Dac, et must ??

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.780
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva skal så folket med XLR-kontakter i heimen? Sånn der balansert er iallefall noe studiostyggedom.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Anonym skrev:
Valentino skrev:
B&O-forsterkerne jeg bruker er vel å betegne som livsstilsprodukter og således helt & fullstendig uegnede til hifi.
Aktiv deling er også noe tull som aldri kan låte bra i et møblert hjem....

her var det mye selvmedlidende syting forkledd som ironi.
er det noen slemme subjektivister som har nektet utstyret deres å være hi-fi eller hi-end, gutter?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
Forskjellen på en Benchmark til studiobruk og en til hjemmebruk er at førstnevnte har rackører.
Det samme gjelder så vidt jeg har forstått også Brystons produkter.
Bryston leveres både med og uten i flg. bryston.ca. Jeg vet ikke helt hvilken versjon jeg liker best.
Den dagen du skal flytte på forsterkeren vet du hvilken versjon du liker best.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.780
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Snart får vi vel ikke lov til å bruke Speakon-kontakter heller.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Valentino skrev:
Hva skal så folket med XLR-kontakter i heimen? Sånn der balansert er iallefall noe studiostyggedom.
Har lite med studio å gjøre. Det er for å minske støy ved lange kabelstrekk, da helst ved konserter.

Fordelene innenfor hifi kan diskuteres. Det kommer helt ann på hvor god XLR delen er!

Og nå begynner du bli en smule patetisk!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.780
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For ordens skyld: Jeg er ikke seriøs nå.

Hvor ble spikesene mine av?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.471
Antall liker
4.267
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
For ordens skyld: Jeg er ikke seriøs nå.

Hvor ble spikesene mine av?
Tosk, sitter jo 3 stk. i hver XLR kontakt, skaff deg det! ;)
 

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
62
Antall liker
0
Er det ingen som liker abrahamsen eller? Jeg syns den er drit billig jeg. I allefall når den også funker som pre etter litt mod. Men den gir deg i allefall et bra løft i forhold til dvd...
 

drajnyrb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.04.2009
Innlegg
52
Antall liker
0
Blir nok en beresford på meg nå, selv om jeg også vurderer en hk HD970. Hadde jo vært kjekt å hatt dac og drev i samme og mange steder står det at det er en usedvanlig dyktig cdspiller også.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Valentino skrev:
Forskjellen på en Benchmark til studiobruk og en til hjemmebruk er at førstnevnte har rackører.
Det samme gjelder så vidt jeg har forstått også Brystons produkter.
Bryston leveres både med og uten i flg. bryston.ca. Jeg vet ikke helt hvilken versjon jeg liker best.
De med rackører har vel et bredere lydbilde.....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bærehanker i fronten trenger ikke indikere proff. Min klassiske Bedini 25/25 ren klasse A var riktignok tung på tross av lav watteffekt. Navnet sier sitt. De hadde forresten noen som het 100/100 og 200/200. Om de også var Klasse A så lurer jeg alvorlig på hva Thor AAmodt skulle ha for dem da han importør på åttitallet.



http://icehouse.net/John1/Amp2.html

Jeg våget å være med på å fortsette litt OT siden trådstarter ser ut til å ha gjort sitt valg. Tror jeg kommer til å gjøre samme innkjøp/kombinasjon, men sannsynligvis vanlig DVD. BD kan virke litt tregt for meg, men tidene kan jo forandre seg.
 

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
176
Antall liker
168
Torget vurderinger
5
Apropos dac, jeg er fortsatt like imponert over min nyinnkjøpte Hegel dac (se egen tråd http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40756.0), og nå har jeg snart hatt den ei uke, men fortsatt er det vanskelig å slå av stereoen og krype til køys til fornuftig tid. Legger ved et bilde av vidunderet.
 

Vedlegg

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
Ja - dac er et must dersom du spiller fra PC eller MAC. Du får overlegent bedre lyd - og galvanisk skille. Men ser faktisk ikke forbedringer fra Abrahamsen og opp!
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
ElvisRuler skrev:
Men ser faktisk ikke forbedringer fra Abrahamsen og opp!
Seriøst? Har du f.eks. hørt dCS? Dessuten bruker jo Abrahamsen og nærmest alle andre dac'er den adaptive USB overføringen...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.780
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har blindlyttet meg fram til forskjeller mellom Logitech Transporter og DAD AX24. DAD er i dCS-klasse. Det er et større sprang fra Abrahamsen-DACen til Transporter.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
ElvisRuler skrev:
Ja - dac er et must dersom du spiller fra PC eller MAC. Du får overlegent bedre lyd - og galvanisk skille. Men ser faktisk ikke forbedringer fra Abrahamsen og opp!
......men jeg setter en tier på at man hører dem.

Til trådstarter; Du har jo ikke engang fått alt det nye utstyret i hus enda. Ta deg tid, la det gå seg litt til, bli vant med lyden og få litt overblikk over hva all denne nye godlyden betyr av forandringer. Len deg tilbake og spill favorittmusikken din i noen uker. Så kan du jo kjenne etter om det er noe du savner, om trangen til oppgraderinger virkelig er der. Da har du litt oversikt over hvordan du opplever lyden hjemme, og kan kanskje sette fingeren på ting du muligens vil forbedre. Ta en tur tilbake på forumet og se hvilke råd du får da. Hastverk er den raskeste veien til feilkjøp, og selv om mange her inne påstår at du trenger en separat dac for å bli lykkelig, er det kanskje ikke sånn for deg likevel når alt kommer til alt. Slipp ned skuldrene og spill plater. Du blir tidsnok grepet av oppgraderingshysteriet likevel. Mitt råd er at du lar det gå noen uker før du kaster deg utpå igjen. Nyt musikken så lenge!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ElvisRuler skrev:
Ja - dac er et must dersom du spiller fra PC eller MAC. Du får overlegent bedre lyd - og galvanisk skille. Men ser faktisk ikke forbedringer fra Abrahamsen og opp!
Hvis du ikke hører forskjell er det enten resten av anlegget eller ørene det står på.

Jeg kunne sikkert brukt en dCS dac i Yarisen min uten å høre en forskjell men det betyr ikke at det er en dårlig dac eller at det ikke finnes forskjeller fra Abrahamsen og opp.
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
Nei - grunnen til at jeg ikke hører signifikant forskjell er at testene er utført som blindtester.

Utover det kan det være forskjeller, men siden jeg er på endel konserter og hører endel på live musikk, både klassisk og full rock&roll, vet jeg endel om hvordan musikere kan variere fra dag til dag og time til time - det er større variasjoner en dacene fra Abrahamsen og opp.

Men selvfølgelig, lyden fra en 100K dac kombinert med synet av den samme og konjakk i samme stil veier for mange tungt.......
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ElvisRuler skrev:
Nei - grunnen til at jeg ikke hører signifikant forskjell er at testene er utført som blindtester.

Utover det kan det være forskjeller, men siden jeg er på endel konserter og hører endel på live musikk, både klassisk og full rock&roll, vet jeg endel om hvordan musikere kan variere fra dag til dag og time til time - det er større variasjoner en dacene fra Abrahamsen og opp.

Men selvfølgelig, lyden fra en 100K dac kombinert med synet av den samme og konjakk i samme stil veier for mange tungt.......
Ja selvsagt, alle andre er lettlurte snobber som lar seg fascinere av et flott kabinet.

Nå er ikke musikerene fysisk inne i pc eller harddisk så lyden av et album er fast.

Se pkt. 1
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Så er det vel også sånn da, Elvis, at det som er "signifikant" for andre, ikke nødvendigvis er like "signifikant" for deg....

Men for himmelens navn, ikke la dette skli ut i nok en "Det er faen ikke forskjell på x og y fordi jeg ikke hører det, og det er ikke tilstrekkelig påvist i en blindtest"-tråd.

Trådstarter er forholdsvis fersk i denne hobbyen , og utviser stor tiltro til oss som frekventerer dette forumet. La oss holde oss til saken her og gi ham gode og gjennomtenkte tilbakemeldinger, i stedet for å nok engang gå oss bort i krangletråder om hva som er hørbart og ikke...
 

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Innlegg
132
Antall liker
2
Helt enig - til trådstarter: Kjøp dac fort som F! Sannsynligheten for at du får et løft fremfor PC, billige CD/DVD spillere og dets like er svært, svært stor!
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Fy Fy ! Dere må ikke starte å krangle nei ! Det er ikke bra-moderatorene er ikke langt unna . :-* ;D ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, kjøp like godt en DAC med en gang. Du får dem fra 1800, og selv de rimeligste er bedre enn relativt dyre cd og dvd-spillere. Det er det ingen tvil om. Dessuten kan du like gjerne starte å forberede deg på fremtiden med kilder fra HDD og nett, og en DAC samler jo sammen alle de digitale kildene dine med samme lyd.

Dess dyrere en DAC blir desto mer subtile blir forskjellene. Det er en grense for hvor subtile forskjeller vi finner interessant nok til å kjøpe noe på grunn av høy pris, men det varierer fra person til person. Jeg har møtt mange hifi-interessert som ikke hører de subtile detaljene. Det er kanskje fordi de ikke er vant til det, for det er jo tross alt mest i kompleks akustisk musikk disse oppstår.

Og egentlig er det greit, synes jeg. Vi må alle finne vårt nivå. Jeg er ganske fornøyd med mitt nivå, selv om det skal forandringer til både på avspiller og høyttalersiden etterhvert. Men noen dyr DAC kommer jeg ikke til å kjøpe, selv om jeg har en og sikkert kommer til å kjøpe to til. Men noe særlig dyre komponenter er jeg ikke så interessert i, selv om jeg kan høre forskjellen. Det blir bare for subtilt noen ganger til at jeg bryr meg, for min hifi-interesse har en grense. De færreste har behov for å gå lenger enn det jeg velger (sett bort fra på fora som dette), men det er ingen grunn til å betvile at de har behov for de mer subtile forskjellene. Da setter man sitt personlige valg som en mal for andres valg på en måte; når jeg ikke trenger det så trenger ikke du det!

For jeg har alltid hørt forskjeller på utstyr, selv om det ikke alltid er det dyreste som låter best. Men jeg har ikke interesse for å få så veldig mye bedre lyd, selv om jeg noen ganger misunner de som har plass og penger til Quad og dyre rørforsterkere med masse kraft. Men siden jeg orker å høre musikk hjemme etter å ha besøkt en slik venn så er det en indikasjon på at jeg ikke trenger så bra utstyr. Og det er en vurdering som jeg har foretatt for meg selv, og jeg synes andre skal gjøre det samme. Foreta en vurdering som gjelder deg selv, og la andre stå for sine egne vurderinger. Siden trådstarter ikke er så erfaren med digitalt utstyr så synes jeg personlig at han bør starte på bunn, men jeg mener ikke at han skal gjøre det. For det blir jo hans vurdering. Hvis de forskjellene på 2 og 6000 er hørbare nok til å være verdt det for ham så er det fritt fram. Heldigvis synes jeg han har foretatt et godt valg, for han har foretatt samme valget som meg. Dvs jeg kommer nok til å kjøpe Beresford 7520 til DVD og PC jeg også.
 

tintoretto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
61
Antall liker
0
Jeg har lest mye bra om denne:
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/hrt_music_streamer_usb_da_converter/

Hvorvidt du bør kjøpe en separat DAC eller oppgradere til nettverksspiller med ethernet-port og wireless er selvfølgelig et åpent spørsmål. En vei å gå er en ny Blu-ray spiller med nettverksfunksjonalitet. Mener å ha sett en fin modell fra LG til 3K. Da slår du to fluer i en smekk. Det finnes også strålende løsninger fra NetGear for både bilde og lyd fra pc/internett i samme prisklasse selv om du ofrer noe av lydkvaliteten.

Vil tro verden er på vei bort fra separate DAC'er. Årsaken til at de i det hele tatt har livets rett er fordi utvalget av nettverksspillere fremdeles er begrenset.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, faktisk ;D
Kanskje jeg skal bestille meg en sånn, så får vi se høre.
 
Topp Bunn