Dac/dac-amp til kontoret

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Sitter på felleskontor foran PC hele dagen og hører mye på musikk fra Wimp med Shure SRH440 rett fra PC. Håper å kunne gi lyden et løft og satser på å investere i en ren usb-dac, evt. en kombinert usb-dac og hodetelefonforsterker, og etter hvert nye lukkede hodetelefoner (sitter på felleskontor). Hører mest på akustisk og vokalmusikk (klassisk, jazz, viserock etc), men også en del rock, elektronika, pop og hip-hop.

Det jeg er ute etter i denne omgang er en dac/dac-amp som kan bedre lyden i eksisterende klokker og eventuelt matche en fremtidig oppgradering (aktuelle kandidater er Nad Viso HP50 og Shure 1540 - innspill?). Har sett litt på rene USB-dac'er som Audioquest Dragonfly v1.2 og Hegel Super. Disse dekker i utgangspunktet behovet, men er skeptisk til om lydkvaliteten går på bekostning av størrelsen? Plassen på pulten er i utgangspunktet god, og en kombinert dac/amp som Aune X1 MKii kan være et fint alternativ. Budsjettet mitt er på opptil 2000,- for dac/(dac-amp). Hva vil gi meg mest for pengene lydmessig? Åpen for alle forslag.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
I de aller fleste tilfeller er eksterne hodetelefonforsterkere unødvendig. Det er spesielt gjeldende innenfor det prisområdet du ser for deg. Alle hodetelefonutganger, enten det er fra smarttelefonen, ipod eller PC har en hodetelefonforsterker integrert i komponenten, ellers hadde du ikke fått lyd når du plugget hodetelefonen til utgangen. Dette er ofte forsterkere som er innenfor spesifikasjoner og etter min mening forsterkere som er bra nok, men som kan bli litt svak til noen få utvalgte hodetelefonmodeller. Hvis du poster hvilken hodetelefon du vurderer å kjøpe kan du få hjelp her inne til om du trenger en kraftigere forsterker eller ikke. NAD HP50 m.m. drives lett av de fleste hodetelefonutganger som er å finne i ipod, PC m.m.

Kan du spille lyden fra den datamaskinen du bruker så høyt du ønsker, uten å høre en konstant lav bruselyd mellom musikksporene eller i stille parti i musikken mener jeg bestemt det i de fleste tilfeller er unødvendig med en ekstra forsterker. Hører du denne støyen mellom musikksporene ville jeg vurdert en rimelig kombinert DAC/hodetelefonforsterker som bypasser hodetelefonutgangen du nå bruker, typisk ved at forsterkeren kobles til USB inngangen på PC og henter det digitale signalet direkte fram til den kombinerte DAC/hodetelefonforsterker du vurderer å kjøpe.

Så for å svare deg.

1. Det som gir mest for pengene er å ikke kjøpe en hodetelefonforsterker dersom det ikke er nødvendig.

2. Finn en hodetelefon som har en lydsignatur du liker til den musikken du hører på. Om mulig finn en leverandør som gir deg mulighet til prøvelytting til den musikken du normalt lytter til for å se om du liker den eller ikke, og sammenlign med andre modeller du vurderer. Dette burde ideelt testes ut i samme miljø hodetelefonen skal brukes og over noen dager, fordi hvordan vi opplever musikken kan avhenge av faktorer som dagsform m.m.
 
Sist redigert:

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Takk for fint innspill. Ikke noe er bedre enn å slippe å bruke penger på dac/amp og heller legge alt i nye hodetelefoner. Prøvde å poste tanker om hodetelefonplaner over, men var ikke så veldig tydelig. Har vurdert Shure 1540 eller Nad Viso HP50. Må ha lukkede klokker for ikke å forstyrre de andre. Ingen av disse er veldig tungdrevne (som du også er inne på i HP50's tilfelle).

Må få kommet meg ut for å prøve og høre om det virkelig gir det store løftet sammenliknet med prisen.
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Kan du spille lyden fra den datamaskinen du bruker så høyt du ønsker, uten å høre en konstant lav bruselyd mellom musikksporene eller i stille parti i musikken mener jeg bestemt det i de fleste tilfeller er unødvendig med en ekstra forsterker.
Ser nå at du snakker veldig spesifikt om forsterker. Mitt utgangspunkt var egentlig en dac, eventuelt med amp. Mener du at det samme er gjeldende for dac, at dette er unøvdendig?

