Dagbladet mot nye dybder

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den siste tiden har vi vært vitne til at Dagbladet har endret seg i retning av et kultblad for kåte tenåringer. De har øyensynlig også endret sin annonseprofil i henhold.

Et av annonsehøydepunktene siste dager er vel annonsen for et armbånd som "kan" gi bedre blodsirkulasjon. Og dette er en riksdekkende storavis…. du snakker meg om. Jeg skulle gjerne se rasjonalet bak dette "kan", og evidens for dette. Hvem er det egentlig Dagbladet begynner å sikte seg inn mot? Nye lesergrupper? Jeg må si at jeg kjenner de ikke igjen overhodet, de har pleid å fremstå nogenlunde edruelige og seriøse, så hva har skjedd?
 

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Vidar P skrev:
Den siste tiden har vi vært vitne til at Dagbladet har endret seg i retning av et kultblad for kåte tenåringer. De har øyensynlig også endret sin annonseprofil i henhold.

Et av annonsehøydepunktene siste dager er vel annonsen for et armbånd som "kan" gi bedre blodsirkulasjon. Og dette er en riksdekkende storavis…. du snakker meg om. Jeg skulle gjerne se rasjonalet bak dette "kan", og evidens for dette. Hvem er det egentlig Dagbladet begynner å sikte seg inn mot? Nye lesergrupper? Jeg må si at jeg kjenner de ikke igjen overhodet, de har pleid å fremstå nogenlunde edruelige og seriøse, så hva har skjedd?
Javvelll?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo det kan du si…. I forhold til de endringene vi har sett den senere tid har de tidligere i det minste fremstått som nogenlunde nykter...
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg tror det må være 5-6 år siden jeg sist kjøpte dagbladet og jeg synes allerede da at edruelighet or seriøsitet stort sett var en saga blott.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Som dypt skeptisk teknolog og anti-troende i de fleste placebodebatter, må jeg likevel legge inn et godt ord for bruk av magneter for å forbedre blodomløpet . Skal forsøke å finne noen tester. Fra hukommelsen: det har blitt utført viskositetsmålinger på blod med og uten magneter i strømningsveien, og det er en målbar effekt, som varer noen timer!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dagbladet har jo en lang og god tradisjon med useriøse annonsører. Det er vel mer eller mindre regelmessige annonseseksjoner for teletorgsigøynere og snåsamenn.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Man kan kanskje håpe at de strekker det til litt spennende hifi-annonser også, det ligger jo ganske nært.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/dagbladets-metode/20120880

Tror nettbruken har dreid de store riksdekkende avisene i en enda mer tabloid retning. Nettsidene til både VG og Dagbladet er rene katastrofen. Seriøse artikler og kommentarer drukner i humorserier (!), "morsomme" videoklipp, "kjendisstoff" og annet tøys. I det siste har jeg begynt å følge seriøse journalister på Twitter og synes dette fungerer bedre enn tradisjonelle nettaviser.

Jeg arbeider med helse og har spesielt lagt merke til Dagbladets forsider som fråtser i helsestoff. Bare synd at artiklene er så tabloide og useriøse at de er mer egnet til å skremme og forvirre enn å opplyse leseren.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Fra hukommelsen: det har blitt utført viskositetsmålinger på blod med og uten magneter i strømningsveien, og det er en målbar effekt, som varer noen timer!
Effekt på hva da? Tviler ikke på at sterke magnetfelter har effekt på noe, det har de nok gjerne. Men at svake magnetfelter skal gi bedre blodsirkulasjon er vel strengt tatt langt fra det at det har noen målbar polariserende effekt på polare enheter i blod (hvor polare er egentlig blodceller?), for ikke å si målbar effekt på "blodsirkulasjon" og ytelse.
Og hvordan måler man "bedre blodsirkulasjon"? Og hva er helsegevinstene av dette armbåndet? Jeg er sikkert som deg en teknolog, og medisiner av natur og yrke, så skulle gjerne sett hva de måler og hvordan det gir seg utslag i harde endepunkter.

Nuvel, annonsen til side, det blir jo verre enn de verste kabelargumenter dette; men Dagbladet har seilt opp som en toppkandidat til fjerning fra leselisten i Top Sites (OSX) her iallefall, basert på den åpenbare dreiningen til det (enda) verre den senere tid.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Ikke vær så kjip da, tenk om hvor tynn og hvor godt kolesterol man får om man har BÅDE magnetarmbånd OG går på lavkarbo! :eek:
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Vidar P skrev:
Barbaresco skrev:
Fra hukommelsen: det har blitt utført viskositetsmålinger på blod med og uten magneter i strømningsveien, og det er en målbar effekt, som varer noen timer!
Effekt på hva da? Tviler ikke på at sterke magnetfelter har effekt på noe, det har de nok gjerne. Men at svake magnetfelter skal gi bedre blodsirkulasjon er vel strengt tatt langt fra det at det har noen målbar polariserende effekt på polare enheter i blod (hvor polare er egentlig blodceller?), for ikke å si målbar effekt på "blodsirkulasjon" og ytelse.
Og hvordan måler man "bedre blodsirkulasjon"? Og hva er helsegevinstene av dette armbåndet? Jeg er sikkert som deg en teknolog, og medisiner av natur og yrke, så skulle gjerne sett hva de måler og hvordan det gir seg utslag i harde endepunkter.

