Digitale avspillere Dac til stereoanlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    På jakt etter dac til anlegg og IKKE hodetelefoon!
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen punkter kan man jo vurdere;
    --XLR eller RCA ?
    - Trenger du volumkontroll ? (brukes med aktive høyttalere eller effekttrinn)
    - Skal du bruke den sammen med en PC ?
    - Hvor mange optiske og coaxiale innganger trenger du?
    - Hvor mange penger skal du bruke?
    - Har du plass til en DAC i full bredde ?
    - Farge ?
    - Fjernkontroll ?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Fort gjort at folk anbefaler hva de selv har, og akkurat det skal jeg gjøre. [emoji4]

    RME ADI-2 DAC er en strålende DAC, så får du heller leve med at du får en førsteklasses hodetelefonforsterker med på kjøpet. [emoji16]
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Noen punkter kan man jo vurdere;
    --XLR eller RCA ?
    - Trenger du volumkontroll ? (brukes med aktive høyttalere eller effekttrinn)
    - Skal du bruke den sammen med en PC ?
    - Hvor mange optiske og coaxiale innganger trenger du?
    - Hvor mange penger skal du bruke?
    - Har du plass til en DAC i full bredde ?
    - Farge ?
    - Fjernkontroll ?
    Har både xlr og rca på forsterker. Må ikke ha volumktrl. Skal brukes med pc. En usb, optisk og coax holder. Skal ikke koste en formue og kan være i full bredde.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Kommer jo litt an på busjett.
    Utviklingen på DAC siden går i en rasende fart og det finnes i dag budsjett dac`er som spiller fletta av dyre high end produkter.

    Denafrips Ares II er en spennende DAC med steinalder R2R teknologi, ca 7000,-



    SMSL M100 DAC koster 1000,- https://www.audiosciencereview.com/...eview-and-measurements-of-smsl-m100-dac.8842/

    Topping D50s DAC koster 3000,- og måler helt fantastisk: https://www.audiosciencereview.com/...nd-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/

    Dette er bare noen få eksempler på DAC`er som gjøre jobben sin uten å tillegge eller fjerne noe informasjon.

    -BB-
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Ønsker du å kjøpe ny eller brukt? Vil du att Dacen skal låte ganske nøytralt eller tilføre litt egenkarakter?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Kommer jo litt an på busjett.
    Utviklingen på DAC siden går i en rasende fart og det finnes i dag budsjett dac`er som spiller fletta av dyre high end produkter.

    Denafrips Ares II er en spennende DAC med steinalder R2R teknologi, ca 7000,-



    SMSL M100 DAC koster 1000,- https://www.audiosciencereview.com/...eview-and-measurements-of-smsl-m100-dac.8842/

    Topping D50s DAC koster 3000,- og måler helt fantastisk: https://www.audiosciencereview.com/...nd-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/

    Dette er bare noen få eksempler på DAC`er som gjøre jobben sin uten å tillegge eller fjerne noe informasjon.

    -BB-

    Har hørt noen rimelige Dacer som visstnok skal spille fletta av dyrere saker uten at det virkelig har gjort det. Nå henger det som regel sammen med hva resten av kjeden presterer også. Selv om dac chipene er under utvikling så spiller som regel oppbygging generelt og kvalitet på strømtilførsler en så stor rolle at rimeligere chiper med en godt oppbygget konstruksjon vil spille bedre enn en dyr dac chip i en dårlig konstruksjon.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Har hørt noen rimelige Dacer som visstnok skal spille fletta av dyrere saker uten at det virkelig har gjort det. Nå henger det som regel sammen med hva resten av kjeden presterer også. Selv om dac chipene er under utvikling så spiller som regel oppbygging generelt og kvalitet på strømtilførsler en så stor rolle at rimeligere chiper med en godt oppbygget konstruksjon vil spille bedre enn en dyr dac chip i en dårlig konstruksjon.
    Jeg er ikke enig med deg. En dårlig implementert DAC chip uansett type vil måle dårlig og sannsynligvis også låte dårlig uavhengig av pris og selv de aller beste chipene der ute koster ikke stort.

