Digitale avspillere DAC-bytte? Abrahamsen 6.0 / Hegel HD20

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei !

Kjøpte en Abrahamsen 6.0 for en tid tilbake for å teste ut avspilling via PC.
Har bestemt meg for å gå den veien men søker etter en DAC som gir minst like god lydkvalitet som via CD-spilleren.
Er også opptatt av å få mye kvalitet pr krone og vurderer en brukt Hegel HD20 (5-6.000,-)

-Er det noen som kjenner disse to DAC'ene og kan si litt om forskjellen i lydgjengivelse?

-Er det kun små forskjeller må jeg gå for noe annet. Og hva bør jeg i så fall vurdere?

T

tce-teams

Gjest
Hegel sin nye hd 25 ville jeg ta ein tiitt på den er nøytral i klangen , men har et ganske stort og oppløst lyd bilde med ganske fet trøkk i bassen.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hegel sin nye hd 25 ville jeg ta ein tiitt på den er nøytral i klangen , men har et ganske stort og oppløst lyd bilde med ganske fet trøkk i bassen.
Ja, den virker veldig interessant. Men er opptatt av lydkvalitet pr krone og vil den forsvare merprisen i forhold til en brukt HD20?
Men, må jeg så må jeg.....

T

tce-teams

Gjest
Dra og lytt på di begge vist du kan , du kommer til og høre forskjell.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Hva med en Calyx Dac med Kingrex PSU . Nypris ca.kr15.000. Bruktpris ca.kr.7.500-6.500 tror jeg. Jeg har denne og har aldri hørt bedre Dac . Denne Dacen ble testet av en kamerat i Oslo imot en DSC Dac til ca. kr.150.000 og Calyxen var helt på høyde med denne lydmessig. Kun nyanser i forskjell .

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hei. Har prøvd Hegel HD10 og Abrahamsen V6.0 i flere oppsett så har godt sammenlignings-grunnlag på de 2. Jeg antar HD 20 har noenlunde samme lydsignatur som HD10.

Først.
De 2 dacene er veldig veldig ulike. Det er nok 2 av de dacene jeg har hørt størst forskjell på av alle, så her bør du vite hva du vil ha :). Skal prøve å forklare etter best mulig evne.

v6 : Veldig musikalsk, mye holografi, varm og veldig god mellomtone og diskant, men litt "slapp" i bassen, ikke så veldig hurtig med andre ord. Kan minne om en typisk "rørlyd" for å bruke det forhatte uttrykket. Merk : Dette er med det gamle oppsamplingskortet. Med det nye blir dette en helt annen dac og ikke så varm og fyldig lyd lenger, men mer nøytral.

Hegel hd10 : Mer rocka, mer oppløst diskant, lysere i klangen, veldig kjapp og kontant bass ( elsker hvordan bassen blir gjengitt i hegel produkter ) . Kan bli litt masete i øvre mellomtone på noen oppsett. Mellomtonen er heller ikke så musikalsk som abrahamsen sin. Det denne dacen mangler er musikalitet og holografi.

Så disse dacene er etter min mening rake motsetninger så det blir en matchingsak/smaksak om det blir bedre eller dårligere.

Håper du forstår noe av de "fremmedord" jeg brukte her :).

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har veldig sammenfallende inntrykk av Hegel HD10, som jeg bruker i mitt anlegg nr. 2 til å ta seg av TV-lyden. En god match sammen med ProAc-høyttalerne mine - som trenger en stramt grep for å ikke flyte helt ut i bassen. Jeg har inntrykk av at i hvert fall enkelte Patos-høyttalere ikke er helt ulike i så henseende.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei og takk for svar!
Spesielt til GisleB og Ulf-B som gir meg svar på det jeg er ute etter.
Har trodde ikke at disse DAC'ene var så forskjellige vedr signatur og holografi.
Liker det jeg hører fra Abrahamsen, ønsker bare høyere kvalitet.

Ser ut som jeg må søke videre.....

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hvilken tilkobling bruker du? Jeg bruker USB og har hatt 2 dac'er nå, en HD20 og den som er i Ampen "electrocompaniet eci 6ds" Begge er gode. men i begge tilfeller gir det meg bedre lyd med å bruke en Hegel HD2 som "pre" Dac , altså at jeg kjører Coax ut på Hd2 og inn i neste dac.

T

tce-teams

Gjest
Hvilken tilkobling bruker du? Jeg bruker USB og har hatt 2 dac'er nå, en HD20 og den som er i Ampen "electrocompaniet eci 6ds" Begge er gode. men i begge tilfeller gir det meg bedre lyd med å bruke en Hegel HD2 som "pre" Dac , altså at jeg kjører Coax ut på Hd2 og inn i neste dac.
Samme erfaring har jeg , bruker hegel hd 2 som pre dac og bruker coax ut inn på reciveren sin dac.

Sist redigert:

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Samme erfaring har jeg , bruker hegel hd 2 som pre dac og bruker coax ut inn på reciveren sin dac.
Ja, har hørt at "summen" av Hegel HD2 og HD20/25 blir bedre en HD20/25. Så det var en fremtidig tanke.
Men så får jeg nå høre at lydsignaturen på Abrahamsen og Hegel's DAC'er er veldig forskjellige, og da lurre jeg på om Hegel er noe for meg i mitt oppsett.
Jeg får prøve å få hørt Hegel i mitt oppsett, evt at noen har erfaring med en DAC med samme lydsignatur som Abrahamsen og som samtidig er såpass mye bedre at ett bytte er interessant. (Til en overkommerlig pris).

Topp Bunn