Digitale avspillere Dac med god analog ut

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Heisann
Jeg har en Accuphase P400 forsterker og en Pioneer Spec-1 som forforsterker. Denne har kun analoge innganger. Pr nå streamer jeg fra en Yamaha WXC-50 og usb via en Hegel HD2.
Tidligere brukte jeg en Hegel H160 og den innebygde DACen.

Jeg er på utkikk etter en DAC som vil øke kvaliteten på lydsignalet. Og da en som har en gode analoge utganger. Hva anbefales? Prisklasse er vanskelig og si. Helst mellom 5-10k men kan strekke meg til 20k hvis det er nødvendig. Kjøper gjerne brukt.
Ønsker en best mulig dac. Trenger ikke nødvendigvis en med forforsterker innebygget eller annet. Spiller mest fra PC via usb og TIDAL. Samt streamer TIDAL eller radio via yamahaen.
 
Sist redigert:

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Denne har ingen analoge ut i det hele tatt i følge spec.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes det Dac uten analog ut?

Hvis du vil ha dac som forbedrer signalveien, så er det en drøss med "perfekte" dac'er som også har perfekt volumkontroll innebygget slik at du kan droppe den ekstra boksen med volumkontroll - om ønskelig.

Topping er jo i vinden nå med perfekte data, rimelige priser og forhandles av mannen bak hifisentralen. Kanskje du kunne forsøkt en slik?
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Ja vurderer en Topping D90, men også Hegel HD 25 / HD30. Men er usikker på hvem som har best analog del 😊
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Beklager den har ikke analoge RCA utganger. Vesentlig informasjon jeg glemte. Forforsterkeren min har kun RCA
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Topping D90 som du nevnte er da "helt oppe der".. Trygt og godt valg. Den tilfører ingenting riktignok. Gjør det en dac skal gjøre :) Topping har forøvrig endel andre varianter også som er bra.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Grei kvalitet uten å gå "over-the-top" av: Singxer SDA 6, SMSL M400, Topping D90

Singxer og SMSL bruker AK4499, mens Topping bruker ESS9038Pro.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Heisann
Jeg har en Accuphase P400 forsterker og en Pioneer Spec-1 som forforsterker. Denne har kun analoge innganger. Pr nå streamer jeg fra en Yamaha WXC-50 og usb via en Hegel HD2.
Tidligere brukte jeg en Hegel H160 og den innebygde DACen.

Jeg er på utkikk etter en DAC som vil øke kvaliteten på lydsignalet. Og da en som har en gode analoge utganger. Hva anbefales? Prisklasse er vanskelig og si. Helst mellom 5-10k men kan strekke meg til 20k hvis det er nødvendig. Kjøper gjerne brukt.
Ønsker en best mulig dac. Trenger ikke nødvendigvis en med forforsterker innebygget eller annet. Spiller mest fra PC via usb og TIDAL. Samt streamer TIDAL eller radio via yamahaen.
Så, du behøver en DAC med både USB og optisk inngang da. Siden du spiller TIDAL fra PC: Tenkt om du vil ha en DAC som støtter MQA?
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Har egentlig ikke tenkt så mye på det, da det er så mange meninger for og i mot. Mest interessert i god oppløst ok klar lyd. Har lest at det kan være en fordel å kjøre Hegel HD2 via coax og inn på dac. Så vurderer å gjøre det. Da må jeg også h en coax også 😊
Hvordan stiller Topping D90 seg mot Hegel HD25 og HD30?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.830
Antall liker
954
teknisk sett er iallefall d90 noe av det bedre på markedet. hd30 er altfor dyr i sammenligning
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
D90 måler meget bra, men ikke alle liker lyden av ESS dac chippene. AKM chippene har gjerne en litt annen klang. AK4499 og ESS9038Pro er vel bortimot jevngode med tanke på spesifikasjoner, men hvis du googler f.eks SMSL M400 vs Topping D90 så får du opp flere videoer og tester som sammenligner disse mot hverandre. Singxer dacen er nokså ny så det er ikke så mange tester ute av den enda.
Lurer litt på å prøve denne selv, det er mange ting ved designet jeg liker veldig godt men ikke dermed sagt at den låter bedre enn konkurrentene..
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Som sagt så var det kun RCA utgang og jeg må ha RCA 😊
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Da jeg leste en review sto det at dem to koblingene som står der ikke er ut men inn. Resten er coax. Var bare xlr.
men ser på den linken du viste til at den hadde det. Må ha sett på en annen modell jeg 😊
Kikket på denne:
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Soncoz cdg1 See Audiosciencereview
Evt noen av Toppings solgt her på sentralen
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Da jeg leste en review sto det at dem to koblingene som står der ikke er ut men inn. Resten er coax. Var bare xlr.
men ser på den linken du viste til at den hadde det. Må ha sett på en annen modell jeg 😊
Kikket på denne:
Hmm.. du bruker altså en Yamaha streamer som også kan funke som en forforsterker. Testet dette?
I tillegg en Hegel DAC. Og begge kjøres til en Pioneer preamp. Kanskje vært lurt å heller kjøpt deg en god pre, med analoge og digitale innganger ink.USB?
Om du ikke behøver analoge innganger, en DAC med volumkontoll/remote?

