DAC1 -er drivverk og kabler uten betydning?

a-kneshe

Fersking
Ble medlem
16.01.2006
Antall liker
0
Ifølge "High Fidility" sin test av DAC 1 (nr.1 06) høres ingen forskjell på utgangene uansett hvilke drivverk og kabler som ble benyttet.

Selv har jeg sammenlignet en eldre Pioneer CD-spiller og en nyere DVD/CD-spiller av samme merke med min ECM1 som drivverk. Jeg opplevde en formidabel forskjell i lyden til fordel for Electrocompaniet.

Har andre erfaringer med dette?

N

nb

Gjest
Har DAC1 selv, har prøvd med forskjellige spillere, optisk/coax, merker ingen forskjell. Ser heller ingen grunn til at det skulle være noen om produktet er godt designet.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.094
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Opplevde også stor forskjell på drivverket til Electrocompaniet og bl.annet et litt påkostet Rotel drivverk.
Digital RCA kabel opplevde jeg derimot minimalt med forskjeller.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Intressant tråd for meg også da jeg vurderer å selge cd-spilleren min til fordel for en DAC og da bruke min Pioneer DV-688 AV DVD-spiller som drivverk..

T

theStig

Gjest
Det er også min erfaring med DAC-1. Jeg klarte ikke å spore forskjeller mellom drivverk av høyst forskjellig type og kvalitet. Det var heller ingen forskjell mellom å bruke optisk eller coax digital inn.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
for noe tull. hjelper ikke med verdens beste dac om det ikke eksisterer noen feilkorreksjon og gode optiske enheter i drivverket.
har mange plater som er uleselige i billige spillere, men funker greit på mer påkostet sony osv.
og brenner du plater så får du alltid noen feil som gode spillere retter opp.

N

nb

Gjest
us3, om du søker litt her på foumet vil du finne en trår hvor Ivar Løkken og knutih forklarer hvordan CD-mediet FAKTISK fungerer, også feilkorrigering o.l. Det er ganske langt fra slik du beskriver her, for å si det slik. Gjør det ellers overhodet ikke inntrykk at en CD-ROM til 150 kroner hos komplett klarer å lese av en CD i 50 ganger ordinær hastighet uten å levere fra seg en eneste bitfeil?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hehe, hørt om C2 pointer? Kanskje den bare later som den ikke leser av feil... slik pleide det i alle fall å være med billige cd-rom-spillere og -brennere.

L

Lydtekniker

Gjest
Hehe, hørt om C2 pointer? Kanskje den bare later som den ikke leser av feil... slik pleide det i alle fall å være med billige cd-rom-spillere og -brennere.
Feil oppstår, det er CD-mediet dimensjonert for. Feilkorreksjonen med god hjelp av interleaving retter opp dette, med mindre vi snakker om store burst-errors. Dersom en CD-ROM spiller leser av feil, og gir denne feilen ukorrigert videre, får man en CRC-feil når man forsøker å lese av filen - den er korruptert og ubrukelig. Gjennom mine år som datafjomp, har jeg aldri opplevd dette på en datafil.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jepp, og C2-flagget indikerer om det i Q-paritet er null feil, 1 rettet feil, 2 rettede feil eller flere enn 2 feil - som ikke kan feilkorrigeres ut fra paritetsinformasjonen. Når cd-rom-spilleren ikke rapporterer denne korrekt, er du heller ikke garantert en korrekt avlesning.

Yellow book og red book er to forskjellige standarder, hvorav førstnevnte er utstyrt med bedre feildeteksjon/korreksjon enn sistnevnte, som er den som diskuteres her. Men det tror jeg du allerede vet om. ;)

L

Lydtekniker

Gjest
Det gjør jeg, men som andre allerede har påpekt tidligere, vil ikke bitfeil gi kvalitative nyanseforskjeller i form av mer distinkt diskant, fyldigere bass, bedre oppfattelse av rommet på innspillingen, bedre dynamikk etc. Bitfeil og kraftig jitter gir stygge ulyder og ekkel forvrengning, intet annet.

Hmm... jeg får en snikende følelse av dejá-vu her... tror vi har diskutert dette før, jeg ;)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det fins en teoretisk mulighet for at bitfeil kan gi effektene du beskriver... ;D

Sorry, bare måtte - poenget mitt er kun at det faktisk fins en del cd-rom-lesere der ute som ikke rapporterer C2-feil på audio-cd-er, og følgelig ikke garanterer korrekt kopi. Dette gir som du sier stygge feil (bortsett fra i det veldig teoretiske tilfellet over), og jeg har en følelse av at jeg ikke orker å engasjere meg i ytterligere en subjektivist/objektivist-debatt til på en stund... ;)

Som realist har jeg minst en tå i den objektive leiren, men debattene polariserer så veldig... kanskje nettopp derfor de sjelden fører til noe av konkret nytteverdi.

L

Lydtekniker

Gjest
Jøss da, har du blitt soft eller? Synes du alltid har vært så krass i målet tidligere ;)

God helg!

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Feil oppstår, det er CD-mediet dimensjonert for. Feilkorreksjonen med god hjelp av interleaving retter opp dette, med mindre vi snakker om store burst-errors. Dersom en CD-ROM spiller leser av feil, og gir denne feilen ukorrigert videre, får man en CRC-feil når man forsøker å lese av filen - den er korruptert og ubrukelig. Gjennom mine år som datafjomp, har jeg aldri opplevd dette på en datafil.
Dataoverføringer trenger ikke å være
tidsmessig helt korrekte for å få en vellykket overføring. Vår registrering av analoge signaler gjennskapt fra digitale datastrømmer kan jo være noe helt annet ???

B

brand-x

Gjest
Kan noen forklare hvorfor EC selv ved presentasjon av nye produkter bla. brukte sin egen dac med sony dvd til 4000,- til fordel for emc up`n ? Har tilgang til både dac`n og emc Up`n å må bare si at sammenlignet med dac`n og en veldig tilårskommen sony dvd så er emc up`n borkastede penger. Så betydningen av drivverk og kabler i denne sammenhengen, neppe rellevant overhodet.

mvh
brand-x

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Intressant tråd for meg også da jeg vurderer å selge cd-spilleren min til fordel for en DAC og da bruke min Pioneer DV-688 AV DVD-spiller som drivverk..
Jeg benytter min 668 som drivverk for RME-ADI2 dac jeg har, funker veldig bra.

På den samme dac'en bruker jeg også en gammel 200 cd magasin fra JVC som er fra -97/98 med en skikkelig råtten dac innebygget. Heldigvis har denne cd-karusellen optisk utgang. Tilkoplet til dac'en høres denne cd-karusellen helt fantastisk ut.

Topp Bunn