Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Den Sansuiforsterkeren er jo som skapt for å åpnes! Peneste opplegg jeg noen gang har sett inni en forsterker:)

    Gratulerer med et spennende funn!
     

    Kajack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    42
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Til Auditor :
    Det står ein MMC5 pickup på anlegget.
    Platespilleren spiller fint,så eg håper stiften duger en stund til.
    Fekk desverre ikkje med fjernkontrollen til stereoanlegget.
    Noen som veit hvilke høytalere som vil fungere optimalt til dette anlegget?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Analog: gjør du som med 1200a di, blir den der mest sannsynlig bedre enn som ny, Robin!! Vi vil ha en bildetråd tel!!!!!:cool: Og verd å fikse? JAAA!!!
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Var innom ett lokalt bruktmarked i dag, og fant noen høytalere som jeg ble interresert i. Aner ikke hva det er snakk om, da det er hjemmelaget kasser på de.




    Noen har lagt litt arbeid i disse. Pent arbeid, dog litt slitent.



    Aner ikke hvilke elemter det er, men de blir vel åpnet i kveld for å finne ut mer. Bassene trenger reperasjon, derfor prutet jeg de ned til 50kr. Ikke noe å si på for å stille nysgjerrigheten min :) Er jeg heldig låter de bra også.


    Baksiden var litt interresant også, da det har terminaler samt 2 sikringer. Uvist hva de er der for, spent på hva jeg finner inni disse når jeg åpner.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Til Auditor :
    Det står ein MMC5 pickup på anlegget.
    Platespilleren spiller fint,så eg håper stiften duger en stund til.
    Fekk desverre ikkje med fjernkontrollen til stereoanlegget.
    Noen som veit hvilke høytalere som vil fungere optimalt til dette anlegget?
    Nye stifter får du fra Schallplattennadeln.de eller Soundsmith, når det blir behov.
    En fjernkontroll kan du lete etter på eBay, dba.dk eller gjennom beoworld.org.

    Av høyttalere er det Beovox s45 eller s55 som var ment for denne.
    Beovox S 55
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Ludvik82, de høyttalerene kan ligne på noen som ble utviklet/laget ved Høyskolen i Telemark avd. Porsgrunn på slutten av 80-tallet.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Det kan i alle fall virke som du er inne på noe Pink_Panther. Elemtene er ihvertfall laget i Norge, og utifra artikkelen du postet kan det vel være Seas elementer?

    Her kommer bilder fra innsiden.






     

    Hegre

    Medlem
    Ble medlem
    26.06.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    8
    Fant denne vakre saken her på loppings i Oslo for 100 kr. Standard Radio skal visst senere ha blitt kjøpt opp av samme firma som produserte Marantz, og kanskje kan denne sees som en forløper for Marantz.ene med SR-modellbetegnelse? Produsert i Sverige av EFER Electronics, ser det ut for, og funker greit med sine mektige 2 X ca.12 watt (helt tilstrekkelig i en bygård med støyvare naboer. Solid kryssfinerkabinett på minst 6mm, uten luftehull. Blir ikke varm, selv etter flere timers drift. Dog noen problemer – svak, dyp during på alle lydnivåer, og periodisk sprakelyd uten forutgående provokasjon, uavhengig av hva som er koblet til. Dertil litt tynn basslyd. Har sett noen tråder hvor denslags problemer med vintage utstyr tas opp. Hvis noen har linker eller annen informasjon, er jeg takknemlig for det.
    Fant en tilsvarende på Radiomuseum:
    Solid State Stereo Receiver SR-A402SW Radio Standard Radio C
    IMG_4720.jpg

