tid.

Løp og skru!

Mvh J.O

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sunn fornuft det der. Bør vel etterstrammes i ny og ne etter noen hundre timer, før det på nye høyttalere.
Kanskje lurt å ikke "go crazy" med moment da, siden man da har et problem hvor festene i treet får slark.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Moment er ekstremt viktig. Både at det blir korrekt og likt hele veien rundt.
Sikkert ikke like enkelt å finne ut hvilket moment en skal trekke til med.
Jeg har verdiene for MERLIN hvis noen trenger det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.666
Torget vurderinger
24
LocTite er ok, men det skal være den som heter "thread sealer" og IKKE "thread lock".

Førstnevnte blir seig, men skruen kan løsnes med normalt verktøy senere, mens den andre blir beinhard og herder til en nærmest uløselig forbindelse.

Bruker dette hver dag og neglisjering av forskjellen kostet meg nærmere 70.000 en gang.....

Google for full oversikt. Det skumle er at flaskene ser like ut, det er bare litt forskjell i tekst og art.nr. :eek: :eek: :eek:

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
På mine er det gjenger jeg skrur i så slipper å tenke på treet, men måteholdt er jo alltid en dyd. ;-)
Men pakninger å slikt vil vel krympe litt over tid uansett?
Da hjelper det vel ikke men LocTite heller?

Rart jeg ikke har tenkt på dette før egentlig, er jo veldig logisk.
Høres ut som jeg har byttet ut en komponent hos meg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
J.O skrev:
På mine er det gjenger jeg skrur i så slipper å tenke på treet, men måteholdt er jo alltid en dyd. ;-)
Tuben med gjengene er også festet i treet husk, gjerne med slike stjernespisser. Så man får fortsatt være moderat med moment selv da.

Jeg hadde IKKE brukt Loctite i gjengene iallefall. Da mister man vel også muligheten til senere etterstramminger som følge av andre årsaker til slarkutvikling? I tillegg til at det blir vanskeligere å ta ut et element? Risikoen for å ødelegge skruehodet vil jo iallefall øke.

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
256
Min erfaring tilsier at en skrur til jevnt i kryss helt til en må ta i. Da er det nok (gjort dette på Audiovector, system audio, Audiophysic, Sonus Faber, klipsch osv osv).

Deretter er det bare å nyte oppgraderingen :D

Edit:
Kan være en ide å bytte skruer dersom det ikke er skikkelige skruer med torx. Blir mye lettere å få skrudd til jevnt når en ikke på presse skrujernet hardt mot skruen mens en skrur (torx er veien å gå).

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.163
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
J.O skrev:
Rett og slett å gå over og stramme skruene som fester høytalerelementene i høytaleren.
De vil jo løsne pga vibrasjonene samt at paknininger krymper over tid.

Løp og skru!
Må bare finne de elendige skruene til elementene mine..

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Vidar P skrev:
J.O skrev:
Tuben med gjengene er også festet i treet husk, gjerne med slike stjernespisser. Så man får fortsatt være moderat med moment selv da.

Jeg hadde IKKE brukt Loctite i gjengene iallefall. Da mister man vel også muligheten til senere etterstramminger som følge av andre årsaker til slarkutvikling? I tillegg til at det blir vanskeligere å ta ut et element? Risikoen for å ødelegge skruehodet vil jo iallefall øke.
Loctite var ment som et hjelpemiddel hvis skruene løsnet, som nevnt i innlegget til trådstarter. Det hjelper selvfølgelig ikke hvis pakning krymper etc. Riktig moment er det som er viktig. Var ikke meningen å skape et "nytt tweek"

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg er ikke enig uten videre. En svakt "lossy" overgang mellom element og kabinett kan like godt være av det gode. Overlatt til seg selv vibrerer et bass/mellom element med sterke, men små (av amplitude) og uhørbare vibrasjoner. Setter man det i kontakt med et typisk kabinett vil disse viberasjonene bli hørbare, jo mer dess fastere kontakt. Det blir som å sette en stemmgaffel mot en bordplate: Plutselig kommer det masse lyd!
Bevis? Forbedring av høyttalere gjennom innspilling kan i mange tilfelle ha som eneste forklaring at det blir en litt løsere overgang mellom element og baffel. Mange elementer i dag består av materialer som ikke forandrer egenskaper: Tenk anodisert aluminum, keramikk, syntetisk gummi; disse materialer forandrer ikke egenskap bare gjennom å pushes noen millimeter frem og tilbake av en motor. (noen klamrer seg til senteropphenget, men de har neppe noen gang holdt et slikt i hånden; det utviser jo næremst null motstand i bevegelses-retningen, selv som nytt).
Morsom tanke: Vi kan faktisk slutte videre herfra (mener jeg) til at en høyttaler godt kan bli innspilt uten å være i bruk! Ved skiftende temperatur og luftfuktighet kan en opprinnelig stram skrue i en MDF-plate godt bli litt løsere.
Det må sef ikke bli utett eller komme klaprelyder ved høye nivåer (eller komme dithen at elementet stadig faller ut), da er det utvilsomt gått for langt ( må selv jeg medgi).
No (som bruker gummi på dette sted).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De som har hatt SL6 vet hvilken effekt det har å stramme opp skruene. Det skyldes sikkert det at elementene på en måte er en del av baffelen antar jeg, men det var klart hørbart på de høyttalerne. Tipset fikk jeg av den jeg kjøpte høyttalerne av en gang i nittenpilogbue, men har faktisk ikke tenkt på det med de jeg spiller på nå. Får ta en kikk på det når jeg får ånden over meg.

Det bør da ikke være nødvendig å gjøre noe annet enn å skru til noen ganger. Ser ingen grunn til å finne på ting som skal føre til mindre behov for å gjøre det. Litt sunn hygiene tror jeg vi kan kalle dette, og slike vaner er det ikke dumt å ha.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
For all del,vær forsiktig så gjenger eller tre ikke rives.Trengs ikke rå mannskraft til slikt.

Det kjenner også de som bruker skrumaskin til alt.....enda godt de ikke har pene/dyre høyttalere. :eek:

Det beste hadde vel vært en skrutrekker med justerbart moment.

Det holder sikkert også med litt vett og fintfølighet. ;)

Ps!Det er også lurt å prøve seg fram med forskjellige bits/skrutrekkere for finne rett type til de aktuelle skruene.Så slipper man å ødelegge skruehodene.Gjelder mest stjerne- eller flatt-jern dette.Om det er torx eller umbraco er det viktig å se forskjellen på disse.Bruker du torx i umbracoskruer eller omvendt kan du ødelegge skruehodene der også.

jars

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
jeg har også god erfaring med å stramme til skruene på HT elementene.

Har også god erfaring med å stramme til skruene i sokkerbitene på trafoen i mine monoblokker. Men her må det utøves forsiktighet- strøm er no drit på aveie.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Vi fikk dette fra Merlin da vi hadde gjort en stor jobb med et par høyttalere:

i am sure hans is a talented man and you are lucky to have him.
see if hans has a tork tool that can be converted to inch/pound settings.
the woofer torque is 11 inch pounds, the outter 3 screws on the tweeters 17.5 inch pounds and the 4 screws that hold the crosser plates in are 11 inch pounds.
these must be right or you change the total q of the encloser and the sound will be uneven.
ask hans.
best,
b

Det laveste momentet tilsvarer 1.24Nm og det høyeste 1.977Nm. Eller 2Nm i praksis. Det krever litt trening å bruke en moment trekker riktig.
Jeg hadde først skrudd til for hånd. Det viste seg at de aller fleste hadde for lavt moment. Et par var ganske nøyaktig og ingen var for høyt.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Svært tema dette. Tydeleg at det er fleire vegar å gå. På mine eldre KEF 101 REF er bass/mellomtone-elementet hengt laust opp i gummi og halde på plass v.hj. av eit stag mot eit feste som også er gummidempa i bakveggen. Då HF høgtalarane blei konstruert, hadde "manden med piben" ein diskusjon om oppheng og om vekt på bevegeleg masse mot resten av elementet. Han endte som kjent opp med å henge diskantelementet i gummistropper. Dei som driv med dipol f.eks Orion, meiner å oppnå fordelar ved å lauskoble elementa frå baffelen. Kanskje er dipol ei anna verd, men det kan vel vere at det som gjeld for dipol også kan ha relevans for tradisjonelle kabinett? Sjølv har eg gått andre vegen og dobla talet på boltar frå 4 til 8 i mine (eldre)excel bass/mellomtone og brukt massiv baffel og gjennomgåande umbracoboltar.
Vibrasjon og vibrasjonskontroll er eit interessant tema!

mvh
Sigurd

Topp Bunn