Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Serien 35HF - 50HF og 60HF ble produsert i tiden ca 72/73 - ca 77

    De var i salg den tiden.

    Mener også de brukt Heco Tweeter 01710104 ( HF 35 ).

    Men noen oppgav ett annet element på ett Svensk forum - men også dèt av Heco når jeg sjekket opp benevnelsen.

    HF 50 og HF 60 hadde annen diskant, også der dome, men gjennomsiktlig mener jeg å huske...

    50watteren og 35watteren hørte jeg daglig på, siden begge var i huset.
    50watteren var litt friskere i spillestilen forståelig nok siden den var 3veis og hadde 10" basser.

    60watteren hadde enda mere av alt, med 12" bass - en kompis - nærmeste nabo hadde disse.

    Alle disse gikk for å være greie høyttalere, men har ikke hørt de jeg avbildet ( expert 120 ) og denne LD-serien.
    De kom nok ut noe senere, kanskje helt på slutten av 70-tallet / begynnelse av 80-tallet.

    Står veldig lite om disse på nettet.

    Men den som leter finner..

    35watteren er avbildet her i en link fra Russland av alle steder, og Heco er nevnt der i linken.

    Отл. акустика из 70-х Expert HF 35/50. Heco - Акустические системы в Москве на Slando

    Отл. акустика из 70-х Expert HF 35/50. Heco














    Linken på Russisk:

    Продам колоночки из 70-х Expert HF 35/50. Фирма американская, производство Европа. Год выпуска прим. 1977. Закрытый ящик, 4 ом, 35/ 50 вт, большие для полочников - 50*30*22. Корпус шпонирован.

    В акустике установленные отличные динамики Heco (hi- end по сегодняшним меркам). Басовик большой 25 см!! Бумага с шерстью!!! Выдает отличный бас. ВЧ купольная, шелк с пропиткой. Динамики в идеальном состоянии. Состояние отличное. Колонки с отличными по качеству проводами прим. по 2,5 м. Экономия!!

    Акустика выдает очень приятный, комфортный саунд в духе того времени. Вч ровные и неутомительные. Слушать одно удовольствие и можно долго не уставая. Колонки строят отличную сцену и объем.

    Современные изделия с подобным звуком - далеко за 500 уе.

    Акустика из времени расцвета Тандбергов, Ревоксов и т.п. с похожей философией подхода к музыке... Тогда плохо не делали.

    Акустика схожа с TANDBERG TL 2510 с ценой почти 30 т.р.

    http://molotok.ru/tandberg-tl-2510-made-in-norway-i2737607127.html


    Колонки высокого класса!!

    Техника в Иваново. Надежно упакую и вышл. Доп. фото и видео по запросу. Возможна продажа через молоток. Возможна доставка в город-герой Москва. Не жди нового кризиса, вкладывай в себя...

    Størrelse og tekniske spesifikasjoner står beskrevet øverst, Også Tandberg er nevnt lengre nede

    Ser 1977 er nevnt, men det må være siste år i produksjon, vet med sikkerhet at disse ble kjøpt inn rett før jul 1973 hjemme.
    De spilte ganske bra faktisk.

    Var rimelige budsjetthøyttalere, billigere enn kjente merker, men spilte som oftes bedre enn disse i samme størrelse.

    De jeg så i salg i Norge av denne HF serie hadde annen fronttrekk.

    Ikke denne netting/gitter/trådfront som her er avbildet på HF35, men med skumfront.
     
    Sist redigert:

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen små, billige Expert-høyttalere fra slutten av 70-tallet som spiller meget bra,...... så bra at de må være laget av noen som "kunne" ..............!!! MADE IN DENMARK !
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    "Heco Tweeter 01710104" är inget riktigt Heco-nummer.Troligen ett serienummer eller produktionsnummer om man så vill.Bara för att det har förekommit en gång på Ebay så ska man inte lita på det.
    Tittar man på Hecos numrering dessa år så heter t.ex en vanlig diskant KHC 25 (betyder säkerligen Kalottenhochtöner 25mm) och ett mellanregister heter KMC38(Kalottenmitteltöner 38mm).Dessa grundnummer har sedan ett tillägg(t.ex -010 eller -015 eller /4) som indikerar den exakta modellen.
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    SANSUI AU 9500

    Denne redda jeg fra ei søppelfylling for ti år sia. Fikk restaurert den med ny frontplate og kabinett før jul. Kjøpte deleforsterker av en grei kar her på "sentralen". SPILLER FINT i hobbyverkstedet !
     

    Vedlegg

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    For å være 100% sikker burde en hatt disse høyttalere i hende og sjekket selv hvilke elementer de brukte.

    Men ser også Heco er nevnt i den Russiske linken, og har sett dette andre steder når det gjelder nevnte høyttalere.

