Digitale avspillere Dac'er med fysisk/mekanisk valg av input.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Ønsker en liste over DAC'er med mekanisk valg av input.
Det jeg kommer på nå er Benchmark DAC1, MF Vdac/vdac2/v90 dac.

Hvis det er noen med vanlige DAC'er som også kan prøve å frakoble den strøm i 1min, og sjekke om den dukker opp på samme input igjen etter å blitt tilkoblet strøm igjen, så hadde det vært nyttig info:)

Hvorfor? Til bruk i faste installasjoner, f.eks toslink fra tv'en til svigers og ut på eksisterende stereoanlegg. Da slipper man potensielle telefoner hver gang strømmen går.

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Antall liker
212
Torget vurderinger
10
Abrahamsen v6 dac husker siste valgte input.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Abrahamsen v6 dac husker siste valgte input.
Jeg har aldri testet dette metodisk, men jeg regner kanskje med at de fleste DAC'er gjør dette? Spørsmålet er om man kan stole på at dem alltid gjør det? F.eks etter at man har skrudd av strømmen over lengre tid i forbindelse med ferie e.l?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Abrahamsen A-dac 1 og 2. Fysisk bryter foran.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Den der greia som Minutten foreslår er vel perfekt til formålet? Super HiEnd Fantasy lydkvalitet er vel kanskje ikke et krav i en sli installasjon..?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Selfølgelig ikke, men den er noe basic og er vel bare rebrandet kinamikk fra Ebay. Så for meg prisklassen til MF DAC'ene , samt Benchmark DAC1 om den kjøpes brukt, altså max 4-5000, selv om 2-3000 er å foretrekke. Ser for meg bruket er toslink fra TV, og digitalt ut fra Sonos iogmed den innebygde dac'en ikke er mye å skryte av.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.510
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Twisted pear selger en mux/demux som kan brukes til å svitsje spdif input. Denne kobles til en to-bit vribryter.

Johan-Kr

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Parasound zdac har mekanisk velger i front.
USB, Coax og Toslink inngang.
God lyd også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ønsker en liste over DAC'er med mekanisk valg av input.
Det jeg kommer på nå er Benchmark DAC1, MF Vdac/vdac2/v90 dac.

Hvis det er noen med vanlige DAC'er som også kan prøve å frakoble den strøm i 1min, og sjekke om den dukker opp på samme input igjen etter å blitt tilkoblet strøm igjen, så hadde det vært nyttig info:)

Hvorfor? Til bruk i faste installasjoner, f.eks toslink fra tv'en til svigers og ut på eksisterende stereoanlegg. Da slipper man potensielle telefoner hver gang strømmen går.
På Benchmark DAC-1 kan du flytte en av de innvendige jumperne til å deaktivere inngangsvelgeren foran på DACen, og du kan flytte den til posisjon "Coax only", "Toslink only" eller "BNC only". Da kan ikke din svigerfar gjøre noe som helst - selv om han uforvarendes skulle komme borti inngangsvelgeren.

PS. Benchmark DAC-1 USB har et litt annet opplegg. Der kan man - igjen ved å velge jumpersetting - velge hvilken av de fire digitale inngangene som velges etter strømbrudd.

Hvis jeg husker riktig, må man både med DAC-1 Pre og DAC-1 HDR stole på at DACen husker dette - tror det henger sammen med at disse to sistnevnte også har analoge innganger.

Sist redigert:
Topp Bunn