    IMG_4721.jpg

    IMG_4726.jpg
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Fant denne vakre saken her på loppings i Oslo for 100 kr. Standard Radio skal visst senere ha blitt kjøpt opp av samme firma som produserte Marantz, og kanskje kan denne sees som en forløper for Marantz.ene med SR-modellbetegnelse? Produsert i Sverige av EFER Electronics, ser det ut for, og funker greit med sine mektige 2 X ca.12 watt (helt tilstrekkelig i en bygård med støyvare naboer. Solid kryssfinerkabinett på minst 6mm, uten luftehull. Blir ikke varm, selv etter flere timers drift. Dog noen problemer – svak, dyp during på alle lydnivåer, og periodisk sprakelyd uten forutgående provokasjon, uavhengig av hva som er koblet til. Dertil litt tynn basslyd. Har sett noen tråder hvor denslags problemer med vintage utstyr tas opp. Hvis noen har linker eller annen informasjon, er jeg takknemlig for det.
    Fant en tilsvarende på Radiomuseum:
    Solid State Stereo Receiver SR-A402SW Radio Standard Radio C
    Vis vedlegget 219108
    Vis vedlegget 219109
    Vis vedlegget 219110
    Fin sak det der Hegre, flott størrelse på den.:)
    Alt man kan finne på loppis?
    mvh
    Rack-Mannen
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg antar at problemene med brum kommer på grunn av dårlige kondensatorer i strømforsyningen. Dette kan også forklare manglende basskontroll.
    Hvis du kan fikse det selv, så koster det ikke mange kronene.
     

    Hegre

    Medlem
    Ble medlem
    26.06.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    8
    Takk for tipset om kondensatorer. Pussig at dårlig strømforsyning gir seg så konkrete utslag. Det er altså den store kladasen til venstre, ved siden av transformatorene, som muligens er sliten? Eller bør jeg finne et skjema for å være sikker? Jeg får tenke litt videre og ev. lage en egen tråd om jeg fortsetter å lure!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Finfin forsterker i hvert fall, og den ser jo ut til å være enkel å skru på:)

    Noen vintageforsterkere er veldig fulle av deler, men denne ser grei ut inni.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Det er altså den store kladasen til venstre, ved siden av transformatorene, som muligens er sliten? Eller bør jeg finne et skjema for å være sikker?
    Ja, kanske. Det finns många andra tänkbara orsaker till during. Det finns många andra elektrolytkondensatorer i förstärkaren...
    Ja, ett kopplingsschema är nästan ett måste om du vill göra en seriös felsökning.

    "periodisk sprakelyd": kan bero på en eller flera dåliga lödningar, men många andra tänkbara orsaker till fel finns...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kajack: En meget god Moving Micro Cross 5, altså..den bør holde!
    L82: Garantert Seas. Se også modellbetegnelser og opphavsland. En "dead giveaway." Dynabel kan nok ordne nye- eller tilsvarende Seasbasser! Og diskanten er svært vanlig i norsk og europeisk sammenheng- har sett flere steder..
     
    Sist redigert:

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Hegre: Utrolig pen sak!! Aldri sett en slik en før.
    Auditor: Tenkte jeg skulle prøve meg på refoaming for første gang i mitt liv, har jo ingenting å tape annet enn å være en erfaring rikere. Hvis det ikke fungerer, blir det nok nye basser. Veldig lyst til å prøve disse å høre hvordan de låter. Lager vel en tråd om de, der jeg kommer til å spørre om litt tips om nye kanter og slikt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ..hvis du har AN-elementer, ja. Men dette her er Seas, Pilsern..Det kan dog godt være mulig, Seas er en produsent som kan det der med tilpassing- også i småserier.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hva var meningen med denne tullemeldingen? Audio note sine basselementer benytter samme chassis fra SEAS, og skumkantene passer 100%.

    Det som derimot er helt ute på jordet er din melding "LUDVIG82: Garantert Seas. Dynabel kan ordne nye!"

    Dynabel kan ikke levere tilsvarende elementer som passer til disse kassene.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Hva var meningen med denne tullemeldingen? Audio note sine basselementer benytter samme chassis fra SEAS, og skumkantene passer 100%.

    Det som derimot er helt ute på jordet er din melding "LUDVIG82: Garantert Seas. Dynabel kan ordne nye!"

    Dynabel kan ikke levere tilsvarende elementer som passer til disse kassene.
    Enig med deg, basselementet ser ut til å være et papirmembran av meget god kvalitet.
    I tillegg vil en nok slippe billigere fra det med å refoame de gamle enn å kjøpe nye elementer.

    Her er forøvrig datablad på bassene
    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h134_21f-wb.pdf

    mvh
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Slenger meg på anbefalingen av Audio Notes skumkanter.
    Bestilling og levering av skumkanter til mine Snell J3 gikk meget raskt og smertefritt, totalkostnad tror jeg ble kr 380,-

    Er Seasoppheng, ja.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve...kan vel ikke skade. Kan ikke huske alt heller- selvfølgelig har Seas laget kanter til enkelte av de der. Men var det meg, ville kabinettene fått nye eller tilsvarende Seasbasser- de finnes da et sted- use The Web.Liker egentlig ikke refoaming..Har forresten brukt diskanten selv i et prosjekt som skar seg da jeg var yngre..Det kabinettet ser da svært bra ut..kunne ellers vært en god basis for forbedring av den originale konstruksjonen.
     
    Sist redigert:
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hvis elementene skulle være matchet mot hverandre og delefilter i tillegg til kassen, er det vel ikke noe godt forslag å skifte ut elementene. Er vel mindre risiko og mye lavere kostnad ved å skifte opphengene. Skumkanter har begrenset levetid, det er beregnet at de må skiftes etter et visst antall år. Selv med 6 tommeltotter går det normalt sett greit.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    SEAS skumkanter, som Audio Note selger som erstatningskanter til sine 8", har så god passform at refoaming sannsynligvis ikke er noe problem.

    Prøv å finne en 8" bass på Dynabel.no med "xx21" betegnelse...

    mvh
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Kan bekrefte at skumkantene jeg byttet ut med fra Seas (Audio Note) passet svært godt på mine elementer- de er godt lagd. Det var i praksis bare å lime de rett på, uten justering. Er litt mer skeptisk når det gjelder Ebay-vare.
     
    Sist redigert:

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Kan bekrefte at skumkantene jeg byttet ut med fra Seas (Audio Note) passet svært godt på mine elementer- de er godt lagd. Det var i prasis bare å lime de rett på, uten justering. Er litt mer skeptisk når det gjelder Ebay-vare.
    Samme erfaring som deg,

    Mvh
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Jeg flytter dette ut fra denne tråden og over i egen tråd om høytalerne. Kommer ett par spm der :)
    Det gjorde du rätt i.
    De där högtalarna är så pass intressanta att de ska ha en egen tråd...
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ja, de var annerledes, derfor kjøpte jeg de. Regner med jeg først ordner skumkantene, for så å prøvespille de. Da vil jeg vel etterhvert begynne å tenke på utsiden :)
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte denne på loppemarked i dag for 15 kr, liv i Vu meter men drar ikke bånd så den blir vel til å hogge den for deler, fine vippebrytere som kan brukes til et bygge prosjekt.

    image.jpg
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Tandberg Huldra 11

    bilde-2.JPG


    Dette er ikkje akkurat dagens loppemarkedfunn, i og med at den ble funne på el-returen for eit par veker sidan, men uansett. Eg skulle kaste noko gamalt ræl og var ein tur innom Heggstadmoen i Trondheim, og vips, der låg det ein Huldra 11 som såg heilt fin ut. Det regna den dagen, så den må ha kome kun kort tid før eg kom, då den ikkje var våt. Eg blei gira og prøvde å snike den med meg ubemerka, men ei av dei som jobba der merka at det var ein gira fyr der med ein receiver i armane og spurte meg om det var eg som hadde levert den. Eg sa "øh, nei", og så spurte eg om eg fekk lov til å ta den med heim og ho sa "javisst". Stemning!