Nuvel, annonsen til side, det blir jo verre enn de verste kabelargumenter dette; men Dagbladet har seilt opp som en toppkandidat til fjerning fra leselisten i Top Sites (OSX) her iallefall, basert på den åpenbare dreiningen til det (enda) verre den senere tid.
Gjentar meg selv, fra hukommelsen: Målbar effekt på viskositeten til blod. Det betyr bedre blodsirkulasjon. Enklere klarer jeg ikke å si det. Men referanse har jeg ikke funnet.

Virkningen kan trolig sammenliknes med kalkavleiringer i fyrkjeler og andre steder der vann strømmer gjennom. Det settes på magneter, og problemet reduseres. Meget lite forstått, men mer vitenskap enn hifi-kabler ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vel, jeg kan i alle fall se for meg én visuell effekt av bedre blodgjennomstrømning, men på dette produktet kommer nok effekten mest for selgerne og av tanken på alle pengene som skal strømme inn på kontoen etter at snåsafolket tar et godt tar rundt anklene og sender inn sine bestillinger.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Er vel ikke noe bedre i hifibransjen, med kabler til x antall hundre tusen ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Det med magnetbånd var søtt i sin tid. Hemoglobin>jern -- følgelig viktig å rette jernet i hemoglobinet korrekt, vha magnetarmbåndet ...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg surrer slike armbånd rundt alle kabler. Særlig god effekt på strømkabelen til squeezboxen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte Dagsavisen foreden. Rart å holde i en avis igjen. Det er antageligvis flere år siden sist, uten at jeg er helt sikker. Forandringen har gått gradvis, og de levde lenge på en kombinasjon av lesernes storsinn og et knippe meget skriveføre kommentatorer.

Telefonsexannonsene er forresten tilbake i Dagbladet. Vet ikke helt om det bare er kåte tenåringer de henvender seg til...
 
N

nb

Gjest
For et par-tre år siden traff jeg en fyr jeg kjente gjennom miljøet på Studentersamfundet for mange år siden. Han jobbet i Dagbladet og sa at jobben hans var å kvalitetssikre teletorgannonsene - da hovedsaklig alle de spåkonetelefonene man kan ringe til rundt 20 kroner minuttet. Det virket ikke som han spøkte da han sa det.

Ellers var høydaren da han fyren spillte Lotto for folk, han snakket om hvilke tall det var sin tur, hvilke tall som var i form og så videre. En mer utilslørt harselas med leserenes intelligens tror jeg ikke jeg har sett. Det er dog ganske mange år siden de sluttet med den spalten.
 

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
115
Antall liker
38
Ein gong i tida var Dbladet ei kulturavis.
Nå er det bare Rolf Hansens kryssord igjen.

Resten er sport og kjendis-skvalder.
Eg kjøper kryssordet på lørdag, resten går uåpna i søpla.
TA
 
M

musicus

Gjest
Dagbladet er det eneste dasspapiret solgt i tabloid form, og knapt nok egnet forøvrig :p ...

mvh
 
M

musicus

Gjest
Dr Dong skrev:
Dagbladet gjenspeiler bare virkeligheten. Ingen grunn til bekymring.

Takke da f*#n for at ikke vi lever i samme virkelighet, bekymringen er ikke over Dagbladet i seg, men mer de som oppfatter det som en objektiv og nyttig skildrer av hverdagen :p ...

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da er det rart at dette er verdens mest solgte highend platespiller. Hundretusener av kjøpere har tatt fryktelig feil. Jeg tror du dagdrømmer. LP2 er vel en av verdens fremste hifiprodukter ever, antakelig det mest tradisjonsrike og klassiske av alle produkter innen vår hobby; samtidig som det har fulgt med i tiden og er cutting edge til enhver tid; og den har ingen likeverdige til mye mindre enn utsalgsprisen dens. Hverken nå eller for nesten 40 år siden. Min påstand. Om du finner en billigere som du liker bedre, så er det en subjektiv sak, og bra for deg. Det fins også mye dyrere platespillere som lar LP12 se ut som et formidabelt varp i en highend kontekst, og som ikke nødvendigvis oppfattes bedre av mange.

