Politikk, religion og samfunn Dagen da den siste illusjon av privatliv på internett forsvant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    At statlige organer har hatt sine klamme hender på våre kjære tjenester levert av Google, Apple, Microsoft, Facebook og tilsvarende har jo mange hatt en mistanke om i lang tid, rett og slett på grunn av gullgruven informasjonen i disse tjenestene utgjør dersom de utnyttes for etterretningsformål.

    Ikke alle land har like sterkt vern om privatlivet, og nå kan det faktisk se ut som om dette er konkretisert i noe mer enn konspirasjonsteorier:
    U.S. intelligence mining data from nine U.S. Internet companies in broad secret program - The Washington Post

    Mange av oss har jo behandlet disse inngripende tjenestene som alt annet enn private i lang tid selv om de benyttes i det daglige, men nå burde illusjonen om privatliv ryke for enda flere.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Jobber i et dataselskap. Åpnet dette som et tema under lunsjen i går. Ble møtt med en litt forundret: "Men det er jo for vår sikkerhets skyld".

    ??? Skjønner folk ingen verdens ting? Det er da ikke så lenge siden vi måpende fikk høre hva STASI hadde holdt på med?

    Tanke: Burde absolutt alt vi gjør på nett inneholde en pakke med mistenkelige ord av typen jihad, bombe, død over USA, etc etc. Hvis alle gjorde det så ville jo disse nissene virkelig få litt å holde på med?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg skjønner ingenting...
    Jeg ser bare at de som klager mest som oftest har en facebook konto :cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
    Du forutsetter at alle som jobber for "noen" er ærlige og aldri vil finne på å misbruke informasjonen de har tilgang til. Dessuten forutsetter du at "noen" ikke lar seg rives med i en eller annen moralsk panikk med påfølgende heksejakt på annerledestenkende. Her er et par tidligere amerikanske "noen":

    220px-Joseph_McCarthy.jpg
    Joseph McCarthy - Wikipedia, the free encyclopedia

    220px-Hoover-JEdgar-LOC.jpg
    J. Edgar Hoover - Wikipedia, the free encyclopedia

    220px-Richard_Nixon.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Nixon

    Jeg ville ikke likt det om de typene der hadde fri tilgang til alt jeg gjorde på en datamaskin. Ikke at jeg har noe å skjule, men fanden vet hva informasjonen ville blitt brukt til. Det er mer enn tilstrekkelig med skrudde folk i amerikansk politikk, og hva skjer hvis et slikt program blir videreført under en annen administrasjon?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
    intet er som en erklært tilhengerv av Stasi.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Asbjørn: Tidene er forandret, verden har blitt mindre, alt er mere synlig, fiendebildene er blitt endret, folk har mere makt, vanskeligere å være dispot og styre over et land. Din sammenligning er ikke reell.
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
    intet er som en erklært tilhengerv av Stasi.
    Ingenting er som en erklært trangsynt og naiv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn: Tidene er forandret, verden har blitt mindre, alt er mere synlig, fiendebildene er blitt endret, folk har mere makt, vanskelig å være dispot og styre over et land. Din sammenligning er ikke reell.
    Hvem var naiv, sa du?

    220px-Vladimir_Putin_12015.jpg
    Vladimir Putin - Wikipedia, the free encyclopedia

    Russia: Worst Human Rights Climate in Post-Soviet Era

    Hvis du ikke kan forestille deg at de samme tingene kan skje i vestlige demokratier under et eller annet populistisk påskudd om beskyttelse mot en mer eller mindre innbilt trussel mot folket, tror jeg du bør lese Europas historie gjennom det 20 århundre en gang til. Spesielt kapitlet om de tyske valgene i 1933.
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Tidene er forandret, verden har blitt mindre, alt er mere synlig, fiendebildene er blitt endret, folk har mere makt, vanskelig å være dispot og styre over et land.
    Da er dette en akseptabel løsning på problemstillingen?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Asbjørn: Tidene er forandret, verden har blitt mindre, alt er mere synlig, fiendebildene er blitt endret, folk har mere makt, vanskelig å være dispot og styre over et land. Din sammenligning er ikke reell.
    Hvem var naiv, sa du?

    Vis vedlegget 202972
    Vladimir Putin - Wikipedia, the free encyclopedia

    Russia: Worst Human Rights Climate in Post-Soviet Era

    Hvis du ikke kan forestille deg at de samme tingene kan skje i vestlige demokratier under et eller annet populistisk påskudd om beskyttelse mot en mer eller mindre innbilt trussel mot folket, tror jeg du bør lese Europas historie gjennom det 20 århundre en gang til. Spesielt kapitlet om de tyske valgene i 1933.
    "vanskelig å være dispot og styre over et land"...... det skulle stått vanskeligere.

