Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Seskage: Selvfølgelig passer ikke den. Men ellers: God plan!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kom over disse Luxor høyttalerne nylig. Elementene var totalt herpa, så de røska jeg ut.

    Forslag på rimelig 2veis kit, fulltone eller liknende som jeg kan pakke inn i dem.. etter de har fått litt puss og lakk...

    2D8A27F7-D70B-430F-974D-F2C45BB1FCD4.jpg


    mvh Kai
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kaap: En trerens, puss med FINT sandpapir og liberale mengder mandelolje bør kunne redde kabinettet. Får du ikke rensa grillen, ta den av, lakker med matt spraylakk. Enkelte her inne veit svært mye om både deletilgang og evt modding av eldre Luxor..Men elementbetegnelsen, modellbetegnelsen osv bør stå et sted i konstruksjonen.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Basen, 8 tum, i de där har ALLTID defekta skumkanter.
    Diskanten är samma domediskant som sitter i "alla" Luxors högtalare. Den sitter även i toppmodellerna "8071 Transmissionline" och "Orchestra".
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Bør være tilgjengelige, de . vel? Fra nærområdet ditt?;)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Kjell: Bør være tilgjengelige, de . vel? Fra nærområdet ditt?;)
    Ja, det ser ut att vara modell 3041; detta är en mycket vanlig högtalare som man ofta hittar på loppmarknader.
    Diskanten sitter monterad i nästan alla Luxors högtalarmodeller. Den har bra återgivningskvalitet.

    image.jpeg
    image.jpeg
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må bare drive litt reklame for Tåsen skolekorps sitt store loppemarked. Fortsatt mulig å sikre seg en del godbiter. Mange CD-er, en del vintage også, som for eksempel BIC-høyttalerne (Model 22) til høyre på bildet. Siste sjanse - det er åpent til kl 16 i dag!

    IMG_0708.jpg

    IMG_0707.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Woodrand: Hvor lenge holder de på denne uka??
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    84
    Antall liker
    70
    Sted
    Risør
    Sansui AU-D22

    Er det noen av dere som har erfaring med denne? (Sansui AU-D22)

    Den "virker" men lyden er er hakkete, forvrengt, grøtete - men ikke veldig mye. De første sekundene etter at jeg testet den. tenkte jeg at alt var ok. Men så hørte jeg det og etterhvert ble det verre.

    Den blir ikke varm og konker ikke ut heller. Bare ødelagt lyd.

    Noen forslag?

    Sansui_AU-D22.jpg


    :) morten
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen av dere som har erfaring med denne? (Sansui AU-D22)

    Den "virker" men lyden er er hakkete, forvrengt, grøtete - men ikke veldig mye. De første sekundene etter at jeg testet den. tenkte jeg at alt var ok. Men så hørte jeg det og etterhvert ble det verre.

    Den blir ikke varm og konker ikke ut heller. Bare ødelagt lyd.

    Noen forslag?

    Vis vedlegget 484557

    :) morten
    Skifting av kondiser og sjekk av potmetre og loddinger pleier å gjøre susen og selfølgelig justering av bias om mulig.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    20180521_005721.jpg

    Denon CD veksler og NAD 3240PE hentet etter gis bort som defekt på Finn. Dyp rens av vendere og brytere, innjustering samt smøring av cd drev - og jovvist spiller det knirkefritt :)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vil vel ikke kalle det loppemarked men plukket opp denne saken for snaue 100 lappen her for en liten uke siden.

    DSCF8171.jpg


    Ingenting galt med den og meget pen både innvendig og utvendig. Dette var del av et minianlegg kalt D-F100 solgt i årtusenskiftet.

    https://www.dropbox.com/s/c3jecwfq4ucer1z/hfe_denon_d-f100_flyer_en.pdf?dl=0

    Igrunn veldig velutstyrt for en minikomponent å være..
    2 Toslink og 1 RCA inn. Utgang både digital og analog. 10000uf kondensator i strømforsyningsdelen.

    Denne har blitt brukt mye den siste uken. Heldigvis har jeg et lager av tomme minidiscer samt noen originale.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Fetter Anton må ha fløtta til Trondheim??? Hvor i h.... har trønderne lært å prissette??? De der er mer solide enn enhver Sony. Bare så du vet det. Og låter mer enn skapelig også:cool:
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Det går lang tid mellom jeg finner slike tilbud.. Det meste er prissatt hinsides all fornuft.

    Men jeg har satt en streng grense på hvor mye jeg vil bruke på brukt hifiutstyr jeg finner samt jeg heller har ingen hastverk.. Det er derfor alt jeg ender opp med som blir postet på dette forumet er så sabla billig.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Altså HAR Anton fløtta til Trondheim. Denon laget de fineste Minidisc-spillerne. That is a FACT. Selv om vi nok begge veit om en som vil hevde det motsatte - til fordel for de som LANSERTE formatet. Så å finne den til hundrelappen....jeg fatter det rett og slett ikke. :rolleyes: Og jeg har nok av gode kontakter, familie og venner i din by.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Frog: Fetter Anton må ha fløtta til Trondheim??? Hvor i h.... har trønderne lært å prissette??? De der er mer solide enn enhver Sony. Bare så du vet det. Og låter mer enn skapelig også:cool:
    Makan! Sony er evigvarende i forhold til Denon.
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Fikk et par Kappa 80 da den ene ikkje virka skikkelig. Litt lodding på delefilteret var det som skulle til.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Zerum: Benyttet du sjansen til å oppgradere filterne med nye kondiser samtidig?
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    FE92D5BE-9B0B-45C2-A02E-283D4C41CDB9.jpg


    NAD Viso HP 50

    Prisen tør jeg ikke si engang. Men jeg kan nevne at jeg kjøpte et slikt par selv for 2 år tilbake til 40x prisen på disse. De har ikke helt lært seg dette med prising ute på landsbygda tror jeg.. Enten det eller så hadde de bomma litt på prislappmaskinen.