    Uansett, då eg kom heim prøvde eg å skru den på etter at den fekk stå og tørke litt. Det funka så som så, heile knapperada på høgre side (radiodelen) nekta å halde seg inne då eg trykte på dei, og alt skalalys hadde tatt kvelden. Det einaste som indikerte at ting funka var at ei glødepære (av den typen som nærast ser ut som ein sikring) lyste på printkortet. Eg opna opp og reingjorde med trykkluft og elektrorens, og etter litt om og men byrja knappane å fungere igjen, og då eg skrudde den på igjen fekk eg lyd ut. Og så måtte eg dra på turné eit par veker og kom tilbake i helga som var. No er eg tilbake og no står den her og speler akk, så vakkert, i mono, men når eg tar ut monoknappen speler den mykje høgare på høgre kanal enn på venstre. Egentlig er det ein bedre beskrivelse at den speler lavare på venstre kanal enn på høgre, då volumet blir betraktelig høgare då eg trykkar inn mono, og ikkje berre fordi det er i mono og at eit stereosignal som blir kollapsa til mono er høgare enn eit stereosignal.

    Eg skal opne den igjen og prøve å reingjere mono-knappen litt til og sjå om det hjelper. Det er ein del skurr i den samme knappen, og med litt flaks skal ein sjå at det berre er noko støv som ligg der og øydelegg stereomoroa. Det at den speler balansert når den står i mono tydar vel på at utgangselektrolyttane fortsatt er i live? Dei bør nok byttast ut på sikt, men akkurat no er det litt trange tider både tidsmessig og økonomisk, så dette får vente litt, tenker eg. Eg må få kjøpt nye pærer til å få den til å lyse blått i mørkret, er det tandberg radio shop som er vegen å gå for dette?

    Uansett, stemninga er god, og eg er ein optimist.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Det at den speler balansert når den står i mono tydar vel på at utgangselektrolyttane fortsatt er i live? Dei bør nok byttast ut på sikt, men akkurat no er det litt trange tider både tidsmessig og økonomisk, så dette får vente litt, tenker eg.
    Det finns inga utgångselektrolyter i H11. Slutsteget i den är dc-kopplat och har symmetrisk spänningsmatning. Det ligger +/- 33 volt på effekttransistorerna. Mellan effekttransistorernas emittrar tar plus- respektive minus-spänningarna ut varandra och resultatet blir 0 volt på högtalarutgången.

    H 11.jpg


    H 10 däremot, har ett ac-kopplat slutsteg med asymetrisk spänningsmatning. Då behövs utgångselektrolyter. Ett vanligt värde på sådana är 4700 uF.
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Takk for info, Kjell! Lærerikt. Eg såg at det var to ganske store kondensatorar (dersom eg les servicemanualen riktig er det C774 og C775) nedi der, men dei har jo då ein annan funksjon. Dei såg uansett veldig fine ut, sjølv om det ikkje treng å bety at dei funker superbra.

    Eg prøvde å reingjere mono-knappen og balansepoten så godt eg kunne, men det er fortsatt ujamnt nivå når apparatet speler i stereo. Det har eg ordna ved å skru balansepotet skeivt, slik at det kjem like mykje lyd frå begge kanalar (eg sendte rosa støy gjennom apparatet og målte DB ut rett foran høgtalarane). Dette funker forsåvidt, men eg går ut ifrå at det ikkje er optimalt. Fungerar balansepoten ved at den attenuerer signalet på den sida du skrur den bort frå? Altså at når du skrur den mot venstre så dempes lyden på høgre kanal? Volumet blir betraktelig høgare når eg set apparatet i mono igjen. Eg skulle gjerne ha ordna dette, kjenner eg.

    Ellers så manglar denne Huldra ein fot og den manglar skrue til å få festa jordingskabelen frå platespelaren min. Eg klarar ikkje å finne dimensjonen til denne skruen i servicemanualen, og synes apparatet er litt for tungt til å dra med seg på Jernia. Er det nokon som veit kva dimensjon skruen skal ha?

    Takk for hjelpen!
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Fant en gammel klassiker på loppemarked i dag. Kr.150,- var ikke galt. Mangler vekt og antiskate lodd. Noen som har? Fulgte med en Shure M75MB med ødelagt stift.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn