Digitale avspillere Dac typer og forsinkelse i lyden.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Sikkert merkelig trådtittel men begrunnelsen er at jeg har lest at en dac jeg snuser på, type r2r resistor ladder dac forsinker lyden ørlite slik at ved f.eks streaming fra YouTube, nettflix og t-we, f.eks fra Mac, gjør at lyden kommer ut av synk med bilde. Om så er tilfelle ekskludere dette opptil flere kandidater.
Hos meg går Cd, streamer og Mac inn i samme Dac. En traust Nuforce dac9. Har vært meget fornøyd med denne men nylig har usb delen streiket.

Er det usb biten, bufring, Dac type, programerbare eller r2r som kan gi denne typen problem? Hadde akkurat begynt å peile meg inn på ny Dac, men nå ble jeg usikker. Tror det er svært lite som skal til for at det blir oppfattet som usynk. Om det er noen som har litt kompetanse på dette tema vil jeg gjerne høre fra dere

mvh Atle
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Kan utdype om at Dac jeg snuser på er Denafrips og kilden for min uro mener jeg er Darko.

Atle
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
All konvertering digital til analog og motsatt medfører en bitteliten forsinkelse. Jeg har aldri hørt om at R2R dac’er har større forsinkelse, men jeg utelukker det ikke. Det er primært selve konverteringen, i dac-chip’en, som gir den bittelille forsinkelsen.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann Atle

husker at du har prøvd denne og likte den. Siterer fra darko.audio:
The Denafrips Ares II, although a D/A converter and not a streaming device per se, doesn’t get away gotcha-free. The FPGA-based DSP that handles the unit’s FIFO buffering and (N)OS modes cannot perform its calculations instantaneously. Maths takes time, albeit milliseconds. And like many pairs of active noise-cancelling (ANC) headphones, the Ares II’s DSP-induced time delay is enough to knock lip-sync out of whack when the DAC is tasked with handling the audio portion of a video stream.

I hooked up a Xiaomi Mi Box S via TOSLINK to watch John Oliver on YouTube only to find the lip-sync error too distracting to watch for more than a couple of minutes. Switching the Denafrips DAC from OS mode to NOS mode didn’t improve the situation; and if it did, the gains were imperceptible. I have no way of measuring the number of milliseconds introduced by the Ares II’s DSP but this Drop forum commenter somehow pegs it at somewhere between 40 and 90ms. What I can tell you is that the delay is more pronounced than the DSP delay introduced by Sony’s WH-1000XM3 ANC headphones.

Alas, this time delay renders the Ares II untenable for TV or movie watching. Gotcha!
.
hvem sa digitalt skulle være enkelt?

mvh Atle
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hmm…det er interessant. Jeg er ingen digitalekspert, selv om det var et av fagene for snart 30 år siden :) Og jeg kjenner for lite til oppbygningen av Denafrips sine dacer. Jeg brukte bare min til musikk uten bilde. Men skjønner jo at det kan gi utfordringer med 40 til 90ms forsinkelse. Ikke at noe av det jeg nå skrev hjelper deg noe :rolleyes:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MFA

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Takk for nyttig link. Lyd står for 95% av bruken. Egentlig er det kanskje bare flaks at det som oftes fungerer når det streames fra Mac air til prosjektor via hdmi, mens lyd går via usb til dac. nylig har jeg måtte ty til AirPlay fra Mac til streamer til Dac da usb kortet I Dac er kaputt, m.a.o et digitalt ormebol. Det hadde uansett vært greit å vite om flere dac’er kan lide av samme syndrom, før evt kjøp!

ha en strålende kveld

mvh Atle
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Her omtales forsinkelsen også..
 
  • Liker
Reaksjoner: MFA

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Lyden Fra moderne TVer via Get boks er uansett aldri i synk. Må inn og stille forsinkelse i TV og selv da blir det aldri helt bra. Fordi man ikke kan sette negativ forsinkelse . Sett på lyd på TV samtidig som lyden går via anlegget. Hører du ekko er det mer enn 5mSek forskjell i tiden. Om jeg justerer for null ekko er ikke bildet og lyd nødvendigvis sykront heller. Og usynkrinheter varierer med kanalvalg også. Drittkvslitet fra Get/Telia som vanlig tenker jeg. Blir ikke bedre om jeg tar optisk fra get boks eller fra TV koblingskinne Forbannet suppe dette.
Har gitt opp å gå det bedre, nå er det sånn passe OK.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.794
Antall liker
2.017
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Benytter dcs Bartok både til musikk avspilling, streaming og tv/hjemmekino. Har koblet tv lyd ut optisk direkte inn i dac'n og det funker som en drøm.

I dCS appen Mosaic kan man skru av/på tidsforsinkelse slik at lip sync blir perfekt med tv'n.

IMG_4965.jpg
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
tidsforsinkelse internt i dac kan naturlig nok aldri skrues av.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Slik jeg oppfatter det er det i det som har kommet frem her er det i nevnte dac en FIFO- buffer. Denne kan forsinke lyden i varierende grad. Blir graden for stor blir det oppfattet som at lyd+bilde ikke lengre er i synk. Lyden er sikkert utmerket, men i det den blir brukt til filmlyd, YouTube mm kan det bli nedtur.

mvh Atle
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.794
Antall liker
2.017
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
tidsforsinkelse internt i dac kan naturlig nok aldri skrues av.
I dcs sitt tilfelle er det automatisk lagt inn buffer ved streaming, denne funksjonen som skures av. Direkte uttak via optisk fra tv til dac gir perfekt sync hos meg.
 
Topp Bunn