    Måtte åpne de og stramme til skruene som holder på plass bøylen da de hadde løsnet. Et kjent problem med denne modellen som jeg også har gjort med de jeg hadde ifra før av. Ellers i 100% stand med få bruksmerker.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Liker du fortsatt det de gjør , høres jo det strøkent ut! De der er iallefall for små til øra mine:rolleyes: Bruker Focal. La oss håpe du slapp å åpne selve klokka..det tror jeg selv fetter Anton har problemer med..
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Hm jeg var ikke klar over at denne tråden lå under vintageavdelingen. Iåsfall er dette langt ifra vintage. Min feil og jeg beklager.

    Frog79
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Zerum: Benyttet du sjansen til å oppgradere filterne med nye kondiser samtidig?
    Nei,skulle bare sjå om eg fikk dei til å virke så ingentin skifta.Har H/K 970 og 3036A på de nu. Plukka med en Apollon tl-890 og en Nikko nd-550 i dag,vet ikkje om det er noe brukbart, men kjekt ha.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Zerum:

    www.thakker.eu

    Skift reimene på 550en, gi den en grundig rens! Da har du et kapabelt tapedeck der. :rolleyes: Enten det, eller bytt ut i ny Tascam 202Mk7. Dog, 595en din tar rotta på enhver Nikko...
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Den så strøken ut Kjell, fin spiller :)

    mvh
    Det är den.
    Och den är från den tid då man tog hifi seriöst och på allvar.
    1977 kostade denna spelare nästan 2000 kr.
    Generalagenten har tryckt upp en manual på svenska och den är mycket noggrann och informativ.

    3D5003A8-29EE-4319-BC86-13697603547B.jpg


    4749F5D2-A894-425A-A0D3-2FB791195E9A.jpg
     

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Hej på er!
    Ny på både på forumet och när det gäller ett spirande vintage-hifi-intresse.
    Mitt loppisinköp förra veckan:
    Skivspelare: Dual 1225
    Förstärkare: Tandberg TR200
    Högtalare: Tandberg TL1610

    Alla enheter fungerar nu tiilfredsställande efter lite "pyssel". Handlade mest om att smörja potentiometrarna och knappmekaniken i förstärkaren.
    Låter överraskande bra!

    Det som är lite mindre bra är att en av diskanthögtalarna var trasig. Ena kabelanslutningen/genomföringen hade gått av. Gick inte hitta ngn lödpunkt utan löste det genom att lägga an kabeln mot den mikroskopiska kopparledningen och pressa fast med eltejp. En riktig "fullösning", jag vet, men diskanten vaknade till liv och lådan låter riktigt bra nu.

    Kanske går att byta den diskanten framöver?

    Nästa steg är att se över Dual:en (där all automatik förvånande nog fungerar!). Smörja automatiken, lagren mm. Ny nål måste förstås införskaffas också.

    Just det: var hittar man lampor som passar till förstärkaren? Det är några som är trasiga. Dels på fm-skalan, dels på stereo-indikatorn.

    Tacksam för all info o tips om de här grejerna!
    Fynd eller inte? Jag har ingen aning. Gav 500kr för allt.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Det var billigt!
    Lampor i TR 200; 6 volt, sockel E 10.
    Till stereoindikatorn ska det vara 24 volt 50 mA. Det är viktigt att det är 50 mA. Volttalet är inte så viktigt. I min TR 200 monterade jag 6 volt 50 mA. Den lyser fint. Att det måste vara 50 mA har att göra med att lampan är en del av ”stereokretsen”.
    Lampor finns på:
    Ecotec-online | Butik
    De finns; även om de inte finns på hemsidan.
    Tel 0141 58260
    M v h och välkommen hit!
     

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Tack för tips, Kjell!

    Kommer säkert fler frågor om prylarna strax. Tex den där "steuerpimpel"-grejen i Dual-spelaren...

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Godt kjøp, T68!

    Dualen skal ikke smøres, bortsett fra en dråpe olje på begge motorlagre. TR 200 bør stilles til 240 volts bruk. Da varer alt lengre, spesielt lyspærer. Høyttalerne kan sikkert trenge nye skumkanter, og det er glimrende forklart på det svenske nettstedet faktiskt.se.

    Lykke til!
     

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Godt kjøp, T68!

    Dualen skal ikke smøres, bortsett fra en dråpe olje på begge motorlagre. TR 200 bør stilles til 240 volts bruk. Da varer alt lengre, spesielt lyspærer. Høyttalerne kan sikkert trenge nye skumkanter, og det er glimrende forklart på det svenske nettstedet faktiskt.se.

    Lykke til!
    Tack! Och tack för info om smörjningen.
    Man behöver alltså inte smörja all annan mekanik som den här videon visar?
    https://youtu.be/apWzWqjMARQ

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    12voltvids virker å ha peiling på det han holder på med, men om du trenger å gå så grundig til verks som han må du nesten selv vurdere.
    Er greasen i mekanikken inntørket og hard, så bør du nok erstatte den med ny grease ja.
    Så lenge du erstatter gammel smøring med tilsvarende ny, så blir det nok bra.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har restaurert mange Dual-spillere, og har aldri funnet en med størknet fett. Hvis din spiller har det, så bør det selvfølgelig byttes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn