DAC R-2R og tube. Trylletriks eller tekniske taktikkerier?

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Jeg har lite peiling, og har hørt så mye sprikende om dette at jeg ber om input både for og imot. Er signalet så vanskelig da? Er en Dac til 20 000kr bedre? Er NOS overlegent de nymotens greiene??? Er dette "kabelkunst" tatt inn i en ny sammenheng?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
961
vel om man tar denne som eksempel blir den til $680 slått av $90 delta-sigma (chip) dacer som topping.
og det i oversampling-mode. NOS vil måle grufult i forhold. viss man liker litt mer forvrengning så be my guest :)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Ja det har jeg også hørt, og derfor blir jeg forvirret når kompisen som er elektroingeniør vil bygge sjøl med nos-dac-chips og femtoclock, (og kanskje det har sammenheng med at han liker horn). Min forvirring vokser når jeg har sett akkurat den dacen du viser til bli brukt av Birgir Gudjonsson v Mjølnir Audio i Reykjavik.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
R2R NOS DACer baserer seg på konsepter som er enklere å forstå med gammel "analog" tankegang og tiltrekker seg derfor enkelte i den ytre fløy av sekten audiofile. Det handler altså om følelser i hovedsak, og ikke om optimal lydgjengivelse.

Mitt råd: sjekk målinger og tenk selv. Det er ingen magi her. Det er som å kjøpe en datamaskin. Det er en elektronisk duppeditt som har en bestemt jobb som utføres best når den er designet for formålet med relevant og godt ingeniørarbeid. En 486 blir ikke til en ørten kjerners Threadripper selv om man liker det beige kabinettet på 486en bedre.
 

55Powers

Medlem
Ble medlem
26.11.2016
Innlegg
28
Antall liker
52
Torget vurderinger
1
Lest grafer på ASR: check
Testa IRL: check

For meg:
Ares > D90=ADI2 > M500

Tekniske taktikkerier: Ikke på en Audio Precision nei
Trylletriks: Må vel være det da
Spiller det noen rolle: Ikke for min del

Prøv selv?

DAC.jpg
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Ja da blir jo kost/nytta snudd på hodet i tilfelle. Jeg får prøve å låne med meg en enhet hjem :)
 
Topp Bunn