Er så mange ulike meninger rundt dette og blir bare mer og mer forvirret desto mer jeg leser. Forstår at lyd på mange måter er subjektivt, men er det noen som har undersøkt om det er en "objektiv" forskjell på med og uten dac fra en vanlig PC og om det eventuelt er tilstrekkelig med en liten dac ala Dragonfly/Super eller om man får mer for pengene ved å invistere i noe hvor man ikke har måttet stappe alt inni en bitteliten boks?

Klarer f.eks. ikke å høre forskjell på Wimp høyoppløst og Wimp Hifi med nåværende oppsett (WiMP ? {{ 'framework.name' | translate }}). Er det meg, vil dette komme tydeligere frem med en dac, er det hodetelefonene mine som er det begrensende ledd (Shure SRH440) eller er det egentlig ikke noen særlig forskjell?

Jeg er ikke ute etter teoretiske forskjeller som kan oppleves ved nøye granskning, men best mulig lyd i hverdagen. Et innkjøp kan i seg selv trigge følelsen av opplevd økt lydkvalitet, men sier du at det først og fremst er nettopp dette?

Er for øvrig fristet til bare å kjøpe noe for følelsen av å ha det lille ekstra, som igjen gir en placebo på lydopplevelsen, men samtidig har jeg ikke råd til å bruke penger på "tull" :)
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Ser nå at du snakker veldig spesifikt om forsterker. Mitt utgangspunkt var egentlig en dac, eventuelt med amp. Mener du at det samme er gjeldende for dac, at dette er unøvdendig?

Er så mange ulike meninger rundt dette og blir bare mer og mer forvirret desto mer jeg leser. Forstår at lyd på mange måter er subjektivt, men er det noen som har undersøkt om det er en "objektiv" forskjell på med og uten dac fra en vanlig PC og om det eventuelt er tilstrekkelig med en liten dac ala Dragonfly/Super eller om man får mer for pengene ved å invistere i noe hvor man ikke har måttet stappe alt inni en bitteliten boks?

Klarer f.eks. ikke å høre forskjell på Wimp høyoppløst og Wimp Hifi med nåværende oppsett (WiMP � {{ 'framework.name' | translate }}). Er det meg, vil dette komme tydeligere frem med en dac, er det hodetelefonene mine som er det begrensende ledd (Shure SRH440) eller er det egentlig ikke noen særlig forskjell?

Jeg er ikke ute etter teoretiske forskjeller som kan oppleves ved nøye granskning, men best mulig lyd i hverdagen. Et innkjøp kan i seg selv trigge følelsen av opplevd økt lydkvalitet, men sier du at det først og fremst er nettopp dette?

Er for øvrig fristet til bare å kjøpe noe for følelsen av å ha det lille ekstra, som igjen gir en placebo på lydopplevelsen, men samtidig har jeg ikke råd til å bruke penger på "tull" :)
Det samme gjelder DAC også ja, i enda større grad. Anbefaler å lese denne artikkelen da den går relativt grundig over PC lyd. Audiophile PC Sound - The Real Cost of Hi-Fi - Tom’s Hardware

Tviler på forskjellene vil komme bedre fram med "bedre" DAC og forsterker. 320kbit/s er allerede veldig bra og steget opp til Redbook er svinnende liten. Så liten at jeg ikke klarer å høre forskjell i blindtest. Og jeg har prøvd opp til flere ganger og feilet selv med hodetelefoner som regnes blant det ypperste som er å framdrive og som burde avslørt forskjell mellom formatene dersom den er åpenbar. Men det skal sies at jeg foretrekker Redbook dersom det er tilgjengelig, omså bare for å få sjelefred fordi forskning viser at man i noen tilfeller kan høre forskjell mellom 320kbit/s og Redbook, men ikke mellom Redbook og HD-tracks typisk 24bit/196 m.m.

Har selv en god del 320kbit/s mp3 i lydbiblioteket som er mye brukt og som jeg ikke har noe å utsette på kvaliteten på. Innspillingen har etter min mening med å si enn kbit/s dersom en kommer over en viss grense. 320kbit/s er allerede veldig bra.

Shure SRH440 er en lukket hodetelefon så du har i grunn langt på vei det oppsettet du etterspør allerede. :)

Det er mine to cents og du må nesten bare prøve deg fram selv.
 
Sist redigert:

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Ser nå at du snakker veldig spesifikt om forsterker. Mitt utgangspunkt var egentlig en dac, eventuelt med amp. Mener du at det samme er gjeldende for dac, at dette er unøvdendig?

Er så mange ulike meninger rundt dette og blir bare mer og mer forvirret desto mer jeg leser. Forstår at lyd på mange måter er subjektivt, men er det noen som har undersøkt om det er en "objektiv" forskjell på med og uten dac fra en vanlig PC og om det eventuelt er tilstrekkelig med en liten dac ala Dragonfly/Super eller om man får mer for pengene ved å invistere i noe hvor man ikke har måttet stappe alt inni en bitteliten boks?

Klarer f.eks. ikke å høre forskjell på Wimp høyoppløst og Wimp Hifi med nåværende oppsett (WiMP � {{ 'framework.name' | translate }}). Er det meg, vil dette komme tydeligere frem med en dac, er det hodetelefonene mine som er det begrensende ledd (Shure SRH440) eller er det egentlig ikke noen særlig forskjell?

Jeg er ikke ute etter teoretiske forskjeller som kan oppleves ved nøye granskning, men best mulig lyd i hverdagen. Et innkjøp kan i seg selv trigge følelsen av opplevd økt lydkvalitet, men sier du at det først og fremst er nettopp dette?

Er for øvrig fristet til bare å kjøpe noe for følelsen av å ha det lille ekstra, som igjen gir en placebo på lydopplevelsen, men samtidig har jeg ikke råd til å bruke penger på "tull" :)
Det samme gjelder DAC også ja, i enda større grad. Anbefaler å lese denne artikkelen da den går relativt grundig over PC lyd. Audiophile PC Sound - The Real Cost of Hi-Fi - Tom’s Hardware

Tviler på forskjellene vil komme bedre fram med "bedre" DAC og forsterker. 320kbit/s er allerede veldig bra og steget opp til Redbook er svinnende liten. Så liten at jeg ikke klarer å høre forskjell i blindtest. Og jeg har prøvd opp til flere ganger og feilet selv med hodetelefoner som regnes blant det ypperste som er å framdrive og som burde avslørt forskjell mellom formatene dersom den er åpenbar. Men det skal sies at jeg foretrekker Redbook dersom det er tilgjengelig, omså bare for å få sjelefred fordi forskning viser at man i noen tilfeller kan høre forskjell mellom 320kbit/s og Redbook, men ikke mellom Redbook og HD-tracks typisk 24bit/196 m.m.

Har selv en god del 320kbit/s mp3 i lydbiblioteket som er mye brukt og som jeg ikke har noe å utsette på kvaliteten på. Innspillingen har etter min mening med å si enn kbit/s dersom en kommer over en viss grense. 320kbit/s er allerede veldig bra.

Shure SRH440 er en lukket hodetelefon så du har i grunn langt på vei det oppsettet du etterspør allerede. :)

Det er mine to cents og du må nesten bare prøve deg fram selv.
Takk for dine to cents. Lett å bli overivrig og kaste seg på store innkjøp uten at det trenger å være et rasjonelt behov. Hifi-sider og hifi-forum kan ha en tendens til å hause opp ting og skape en kunstig forventning, og fint å bli dratt litt ned på jorda. Bortsett fra at komforten ikke er perfekt på SRH440 er det ikke sikkert at jeg kommer til å oppeleve noen reell lydforbedring selv om jeg investerer mange tusen i dac, amp og klokker og viktig at noen minner meg på det før tusenlappene flyr...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
T

Tittentei

Gjest
Trådstarter bør høre på meg, for jeg vet alt: Han burde kjøpe seg miniDSP nanoDIGI eller 2x4, en god amp/dac med nok power til å levere for filterne og et par lukkede hodetelefoner av god kvalitet for å få lavere støygulv og kunne lytte til lavt volum uten å få ødelagt lytteopplevelsen (gitt at det er litt støy fra klimaanlegg, telefoner som ringer m.v. på kontoret).

En person her inne har gjort som meg og skaffet seg nanoDIGI, han melder om at han koser seg og har lyst til å besøke gamle venner igjen for å se om han kan fjerne irritasjonsmomentene som gjorde at han partet med dem i forrige runde.

Gi meg en D
Gi meg en S
Gi meg en P

HVA BLIR DET?

DSP

EN GANG TIL

DSP!