    Disse Heco P2001 har ganske like diskanter


    Annen Heco høyttaler


    Heco - Sophisticated Sound: Startseite

    Heco @ Breckland Audio
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Jeg har noen små, billige Expert-høyttalere fra slutten av 70-tallet som spiller meget bra,...... så bra at de må være laget av noen som "kunne" ..............!!! MADE IN DENMARK !
    Jeg tro flere har laget disse Expert høyttalere for Expert-kjeden.

    Vet det ikke, men tror serier er blitt laget både i Sverige, Danmark og muligens England.

    F.eks. kan Danske Jamo hatt en finger eller flere med når det gjaldt serier av disse høyttalere.

    Kan jo løsne noen elementer og se hvem som er produsent av disse, noen merke/klistrelapper innvendig i høyttalere osv?
    Mulig bare elementer fra diverse produsenter er brukt.

    Vet at Jamo brukte både diskant og mellomtoneelementer fra Phillips sent 70-tall og tidlig 80-tallet.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    @rock
    Jeg hadde en slik Expert høyttaler. Det var faktisk mitt første stereo-oppsett. Må ha blitt anskaffet rundt 1973-74. Den hadde Philips elementer. 12 toms bass, mellomtone-dome og den alltid nærværende plastikk diskantdomen. Låt greit nok, men ble ganske fort bytta ut med et par IMF'er;-)
    Jeg mener disse ble laget av Jamo.
    Mvh
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Meget sannsynlig det var Expert HF 60 du hadde, de hadde 12" basser.

    HF 50 og HF 60 hadde ikke samme diskant som HF 35

    De hadde diskant med beskyttelsesplate av plast foran, domen var av gjennomsiktig plast vil jeg tro.

    Konkurrere med IMF kunne de sikkert ikke, alle disse 3 modeller kostet under 1000- lappen vil jeg tro for paret, kanskje HF 60 bikket over men husker ikke.
    Var som nevnt budsjetthøyttalere.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    @ rock.
    Hva du veit;-)
    Jo det stemmer nok det du skriver. Det ble en stor oppgradering da jeg kom hjem fra Audioscan med IMF'ene. Solgte ekspertene til en kompis for en hyggelig pris. Var du i bransjen den gangen?
    Mvh
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har vært på jakt etter billige stativhøyttalere en stund nå , kom over et par Epos es 11 på den lokale gjenbruksbutikken 50,-.
    Spiller vakkert i stua nå.;)
     

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Jeg kjøpte høyttalere ca. 1978 som het Jamo 60. Disse var identiske med en kompis sine Expert 60 bortsett fra bassene. Dette var tre-veis trykkammer med 10".
    Mener å huske at Expert 120 avbildet lengre oppe, var toppmodellen i denne Expert-serien.

    Så det stemmer nok at Jamo lagde Expert-høyttalere på denne tiden. Expert 50 LD med overload-indikator, ser også ut som Jamo-produksjon.

    mvh
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Må gratulere Kanaris med godkjøp av høyttalere. Det der var flaks!:)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    @ rock.
    Hva du veit;-)
    Jo det stemmer nok det du skriver. Det ble en stor oppgradering da jeg kom hjem fra Audioscan med IMF'ene. Solgte ekspertene til en kompis for en hyggelig pris. Var du i bransjen den gangen?
    Mvh
    Nei har ikke vært i noe hifi eller elektronikk bransje.

    nightowl

    Jeg kjøpte høyttalere ca. 1978 som het Jamo 60. Disse var identiske med en kompis sine Expert 60 bortsett fra bassene. Dette var tre-veis trykkammer med 10".
    Mener å huske at Expert 120 avbildet lengre oppe, var toppmodellen i denne Expert-serien.

    Så det stemmer nok at Jamo lagde Expert-høyttalere på denne tiden. Expert 50 LD med overload-indikator, ser også ut som Jamo-produksjon
    .

    Er opplistet noen gamle Jamo - modeller her:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/56711-eksotiske-jamo-ha-yttalere-1980-a.html

    På langt nær alle men noen av Jamo sine tidligere modeller.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.346
    Har vært på jakt etter billige stativhøyttalere en stund nå , kom over et par Epos es 11 på den lokale gjenbruksbutikken 50,-.
    Spiller vakkert i stua nå.;)
    Hvis de i tillegg var pene, må det da være årets fund! En av mine "all time favourites". Litt ut fra veggen med dedikert stativ:D
    Steen
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    @ rock.
    Hva du veit;-)
    Jo det stemmer nok det du skriver. Det ble en stor oppgradering da jeg kom hjem fra Audioscan med IMF'ene. Solgte ekspertene til en kompis for en hyggelig pris. Var du i bransjen den gangen?
    Mvh
    Nei har ikke vært i noe hifi eller elektronikk bransje.

    nightowl

    Jeg kjøpte høyttalere ca. 1978 som het Jamo 60. Disse var identiske med en kompis sine Expert 60 bortsett fra bassene. Dette var tre-veis trykkammer med 10".
    Mener å huske at Expert 120 avbildet lengre oppe, var toppmodellen i denne Expert-serien.

    Så det stemmer nok at Jamo lagde Expert-høyttalere på denne tiden. Expert 50 LD med overload-indikator, ser også ut som Jamo-produksjon
    .

    Er opplistet noen gamle Jamo - modeller her:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/56711-eksotiske-jamo-ha-yttalere-1980-a.html

    På langt nær alle men noen av Jamo sine tidligere modeller.
    Var det ikke Jamo Power de het, eller var det andre høyttalere? Hadde et sett av de, og de ble den gangen karakterisert som diskohøyttalere :) Greide å kvitte meg med dem til slutt
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har vært på jakt etter billige stativhøyttalere en stund nå , kom over et par Epos es 11 på den lokale gjenbruksbutikken 50,-.
    Spiller vakkert i stua nå.;)
    Hvis de i tillegg var pene, må det da være årets fund! En av mine "all time favourites". Litt ut fra veggen med dedikert stativ:D
    Steen
    De var ok utseende,men mangler frontdeksel . Har de stående på et par XTZ stativer,ca 50 cm fra bakvegg.
    Har ihvertfall oppdaget at stativhøyttalere er tingen i stua.De gamle Daliene har havnet i boden.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Nei ingen av Expert,s høyttalere var de samme som Jamo R og Power serie.

    De første av R serien var ikke så gærne en del av dem, senere Power serie hadde mye plast og gitter.Ingen ble vel brukt på diskotek foruten kanskje noen av de største på lokalhus på bygda.

    Skulle vel konkurrere med Cerwin Vega på den tiden.

    Disse derimot var av "studio monitor" serie.

    Her avbildet Jamo J252


    Denne kostet i overkant av 7000,- kr i Danmark da den kom ut.

    Her J202 studio monitor




    Her ett utdrag fra en annen tråd her på forumet:

    Jamo J-153 + J-252 + J-253 og J-202 var "studio monitorer" solgt på slutten av 70-tallet.

    Prisen på J-252 og J-202 var i overkant av 7.000,- kr dengang.
    De hadde 16" basser.

    Teknisk angående avbildede høytaler:

    Teknisk:

    Woofer: 16" (40.5cm) cone
    Midrange: 2" (5cm) dome
    High: ~5/8" (1.6cm) × 2 special dome
    Frequency: 22Hz ~ 40kHz
    Output SPL: 96dB/1.0W/1m
    Impedance: 4? ~ 8?
    Input: 150W (continuous) 250W (peak)
    Crossover: 650Hz, 5kHz
    Internal volume: 118 liters
    External" 18.5" x 26.3" x 13" (47cm × 76cm × 330cm)
    Weight: 66 lbs (30kg)


    http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/56711-eksotiske-jamo-ha-yttalere-1980-a.html

    Har ikke hørt på disse "studio monitorer" - og de færreste ble brukt som det.

    Men ser på diverse utenlandske forum at de får en del godord.

    Jamo 230R spilte betydelig bedre enn hva nyere jamo modeller som f.eks classic++ gjorde.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @ Kanaris: Århundrets mest velanvendte femtilapp!! Gratulerer! Hva slags elektronikk har du på dem? Epos og Creek er en kongematch..
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    @ Kanaris: Århundrets mest velanvendte femtilapp!! Gratulerer! Hva slags elektronikk har du på dem? Epos og Creek er en kongematch..
    SQ Duet/PC - Beresford Caiman - Vincent SA 31 - Tandberg TPA 3026A - EPOS ES 11.

    Litt usikker på hvordan Tandberg står seg mot andre forsterkere,har ingen referanser her.
    Økonomien sier at den nok blir stående en stund,men skal ha Creek i tankene hvis bytte blir aktuelt.Takk for tipset.

    Jeg er selvfølgelig godt fornøyd med kjøpet ja.
    Disse spiller meget bra hjemme hos meg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Spiller bra uansett, de..
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    3.410
    Torget vurderinger
    0
    Helt enig ! Jeg finner aldri fine ting. Var i London i romjulen og besøkte loppemarkedet i Notting Hill ( Portobello Road ). Fant bare gammelt skrot:(
    Brukt hifi i centrala London:

    Vintage Wireless Front Page

    Ligger på Nr 17 Bell Street, som är en tvärgata till Edgware Road, som går norrut från Marble Arch.
    Massor av vintage hifi. Men, det är inte billigt...
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    JBL LX55
    Noen var vennlige og forærte meg et sett JBL LX55.
    Har ikke fått satt dem opp enda, men kikket litt på JBL sine hjemmesider i USA.

    Noen som har erfaringer med disse?
    Både positive og negative er meninger er nyttige...



    Kommer tilbake med bilder hvis det er interesse.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dagens funn, eller dvs giveaway, en kamerat trengte litt mer hylleplass så da ble det fire enheter, to Cambridgebokser som jeg ikke får liv i men de to andre funker 100%:

    Technics SL-P2000

    P2210703.jpg


    P2210704.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nakamichi CD-4

    P2210712.jpg


    P2210713.jpg


    Inkludert fjernkontroller var jo dette hyggelig.

    Technics'n har en skuff som åpner lukker som om den var luftstyrt, HELT TYST!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    De der to må jeg vel gratulere med, Guru...CD4 er sjelden! Og Checktics låter faktisk skapelig, den..har eid Mash før...første seriøse CD min var en Mash-NAD..hehe..
     
    T

    Teip

    Gjest
    Fant denne på El.retur.
    Skulle dumpe noen verktøy et par uker tidligere,men måtte utsette det da låsen til bagasjerommet frøs.
    Været ble mildere og låsen tinte-hvorpå jeg suste avsted for å kaste skrotet.
    Idèt jeg åpner bagasjerommet ser jeg noe i øyekroken som ligner en gammel Tandberg.
    Jeg rusler bort og kikker-og der står en strøken Huldra 12-så tørr og fin at noen måtte ha levert den like før jeg kom dit.

    Etter å ha bytta ei pære og spreia et potmeter var alt i orden.
    Treverk og knotter og innganger og utganger-strøkent.
    Forunderlig å slumpe over en sånn sak.:)
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fant denne på El.retur.
    Skulle dumpe noen verktøy et par uker tidligere,men måtte utsette det da låsen til bagasjerommet frøs.
    Været ble mildere og låsen tinte-hvorpå jeg suste avsted for å kaste skrotet.
    Idèt jeg åpner bagasjerommet ser jeg noe i øyekroken som ligner en gammel Tandberg.
    Jeg rusler bort og kikker-og der står en strøken Huldra 12-så tørr og fin at noen måtte ha levert den like før jeg kom dit.

    Etter å ha bytta ei pære og spreia et potmeter var alt i orden.
    Treverk og knotter og innganger og utganger-strøkent.
    Forunderlig å slumpe over en sånn sak.:)
    Gratulerer, og enig, tenk å dumpe noe slikt!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Fant denne på El.retur.
    Skulle dumpe noen verktøy et par uker tidligere,men måtte utsette det da låsen til bagasjerommet frøs.
    Været ble mildere og låsen tinte-hvorpå jeg suste avsted for å kaste skrotet.
    Idèt jeg åpner bagasjerommet ser jeg noe i øyekroken som ligner en gammel Tandberg.
    Jeg rusler bort og kikker-og der står en strøken Huldra 12-så tørr og fin at noen måtte ha levert den like før jeg kom dit.

    Etter å ha bytta ei pære og spreia et potmeter var alt i orden.
    Treverk og knotter og innganger og utganger-strøkent.
    Forunderlig å slumpe over en sånn sak.:)
    Godt å se den får en bedre skjebne enn de evige e-marker.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Hehe, legg den straks på qxl for hbo over 6000kr :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den der skal du beholde...snakk om funn!
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Huldra 11

    Som alltid når jeg skal innom for å kaste noe......
    Da står det et klenodium eller noe spennende å plukke med seg hjem.:p

    Foreløpig status:
    Fungerer upåklagelig, trenger riktignok en rens av enkelte potmetere og nye lyspærer, men ellers er den fin.
    Enkelte " bruksmerker" i hjørnene.:)
    Huldra 11.jpg


    Nå gir den meg P1 på kontoret.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fint det ihvertfall er noen igjen som tar vare på Vebjørns kreasjoner..det er arvesølvet vårt innen Hi-Fi...
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Idag var det endelig min tur å få dumpet en Huldra 11 i fanget. En bekjent fortalte ved et julebord at han hadde en Tandberg-radio med litt dårlige høyttalerutganger stående på hytta som han ikke brukte og tilbød seg å gi den til meg. Tenkte ikke videre over det, men idag dukket han opp med En Huldra 11 som så ganske grei ut :cool:
    Pærer lyser, det klikker fra releet og signalmetrene og knappene virker,ser lovende ut!
     

    Vedlegg

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Heldiggrisen;)
    Huldra 11 er fin, noe stor men det fortjener den. Samme forsterkeren som TR2025.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn