Digitale avspillere Dac til stereoanlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Og da utgår jeg fra at akkurat det behovet gjelder for samtlige konponenter i anlegget.
    Det er i dag ikke mulig å matche prestasjonene til en god dac og dem er teknisk overlegne alle andre ledd. Men når det er sagt så skjer det spennende ting her hjemme med som Asbjørn og Armand jobber med og enkelte klasse D forsterkere begynner å nærme seg DAC`ene.

    Benchmark har en utmerket DAC og en forsterker som nærmest matcher den. Man har da to rene kilder og kan fargelegge, sukre, pynte, dille og dalle så mye man vil med høyttalere, plassering av disse, møblering osv osv. Hvordan låter Benchmark produktene? Dem låter slik dine høyttalere forteller deg at dem låter. Ingenting i deres frekvensgang tilsier noe annet.

    -BB-
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    En fantastisk DAC til 800 kroner men dessverre også en hodetelefonforsterker og dermed uaktuell for trådstarter. Et godt eksempel på en ESS9038 chip implementert riktig:







    Den måler feks milevis bedre en Totaldac d1-six til 135 000,-

    -BB-
    Jeg er ikke allergisk mot minijack for hodetelefonutgang. Men jeg tenker bare at en ekstra volumkontroll kan "forstyrre" signalet ut. Da blir det i samme gata som Audioquest Dragonfly Black som har for svakt signal ut til å kunne brukes sammen med et stereoanlegg.

    Denne tråden blir som vanlig "objektivistene" vs "målemafiaen"........ish. Hvis en dac som måler fryktelig bra så er det IKKE en garanti for bra lyd. Jeg har Henry dac mk3 og den er OK. Men denne hobbyen gjør at man ønsker stadig å prøve bedre greier.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kos deg med din Henry dac BB. Den gjør sikkert at nevroser ikke finnes når det gjelder dac. Og det er bra, for deg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en dac som måler fryktelig bra så er det IKKE en garanti for bra lyd. Jeg har Henry dac mk3 og den er OK. Men denne hobbyen gjør at man ønsker stadig å prøve bedre greier.
    Og så lenge man har denne lysten, synes jeg man skal holde på, det er jo en hobby vi skal glede oss over, ikke sant?

    Jeg vil ha rytme, sjel, fryd og glede, hittil har ikke de "beste" DAC'ene gitt meg det i noe oppsett jeg har hørt, og det er jo en del. Gleden får jeg fra komponenter som har egenskaper som formidler musikkens idé mer enn den perfekte kopi av det innspilte materiale. Jeg har stor respekt for de som stedig jobber seg i retning av det perfekte, selv har jeg ikke tålmodigheten eller den typen mindset, jeg vil bare oppleve og videreformidle det glade budskap! :D

    Derfor mener jeg at en hver skal sjekke alt det en har sjansen til å sjekke, og gjøre opp sin helt egne subjektive mening om hva som gir mest livsglede. Men vær hele tiden klar over at din livsglede er alt annet enn universell livsvisdom.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Kos deg med din Henry dac BB. Den gjør sikkert at nevroser ikke finnes når det gjelder dac. Og det er bra, for deg.
    Takker. Jeg har MKII og MKIII og dem begge gjør jobben sin helt OK. Ingen av dem er i bruk dessverre.

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Og da utgår jeg fra at akkurat det behovet gjelder for samtlige konponenter i anlegget.
    Det er i dag ikke mulig å matche prestasjonene til en god dac og dem er teknisk overlegne alle andre ledd. Men når det er sagt så skjer det spennende ting her hjemme med som Asbjørn og Armand jobber med og enkelte klasse D forsterkere begynner å nærme seg DAC`ene.

    Benchmark har en utmerket DAC og en forsterker som nærmest matcher den. Man har da to rene kilder og kan fargelegge, sukre, pynte, dille og dalle så mye man vil med høyttalere, plassering av disse, møblering osv osv. Hvordan låter Benchmark produktene? Dem låter slik dine høyttalere forteller deg at dem låter. Ingenting i deres frekvensgang tilsier noe annet.

    -BB-
    Halcro har samme utgangspunkt, de har laget forsterkere med forvrengningsdata på ppm-nivå i en årrekke. Noen anmeldere elsker det, andre ikke.
    https://halcro.com/wp-content/uploads/2019/09/Halcro-Eclipse-Audio-Esoterica-Review-compressed-1.pdf

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    På jakt etter dac til anlegg og IKKE hodetelefoon!
    Jeg skal svare enkelt og greit på det tråden startet med og ditt opprinnelige spørsmål - og nå er jeg fullkommen subjektiv.
    For noen uker siden kjøpte jeg meg en brukt dac av merket Parasound-zdac til 2000,- lapper. Den gjør jobben aldeles utmerket med helt sort bakgrunn og godt oppløst som det så fint heter.
    Vel, så er det ikke en eksotisk dings med fremmed navn mye bling, men et realt hifi-produkt som gjør jobben, og som heller ikke gjør skam på dyrere anlegg. Og at det er med hodetelefonutgang er bare en perifer bonus. Jeg har ikke brukt den, og kommer heller ikke til å gjøre det.. ;-)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Å spørre om råd som ikke går på målinger/data/konstruksjon og feil/mangler er egentlig bortkastet hvis man ikke finner personer som har akkurat samme forvrengte smak ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    "the performance of the unit is sub-par given its cost. Products such as SMSL SU-8 and Topping DX7s run circles around it..."
    https://www.audiosciencereview.com/...ments-of-parasound-zdac-v-2-dac-and-amp.4760/
    En LESER seg vel ikke til lyd en liker?? En låner, leser, hører. Og så kjøpe, forkaste eller hva det nå blir til. Å deklamere ASR gir lite kred her hvis en faktisk ikke en gang har hørt produktet.
    Joda, HCS, mange leser seg i hvert fall til hva de gidder å lytte på. I og for seg greit, selv om du og jeg har en annen innfallsvinkel, og antakelig lytter med et mer åpent sinn for hva vi får slengt inn øregangene. Flere her postulerer jo at de bevisst unngår å kaste bort sin tid på produkter som viser dårlige måledata, det synes jeg de skal stå fritt til å gjøre, samtidig som jeg tenker at det er ingen andre enn dem selv som taper på akkurat det valget. Enkelte opplevelser jeg har hatt, har nærmest vært bevissthetsutfordrende, ettersom det strider fullstendig i mot det meste man har lært.

    Ofte lurer jeg på om en del hifi-folk helt har glemt selve musikkens grunnidé.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Og til trådstarter kan jeg gjerne anbefale Heed DA, men om du skal bruke den kun på PC, hender det at det er litt kilent med driver og sånt. Men i mine (feiljusterte) ører låter den absolutt fantastisk! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Tja, mange dyre dacer som heller ikke holder gjennomgående høy standard (hva legger vi i begrepet høy standard?). Pris er som alle vet ikke ensbetydende med hverken god byggekvalitet, ytelse etc.. Selvsagt kan det være det :)
    Hvor går grensen for hva som er en "rimelig" dag og en som ikke er det?
    For 20 år siden var det helt klart kvalitetsmessig forskjell på en DAC til 100k ++ og en til 10k. Hvordan ståa er i dag vet jeg ikke. Det jeg har prøvd og sammenlignet med i nyere tid har ikke fått meg til å bytte ut den gamle high-end DACen.

    En litt merkelig ting er at noen faktisk tror de lytter til DAC-chipen, og ettersom en slik silisiumbit snart ikke koster noen verdens ting kommer man selvfølgelig lagt med en DAC til 500 kr.

    Ellers ening med Håkon. Hvis du må måle lyden din for å høre på musikk har helt du helt feil fokus.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Tja, mange dyre dacer som heller ikke holder gjennomgående høy standard (hva legger vi i begrepet høy standard?). Pris er som alle vet ikke ensbetydende med hverken god byggekvalitet, ytelse etc.. Selvsagt kan det være det :)
    Hvor går grensen for hva som er en "rimelig" dag og en som ikke er det?
    For 20 år siden var det helt klart kvalitetsmessig forskjell på en DAC til 100k ++ og en til 10k. Hvordan ståa er i dag vet jeg ikke. Det jeg har prøvd og sammenlignet med i nyere tid har ikke fått meg til å bytte ut den gamle high-end DACen.

    En litt merkelig ting er at noen faktisk tror de lytter til DAC-chipen, og ettersom en slik silisiumbit snart ikke koster noen verdens ting kommer man selvfølgelig lagt med en DAC til 500 kr.

    Ellers ening med Håkon. Hvis du må måle lyden din for å høre på musikk har helt du helt feil fokus.
    Konklusjonen av denne tråden er at DAC-chipen er billig greier og at gode konstruksjoner av disse dac chip greiene ikke trenger å koste mer en maks 5-6 tusen. Over dette nivået så må chipen være bedre enn det som er tilgjengelig eller så lytter vi til støy forvrengning og feil
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Bin there done that. Parasounden z dac ble raskt solgt videre. Var ikke bra nok rett og slett.
    Såpass ja... Bare for nysgjerrighets skyld, hva "gikk galt", eller rettere sagt; hva var det som ikke holdt mål?
    Jeg selv var kjempefornøyd - også en hifi-kompis av meg - med lyden i mitt Doxa og Lowtherhorn oppsett. Alt sammen falt på plass. Men klart, mye handler om matching, følelser (les: subjektivitet) og inntrykk generelt. Ting fungerer dårlig i ett oppsett, men briljerer i et annet. Ett produkt; 20 meninger. Og slik kan man holde på i det uendelige.
    Men som sagt, jeg vil vite litt mer, om du orker å utbrodere da.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Konklusjonen av denne tråden er at DAC-chipen er billig greier og at gode konstruksjoner av disse dac chip greiene ikke trenger å koste mer en maks 5-6 tusen. Over dette nivået så må chipen være bedre enn det som er tilgjengelig eller så lytter vi til støy forvrengning og feil
    Vi har også lært at enkelte produkter kan lage magi av gråstein og at subjektive kvaliteter er viktigere objektive målinger

    5-6 tusen var jo drøyt men må man sette grensen en plass så hvorfor ikke.

    -BB-
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artig diskusjon, har hatt mange DACer i forskjellige oppsett, med nåværende anlegg har jeg prøvd 2 forskjellige DACer med ESS Sabre 9016, den brukes i C49 og samme chip var også i Pioneer U-05 som ble solgt. Jeg greier ikke å høre forskjell på C49 til 50.000,- og U-05 til 8.000,- Men nå har selvfølgelig C49 også mange andre kvaliteter som gjør at jeg beholder denne... Men dette har gitt meg lyst til å prøve en annen ekstern DAC, jeg vurderer R2R Denafripps Ares II som ikke har noe dac chip i det hele tatt, og Geshelli Enog2-pro som bruker AKM, begge har XLR, noe jeg liker godt, og jeg trenger ikke usb inngang. Grunnen til at jeg har lyst til å prøve noe annet? Nysgjerrigper selvfølgelig :D

    Geshelli Labs ENOG2 PRO DAC Review.jpg


    https://www.audiosciencereview.com/...-measurements-of-geshelli-enog2-pro-dac.6051/

    https://geshelli.com/
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen av denne tråden er at DAC-chipen er billig greier og at gode konstruksjoner av disse dac chip greiene ikke trenger å koste mer en maks 5-6 tusen. Over dette nivået så må chipen være bedre enn det som er tilgjengelig eller så lytter vi til støy forvrengning og feil
    Vi har også lært at enkelte produkter kan lage magi av gråstein og at subjektive kvaliteter er viktigere objektive målinger

    5-6 tusen var jo drøyt men må man sette grensen en plass så hvorfor ikke.

    -BB-
    👍
    I følge målemafiaen så holder det med en liten chip med usb inn og balansert minijack ut.....for 70 kroner. Kan umulig konkurere med ordentlig high end. Mulig man må starte øverst å se om det fins en high-end dac som er verd penga.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen av denne tråden er at DAC-chipen er billig greier og at gode konstruksjoner av disse dac chip greiene ikke trenger å koste mer en maks 5-6 tusen. Over dette nivået så må chipen være bedre enn det som er tilgjengelig eller så lytter vi til støy forvrengning og feil
    Vi har også lært at enkelte produkter kan lage magi av gråstein og at subjektive kvaliteter er viktigere objektive målinger

    5-6 tusen var jo drøyt men må man sette grensen en plass så hvorfor ikke.

    -BB-
    ??????
    I følge målemafiaen så holder det med en liten chip med usb inn og balansert minijack ut.....for 70 kroner. Kan umulig konkurere med ordentlig high end. Mulig man må starte øverst å se om det fins en high-end dac som er verd penga.
    Om det målemessig beviselig er korrekt, så har BB 100% rett! Selvsagt kan det objektivt sett konkurrere med hva som helst, dette er rå vitenskap, og jeg er ikke ironisk.

    Mitt poeng er ikke som BB hevder over her at noen gjør magi ut av gråstein, men at enkelte produsenter får meg til å oppleve musikken til dels betydelig mer levende og "ekte", ved å koste (alt) for mye på implementering av DAC, strømforsyning og analoge utganger.

    Jeg mener det må være problemfritt enten man velger å gå den ene eller den andre veien. Målingene ljuger uansett ikke, det eneste en fortsatt kan spørre seg, er om de forteller den absolutte og endelige sannheten, bare.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    når skal dere forstå at dacer som måler godt tilfører ingen egenlyd, derfor forteller målinger den fulle sannhet. de som tilfører harmonisk forvrenging, endring av frekvensresponsen osv kan ikke defineres som "hifi"
    på 80tallet kopierte Bob Carver en dyr rørforsterker (en av de høyeste vurderte av stereophile) med transistorer og deler til noen får hundrelapper. han gjorde dette ved bruk av relativt enkle målinger.
    audio precision apparatene f.eks audiosciencereview bruker er evig mer nøyaktige og måler ALT.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    De med sterke subjektive meninger bytter oftest, og hifi-markedet er avhengig av de, skal det overleve
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Fornuften seirer som regel til slutt enten man liker det eller ikke.

    -BB-
    :) Og hva ligger i dette utsagnet? For min egen del føler jeg det som soleklart mest fornuftig å finne det utstyret jeg liker til en pris jeg kan betale. Årsaken til utskiftinger i dette huset har aldri vært misnøye, kun relatert til min skribentvirksomhet. Nå, som jeg ikke gjør penger på dette mer, kan jeg heller ikke skifte ut noe, men det gjør meg ikke så mye. Skulle gjerne hatt råd til den beste DAC'en jeg vet om, men den jeg har er god nok.
    Summa summarum mener jeg dermed at fornuften har seiret, og jeg liker det! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen punkter kan man jo vurdere;
    --XLR eller RCA ?
    - Trenger du volumkontroll ? (brukes med aktive høyttalere eller effekttrinn)
    - Skal du bruke den sammen med en PC ?
    - Hvor mange optiske og coaxiale innganger trenger du?
    - Hvor mange penger skal du bruke?
    - Har du plass til en DAC i full bredde ?
    - Farge ?
    - Fjernkontroll ?
    Har både xlr og rca på forsterker. Må ikke ha volumktrl. Skal brukes med pc. En usb, optisk og coax holder. Skal ikke koste en formue og kan være i full bredde.
    Billig er å se etter Abrahamsen V6. Spiller som Electrocompaniet ca. Blitt solgt for 1500 i det siste.

    Kaldere lyd, en brukt Hegel 11 eller 12. Blitt solgt til ca 2000
    Enda kaldere lyd kan være Cambridge. Ca 1000 kr

    Dyrere og bedre lyd:

    Hegel 25 blir solgt til ca 7-8 litt overpriset. 6 er mer passe.
    Bel Canto i samme liga kan du få til ca 5-6000


    Disse to siste har nypris på 20.000


    V6 gir utrolig mye lyd for pengene.
    Utrolig luftig og flott. Ikke strammeste bass, men resten er flott.
    Rega er bra, men i mine ører var V6 bedre.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser denne tråden og havnet på måling nå da jeg skummet igjennom. Jaja..
    Til trådstarter.

    Bel Canto 2.5 ( 5-6000 brukt) har jeg i rom nr 2 og den låter flott.
    Da jeg fikk denne testet jeg den mot den i stua og den falt helt gjennom.
    Det låt som et teppe over høyttalerne.
    Så jeg koblet den ut etter få sekunder.
    Dette var mot Heed Obelisk DA
    Ikke testet den igjen mot den.

    Koblet den oppigjen i rom nr 2 og det låter detaljert, anelse varmt, dynamisk og stram bass. Kort fortalt veldig bra. Finn du den til 5000 er det et meget godt kjøp synes jeg.

    Heed Obelisk DA koster ny ca 17.000 og er et kupp til prisen. Bel Canto 2.5 kostet 20.000 ny.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    endelig tilbake til vanlig hi-fi som kan kjøpes i butikk eller på brukten. Morten på NA anbefalte Mytek Liberty dac som har mqa. Kan muligens være beste forslag på ny og den koster 10 laken. Jeg kan også tenke meg at brukte bryston dac også er innafor. Til og med Audioscience review anbefaler bryston bda-2 men de får nevrose av pris. Vet ikke om asr folka har koblet opp dacene de tester på noe annet enn hedfi og det er det mindsettet jeg er skeptisk til.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    I mitt hode er det ingenting som er så vanskelig å høre forskjell på som DACer. Og det er enda verre å definere/beskrive forskjeller i den digital delen av lydkjeden. Forskjeller i den analoge delen (forsterker og høyttaler) er helt annerledes og lettere å beskrive med klassiske lydbegreper. Når det er sagt så er digital lyd blitt veldig billig og veldig bra!

    Jeg har hatt DACer i ulike prisklasser (Naim, Auralic), med rør (Audio Note), NOS dac til småpenger (Valab) og sliter med å høre forskjell. Nå bruker jeg en Meridian fra `93, kjøpt brukt for 1500,- Den er helt OK!
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    endelig tilbake til vanlig hi-fi som kan kjøpes i butikk eller på brukten. Morten på NA anbefalte Mytek Liberty dac som har mqa. Kan muligens være beste forslag på ny og den koster 10 laken. Jeg kan også tenke meg at brukte bryston dac også er innafor. Til og med Audioscience review anbefaler bryston bda-2 men de får nevrose av pris. Vet ikke om asr folka har koblet opp dacene de tester på noe annet enn hedfi og det er det mindsettet jeg er skeptisk til.
    Det ligger en Hegel hd11 på Finn nesten gratis kr 2000, med andre ord ikke mye å tape på å kjøpe den som er en bra dac.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    endelig tilbake til vanlig hi-fi som kan kjøpes i butikk eller på brukten. Morten på NA anbefalte Mytek Liberty dac som har mqa. Kan muligens være beste forslag på ny og den koster 10 laken. Jeg kan også tenke meg at brukte bryston dac også er innafor. Til og med Audioscience review anbefaler bryston bda-2 men de får nevrose av pris. Vet ikke om asr folka har koblet opp dacene de tester på noe annet enn hedfi og det er det mindsettet jeg er skeptisk til.
    Hvis du vurdere 10.000 ville jeg hørt med importør på Heed Audio De har en Heed til ca 10 som en sikkert hadde fått tilsendt på lån. Må høres.
    Moiz er importør.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    I mitt hode er det ingenting som er så vanskelig å høre forskjell på som DACer. Og det er enda verre å definere/beskrive forskjeller i den digital delen av lydkjeden. Forskjeller i den analoge delen (forsterker og høyttaler) er helt annerledes og lettere å beskrive med klassiske lydbegreper. Når det er sagt så er digital lyd blitt veldig billig og veldig bra!

    Jeg har hatt DACer i ulike prisklasser (Naim, Auralic), med rør (Audio Note), NOS dac til småpenger (Valab) og sliter med å høre forskjell. Nå bruker jeg en Meridian fra `93, kjøpt brukt for 1500,- Den er helt OK!
    Selv om du sliter å høre forskjell er det ikke fasit da andre hører godt forskjell på dac :)
    Men bra for deg da
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har eid ,Wyred 4 Sound, Cambridge, Audio Pro dongler, Gustard , Henry Audio, Abrahamsen, Buffalo og Audio Note og et par 3 andre.

    Den som låt aller best, eller som ga størst musikalsk glede var uten tvil var Audio Note,
    trolig pga den relativt store harmoniske forvrengningen den stein gamle rør daccen ga;)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Når det gjelder Bryston Dacer det flere jeg vet om som foretrakk bda-1 istedenfor bda-2 som syntes denne låt kjedeligere. Jeg har kun testet bda-1 og foretrakk Hegel hd25 isteden.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dacchippern er vel neppe bedre en den programmeringen som er gjort i kommunikasjonen og evnen til å få arbeidsbetingelser som innstrålt støy, variasjoner i strøm osv...

    Noen lykkes godt, andre ikke. Støy og forvrenging er ting som må håndteres korrekt.

    I tillegg er det ikke alle som får tilgang til alle programmeringsfunksjoner dessverre. De som har tilgang og gode utviklere til den med lyd som fokus evner gjerne å utnytte chippens egenskaper til det fulle. Det betyr ikke at en selv liker det. Helt greit.
    Å vise en måling av et gitt punkt kan være som å ta rønnkten av stortåa når det er armen som er brukket...

    Kjøp det som passer budsjett og bli fornøyd...det er enklest og det er masse annet gøy å bruke penger på. Er du misfornøyd og tror du blir lykkelig sv å bytte så gjør det...men sannsynligheten er jo stor for du havner der igjen og bytter og bytter...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn