DAC (igjen..) til ca 5K , Rega/Hegel/MF

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ser ut til at det man ga 10k for før kan en oppnå til ca 5k nå....

Beste DAC til 5k av disse ?

Rega Dac
MF M1 Dac
Hegel HD11
 

bmiljete

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2007
Innlegg
51
Antall liker
0
Sted
Hundvåg
SilverSurfer skrev:
Ser ut til at det man ga 10k for før kan en oppnå til ca 5k nå....

Beste DAC til 5k av disse ?

Rega Dac
MF M1 Dac
Hegel HD11
Eg har testa Regaen og MF M1 dac. Etter mine preferanser så synst eg at MF M1 var best. Den hadde ein litt "livligere" spillestil enn rega dacen.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Eg har testa Regaen og MF M1 dac. Etter mine preferanser så synst eg at Rega Dac'en var best.
Prøv i eigen heim! Hegel + Hegel er nok fornuftig, i utgangspunktet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Stemmer for Rega selv. Har 2 Rega Dacer i hjemmet og er storfornøyd. Er nok som bmiljete sier at MF sin er noe mere livlig, men i mine ører blir den mere digital en Rega.

Regaen låter mere slik mine vinylrigg gjør. Altså mere «analogt», men bedre flyt og mere behagelig klang ;D
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.510
Antall liker
15.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hva med Audiolab sin nye DAC. Den har høstet gode anmeldelser!

OU812
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Nå er det jo sånn at MF har oppdatert M1DAC til Asyncron og med bedre power. Men dette kommer veldig dårlig frem dessverre. Jeg har lest flere tester på nettet og denne DACen kommer utrolig bra ut, og de mener den banker flere andre i 10 000 kr klassen.

Så til de av dere som har testet denne, er det 1 eller 2 utgave?
 

bmiljete

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2007
Innlegg
51
Antall liker
0
Sted
Hundvåg
Torsen skrev:
Nå er det jo sånn at MF har oppdatert M1DAC til Asyncron og med bedre power. Men dette kommer veldig dårlig frem dessverre. Jeg har lest flere tester på nettet og denne DACen kommer utrolig bra ut, og de mener den banker flere andre i 10 000 kr klassen.

Så til de av dere som har testet denne, er det 1 eller 2 utgave?
Eg har kun testet den første utgaven og eg var veldig fornøyd med den.
Ser fram til å teste den nye utgaven:)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
SilverSurfer skrev:
Ser ut til at det man ga 10k for før kan en oppnå til ca 5k nå....

Beste DAC til 5k av disse ?

Rega Dac
MF M1 Dac
Hegel HD11
BII på brukten
NO-BRAINER
mvh
Leif
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
MF Dac spiller her nå .... Er det mulig å få slik ytelse for 5 k?? , bassen er helt avsindig! Takk til en bra butikk rådgiver rett før stengetid isdag : stereofil i grensen :)
Utrolig bra!! Kjører USB fra Mac stort sett lossless .
Wahnsinn !!:)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
SilverSurfer skrev:
Er det mulig å få slik ytelse for 5 k??
Ja! Fantastisk hvor høy kvalitet disse Britiske nymotens DACer gir til 5k. Har 2 Regaer i huset og er storfornøyd.
MF sin er minst like god, bare litt annen klang. Selvsagt en smakssak hva man liker. Supre produkter er det uansett.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Uff ble sittende allt for lenge oppe med musikk og vin...litt tung i skallen idag 8) :eek: :p

Nå ut og få litt frisk luft, MF Dacen spiller dog like bra idag, løp og kjøp!!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Blir nok en slik på meg innen kort tid;)
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Er fortsatt noe tilbakeholdende hva angår nedlasting og bruk av computer som lydbærer;- har dog tatt skritt i retning av aksept for dette nye;- har konvertert til mac,- flere maskiner faktisk;- overgang fra pc har gått knirkefritt. For noen måneder siden ble en Hegel HD20 anskaffet;- kjøpet ble tatt på sparket, og forventningene nokså labre egentlig. Nå har man fra tidligere en god del erfaring med konvertere;- vurderingsevnene burde altså holde;- konklusjon:- Hegel HD20 er et meget godt og fornuftig kjøp;- selvom jeg er på det rene med hva som er skjedd på konvertersiden,- må jeg si jeg ble overrasket;- for min del vil fortsatt tradisjonelle lydbærere,- red book, og SACD i fysisk forstand,- dominere;- folk i min situasjon vil klare seg lenge med denne DAC´en uten å tenke på noen oppgradering.



God natt og god morgen,

Grace
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
 

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2007
Innlegg
103
Antall liker
7
Jeg vet ikke hva som menes med Nos DAC, men Regaen er i hvert fall helt vannvittig god :)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Var litt skeptisk til om MF Dac ville bli litt for detaljert og frisk i toppen sammen med Hegel , men neida!, Det ble veldig
bra, den legger til og med god pondus på gamle 80-90 talls cd`er som er rippet inn på Macen..
Hadde vært morro å prøve Rega en gang også!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
Nei! NOS står for New old stock. Typisk eldre multibit DACer (brikker, rør osv) som ikke er i produksjon lenger blir gjerne omtalt som NOS Dac. Rega DACen er en topp moderne konstruksjon med siste generasjons komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
digiman skrev:
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
Nei! NOS står for New old stock. Typisk eldre multibit DACer (brikker, rør osv) som ikke er i produksjon lenger blir gjerne omtalt som NOS Dac. Rega DACen er en topp moderne konstruksjon med siste generasjons komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock
I sammenheng med dacer er vel betydningen av NOS "non upsampling" - en annen ting er at flere non upsampling dacer er basert på "gamle" dac-chiper

mvh
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
digiman skrev:
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
Nei! NOS står for New old stock. Typisk eldre multibit DACer (brikker, rør osv) som ikke er i produksjon lenger blir gjerne omtalt som NOS Dac. Rega DACen er en topp moderne konstruksjon med siste generasjons komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock
Nå blander du, NOS står for new old stock, med dacer betyr NOS non upsampling, altså slik de fleste dacer gjorde før. Flere av audio note sine dacer er NOS, men de er helt nyproduserte, greien med dem er at de ikke oppsampler signalet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Pilsern skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
Nei! NOS står for New old stock. Typisk eldre multibit DACer (brikker, rør osv) som ikke er i produksjon lenger blir gjerne omtalt som NOS Dac. Rega DACen er en topp moderne konstruksjon med siste generasjons komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock
I sammenheng med dacer er vel betydningen av NOS "non upsampling" - en annen ting er at flere non upsampling dacer er basert på "gamle" dac-chiper

mvh
Det er sant. I mitt hode forbinder jeg NOS Dacer med nettopp "gamle" dac-chiper som f.eks ikke har oversampling ala Audionote.
Men skal det begrepet brukes slik, så ja. Rega er en non upsampling "NOS" DAC. Men den har oversampling, så NOS virker ulogisk for meg.

Tydeligvis noen som er dårlig på engelsk som har funnet på å bruke NOS på noe slikt.. Burde strengtatt være NUS (Upsampling) Oversampling ser jeg :)

Slik omtaler NOS entusiastene på Headfi Rega DACen:
The Rega DAC has nothing in common with a good NOS DAC. (None that I've heard, anyway.) Buying the Rega DAC because it has NOS attributes would be a mistake. (For sure, if you've heard a good PCM63, AD1865, or TDA1541 NOS DAC.)
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
digiman skrev:
Pilsern skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
digiman skrev:
Roberth skrev:
Kan mann si at Rega Dacen er en NOS-dac?
Nei!Rega DACen bruker 2 parallell koblet moderne Wolfson WM8742 DAC brikker.
Dog har Rega klart kunsten å få den til å låte svært behagelig og typisk analog i klangen. Noe ala f.eks deres Saturn CD spiller.
Men NOS-dac har vel mer om at DACen ikke oppsampler opp signalet og lar fks 16bit være 16bit? Slik som regaen, mens dacen fra musical fidelity oppsampler signalene.
Nei! NOS står for New old stock. Typisk eldre multibit DACer (brikker, rør osv) som ikke er i produksjon lenger blir gjerne omtalt som NOS Dac. Rega DACen er en topp moderne konstruksjon med siste generasjons komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock
I sammenheng med dacer er vel betydningen av NOS "non upsampling" - en annen ting er at flere non upsampling dacer er basert på "gamle" dac-chiper

mvh
Det er sant. I mitt hode forbinder jeg NOS Dacer med nettopp "gamle" dac-chiper som f.eks ikke har oversampling ala Audionote.
Men skal det begrepet brukes slik, så ja. Rega en non upsampling "NOS" DAC.

Tydeligvis noen som er dårlig på engelsk som har funnet på å bruke NOS på noe slikt.. Burde strengtatt være NUS (Upsampling) Oversampling ser jeg :)

Slik omtaler NOS entusiastene på Headfi Rega DACen:
The Rega DAC has nothing in common with a good NOS DAC. (None that I've heard, anyway.) Buying the Rega DAC because it has NOS attributes would be a mistake. (For sure, if you've heard a good PCM63, AD1865, or TDA1541 NOS DAC.)
Sjongleres mye med utrykk, men må kanskje rette meg selv også ;)
NOS i dac sammenheng står vel strengt tatt for "Non Over Sampling" - ...velvel prinsippet er vel det samme.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har nå spilt 1 uke på MF dac1a og dette blir bare bedre og bedre , hvordan denne boksen kan løfte hele anlegget på denne måten er helt fantastisk. Oppløst og mykt i toppen og en sinnsyk bass som får foten igang! ;D
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Kjørte intern på Hegel og før det en EC PD-1 som også var veldig , veldig bra, men dette er helt villt.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Mine EC (Patos ) PSF-1 låter nå bedre enn mine gamle H400 Helicon og det skal vel ikke være mulig....
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.662
Antall liker
32.649
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
SilverSurfer skrev:
Mine EC (Patos ) PSF-1 låter nå bedre enn mine gamle H400 Helicon og det skal vel ikke være mulig....
Det skal man ikke se bort ifra, når du endrer forutsetning for kilden (husk der starter alt) så vil jo det gjerne forplante seg gjennom hele anlegget på godt/vondt ;) I ditt tilfelle godt, gratulerer med ny dac :)

gismo
 
Topp Bunn