Her har du en fra franske Atoll som har det meste, ink streaming fra Tidal

 
Sist redigert:

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Kjørte en Hegel H160 tidligere som nevnt. Oppsettet med Pioneeren var betydelig bedre. Testet med yamahaen som pre. Det fungerte men ble lyst i toppen og litt slapp i bunn.
Det finnes sikkert forforsterkere som er bedre med innebygd dac enn SPEC-1. Men da blir det nok ganske mye dyrere tror jeg. Vurderte en Hegel HD30 og å bruke den som forforsterker. Men endte opp med Pioneeren. Kan ha vært ett dårlig valg. Men det spiller utvilsomt mye bedre enn Hegelen gjorde. Selv med en dårlig dac innebygd i Yamahaen 😊
En annen ting er at jeg da kn bytte dac når jeg føler for det, uten å bytte alt 😊
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner! Mye taler for en god analog pre da:)
Topping DAC er allerede nevnt her. Har selv den rimelige Topping E30. Kjører nå alle kilder via denne: PC, Naim streamer, TV o.l.
Finnes de som foretrekker lydsignaturen til E30, men D90 er kanskje enda mer korrekt -på godt og ondt.
Men om du vil få en lydmessig stor forbedring er jo vanskelig å si. HiFi korrekt er ikke nødvendigvis den lyden du foretrekker.
Er vel ingen dårlig lyd fra DAC i Yamahaen. Har en WXAD-10 i et annet oppsett her. Testet også mot Topping. Lyder jo ikke like rent og oppløst, men på noen typer musikk/innspillinger kan den være vel så bra:)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.660
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
JA avgjort viktig med en god analog del , som evt kan drive forsterkere direkte uten å tenke på impedanser .Jeg har selv lyst på ny dac , men har ikke lyst å nedgradere ,Jeg har kikka litt på gustard A22 den som bruker dual av de nyeste AKM chippene, den har en på kostet eller discrete analog del som er uvanlig i den prisklassen , og ren dual mono ,,,,, men så er det disse filtene da ;( Matrix sabre pro skrytes av .Men når allt kommer til allt så er det r2r dacen som feier alle under teppet så godt som i mange rewiev jeg har lest
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Denafrips Ares 2 er en R2R DAC som jeg mener er et meget godt kjøp. Her har du en opplysende test som sier litt om de forskjellige teknologiene:


-BB-
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Ares 2 hørtes god ut. Men han sa at den ville bli en begrensning når man kom opp i høyttalere og forsterkere på pris over ca35000kr? Er dette tull? Høyttalerne jeg bruker nå hadde veil på 110k, og ønsker ikke noe som begrenser dem heller 😊
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Ares 2 hørtes god ut. Men han sa at den ville bli en begrensning når man kom opp i høyttalere og forsterkere på pris over ca35000kr? Er dette tull? Høyttalerne jeg bruker nå hadde veil på 110k, og ønsker ikke noe som begrenser dem heller 😊
Eneste begrensningen her er ørene. Han kunne fint spart seg for den usakelige påstanden. Et bra produkt er et bra produkt uavhengig av pris.

Her er mitt bidrag: Jeg har testet Ares 2 mot langt dyrere DAC`er og den spiller minst like flott som en til 6 ganger prisen.

-BB-
 

Fiskekongen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.11.2018
Innlegg
55
Antall liker
16
Endte opp med Ayre QB-9 på prøve i dag. Den var nok ett steg opp, men kun USB da.vurderer å beholde denne og kjøpe en D90 eller Ares 2 til streaming. Men ikke helt bestemt meg helt. Men Ayre’en spiller jammen fint 😊
2BE6E777-396A-4A27-87C1-2D8BAC516226.jpeg
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.380
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Fornøyd med min Atoll M120 Mini. Dette er (Streamer, DAC og pre).
Byttet 2 kondensatorer i utgangen (samme som i Atolls ref.) i samråd med konstruktøren.
 

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har en Primare dac30
Har hatt dacer opp til 35’ men er tilbake på primare..
Ligger en på finn til 6750.-
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Har spillt en stund på Topping D90 nå. Veldig nøytral og analytisk. Synes den er fullt på høyde med DP 8.0, men bortsett fra den øvre diskanten. Ellers så er klappsalvene naturlig på gamle live opptak. Synes også at mye av kompresjonen er borte på enkelte opptak. Merker det på opptak av JIM Hall Live fra 1975. Synest det var bedre enn på LP . Årsaken er sikkert de gode målingen på D90 med en meget lav forvrenging. Litt tilbakelent diskant kan sikkert skyldes chippen som er brukt i denne. Ellers synes jeg detaljene er fremragende. For de som liker kraftig og fyldig bass, så er Topping D90 i toppsjiktet. Jeg kjører selvsagt balansert drift.
Topping D70 har blitt flaggskipet nå, og hva den er bedre på, vet jeg ikke. Man kan ha flere DAC's, like klart som å ha flere pickups/armer.
Jeg kjører balansert gjennom preamp og elektronisk deling!
 
Sist redigert:

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at det er viktig å ikke hoppe over pre delen i et anlegg da dac med digital volumkontroll som oftest låter for tynt. Heller en rimeligere dac og pre enn en dyrere dac rett i effekt. Det er mulig dette skyldes at mine forsterkere har vært for transparente og har trengt den tilførte varmen. Har du en varmtlydende effekt kan det kanskje gå bra. Jeg kunne nesten levd med PS Audio DirectStream junior rett i effekt. Denne er litt feit i mellomtonen til dac å være men alt for dyr.
På budsjett er det jo noe som heter Parasound P5 og P6. Da får du pre med dac integrert. Er nok solgt en del av disse og er stadig å finne på brukten. På disse kan du også justere delefrekvens for integrering med sub om det skulle være interessant.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Vet ikke om trådstarter har handlet, men jeg selger en McIntosh D100. Jeg er kanskje en dårlig selger, men vil være ærlig.
Av de DAC-ene jeg har testet i det øvre prissjiktet og satt med begge på likt så synes jeg Naim DAC er fortreffelig, og får min anbefaling hvis du kan finne en slik på brukten. Finner faktisk en på OHC. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205037202 https://www.whathifi.com/naim/dac/review Solgte Naim-en pga designen siden jeg ville bruke D100 sammen med McIntosh MA7000.
 
Sist redigert:
Topp Bunn