    -BB-
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Har hørt noen rimelige Dacer som visstnok skal spille fletta av dyrere saker uten at det virkelig har gjort det. Nå henger det som regel sammen med hva resten av kjeden presterer også. Selv om dac chipene er under utvikling så spiller som regel oppbygging generelt og kvalitet på strømtilførsler en så stor rolle at rimeligere chiper med en godt oppbygget konstruksjon vil spille bedre enn en dyr dac chip i en dårlig konstruksjon.
    Jeg er ikke enig med deg. En dårlig implementert DAC chip uansett type vil måle dårlig og sannsynligvis også låte dårlig uavhengig av pris og selv de aller beste chipene der ute koster ikke stort.

    -BB-
    Vi er ikke uenige som du ser,
    Problemet med rimelige dacer er at de ikke holder en gjennomgåwnde høy standard. På en annen side så er det ikke automatikk i at dyre dacer er bedre. Konstruksjon er viktigst.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tja, mange dyre dacer som heller ikke holder gjennomgående høy standard (hva legger vi i begrepet høy standard?). Pris er som alle vet ikke ensbetydende med hverken god byggekvalitet, ytelse etc.. Selvsagt kan det være det :)
    Hvor går grensen for hva som er en "rimelig" dag og en som ikke er det?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg vil mene att en dac opptil kr 5000 er rimelig men det blir jo ganske individuelt da. Og att dac over kr 20000 absolutt ikke er rimelig spesielt når man tar en titt på hva som ofte befinner under lokket.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    En fantastisk DAC til 800 kroner men dessverre også en hodetelefonforsterker og dermed uaktuell for trådstarter. Et godt eksempel på en ESS9038 chip implementert riktig:







    Den måler feks milevis bedre en Totaldac d1-six til 135 000,-

    -BB-
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    En fantastisk DAC til 800 kroner men dessverre også en hodetelefonforsterker og dermed uaktuell for trådstarter. Et godt eksempel på en ESS9038 chip implementert riktig:







    Den måler feks milevis bedre en Totaldac d1-six til 135 000,-

    -BB-
    Så du mener att vi trygt kan bytte ut KINKI sin Dac eller andre Dacer uansett hvor gode vi måtte tro de er med denne?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Så du mener att vi trygt kan bytte ut KINKI sin Dac eller andre Dacer uansett hvor gode vi måtte tro de er med denne?
    Klart vi kan hvis du ikke er avhengig av flere innganger, fancy innpakning, fjernkontroll osv. Når vi snakker om DAC`er som er så gode som denne så er dem også helt gjennomsiktige.

    -BB-
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kommer jo litt an på busjett.
    Utviklingen på DAC siden går i en rasende fart og det finnes i dag budsjett dac`er som spiller fletta av dyre high end produkter.

    Denafrips Ares II er en spennende DAC med steinalder R2R teknologi, ca 7000,-



    SMSL M100 DAC koster 1000,- https://www.audiosciencereview.com/...eview-and-measurements-of-smsl-m100-dac.8842/

    Topping D50s DAC koster 3000,- og måler helt fantastisk: https://www.audiosciencereview.com/...nd-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/

    Dette er bare noen få eksempler på DAC`er som gjøre jobben sin uten å tillegge eller fjerne noe informasjon.

    -BB-
    IMG_20190921_140256_edited.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Fornøyd Bjørn H? Og hvordan vil du beskrive den mot den innebygde DAC`n i din H90?

    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Synes nok BeetleBug blander kortene litt her.
    Digitaldelen vil i de fleste tilfeller ikke være den kostnadsmessige forskjellen på DAC'er. Det er på strømforsyning og analogbehandling og -utgang de store kostnadene ligger. Nå har jeg alltid hevdet at forskjellen på DAC'er (+ CD-spillere og andre digitale kilder) er alt for liten i forhold til prisforskjellene, men allikevel synes jeg det blir litt for enkelt å si at den måler rent, derfor er den like bra som alt annet. Analogutganger låter forskjellig, hør på f.eks. Exogal (lys, ren, glatt, luftig åpen) og APL (malmfull, dynamisk, levende), for å oppleve at det også kan låte ganske forskjellig. Kunne godt nevnt Marantz også (myk, mørkstemt, kraftig og behagelig), bare for å beskrive. Mitt poeng er at jeg tror nok forskjellene er små rett ut av digitaltrinnet, det er i analogdelen selve signaturen settes.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Synes nok BeetleBug blander kortene litt her.
    Digitaldelen vil i de fleste tilfeller ikke være den kostnadsmessige forskjellen på DAC'er. Det er på strømforsyning og analogbehandling og -utgang de store kostnadene ligger. Nå har jeg alltid hevdet at forskjellen på DAC'er (+ CD-spillere og andre digitale kilder) er alt for liten i forhold til prisforskjellene, men allikevel synes jeg det blir litt for enkelt å si at den måler rent, derfor er den like bra som alt annet. Analogutganger låter forskjellig, hør på f.eks. Exogal (lys, ren, glatt, luftig åpen) og APL (malmfull, dynamisk, levende), for å oppleve at det også kan låte ganske forskjellig. Kunne godt nevnt Marantz også (myk, mørkstemt, kraftig og behagelig), bare for å beskrive. Mitt poeng er at jeg tror nok forskjellene er små rett ut av digitaltrinnet, det er i analogdelen selve signaturen settes.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei,

    Jeg blander ikke mine kort og det hadde tatt seg ut om dem testet kun digitaldelen i DAC`er. Jeg mener en DAC ikke har som oppgave å tillegge eller fjerne noe. Glitter, varme, sjel, dybde, perspektiv, lys, varm, kald, klinisk osv... men vi kan gjerne diskutere eierglede og jeg har full forståelse for at kjente merkevarer og design selger til tross for redusert funksjon.

    Matrix Audio X-Sabre er så langt den "reneste" DAC`n som har blitt målt med eksepsjonelle måledata. Den koster ca $2000:





    Her er Matrix sammenliknet med Totaldac D1 Six. Vil du ha suppen din med eller uten fluer?



    -BB-
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor og hva ligger i den såkalte - "Utviklingen på DAC siden går i en rasende fart" ?
    og hva får du med denne "nye" utviklingen som eldre daccer ikke har.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joda, på HFS har vi vært gjennom denne øvelsen et relativt stort antall ganger, men vi blir aldri helt ferdige med det! :)

    Målingene er ikke feil. Det kan objektivt bevises hva som er "best".

    Problemet for folk som meg, (og gjerne Martin Colloms og Ken Kessler, bare for å plassere meg selv i celebert selskap ;) ) og en rekke andre musikkelskere, er at vi opplever det musikalske budskapet så mye sterkere med en del produkter som måler helt feil. Og antakelig må vi bare leve med akkurat det. Uansett blir et litt for enkelt å dermed fastslå at "alle DAC'er er like gode", for i vårt skrøpelige sanseapprat er det ikke sånn det oppleves.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trenger man analog del pr. idag og hva gjør analog delen i en dac? (buffer og impedansetilpasning?)
    Min dac har Vout direkte fra selve DA delen og går ikke via en I/V prosess. Joda det er 640ohm utgangsimpedans der men er resten av kjeden opp til jobben så kan man spare et ledd med potensiell mer forvrengning (ørevennlig eller ikke).
    Med en dipswitch kan man velge om man går via en buffer eller ikke.
    At en analogdel må være kostbar er en myte. Joda, noen produsenter legger mye i det men er det egentlig nødvendig?
    En eventuell heftig og bra analog del trenger heller ikke være kostbar (kan være det), da relativt moderne komponenter er svært strømgjerrige. Så lenge det er god regulering og støysvak PSU på de forskjellige stedene er det bra.

    Jeg har hatt mye Audio Note komponenter gjennom tiden men makan til smør på flesk skal man lete lenge etter.
    Heftig rørbasert analogtrinn i dacen som anbefales å gå rett i en AN preamp med eksakt samme analog trinn i endel tilfeller :) dobbelt av alt gir ikke nødvendigvis bedre lyd...

    Jeg er førstemann til å innrømme at jeg liker lyden uansett :) bare det at det finnes alternativer som kan oppleves like bra og bedre til en fraksjon av kostnaden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvor og hva ligger i den såkalte - "Utviklingen på DAC siden går i en rasende fart" ?
    og hva får du med denne "nye" utviklingen som eldre daccer ikke har.
    Bedre målinger.
    og

    Bedre chiper
    Lavere priser
    Mer kunnskap

    Bedre lyd!
    Det er spesielt på det siste punktet vi har en soleklar subjektiv uenighet, da. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det hadde spart oss for mange krangler hvis mange ville innse at det de likte egentlig ikke var mest mulig transparent eller "korrekt" lyd, ja.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    og

    Bedre chiper
    Lavere priser
    Mer kunnskap

    Bedre lyd!
    Det er spesielt på det siste punktet vi har en soleklar subjektiv uenighet, da. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det hadde spart oss for mange krangler hvis mange ville innse at det de likte egentlig ikke var mest mulig transparent eller "korrekt" lyd, ja.
    Jepp. Krangling om smak er ganske slitsomt. Spesielt dersom utgangspunktet er at man har 100% rett, uavhengig av ståsted. Da blir det litt religiøst, for alle kan ikke ha rett i at det er akkurat deres gud som er den eneste sanne. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Heldigvis er det kun jeg selv som skal overbevises når utstyr skal kjøpes inn og settes sammen, ingen andre. :)

    Vet ikke når absolutt transparens og nøytralitet ble så ettertraktet (om det er det?), jeg vil gjerne ha litt sukker på, takk. Jeg vil gjerne orke å høre på mer enn bare gode opptak. ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Det eneste vi sagtens er noe uenig i er hvilke oppgaver en DAC skal løse og er det slik at man ønsker å tillegge en DAC subjektive kvaliteter så er jo det helt greit. Forvrengning er noe jeg ikke ønsker fra en DAC.

    -BB-
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan det måler sier dessverre ikke alt. Selv om det kjempes for at det skal skapes tiltro til denne sviktende argumentasjon.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan det måler sier dessverre ikke alt. Selv om det kjempes for at det skal skapes tiltro til denne sviktende argumentasjon.
    Målingene sier bare hvor godt en dac er bygget. Hvordan den låter blir helt subjektivt.

    Nice try!

    -BB-
    Så du sitter å hører på målinger? Hvor godt den er bygget? Bygger du siden du kan dette så godt?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste vi sagtens er noe uenig i er hvilke oppgaver en DAC skal løse og er det slik at man ønsker å tillegge en DAC subjektive kvaliteter så er jo det helt greit. Forvrengning er noe jeg ikke ønsker fra en DAC.

    -BB-
    Og da utgår jeg fra at akkurat det behovet gjelder for samtlige konponenter i anlegget. I det øyeblikket du innser at det faktisk ikke er mulig så lenge det impliserer et par høyttalere og et rom som ikke er ekkofritt, da har du plutselig introdusert en uendelig rekke ukjente faktorer. Bare for å understreke det: En stativhøyttaler kan verken reprodusere hele frekvensområdet eller dynamikkomfanget i en lang rekke innspillinger. I en slik sammenheng er dermed avviket fra det innspilte materialet formidabelt. De småtingene som er endret i kildekomponentene er bagateller i forhold.

    Nu vel, jeg skal ikke kuppe denne tråden. Jeg har sans for source first, hvilket da gjerne kan innebære perfekte målinger på alle komponenter fram til høyttalerne. Men deretter overlates ganske mye til de tilfeldighetene virkeligheten omgir seg med, dessverre. Derfor min grunnleggende holdning om at "livet er for kort for kjedelig hifi". Jeg er altså ikke en objektivist, men en predikant som mener at det finnes flere guder! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn