Dagens formulering…………

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Gubra skrev:
Er det så mye værre med cruising med amerikanere på landsbygda med Elvismusikk, enn cruising med nye BMW'er med urdudisco i byene?
Vi har et stort norsk parti som fisker etter stemmer med å påstå at norsk kultur vil utslettes hvis vi ikke utsletter disse BMW-er med urdudisco i byene, fordi disse urdudisco-fyrene truer norsk kultur. Samtidid har Elvis og 50-tallet overtatt alle rester for norsk kultur uten at vi har hørt et pip.

Dobbeltstandard fra et parti som er oppfostret på dobbeltmoral.

Og med dette viser du at du ikke fatter en dritt, som påpekt tidligere i tråden handler ikke dette om hvilken bil du kjører eller hva musikk du lytter til men langt mer alvorlige endringer som vil føre til et samfunn som er segregert på alle mulige måter.

Kjønnsdelt svømming>gym>undervisning>separate skoler >bosettingsmønster>no go soner>autonome soner. Så er vi der vi også, et etnisk/religiøst lappeteppe, et såkalt multikulturelt samfunn som bare venter på og spore av……………

G

Gjestemedlem

Gjest
Frp-tankegang er ikke noen løsning på dette problemet, selv om de liker å slå politisk mynt på saker som dette fordi folk som burde vite bedre lar seg dupere av blomsterord og nytale.

I Frp finner vi de aller mest verdikonservative menneskene i Norge, og hadde du omskrevert de religiøse bitene så ville nok det partiets ønske om straffelovgivning og moralitet for Norge ligget ganske tett opptil konservativ sharialovgivning. Mye nærmere enn noe annet parti i Norge i alle fall. :-\

Det er jo viktig å ikke la partier som Frp få kuppe saker som dette.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
En stor del av dagens eldre generasjon hadde kjønnsdelt kroppsøvning. Selv kona, som er i starten av 30-årene har vært med på å bli delt etter kjønn. Hun er selv lærer, og ønsker kjønnsdeling velkommen, da det er lettere å undervise ungdomsskoleelever i puberteten, når de ikke blir minnet om at de er det hele tiden.
Tror du man kan lære å respektere det andre kjønn uten å være sammen hele dagen? Jeg tror i all fall det. Tror også mye av denne respekten handler om hvilke verdier de får overført fra heimen, ikke alt vi skal legge til skolen...

Dette er ikke en politisk/religiøs debatt for meg, men heller en faglig/praktisk tilnærming. Hva er best for barna?

G

Gjestemedlem

Gjest
rumath skrev:
En stor del av dagens eldre generasjon hadde kjønnsdelt kroppsøvning. Selv kona, som er i starten av 30-årene har vært med på å bli delt etter kjønn. Hun er selv lærer, og ønsker kjønnsdeling velkommen, da det er lettere å undervise ungdomsskoleelever i puberteten, når de ikke blir minnet om at de er det hele tiden.
Tror du man kan lære å respektere det andre kjønn uten å være sammen hele dagen? Jeg tror i all fall det. Tror også mye av denne respekten handler om hvilke verdier de får overført fra heimen, ikke alt vi skal legge til skolen...

Dette er ikke en politisk/religiøs debatt for meg, men heller en faglig/praktisk tilnærming. Hva er best for barna?
Du vil finne akkurat de samme argumentene for kjønnssegregering i andre fag også. Mindre bråk og distraksjoner i klasserommet hvis det er bare gutter eller jenter der. Så hvorfor ikke? At man spiller på lag med dem som vil ta steget enda litt lenger og ønsker større slike skiller i det offentlige rom også får man jo bare ignorere og la være å tenke på. Best slik.

Det er ikke så mange tiår siden det var slik i folkeskolen, og det er sikkert mange som ønsker seg tilbake til den tidens verdier og normer. Av praktiske grunner så klart. Ingen grunn til å legge noe mer i det. :-\

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det er klart. På den måten slipper guttene å bli høvlet ned av hyperverbale jentunger, og jentene slipper å bli gjenstand for utidig sikling fra hormonbombene. Men hvorfor stoppe der? Hadde det ikke vært smart å dele andre offentlige forsamlingssteder langs de samme skillelinjene også, f eks med egen inngang for hvert kjønn til offentlige lokaler? Det hadde helt klart redusert muligheten for lugging i musefletter og fnising bak ryggen på guttene. Med det samme vi er i gang, kanskje det hadde vært en tanke for jentene å dekke til de museflettene, slik at de ikke utløser noen ukontrollerte impulser fra guttenes side. Det er nok tryggest at de dekker til resten også når de beveger seg på offentlig sted, for vi vet jo hvordan gutter i den alderen er. Sånn, f eks, men jeg er ikke helt sikker på de neglene...

Eller så kan vi lære ungene å oppføre seg som folk fra starten av.

P

Parelius

Gjest
Asbjørn skrev:
Eller så kan vi lære ungene å oppføre seg som folk fra starten av.
Den tanken sitter langt inne for mange. Altfor langt inne.

(Godt sagt!)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.721
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Korleis lærer ein ungane å oppføre seg som folk frå starten av?

Elles er kjønnsdelt undervisning eit svært godt hjelpemiddel innimellom. Mange brukar dette, mellom anna islandske barnehagar, der likestillinga er komen veldig langt. Å trekkje dette så langt at ein har kjønnsdeling som eit konsekvent system, trur eg er å gå for langt, men å ha gruppedeling slik at jentene slepp å måtte sitte i skuggen av merksemdskrevjande gutar, og gutane kan få øvd seg i å vere verbale i staden for fysiske, er ikkje dumt.

V

vredensgnag

Gjest
Tenk at vi diskuterer kjønnsmessig segregering i norske skoler, i 2011.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Tenk at vi diskuterer kjønnsmessig segregering i norske skoler, i 2011.
Det stopper nok ikke med dette............... :-\

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Jeg har ALDRI ment at man skal ha kjønnsdeling hele tida. Det at enkelte ikke kan diskutere annet enn ytterpunkter, og ilegger folk meninger de ikke har er skuffende.

Kan vi ikke argumentere saklig, lese hva folk faktisk skriver, og debattere ut i fra det.

hvis jeg ønsker å heve fartsgrensa på en strekning med 10km/t, så mener jeg altså IKKE fri fartsgrense... ;)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
rumath skrev:
Jeg har ALDRI ment at man skal ha kjønnsdeling hele tida. Det at enkelte ikke kan diskutere annet enn ytterpunkter, og ilegger folk meninger de ikke har er skuffende.
Interessant forslag, men politisk vanskelig (umulig) i lang tid enda, grunnet likestilligshensyn. At betingelsene for læring i en del tilfeller ville bli bedre, kan det vel neppe herske tvil om.

G

Gjestemedlem

Gjest
rumath skrev:

Kan vi ikke argumentere saklig, lese hva folk faktisk skriver, og debattere ut i fra det.

hvis jeg ønsker å heve fartsgrensa på en strekning med 10km/t, så mener jeg altså IKKE fri fartsgrense... ;)
Dette handler jo ikke om en gradering av fartsgrenser eller noen annen form for skjønnsmessig utgliding, men om man skal tillate en systematisk kjønnsmessig segregering i skolen eller ikke. Litt på samme måte som om det skal være lov for lærere å utøve fysisk avstraffelse av elever eller ikke, og ikke om hvor hardt det er lov å klaske. Enten har en skole lov til å segregere klasser etter kjønn, rase eller hudfarge eller så har de det ikke. Enten forlater man dette prinsippet om likhet og likeverd, eller så beholder man det. Om det er pragmatiske eller ideologiske årsaker som er mest tungtveiende for at man skal krysse denne grensen er faktisk mer uinteressant enn hva det kan føre med seg på sikt.

Gode hensikter kan få negative og utilsiktede følger, og noen prinispper er såpass viktig å holde på at det burde være mye mer tungtveiende en pragmatiske hensyn at det helt lettvektige slaget. Hva en og annen spesifik gymlærer kan finne på i gitte situasjoner i time sine er heller ikke så mye å henge seg opp i, men hvis skolen og ledelsen begynner å utforme retningslinjer og regelverk som legger opp til segregering i skolen så har man krysset en veldig tydelig grense.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Veien til helvete er brolagt med gode hensikter hva? :)

Jeg tror ikke vi bør male fanden på veggen hver gang. Jeg tror heller ikke denne debatten bør blandes med likestilling, da dette på ingen måte har med hverandre å gjøre.

Vil barna/ungdommen få bedre læringsutbytte ved å ha separat kroppsøvning/svømming, ikke usannsynlig.

Jeg trekker meg ut av debatten her.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.683
Til og med offentlige toaletter er kjønnsdelt. At det går an i 2011 :mad:

G

Gjestemedlem

Gjest
Det handler om å lære barn å omgås hverandre. Innfører man plutselig et prinsipp om at segregering er en god ting, så er dette en ide som lett kan brukes på andre områder. Det er jo slik læring foregår.

Vil man ha en strengt segregert opplæring av barn får man heller sende dem til en klosterskole i Sveits eller en madras i xxxistan. Det offentlige norske skoleverket bør i alle fall ikke tillate en innføring av slike prinsipper.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.721
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
rumath skrev:

Dette handler jo ikke om en gradering av fartsgrenser eller noen annen form for skjønnsmessig utgliding, men om man skal tillate en systematisk kjønnsmessig segregering i skolen eller ikke. Litt på samme måte som om det skal være lov for lærere å utøve fysisk avstraffelse av elever eller ikke, og ikke om hvor hardt det er lov å klaske. Enten har en skole lov til å segregere klasser etter kjønn, rase eller hudfarge eller så har de det ikke. Enten forlater man dette prinsippet om likhet og likeverd, eller så beholder man det. Om det er pragmatiske eller ideologiske årsaker som er mest tungtveiende for at man skal krysse denne grensen er faktisk mer uinteressant enn hva det kan føre med seg på sikt.

Gode hensikter kan få negative og utilsiktede følger, og noen prinispper er såpass viktig å holde på at det burde være mye mer tungtveiende en pragmatiske hensyn at det helt lettvektige slaget. Hva en og annen spesifik gymlærer kan finne på i gitte situasjoner i time sine er heller ikke så mye å henge seg opp i, men hvis skolen og ledelsen begynner å utforme retningslinjer og regelverk som legger opp til segregering i skolen så har man krysset en veldig tydelig grense.
Så lenge ein kan løyse nokre av dei største problema i skulen, dei med disiplin, utbrende elevar, manglande fokus, og dårleg innsats, tykkjer eg vi skal vere meir pragmatiske enn prinispielle.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
Pink_Panther skrev:
Til og med offentlige toaletter er kjønnsdelt. At det går an i 2011 :mad:
Selv er jeg for kjønnsdelte kaffebarer...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Så lenge ein kan løyse nokre av dei største problema i skulen, dei med disiplin, utbrende elevar, manglande fokus, og dårleg innsats, tykkjer eg vi skal vere meir pragmatiske enn prinispielle.
Det tror jeg hander mer om lærerrollen og organiseringen av skolehverdagen. Det var eksempelvis ikke noe stort sjakktrekk å erstatte begrepet "klasse" med "basisgruppe" og "klasserom" med "base" (som på mange skoler ble en unnskyldning for å sende elevene på stadig rundtur i "åpne landskap"). Bah, humbug. Det hadde vært bedre å beholde begrepene som de var og bruke den tiden på å undervise elever enn på å kurse hverandre i hva tingene skulle kalles det året.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.721
Sted
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det tror jeg hander mer om lærerrollen og organiseringen av skolehverdagen. Det var eksempelvis ikke noe stort sjakktrekk å erstatte begrepet "klasse" med "basisgruppe" og "klasserom" med "base" (som på mange skoler ble en unnskyldning for å sende elevene på stadig rundtur i "åpne landskap"). Bah, humbug. Det hadde vært bedre å beholde begrepene som de var og bruke den tiden på å undervise elever enn på å kurse hverandre i hva tingene skulle kalles det året.
Ikkje dersom ein skulle spare pengar. Hugs at vi tok vekk regelverket som sikra at ein klasse ikkje kunne ha meir enn 30 elevar, og innførte lokaldemokrati i staden, slik at dei ulike kommunane/skulane kunne ha større grupper. Du sparer 50% av kostnaden ved å ha 34 elevar i ei "Basisgruppe" samanlikna med to "klassar" på 17 elevar kvar.
Det skjer mykje bra i skulen, men det gjeld stort sett dokumentasjonsarbeid, for å hindre framtidige rettsakar. Og som ein konsulent så talande formulerte det: Ein gris vert ikkje feitare av å verte vegd. Vi tryggjer ryggen, men kvaliteten av undervisninga kan diskuterast. Store grupper er tyngre å manøvrere enn små, det er innlysande for alle andre enn undervisningsstatsrådar....

Topp Bunn