Kjøpte nylig en brukt miniDSP OpenDRC-DI som jeg skal eksperimentere med. Målet er da å kunne korrigere for fase i hver hodetelefon også. Kan bli SPENNENDE!!!
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Bruker denne på jobben:
USB rett fra PC til inngangen bak, den har en helt grei USB-DAC innebygd. Har samme Shure`ne som deg, og det låter knallbra på WIMP. Til roligere musikk har jeg et par AKG K530 også. Den "synger" litt mer.
Dette har fått meg til å investere i en DAC til anlegget hjemme også, for å slippe å lete i alle CD-platene etter låtene jeg skal høre. Ripper heller, i Wav :)
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har eid Audioquest Dragonfly og Aune X1 Mk1, og eier nå Mk2.

Jeg opplever klart bedre lyd med ekstern dac og amp. Det er mye egenstøy i de pc'er jeg har brukt med hodetelefon rett i pc. Forskjellen er natt og dag.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Om du bruker en vanlig Dell/Lenovo som jeg gjør, så regner jeg med du vil høre det samme som meg at det er stor forskjell på lydkvaliteten. De nye kontor laptopene har elendig lydkvalitet imh og selv en iPhone gir klart bedre lyd.
 

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
55
Antall liker
12
Kjenner ikke til de hodetelefonene til trådstarter, og har kun en relevant erfaring i denne sammenhengen. Kjøpte nylig en Meridian Explorer til å ha på jobben, brukes enten med AKG 240 eller Beyer 770.

Forskjellen mellom output rett fra PC og via Exploreren var meget stor på begge disse headsettene. En relativt større innbyrdes forskjell enn den man ofte opplever når man sammenligner dyrere DACer i prissjiktet 5k- 20k, selv om lydkvaliteten selvfølgelig ikke når opp til de dyrere DACene.

Anbefaler absolutt en slik oppgradering. Men samtidig så er det jo et poeng at man kanskje bør kunne høre forskjell på mp3 og 16/44.1 for å sette pris på et slikt produkt.
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Takk for fine innspill og kommentarer. Jeg "lot meg lure" og kjøpte en Hegel Super på 20%-helga til Soundgarden. Synes jeg klarer å høre forskjell på Macen med et par enkle Yamaha-hodetelefoner, men vanskelig å si om jeg lar meg blende av forventningen eller ei.

Blir spennende å høre på på Dell-PC'en på kontoret med Shure-klokkene. Uansett er jeg fornøyd med en ny dings som ser fin ut og som (reelt eller ikke) vil gi meg en boost i følelsen av at jeg er ett steg nærmere perfekt lyd :)

Kommer med rapport til uka!
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Da er det på tide med en liten rapport.

Jeg har desverre ikke fått gjort noen skikkelig direkte sammenlikning eller blindtest, grunnet mangel på to identiske oppsett. Jeg har likevel gjennomført utallige tester med å svitsje kabel fram og tilbake med volum justert tilnærmet likt for begge utganger. Alle tester er gjennomført på en Dell arbeids-desktop med høyoppløst 320 kbps musikk fra Wimp (ikke Wimp HIFI). Musikken er valgt med utgangspunkt i spillelista "Wimp Labs: Audiotest" samt supplert med enkelte egne favoritter.

Lydhukommelse er mye vanskeligere enn forventet, men etter utallige tester med ulik type musikk og ulike innspillinger er jeg likevel helt overbevist om at Hegel Super klarer å få frem et mer detaljert og oppløst lydbilde. Forskjellene er subtile og for mine ører ikke umiddelbart lett å sette fingern på ved direkte sammenlikning, men en generell følelse av bedre oppløsning ble også bekreftet av enkelte partier hvor jeg "fant" detaljer som jeg ikke klarte å gjennskape via onboard lydkort. Min lytteopplevelse er absolutt forbedret med Super'n og jeg føler jeg har funnet liv og glød i musikken som jeg har savnet på jobb. Om noe av dette også skyldes "placeboeffekt" er godt mulig, men resultatet er uansett at jeg har fått "bedre lyd".

Som en positiv bieffekt har jeg også fått økt utgangseffekt gjennom hodetelefonforsterker-delen av Super'n, som også gjør at jeg slipper å makse alle volum-parametere for å få ut brukbart lyttevolum.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og vil absolutt anbefale produktet for alle som vil ha en enkelt "alt-i-ett" løsning, som klarer seg uten ekstern volumkontroll og ikke har behov for å spille av bedre enn 24 bit/96 kHz lyd-filer.
 
Topp Bunn