DAC og surround prosessor

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Har en Hegel HD11 som jeg benytter med musikkavspilling fra PC.
Bruker en Emotiva XMC-1 som prosessor (men spørsmålet er aktuellt for alle recivere/prosessorer), hvor jeg styrer volum, og hvor den deler av til subwoofere på 80hz.

Skjer det da en omkonvertering i Emotiva DACèn slik at man "mister" fordelen ved Hegel DACèn?
(selv om jeg har holdt på med dette endtund syntes jeg det er forvirrende)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
"Alle" surround prosessorer bygger på ferdig chip'er laget av for eksempel Texas Instruments. Alle disse konverterer signalet til 48kHz og noen ytterst få konverterer til 96Khz (dette er krav fra chip'ene de bruker). Dette betyr alltid en resampling (som veldig ofte ikke er *2 eller 1/2), samt de aller fleste romkorrigeringer fungerer i det analoge domene. Så kort oppsummert, koble Hegel HD11 til Emotiva XMC-1 har 0 verdi; min påstand er at dette faktisk blir dårligere enn å bruke digital inngang direkte på Emotiva XMC-1.

Eneste surround prosessor i denne verden som ikke resampler og alltid jobber på native frekvens, og som gjør all romkorrigering digitalt er Trinnov (digital romkorrigering er ikke Trinnov unik på, Dirac jobber vel også digitalt).
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
"Alle" surround prosessorer bygger på ferdig chip'er laget av for eksempel Texas Instruments. Alle disse konverterer signalet til 48kHz og noen ytterst få konverterer til 96Khz (dette er krav fra chip'ene de bruker). Dette betyr alltid en resampling (som veldig ofte ikke er *2 eller 1/2), samt de aller fleste romkorrigeringer fungerer i det analoge domene. Så kort oppsummert, koble Hegel HD11 til Emotiva XMC-1 har 0 verdi; min påstand er at dette faktisk blir dårligere enn å bruke digital inngang direkte på Emotiva XMC-1.

Eneste surround prosessor i denne verden som ikke resampler og alltid jobber på native frekvens, og som gjør all romkorrigering digitalt er Trinnov (digital romkorrigering er ikke Trinnov unik på, Dirac jobber vel også digitalt).
Har du litt mer info om at receivere/prossessorer utfører romkorreksjon analogt?

Så forresten på en test at en Yamaha samplet i 88.2 kHz.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har du litt mer info om at receivere/prossessorer utfører romkorreksjon analogt?

Så forresten på en test at en Yamaha samplet i 88.2 kHz.
Denon/Marantz.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er Audyssey analog?
Faktisk ikke, jeg husket feil. Audyssey XT32 jobber digitalt faktisk. Sorry, min feil :)

Uansett, sender man analogt signal fra ekstern DAC inn i surround prosessor så blir signalet først konvertert til digitalt; og for digital input resamples det til 48khz, 88kHz eller 96kHz (gjelder uansett materiale), romkorrigering legges på (vanligvis i 24bit@48kHz eller 44.1kHz) og det konverteres til analog igjen.

Så ved å bruke en ekstern DAC får man 1 ekstra digital til analog konvertering, så en analog til digital konvertering i tillegg - før den konverterer til analog igjen. Dette kan helt umulig blir bedre. Kjører man DAC fra digital utgang til prosessor får man bedre kvalitet, men vanligvis uten romkorrigering, men da får man også digital volumjustering osv som påvirker signalet negativt.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Faktisk ikke, jeg husket feil. Audyssey XT32 jobber digitalt faktisk. Sorry, min feil :)
Det var noe jeg lurte på med dette at romkorreksjon jobber digitalt - jeg stilte spørsmål om det i Trinnov tråden. Se om du har noen tanker om det.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Så ved å bruke en ekstern DAC får man 1 ekstra digital til analog konvertering, så en analog til digital konvertering i tillegg - før den konverterer til analog igjen. Dette kan helt umulig blir bedre. Kjører man DAC fra digital utgang til prosessor får man bedre kvalitet, men vanligvis uten romkorrigering, men da får man også digital volumjustering osv som påvirker signalet negativt.
Det var det jeg fryktet.
Men jeg opplever jo forskjellige lydsignaturer om man bruker Hegel HD11 eller Bluesound Node 2 som jeg også har, samt om jeg kjører direkte fra Node2 til prosessoren.

Får vel legge ut DACèn for salg....
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Leste du bruksanvisningen?

De fleste "high-end" prosessorer har en eller annen form for "pure-analog" inngang eller innstilling, som oftest for ren stereo/2-kanal, eller/og som 7,1 inngang.
Da bypasser du alle former for digital påvirkning (AD->DA-konvertering).
Emotiva har det som "Reference Stereo Mode"
Thule har det som "Pure Audio"
Krell har det...
osv....
Fra bruksanvisning (Emotiva)
Emotiva-x.png
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Leste du bruksanvisningen?

De fleste "high-end" prosessorer har en eller annen form for "pure-analog" inngang eller innstilling, som oftest for ren stereo/2-kanal, eller/og som 7,1 inngang.
Da bypasser du alle former for digital påvirkning (AD->DA-konvertering).
Emotiva har det som "Reference Stereo Mode"
Thule har det som "Pure Audio"
Krell har det...
osv....
Fra bruksanvisning (Emotiva)
Vis vedlegget 643747
Ja, ser den, men jeg er helt avhengig av subbene iom at jeg kun har fronter som spiller fra 90hz og opp.
 
Topp Bunn