Men det er ikke dette tråden handler om. Artikkelen var en höjdare i et ellers begredelig miljø av pupper, skandaler, Idol etc som db.no har eksplorert i det senere.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Men det er ikke dette tråden handler om. Artikkelen var en höjdare i et ellers begredelig miljø av pupper, skandaler, Idol etc som db.no har eksplorert i det senere.
Neida, men mitt poeng var at Dagbladet fortsatt er en merkelig sak med splittet personlighet. På den ene siden de mest tabloide utskeielser, men samtidig er det plass til kvalitetsstoff om nokså smale kulturtemaer som det besøket til Linn. VG har litt av det samme tvisynet, men under alt Idol- og sportsstoff der i gården holder landets beste redaksjon for undersøkende journalistikk til. Da blir det litt for snevert å dømme dem helt nord og ned.

Var alt bedre før? Kanskje. Kanskje ikke. Her er Dagbladets forside fra 10. november 1989. Noen av oss satt oppe ganske sent kvelden før og fulgte med på direktereportasjer fra Berlin hvor muren hadde falt, men Dagbladets førsteside hadde viktigere ting fore. Som obligatorisk bannestund i barnehagen og detaljer ved Inger Lises antrekk. Merkelig plante i avisfloraen, det der.

 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Da har jeg kommet hjem fra julebesøk hos min sønns farmor. Jeg har oppdaget at julefreden er brutt i mitt fravær, og det liker jeg ikke. Med henvisning til Hifisentralens regel 1 har jeg ryddet tråden for unødvendig innhold:

Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet.

Tråden skal videre være "On Topic" dvs. på godt norsk holde seg til emne eller tema for tråden. Jeg liker platespillere, selv om jeg har fått Squeezebox Touch til jul som jeg er veldig stolt av, men videre diskusjoner om slikt utstyr må foregå i sine respektive avdelinger.


bjornh, moderator
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for betimelig rydding! Og viderefører mitt spørsmål om det er noen som kjenner til større skift i de redaksjonelle gemakker hos Dagbladet, da det er påfallende hvor stor dreiningen mot ungdoms-/kjendisseksualitet synes å være om dagen. Nye koster der? Noen som vet?

Asbjørn; enig med deg, det er splittet. I papirutgaven er det fortsatt endel godt stoff. Imidlertid ser forsiden på nettutgaven i mitt syn mer og mer ut som et vågalt magasin for kåte tenåringer. Noe har skjedd i det siste?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.807
Antall liker
13.466
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Asbjørn; enig med deg, det er splittet. I papirutgaven er det fortsatt endel godt stoff. Imidlertid ser forsiden på nettutgaven i mitt syn mer og mer ut som et vågalt magasin for kåte tenåringer. Noe har skjedd i det siste?
Ho der Tone Damli er pen å se på og kan kanskje fylle vorta til en tenåring med blod, men bortsett fra det er det vanskelig å se nett-utgaven til DB akkurat nå som vågal eller oppkåtende?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, det er sant. Det svinger jo litt. Andre ganger er det et annet "snapshot" man får.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.477
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
tah skrev:
Ein gong i tida var Dbladet ei kulturavis.
Nå er det bare Rolf Hansens kryssord igjen.

Resten er sport og kjendis-skvalder.
Eg kjøper kryssordet på lørdag, resten går uåpna i søpla.
TA
Tror kanskje Hjemmet, Allers eller Familien (hvis de finnes enda) er mer din stil da ;)

Ellers synes jeg det er rart at folk hisser seg opp over at en tabloidavis har... tabloidstoff?
 
N

nb

Gjest
Polkagris skrev:
Ellers synes jeg det er rart at folk hisser seg opp over at en tabloidavis har... tabloidstoff?
Det er mer den avgrunnen som er mellom hva Dagbladet liker å tro at de er og hva de faktisk er som er problemet.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Takker for betimelig rydding! Og viderefører mitt spørsmål om det er noen som kjenner til større skift i de redaksjonelle gemakker hos Dagbladet, da det er påfallende hvor stor dreiningen mot ungdoms-/kjendisseksualitet synes å være om dagen. Nye koster der? Noen som vet?

Asbjørn; enig med deg, det er splittet. I papirutgaven er det fortsatt endel godt stoff. Imidlertid ser forsiden på nettutgaven i mitt syn mer og mer ut som et vågalt magasin for kåte tenåringer. Noe har skjedd i det siste?
Lars Helle har reist hjem igjen. Dagbladet blir ikke bedre av det.

Jeg lar meg ikke hisse opp av hva Dagbladet finner på, underholdes heller av både påfunn og glipp. Det hender fremdeles at jeg kjøper avisa, kan jo ikke bare kjøpe hifi-magasiner når jeg er ute på tur.
 
Topp Bunn