DacMagic - Noen som sa at denne ikke låter varmt?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
I dag fikk jeg en forferdelig ulyd i anlegget ved ca 1kHz. Forferdet begynte jeg å operere forsterker, bytte kabler, bytte forsterker, bytte pre, men ingenting hjalp. Da slo det meg at det måtte være DACen. Jeg har i ca. et halvt år brukt Cambridge DacMagic, og forøvrig vært godt fornøyd med denne, men i dag skjedde det altså. Jeg nappet ut alle kablene fra den og tok den frem. Så ingenting, luktet ingenting og den virket grei. Tok ut nettadapteret bare for å se på det og idet jeg tok tak og dro, dro jeg av hele toppdekslet på den og det sprutet plastbiter fra de tidligere skruefestene! Jeg dro ut resten av det som satt igjen i veggen og forstod hvorfor plastikken var blitt ødelagt. Transformatoren var så varm at jeg brant meg på den!

Jeg pakket adapteret, dekselet, DACen og alt medfølgene utstyr i en pose og løp ned på hifiklubben. Der sa de at det sannsynligvis bare var en feil i adapteret og de bestilte et nytt. Er dette sannsynlig? Jeg mener; En trafo av den størrelsen bør være såpass robust at den skal tåle en liten DAC på slep? Personlig tror jeg det er noe galt inni DACen som har ødelagt adapteret, men jeg kan jo selvfølgelig ikke hardnakket påstå noe jeg ikke egentlig har den fjerneste anelse om...

Noen som har opplevd lignende?

PS! Kan dette være hele grunnen til at effektforsterkeren min har blitt unormalt varm i det siste? Eller kanskje et felles opphav? Måler 236V i stikk, så dette kan vel ikke være problemet?

Håper noen kan hjelpe meg litt her!

Harald

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det er kjent fra England at vegg-vortene er for dårlige(blir for varme), og sprekker opp.

Arne K

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt mye proft utstyr i dataverdenen der veggvortene er så dårlige at de straks må byttes ut med robuste, overdimensjonerte greier fra Clas. Om de fra Clas er gode nok til det som går rett på lyd, må hver enkelt finne ut. Men jeg forstår ikke produsenter som sparer på slike ting. OK, det går rett på fortjenesten, men også rett på det dårlige eller gode ryktet.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Kan det være en idé å lage en ekstern strømforsyning av litt skikkelig kvalitet? Det vil jo muliggens gi et lite lydløft også :)

Denne DACen skal forøvrig ha 12VAC og ikke DC, noe jeg først tenkte over da jeg rev dekslet av omformeren :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Russ Andrews i UK sælger strømforsyninger til opgradering. Den hedder " The Euro AC 12"og koster 99 pund. Varenr. er 1884. www.russandrews.com Kablet på den er i øvrigt et Kimber kabel.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
hvorfor bygger de ikke switchmode!? er det ikke i alle dvdspillere for tiden? billig og kurant. ikke si at det påvirker lyden i negativ retning, særlig ikke i et så enkelt billig produkt som det her ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Den har en god Dac chip der kan give særdeles overbevisende resultater hvis ellers den får de rette betingelser at arbejde under. Jo jeg er 100% sikker på fraværet af switchmode vil gøre den mere spiselig. Som den spiller ab fabrik er den temmelig massiv især i mellemtonen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
hagr skrev:
Kan det være en idé å lage en ekstern strømforsyning av litt skikkelig kvalitet? Det vil jo muliggens gi et lite lydløft også :)
Hvad holder dig tilbage gå bare i gang. Selvfølgelig kan den blive bedre især hvis du skifter opamps.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Duelund_Support skrev:
hagr skrev:
Hvad holder dig tilbage gå bare i gang. Selvfølgelig kan den blive bedre især hvis du skifter opamps.
Det ser ut til at det sitter noen "dinosaurer" fra 80tallet i signalvegen. N5532, det er mye som kan gjøre en bedre jobb enn denne. Bare pass på at den du setter inn tåler spenningen fra strømforsyningen. N5532 tåler høyere spenning enn mange av de nye chip'ene. Jeg har ikke åpnet min Dacmagic ennå, så jeg vet ikke med sikkerhet hvilken spenning det er der. Jeg har kun sett på bilder som andre har lagt ut på nett.

Jeg mener å ha lest at 5532 blir brukt i filteret, og så i utgangen sitter noe som ser ut som OPA275. Denne vet jeg mindre om.

Dette er overflatekomponenter og jeg vil ikke anbefale en nybegynner å lodde her. Litt uheldig tukling med loddebolten og du kan lett ødelegge enten chip'en eller loddeland. En mer moderne chip vil også ofte være mer følsom for elektrostatiske skader som kan oppstå ved ukyndig montering.

Jeg kommer dog ikke til å høre på min egen advarsel, jeg vet det er mye å hente på å bytte ut opamper.

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
0
Har akkurat oppleved det samme med min strømforsyning som hagr har gjort med sin DACmagic
Skulle ta den ut av stikkontakten og da løsnet hele overdelen uten at jeg
brukte mye makt og trafoen ble blottet.
Vil gjerne advare mot denne strømforsyningen fordi hvis små barn gjør dette vil de kunne
brenne seg på trafoen som er meget varm eller i verste fall få elektrisk støt.
Strømforsyningen må jo være av dårlig kvalitet.
Min er merket:

AC-AC Adaptor
Model:SY-12150A-GS
(Made in China)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Arcturus skrev:
Duelund_Support skrev:
hagr skrev:
Det ser ut til at det sitter noen "dinosaurer" fra 80tallet i signalvegen. N5532, det er mye som kan gjøre en bedre jobb enn denne. Bare pass på at den du setter inn tåler spenningen fra strømforsyningen. N5532 tåler høyere spenning enn mange av de nye chip'ene. Jeg har ikke åpnet min Dacmagic ennå, så jeg vet ikke med sikkerhet hvilken spenning det er der. Jeg har kun sett på bilder som andre har lagt ut på nett.

Jeg mener å ha lest at 5532 blir brukt i filteret, og så i utgangen sitter noe som ser ut som OPA275. Denne vet jeg mindre om.

Dette er overflatekomponenter og jeg vil ikke anbefale en nybegynner å lodde her. Litt uheldig tukling med loddebolten og du kan lett ødelegge enten chip'en eller loddeland. En mer moderne chip vil også ofte være mer følsom for elektrostatiske skader som kan oppstå ved ukyndig montering.

Jeg kommer dog ikke til å høre på min egen advarsel, jeg vet det er mye å hente på å bytte ut opamper.
Husk at KLIPPE de gamle ud med en spids tang for derefter at fjerne benene et af gangen.

Topp Bunn