DAC som pre - anbefalinger til formålet

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Jeg har planer om å kjøpe meg en DAC som skal brukes til pre da økonomien er litt sprengt for tiden. Hva kjennetegner en god DAC til dette formålet? Jeg har ikke er enn max 10 000,- til rådighet.

Mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du analoge kilder? Da begrenser utvalget seg ganske mye. Benchmark har to pre-versjoner - en manuell versjon (DAC-1 Pre) og en med fjerkontroll (DAC-1 HDR) - med analoge innganger (kun RCA). Brukt holder du budsjettet ditt med begge disse. Utvalget av digitale innganger er også litt forskjellig - sjekk dette mot behovet ditt. Er det aktuelt med USB, Fire-Wire o.l. er det også en del DACer som faller ut.

Skal du bruke balanserte kabler, har jeg inntrykk av at de fleste litt nyere DACer har XLR-tilkobling - men det bør du også sjekke før du kjøper. Jeg bruker XLR-kabler til effekttrinn og RCA-kabler til sub - og skal du gjøre tilsvarende, bør du sjekke at begge utgangene kan brukes samtidig.

Ellers er det dette med volumreguleringen.

Du får DACer hvor volumreguleringen foregår i det digitale domenet - hvilket betyr at signalet blir stadig mindre bit-perfect etterhvert som du skrur volumet ned. Du skal et godt stykke ned på skalaen før dette blir et hørbart problem - men hvis du har mistanke om at du jevnlig kommer til å ligge veldig lavt - p.g.a. naboer eller høy gain/høy følsomhet i resten av signalkjeden, bør du kan hende velge andre løsninger. Skjønt - dempeplugger kan redde dagen.

En god del DACer har analog volumregulering. Da skal du huske på at ganske mange av de rimeligere DACene har analoge kretser som kan komme til kort hvis du skal bruke DACen som pre. F.eks. har basisversjonene av Benchmark DAC-1 greie analoge kretser - men ikke noe mer. Deriomt har begge de nevnte pre-versjonene litt mer forseggjorte analoge kretser som gir lyden en ekstra liten prikk over i'en. Med min Benchmark DAQC-1 Pre - som jeg bruker som ren pre - opplever jeg at volumreguleringen kommer veldig brått ved lavt volum. Dette kan naturligvis også løses ved hjelp av dempeplugger.

Hodetelefonutgang kan også være et poeng - hvis du har behov for slikt. Varierende kvalitet på hodetelefonutgangene på slike budsjett-DACer. Sjekk før du kjøper.

Det blir litt generelt, dette - håper du finner ut av det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Torsen skrev:
Tror jeg helt klart hadde tatt en titt på denne:

http://bursonaudio.com/HA_160D.html

Har fått masse skryt og koster vel rett under 10K her til lands... JFS Sound mener jeg har denne.
Den vile jeg helt klart styrt unna. Ikke pga lyd men pga markedsføringen, det å markedsføre et produkt med egenskaper som det ikke har synes jeg vitner om lite seriøsitet. Tenker på testen i 6moons hvor de også kommenterer testen og så bruker de testen til å villedende markedsføre produktet som asynkront. Det har vært nevnt på et annet utenlandsk forum men diskusjoner av den typen har en tendens til å bli stoppet av enten fanboys eller mod.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Har du analoge kilder? Da begrenser utvalget seg ganske mye. Benchmark har to pre-versjoner - en manuell versjon (DAC-1 Pre) og en med fjerkontroll (DAC-1 HDR) - med analoge innganger (kun RCA). Brukt holder du budsjettet ditt med begge disse. Utvalget av digitale innganger er også litt forskjellig - sjekk dette mot behovet ditt. Er det aktuelt med USB, Fire-Wire o.l. er det også en del DACer som faller ut.

Skal du bruke balanserte kabler, har jeg inntrykk av at de fleste litt nyere DACer har XLR-tilkobling - men det bør du også sjekke før du kjøper. Jeg bruker XLR-kabler til effekttrinn og RCA-kabler til sub - og skal du gjøre tilsvarende, bør du sjekke at begge utgangene kan brukes samtidig.

Ellers er det dette med volumreguleringen.

Du får DACer hvor volumreguleringen foregår i det digitale domenet - hvilket betyr at signalet blir stadig mindre bit-perfect etterhvert som du skrur volumet ned. Du skal et godt stykke ned på skalaen før dette blir et hørbart problem - men hvis du har mistanke om at du jevnlig kommer til å ligge veldig lavt - p.g.a. naboer eller høy gain/høy følsomhet i resten av signalkjeden, bør du kan hende velge andre løsninger. Skjønt - dempeplugger kan redde dagen.

En god del DACer har analog volumregulering. Da skal du huske på at ganske mange av de rimeligere DACene har analoge kretser som kan komme til kort hvis du skal bruke DACen som pre. F.eks. har basisversjonene av Benchmark DAC-1 greie analoge kretser - men ikke noe mer. Deriomt har begge de nevnte pre-versjonene litt mer forseggjorte analoge kretser som gir lyden en ekstra liten prikk over i'en. Med min Benchmark DAQC-1 Pre - som jeg bruker som ren pre - opplever jeg at volumreguleringen kommer veldig brått ved lavt volum. Dette kan naturligvis også løses ved hjelp av dempeplugger.

Hodetelefonutgang kan også være et poeng - hvis du har behov for slikt. Varierende kvalitet på hodetelefonutgangene på slike budsjett-DACer. Sjekk før du kjøper.

Det blir litt generelt, dette - håper du finner ut av det.

Ville det samme problemet med digital volumkontroll selv om den kobles til en integrert?
Hvordan ville det å koble til f.eks. Benchmark DAQC-1 Pre til en integrert?
Har ikke volumkontrol på min forsterker og lurer veldig på en dac med volumkontrol.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Benchmark DAC-1 Pre kan uten problemer kobles til en integrert forsterker. Alle Benchmark-modellene har alle en liten bryter på baksiden slik at man kan svitsje mellom "variable" (= regulerbart utgangsvolum) og "calibrated" (= fast utgangsvolum). Velger man fast utgangsvolum - noe man normalt vil gjøre når man kobler DAC til en integrert forsterker eller en forforsterker - vil volumkontrollen fortsatt styre hodetelefonutgangene.

Begge Weiss DACene mine har digital volumkontroll - men når jeg kobler dem til en forforsterker/integrert forsterker stiller jeg DACens utgangsvolum på maks, for å få best mulig signalkvalitet.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Torsen skrev:
Tror jeg helt klart hadde tatt en titt på denne:

http://bursonaudio.com/HA_160D.html

Har fått masse skryt og koster vel rett under 10K her til lands... JFS Sound mener jeg har denne.
Den vile jeg helt klart styrt unna. Ikke pga lyd men pga markedsføringen
Dersom lyden er viktig for TS så bør denne inn på shortlist.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ligger en transporter på brukt,n god dac som kan brukes som pre
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Takker for mange gode svar, flere av disse skal vurderes.
Jeg har vært i kontakt med Audiofoni om å få låne en DAC8 med meg hjem, men jeg fikk ikke låne den før den var ferdig innspilt (?).
Et annet alternativ jeg har vurdert er Elektrocompaniet PD1 - utelukkende pga den er lått å få lånt med seg hjem fra lokal forhandler.
HD20 har jeg slått fra meg da jeg hadde Hegel H200 og HD10 før jeg kjøpte McIntosh MC402 som jeg har nå, og det ble for lystklingende for min smak.
Ingen som har nevnt Bel Canto sine DACer, ingen som har erfaringer med dem?

Edit: Jeg klarer meg uten analoge innganger og det går også bra uten USB, trenger to coax og en optisk slik som oppsettet er i dag (CD-spiller, TV og Squeezebox).
 
U

utgatt60135

Gjest
FV skrev:
HD20 har jeg slått fra meg da jeg hadde Hegel H200 og HD10 før jeg kjøpte McIntosh MC402 som jeg har nå, og det ble for lystklingende for min smak.
Her er jeg rimelig sikker på at hele skylden ligger i H200, ikke H10 som jeg ikke synes er for lystklingene. Ganske nøytral mener nå jeg. Hadde den hatt den Hegel klangen jeg har hørt avnoen forsterkerne deres så hadde jeg aldri kjøpt minH10 ;).
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.036
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kan iallefall anbefale Dac-8, den bruker jeg :)
Syns også det er litt kult å ha mulighet til å bruke rør-utgangen, men SS-utgangen er god.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Jeg solgte H200 og HD10 samlet da jeg siktet meg inn på å bruke en DAC med volumkontroll som pre før jeg fikk råd til en skikkelig pre :) Det mest optimale for min del hadde selvsagt vært en MCD500 e.l men det går enkelt og greit på økonomi.
Jeg kommer nok til å sikte meg inn på å hente DAC 8 ganske snart å prøve denne.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Litt spontant i går så jeg la inn bud på en Logitech Transporter som jeg fikk tilslag på. Så håper den blir sendt på mandag slik at den er på plass på onsdag-torsdag. Virker uansett som en veldig bra DAC om den ikke er helt topp som pre :)
 
Topp Bunn