- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 934
P5 Fosen kutter i sendinger – Norsk Lokalradioforbund
www.lokalradio.no
www.lokalradio.no
Nrk har en dekning på ca. 99.3% med ca. 1000 sendere. De kommersielle har en dekning på ca. 90%, med litt over 200 sendere.Tror de forskjellig kanalene varierer på dekkningen. Var en tur til Molde og da falt Vinyl ut flere ganger på turen. Irriterende!
Vet ikke om det var så mye å skryte av der, du.
Latest Updates and News
March 21st
Snapshot of the UK local ensemble Humberside updated.
The service Grt Hits E Yorks has returned to Mono at 80 kbit/s in "original-flavour" DAB from 128 kbit/s Joint Stereo since the previous observation, the same state it was in a couple of months ago.
March 20th
The UK regulator has revoked the "small-scale" licence for Yorkshire Coast that had been awarded to East Coast Digital Radio CIC. The operator had informed the regulator that it no longer intends to launch the service, saying it believes the project is no longer financially viable, with the size of the licensed area requiring multiple transmission sites and what it perceives to be a change in the likely level of demand. Ofcom may consider re-advertising the area should it receive expressions of interest, but notes that ECDR was the sole applicant. Comments regarding the size of the area to be re-advertised as well as on the timing.
March 20th
The UK regulator has revoked the "small-scale" licence for Llandudno & Betwys-y-Coed that had been awarded to Sound Bay Community Digital CIC. Sound Bay had informed the regulator that it no longer intends to launch the service, citing significantly increased transmission and utilities costs since the licence was awarded. Ofcom may consider re-advertising the area should it receive expressions of interest, but notes that Sound Bay was the sole applicant. Comments regarding the size of the area to be re-advertised as well as on the timing.
March 19th
Snapshot of the Belgian local ensemble HAINAUT MCL updated.
The SIds of MIXX FM and RMS have changed since the previous observation.
The service Horizon Belgique has ceased.
gjelder det også utstyr og antenne levert fra fabrikk i de fleste biler? iallefall de her i slekta. trenger bare kjøre en halvtimes tid litt ut på bygda fra Ålesund før det dropper ut i ett sett. jo er en del fjell her, men med FM fikk man som regel informasjonen men med noe skurr evt.Den begynner å bli noen år gammel. Helt klart at Sunde ikke har brukt hverken riktig utstyr=adapter og antenne.
Samme erfaring har jeg, halvtimes kjøring nord for Larvik og dropper ut mellom berg og fjell. Så DAB er ikke beregnet for hele Norges landskap. Har ingenting med antenne eller nytt kanalsøk eller min Grundig bilradio å gjøre.gjelder det også utstyr og antenne levert fra fabrikk i de fleste biler? iallefall de her i slekta. trenger bare kjøre en halvtimes tid litt ut på bygda fra Ålesund før det dropper ut i ett sett. jo er en del fjell her, men med FM fikk man som regel informasjonen men med noe skurr evt.
Nettopp! Akkurat som jeg har sagt flere ganger, - og for flere år siden...Fra Gjest’s link, om Sverige:
DAB-radio er ikke forenlig med dagens beredskapshensyn, uansett hvor mye hjernedød reklame kommersielle aktører ser for seg å sende på sine robotiserte «sendeflater».
Originalrapporten:
Dead And Buried.
Fra Gjest’s link, om Sverige:
Vis vedlegget 1026899
DAB-radio er ikke forenlig med dagens beredskapshensyn, uansett hvor mye hjernedød reklame kommersielle aktører ser for seg å sende på sine robotiserte «sendeflater».
DAB i Norge som er alive and well har mulighet for å sende meldinger på alle kanaler i Norge.
Ellers så ser det ut som om myndighetene synes at Internett og mobiltelefoner fungerer bra som kanal
Originalrapporten:
Dead And Buried.
DAB har fungert prikkfritt i min 10 år gamle Mitsubishi ASX . Fredrikstad til Kristiansund over Dovre og Oppdal. På Atlanterhavsveien.gjelder det også utstyr og antenne levert fra fabrikk i de fleste biler? iallefall de her i slekta. trenger bare kjøre en halvtimes tid litt ut på bygda fra Ålesund før det dropper ut i ett sett. jo er en del fjell her, men med FM fikk man som regel informasjonen men med noe skurr evt.
DAB Radioen i min 10 år gamle Mitsubishi ASX har fungert prikkfritt overalt hvor jeg har kjørt.Samme erfaring har jeg, halvtimes kjøring nord for Larvik og dropper ut mellom berg og fjell. Så DAB er ikke beregnet for hele Norges landskap. Har ingenting med antenne eller nytt kanalsøk eller min Grundig bilradio å gjøre.
Nå har vi hatt DAB uten riksdekkende FM i snart 7 år. Siden 2013/2014 har de fleste biler her i Norge blitt solgt med DAB/FM radio.Snakket med en verksmester (Volvo) for noen dager siden. "Selvfølgelig" DAB i den nyere bilen sin - men vi var skjønt enige; dritt!
De som er "tunghørte" har nok ikke hørt (om) problemene - mens de hørende derimot...Hvis DAB hadde vært et problem, så hadde vi nok hørt om det.
Du Chell Rudolph... Få deg en moderne e-bil, så får du dab-radio i den også?De som er "tunghørte" har nok ikke hørt (om) problemene - mens de hørende derimot...![]()
Du Chell Rudolph... Få deg en moderne e-bil, så får du dab-radio i den også?
Som sagt, det har ikke noe med min eldre bil å gjøre. Dessuten hører jeg meget godt til alderen.DAB Radioen i min 10 år gamle Mitsubishi ASX har fungert prikkfritt overalt hvor jeg har kjørt.
Har kjørt fra Fredrikstad til Arendal et par ganger, Stavern og Helgeroa. Kjørt 303 fra Larvik til Sandefjord for noen år siden.
Ingen problem. Nrk har bedre dekning enn de kommersielle, men ikke mye forskjell i Vest eller Østfold.
Riktig bruk av radioen er viktig, og riktig montert antenne. Hva slags bil og årstall ?
Nå har vi hatt DAB uten riksdekkende FM i snart 7 år. Siden 2013/2014 har de fleste biler her i Norge blitt solgt med DAB/FM radio.Snakket med en verksmester (Volvo) for noen dager siden. "Selvfølgelig" DAB i den nyere bilen sin - men vi var skjønt enige; dritt!
Papiraviser ? Brød kjøper vi på Kiwi. Mvh KjellPell.Chell Rudolph - ikke verst!
En el boks hadde vært greit det - til korte turer når man trenger VG & brød. Med DAB? Røsk det ut...![]()
Hver gang jeg spør noen om bilmerke osv. så får jeg aldri svar…..?????Som sagt, det har ikke noe med min eldre bil å gjøre. Dessuten hører jeg meget godt til alderen.
Som sagt, det har ikke noe med min eldre bil å gjøre. Dessuten hører jeg meget godt til alderen.
Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i mitt bilmerke. Hvis bilmerke har noe å si for hvor bra eller dårlig DAB fungerer, er DAB problemet.Nå har vi hatt DAB uten riksdekkende FM i snart 7 år. Siden 2013/2014 har de fleste biler her i Norge blitt solgt med DAB/FM radio.
Hvor mange biler er det ?
Hver gang jeg spør noen om bilmerke osv. så får jeg aldri svar…..?????
DAB er no' ubrukelig (dropper ut) greier - uansett bilmerkeHvis bilmerke har noe å si for hvor bra eller dårlig DAB fungerer, er DAB problemet.
Så rart at jeg har fått det til uten problemer i mer enn ti år….DAB er no' ubrukelig (dropper ut) greier - uansett bilmerke
Nåvel. Tid for litt haifi igjen....
Kanskje det er du selv som fungerer som ekstra antenne, ikke vet jeg.Så rart at jeg har fått det til uten problemer i mer enn ti år….![]()
Nrk sender alle kanaler med 80 kbps og AAC codec, bortsett fra trafikk og vær kanal.Dette med DAB ser jeg på som et nødvendig onde, i og med at reelle alternativer er tatt vekk fra meg. Som et hi-fi-medium låter det simpelthen bæsj, og det er utrolig at det er mulig å opparbeide en nærmest religiøs hengivenhet for noe såpass trist og middelmådig på lydsiden.
Flott at noen kan kjøre den norske fjellheimen på kryss og tvers med tilnærmet krystallklar radiolyd hele veien, men det klarer ikke jeg, selv i sentrale områder. Bare på strekningen Kolbotn - Ski, som jeg kjører ganske ofte, er det 3 steder med dropouts. Noen er særlig opptatt av biltype, så det er 2 nyere Toyota-biler, men jeg har også sittet en del på med andre bilmerker som slett ikke har bedre mottakere.
DAB er greit i bil, hvor støynivået er høyt likevel. Men som lydformidler ellers er man vel langt unna CD-kvalitet. Jeg blir sliten av å høre på denne type med komprimert musikk over tid, men det er helt OK til plapreradio som NRK ellers er gode på.
Jeg har prøvd å finne ut hvilken bitrate NRK sender de forskjellige kanalene med, men enten er det godt gjemt informasjon eller så har jeg ikke lett godt nok. Jeg mener å ha lest at DAB+ har en øvre teknisk grense på 96 kb/s, noe som i tilfelle ikke er mye å skryte av. Tilogmed langt dårligere enn Spotify.
En artikkel fra 2021, som jeg synes var ganske opplysende. Jeg tror ikke fremtiden for DAB er særlig lysere i dag.
![]()
The Final Countdown - Framtiden för DAB-radio snart slut
Fakta och debatt: digitalradio, FM-radio, Internet radio och television, 5G Broadcast, DRM, DAB, HD Radio, SVT, SR, UR, TV4, public service, närradiowww.publicaccess.se
I heimen og når jeg er ute og går savner jeg FM, i bil kan det være stort sett det samme. Trist at vi måtte kaste flere millioner med fullt ut fungerende FM-radioer for noen år siden når bransjeaktører rundlurte våre godtroende politikere. Skikkelig grønt skifte.
Vi har jo ikke noe FM-bånd å gå tilbake til, eller å ha som supplement som riksdekkende radio. Flott når DAB om noen år er fullstendig utdatert eller akterutseilt av nyere teknologi; i mange år hørte vi på NRK på langbølgen, men den teknologien tok også slutt.