    Jeg tror fullt og fast på at overvåkning er av det gode totalt sett. At jeg brukte ordet naivt var egentlig ment på de som tror at dette er noe nytt. Jo mere overvåkning, desto tryggere samfunn. Jeg tror ikke på konspirasjoner i retning av en total overvåkning for å gjennomføre store raske samfunnsendringer.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jo mer materiale som blir samlet inn, jo større er fristelsen til å bruke det. Vårt justissystem er basert på reaksjon, ikke proaksjon, og der skal det jaggu være. En viss grad av overvåkning av kriminelle miljøer har positive sider; dog etter Straffeprosesslovens krav til mistanke osv. Det er rett og slett utålelig at myndigheter på denne måten tar seg til rette overfor menigmanns private sfære. Vi får heller tåle at det dukker opp saker som kanskje kunne vært forhindret ved proaktiv overvåkning; i motsetning til 'dragern har jeg ingen problemer med å se at denne slags data kan være gefundenes Fressen for udemokratiske krefter, det være seg nå, eller i en ikke altfor lang fremtid. Trenger slett ikke gå til Hoover, McCarthy eller Nixon, jeg har slett ikke vanskelig for å peke på moderne, norske politikere og mørkemenn jeg ikke unner innsyn hos meg.

    Bomb, Nuclear, al-Qaida, dirty bomb, Tabun, Sarin, Soman, LSD-25, U-235, PU, F-35, F-22, Carrier group, North Korea nuclear missile, Seoul bomb, osv osv osv.

    B
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Gjestemedlem: Jeg ser noen av poengene dine, men jeg synes du krisemaksimerer. Hadde jeg sett på verden på samme måte og med de samme brillene som deg ville jeg nok ha sett og tatt opp alle programmene om "doomsday preppers".

    Jeg ser forbedringer i store trekk i verden, mens det for meg ser ut som om du bare ser forverringer.

    Religiøs fanatisme, fattigdom og analfabetisme er de store farene/utfordringene slik jeg ser det - ikke spionasje, innsamling av data på sosiale medier og overvåkning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser også en verden som stort sett går fremover, men det betyr ikke at man skal innbille seg at alle sivile rettigheter automatisk er beskyttet for evig tid. Veien til helsike er brolagt med gode hensikter, og for meg finnes det en klar avveining mellom hvor mye trygghet jeg forventer at forskjellige myndigheter leverer og hvor mye frihet jeg må gi fra meg for å få det. Shit happens, men jeg har ikke tenkt å stemme på noen som lover å avskaffe shit hvis de bare får lov til å lese all post og avlytte alle telefoner for å få det til.

    Selvfølgelig er det ikke noe nytt med myndigheter som stadig prøver å tøye grensene for hva de kan avlytte og lese. Alt i den gode saks tjeneste, selvsagt. Men det er en grunn til at det er strenge reguleringer og rettslig prøving rundt telefon- og romavlytting. Folk har en rimelig forventning om å kunne ha et privatliv. Jeg låser ofte dodøra, selv om jeg ikke begår noen ulovligheter der inne.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    @Gjestemedlem: Jeg ser noen av poengene dine, men jeg synes du krisemaksimerer. Hadde jeg sett på verden på samme måte og med de samme brillene som deg ville jeg nok ha sett og tatt opp alle programmene om "doomsday preppers".
    Med all mulig respekt K-Dragern: Prepperfolket er bare dumt!!!!!!!!!!!!!! Stupid!!!! Only in America!!!!!

    For det første må pri 1 være å holde kjeft om det man driver med og IKKE gå ut på TV, dessuten behøver man strengt tatt ikke "preppe" mer enn våpen! Resten kan man da ta fra de som har lagret!! Men hovedspørsmålet må jo være å tanke over HVA man prepper for, og hvis man "prepper" for å være den siste som dør på kloden 3 uker etter alle andre så vil nå jeg heller bruke de pengene til å ha det artig her og nå mens jeg lever! Mennesket er et sosialt dyr og jeg tror men bare blir ulykkelig av sitte nede i et hull med sin nærmeste familie uten sosial omgang med andre!!
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
    FB har taushetsplikt overfor alle, unntatt... "de"...så da ligger du dårlig an


    Vh

    S
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Gjestemedlem: Jeg ser noen av poengene dine, men jeg synes du krisemaksimerer. Hadde jeg sett på verden på samme måte og med de samme brillene som deg ville jeg nok ha sett og tatt opp alle programmene om "doomsday preppers".

    Jeg ser forbedringer i store trekk i verden, mens det for meg ser ut som om du bare ser forverringer.

    Religiøs fanatisme, fattigdom og analfabetisme er de store farene/utfordringene slik jeg ser det - ikke spionasje, innsamling av data på sosiale medier og overvåkning.
    @Gjestemedlem; du slettet ditt innlegg jeg svarte på. Det var synd. For framtiden skal jeg alltid svare med sitat.....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Gjestemedlem: Jeg ser noen av poengene dine, men jeg synes du krisemaksimerer. Hadde jeg sett på verden på samme måte og med de samme brillene som deg ville jeg nok ha sett og tatt opp alle programmene om "doomsday preppers".
    Med all mulig respekt K-Dragern: Prepperfolket er bare dumt!!!!!!!!!!!!!! Stupid!!!! Only in America!!!!!
    Nettopp! Mitt poeng med å dra fram DP var at jeg IKKE ser verden slik Gjestemedlem gjør.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tidene er forandret, verden har blitt mindre, alt er mere synlig, fiendebildene er blitt endret, folk har mere makt, vanskelig å være dispot og styre over et land.
    Da er dette en akseptabel løsning på problemstillingen?
    Det har alltid vært og vil alltid være spionasje i en eller annen form. Det er en trygghet. At privatlivets fred i prinsippet kan være truet er en pris som man godt kan diskutere om er verdt det eller ikke.

    Så lenge mennesket er utstyrt med fri vilje og at det finnes tullinger så må dette kontrolleres på den ene eller andre måten.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om "noen" ser mine bevegelser både stedlige og økonomiske en dag - so what - jeg har intet å skjule. Billig forsikring å ikke bli dratt inn i noe man ikke har noe med - "renvasket" av FB...

    Om overvåkningssamfunnet lettere kan ta kjeltringene, så versågod! :)
    FB har taushetsplikt overfor alle, unntatt... "de"...så da ligger du dårlig an


    Vh

    S
    Skjønner ikke at jeg som person ofte blir angrepet. Visst har jeg meningers mot, men jeg har intet å skjule. Jeg ligger så visst ikke dårlig an. Jeg har sågar dårlig skjulte linker mellom HFS og FB så den litt skarpskodde her inne er fullt i stand til å finne ut alt om meg. "De" også, selvsagt. :)
    Huff så skummelt.... ;-)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    For min egen del har dette lite med "jeg har ikke noe å skjule" og mer med "hva om informasjonen kommer personer i hende med langt mindre edle hensikter enn 'rikets sikkerhet', enten det være seg kommersielle, kriminelle eller undertrykkende hensikter, ikke bare i dag, men også i fremtiden"

    I tillegg så er det selve prinsippsaken om at "det folk ikke har noe med trenger de heller ikke å vite noe om"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    @Gjestemedlem; du slettet ditt innlegg jeg svarte på. Det var synd. For framtiden skal jeg alltid svare med sitat.....
    Beklager det, men det var litt rotete skrevet av meg og med slurvete ortografi og jeg fant ut et minutt etter det var postet at dette nok ikke holdt tilstrekkelig standard. Det er ikke alt man skriver en sen lørdagskveld som er like bra. Så da fant jeg ut at det var bedre å vente til siden med den posten.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    «Når pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer»
     
    D

    DL

    Gjest
    For min egen del har dette lite med "jeg har ikke noe å skjule" og mer med "hva om informasjonen kommer personer i hende med langt mindre edle hensikter enn 'rikets sikkerhet', enten det være seg kommersielle, kriminelle eller undertrykkende hensikter, ikke bare i dag, men også i fremtiden"

    I tillegg så er det selve prinsippsaken om at "det folk ikke har noe med trenger de heller ikke å vite noe om"
    Nå er det vel ikke så mye av informasjonen som studeres før det er mistanke om kriminell virksomhet.

    Men at all innsanket informasjon kan misbrukes er en meget reell problemstilling, allt det krever er en uærlig ansatt.


    DL
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jobber i et dataselskap. Åpnet dette som et tema under lunsjen i går. Ble møtt med en litt forundret: "Men det er jo for vår sikkerhets skyld".

    Skjønner folk ingen verdens ting? Det er da ikke så lenge siden vi måpende fikk høre hva STASI hadde holdt på med?

    Tanke: Burde absolutt alt vi gjør på nett inneholde en pakke med mistenkelige ord av typen jihad, bombe, død over USA, etc etc. Hvis alle gjorde det så ville jo disse nissene virkelig få litt å holde på med?
    Det ka ihvertilfelde vere døden for Microsoft" Hotmal/ Outlook/Skype " Google" Gmail" Aplee, Facebook, Twitter ect.

    Disse firmaer har ikke sjønt, at de er blevet ramt av en katestrofe av nær bibelske dimentioner.
    Alle banker, Næringds virksomheter, Privat personer bliver nu nød til at revurderet hvilke sentensive oplysninger, de vil betro, der ska ligge i de ovennevnte It firmaer servere.

    Det tar årtier at opbygge tillid,_ DE HAR NU BLÆST VEK AL TILLID PÅ UNDER ET SEKUND,- og jeg tviller på, at de nogensinde vil makte at genskabe folks tillid igen.

    HELDIGVIS

    DET ER DESUTEN SÆRDELES BEROLINGENDE, AT DET NU OPLYSSES AT DENNE FORDEKTE SNAGEN I PRIVATE FIRMAERS OG PERSONERS PRIVAT LIV HODESAGLIG HAR FOREGÅET UTENFOR GOD BLEES AMERIKAS GRENSER.

    Håber faktisk at folk, vil velge andre it/ Softvare leverandører i fremtiden,- ​DISSE FIRMAER FORTJENER AT GÅ KONKURS.

    GODT GÅET AV EN ALLIERT.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn