Jeg har lite peiling, og har hørt så mye sprikende om dette at jeg ber om input både for og imot. Er signalet så vanskelig da? Er en Dac til 20 000kr bedre? Er NOS overlegent de nymotens greiene??? Er dette "kabelkunst" tatt inn i en ny sammenheng?
This is a review and measurements of the Denafrips ARES II USB DSD DAC based on R2R architecture. It is on kind loan from a member. I think it costs US $680 so not too high for a custom DAC. The overall look of the ARES II is rather plain: The LED indicators are quite tiny so standing top...
www.audiosciencereview.com
og det i oversampling-mode. NOS vil måle grufult i forhold. viss man liker litt mer forvrengning så be my guest
Ja det har jeg også hørt, og derfor blir jeg forvirret når kompisen som er elektroingeniør vil bygge sjøl med nos-dac-chips og femtoclock, (og kanskje det har sammenheng med at han liker horn). Min forvirring vokser når jeg har sett akkurat den dacen du viser til bli brukt av Birgir Gudjonsson v Mjølnir Audio i Reykjavik.
R2R NOS DACer baserer seg på konsepter som er enklere å forstå med gammel "analog" tankegang og tiltrekker seg derfor enkelte i den ytre fløy av sekten audiofile. Det handler altså om følelser i hovedsak, og ikke om optimal lydgjengivelse.
Mitt råd: sjekk målinger og tenk selv. Det er ingen magi her. Det er som å kjøpe en datamaskin. Det er en elektronisk duppeditt som har en bestemt jobb som utføres best når den er designet for formålet med relevant og godt ingeniørarbeid. En 486 blir ikke til en ørten kjerners Threadripper selv om man liker det beige kabinettet på 486en bedre.