DAC X 2 - i dobbelt forstand.

Alabama

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2023
Antall liker
31
Sted
Skåla
Klør meg litt i hodet, spekulerer og grubler…
Altså, jeg har en Marantz NA6006 streamer med innebygd DAC, den har jeg hatt en stund nå. Så langt alt vel, men nå har jeg altså kjøpt meg en Parasound Halo P5 forforsterker, men den har OGSÅ innebygd DAC.
Da er jeg ved kjernen på det jeg lurer på; hvilken DAC-signatur som kommer ut i siste ledd, altså høytalerne? Går signalet gjennom begge DAC’ene eller?
Her er et annet tilfelle som en kompis av meg lurer på: Hvis en har en billig streamer med tilsvarende billig DAC, så lar du signalet gå gjennom en dyrere ekstern DAC, hvilken lydkvalitet har sluttresultatet?

Vel, sikkert underlige spørsmål, men…😊

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
505
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De fleste som har streamer prøver seg frem om hvilken DAC som er best.
Om du bruker analogutgangen på streamer, så har DAC i Parasound ingen innvirkning på lyden, siden du bruker innebygd DAC i streamer.
Hvis du derimot bruker bruker digitalutgangen i streamer til Parasound, så er det lyden i Parasound sin DAC som har innvirkning.

Ved billig streamer og dyr DAC er det den dyre DAC-en som gir lydsignaturen, logisk nok, for hvorfor skulle du ellers kjøpe en dyr separat DAC?

Alabama

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2023
Antall liker
31
Sted
Skåla
De fleste som har streamer prøver seg frem om hvilken DAC som er best.
Om du bruker analogutgangen på streamer, så har DAC i Parasound ingen innvirkning på lyden, siden du bruker innebygd DAC i streamer.
Hvis du derimot bruker bruker digitalutgangen i streamer til Parasound, så er det lyden i Parasound sin DAC som har innvirkning.

Ved billig streamer og dyr DAC er det den dyre DAC-en som gir lydsignaturen, logisk nok, for hvorfor skulle du ellers kjøpe en dyr separat DAC?
Akkurat. Dette var opplysende for en gammel rør, vinyl og horn-gubbe. Takker og bukker for svar. Og med det så ønsker jeg meg selv velkommen inn i fremtiden. 😅😊

Topp Bunn