Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tviler på at dab overlever fm. Til det er det for dårlig


    PC=krøkkete måte å høre radio på
    NEI
    smart-telefon=også en ganske krøkkete måte å høre radio på.
    NEI
    En smart høyttaler funker jo mye bedre.
    NEI
    Å bruke en radio er fremdeles den enkleste måten å høre radio på.
    Ja var det med de gode gamle fm. DAB klarte å føkke det opp. Mange som gav opp og har innstilt på en kanal med hjelp av "sønn som kom hjem til jul"
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Alle har en smart telefon. Og med den kan du høre på radio hele veien fra Vøringsfossen til Bergen. Og mange andre steder i Norge hvor DAB fungerer veldig dårlig.
    Det forutsetter jo at du har en bilradio med Bluetooth. Og har du det, så stor sannsynlighet for at det en DAB/FM radio.
    Jeg tror nok DAB dekningen i Norge er bedre enn mobildekningen. Men man må lære seg å bruke DAB radioen.
    Som man har lært seg å bruke smart-telefonen, og klart å koble den til bilens Bluetooth.
    Det er jo noe ikke alle har klart, ettersom de sitter i bil med øretelfoner og bruker mobilen…..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tviler på at dab overlever fm. Til det er det for dårlig



    NEI

    NEI

    NEI

    Ja var det med de gode gamle fm. DAB klarte å føkke det opp. Mange som gav opp og har innstilt på en kanal med hjelp av "sønn som kom hjem til jul"
    Hvorfor har voksne menn problemer med DAB radioer….særlig i bil…?????
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Det forutsetter jo at du har en bilradio med Bluetooth. Og har du det, så stor sannsynlighet for at det en DAB/FM radio.
    Jeg tror nok DAB dekningen i Norge er bedre enn mobildekningen. Men man må lære seg å bruke DAB radioen.
    Som man har lært seg å bruke smart-telefonen, og klart å koble den til bilens Bluetooth.
    Det er jo noe ikke alle har klart, ettersom de sitter i bil med øretelfoner og bruker mobilen…..
    Beklager med DAB er alt for dårlig slik det er nå. Nye versjoner kan muligens bli bedre men tviler. Da heter det nok noe annet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Alle har en smart telefon. Og med den kan du høre på radio hele veien fra Vøringsfossen til Bergen. Og mange andre steder i Norge hvor DAB fungerer veldig dårlig.
    Fra hele verden, om man vil ... når man vil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg har jo nevnt det mange ganger, men det krever tydeligvis gjentagelse.
    Jeg har kjørt Trondheim-Bergen og Oslo-Bergen flere ganger. Svært lite utfall av DAB der. Det var verre da det bare var FM. Da mistet jeg t.o.m. mottak over Dovre.
    Jeg kjørte i Tyskland i sommer. DAB hele veien. Mange FM-stasjoner, men langt flere på DAB+. Dønn stabilt. Hørte på en kanal fra Dresden hele veien fra Rostock og nesten helt fram til Praha. Ingen skurring, ingen utfall, ingen interferens.

    I min forrige bil - en Passat GTE - valgte man om man ville søke på FM eller DAB
    I min nåværende BMW kommer bare alle kanalene opp på displayet med en lite FM eller DAB merke ved siden av.

    Og jeg har kjørt flere steder der det ikke var internettdekning, men radio det hadde jeg. Nå har man jo også sagt fra politisk hold at man må prioritere å få mobildekning langs riksveiene i Norge, så det er tydelig at det er store mangler der. I så fall vil jeg tro at det er mange fylkesveier som også mangler mobildekning. Da blir det ikke mye radiodekning på de strekningen
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har jo nevnt det mange ganger, men det krever tydeligvis gjentagelse.
    Jeg har kjørt Trondheim-Bergen og Oslo-Bergen flere ganger. Svært lite utfall av DAB der. Det var verre da det bare var FM. Da mistet jeg t.o.m. mottak over Dovre.
    Jeg kjørte i Tyskland i sommer. DAB hele veien. Mange FM-stasjoner, men langt flere på DAB+. Dønn stabilt. Hørte på en kanal fra Dresden hele veien fra Rostock og nesten helt fram til Praha. Ingen skurring, ingen utfall, ingen interferens.

    I min forrige bil - en Passat GTE - valgte man om man ville søke på FM eller DAB
    I min nåværende BMW kommer bare alle kanalene opp på displayet med en lite FM eller DAB merke ved siden av.

    Og jeg har kjørt flere steder der det ikke var internettdekning, men radio det hadde jeg. Nå har man jo også sagt fra politisk hold at man må prioritere å få mobildekning langs riksveiene i Norge, så det er tydelig at det er store mangler der. I så fall vil jeg tro at det er mange fylkesveier som også mangler mobildekning. Da blir det ikke mye radiodekning på de strekningen
    Så samsvarer vel ikke DAB-ekkokammeret ditt med de erfaringene vi andre har da serru. DAB taper på alt fra lydkvalitet til betjening. At det faen i meg går an.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg kan jo selvfølgelkig ikke uttale meg om annet enn det jeg har opplevd selv.
    At det skal være vanskelig å betjene en DAB-radio har jeg imidlertid veldig vanskelig for å forstå. I min bil har jeg 2 valg - alle kanaler eller favoritter. Jeg kan med et enkelt klikk velge at en kanal skal havne i favorittlisten. Både DAB og FM kanaler dukker opp. Når jeg skal høre på en kanal trykker jeg på den kanalen (med iDrive hjuet) og dermed er den valgt. Jeg velger selv om det er hele listen eller favorittlisten som skal brukes. Hos meg kommer listen opp som en rulleliste i HUD. Da har jeg et rullehjul på rattet jeg bruker for velge. Eksepsjonelt enkelt. At det ikke er like enkelt i andre biler forundrer meg.

    I sommer har jeg kjørt:
    Trondheim - Bergen via Stryn og Førde
    Trondheim - Andenes via Narvik og Evenes
    Trondheim - Oslo R30, R3, R24, E16, E6
    Oslo - Trelleborg
    Rostock - Praha via Potsdam og Dresden
    Praha - Krems/Mautern/Spitz
    Praha - Kiel

    DAB+ hele veien. Igen vesentlige utfall av radio. Tidligere har det vært en lidelse å kjøre Rostock - Praha. Skurring og utfall av kanaler hele tiden. Da orket jeg ikke høre på radio. Ikke slik nå. Og en mengde kanaler. Også i Sverige.

    Jeg har samme erfaring fra andre steder jeg har kjørt, men jeg har selvfølgelig ikke kjørt over alt.
    Forøvrig er DAB+ valgt som standard i EU og alle nye biler som selges i EU må ha DAB-radio, så DAB forsvinner nok ikke med det første. ANtall DAB-kanaler i Tyskland, Tsjekkia og Østerrike har eksplodert det siste året. For 2 år siden var det stort sett kun FM, nå er FM i mindretall.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Beklager med DAB er alt for dårlig slik det er nå. Nye versjoner kan muligens bli bedre men tviler. Da heter det nok noe annet.
    DAB har eksistert siden 1995 i Norge. Har hatt DAB i bil siden 2002. Siden 2013 med Fabrikkinnstallert . Fungerer helt supert.
    Over hele Norge. Så mye bedre enn FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, jeg kan jo selvfølgelkig ikke uttale meg om annet enn det jeg har opplevd selv.
    At det skal være vanskelig å betjene en DAB-radio har jeg imidlertid veldig vanskelig for å forstå. I min bil har jeg 2 valg - alle kanaler eller favoritter. Jeg kan med et enkelt klikk velge at en kanal skal havne i favorittlisten. Både DAB og FM kanaler dukker opp. Når jeg skal høre på en kanal trykker jeg på den kanalen (med iDrive hjuet) og dermed er den valgt. Jeg velger selv om det er hele listen eller favorittlisten som skal brukes. Hos meg kommer listen opp som en rulleliste i HUD. Da har jeg et rullehjul på rattet jeg bruker for velge. Eksepsjonelt enkelt. At det ikke er like enkelt i andre biler forundrer meg.

    I sommer har jeg kjørt:
    Trondheim - Bergen via Stryn og Førde
    Trondheim - Andenes via Narvik og Evenes
    Trondheim - Oslo R30, R3, R24, E16, E6
    Oslo - Trelleborg
    Rostock - Praha via Potsdam og Dresden
    Praha - Krems/Mautern/Spitz
    Praha - Kiel

    DAB+ hele veien. Igen vesentlige utfall av radio. Tidligere har det vært en lidelse å kjøre Rostock - Praha. Skurring og utfall av kanaler hele tiden. Da orket jeg ikke høre på radio. Ikke slik nå. Og en mengde kanaler. Også i Sverige.

    Jeg har samme erfaring fra andre steder jeg har kjørt, men jeg har selvfølgelig ikke kjørt over alt.
    Forøvrig er DAB+ valgt som standard i EU og alle nye biler som selges i EU må ha DAB-radio, så DAB forsvinner nok ikke med det første. ANtall DAB-kanaler i Tyskland, Tsjekkia og Østerrike har eksplodert det siste året. For 2 år siden var det stort sett kun FM, nå er FM i mindretall.
    Du som meg har knekt koden. Det er jo ikke vanskelig. Men etter å ha diskutert DAB i mer enn 5 år på Internett, og ganske mye i 2021, så er det mange som har problemer. Dessverre.
    Radio kan man i dag høre på flere plattformer. For meg så er det enklest å høre på radio med en DAB radio i bilen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så samsvarer vel ikke DAB-ekkokammeret ditt med de erfaringene vi andre har da serru. DAB taper på alt fra lydkvalitet til betjening. At det faen i meg går an.
    LOL. Kanskje jeg skulle starte kurs…..
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    DAB har eksistert siden 1995 i Norge. Har hatt DAB i bil siden 2002. Siden 2013 med Fabrikkinnstallert . Fungerer helt supert.
    Over hele Norge. Så mye bedre enn FM.
    Det er bare din opplevelse. Flertallet sin opplevelse er at DAB er dårligere enn FM. Du har litt vondt for å akseptere fakta. Uansett er jeg glad på dine vegne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Det vi ikke skjønner er jo at folk har problemer med det. Til og med min mor på 99 håndterer det helt greit. Det greide hun ikke med FM.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Det vi ikke skjønner er jo at folk har problemer med det. Til og med min mor på 99 håndterer det helt greit. Det greide hun ikke med FM.
    Jeg kjører jo veldig mye bil i Norge, lange turer mange steder. Og snakker med tilsvarende brukere. For de som ikke gør dette er det annerledes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Men hvor vanskelig kan det være når en person som er 99 år og ikke kan bruke en mobiltelefon og ikke har skjønt at TV-kanalene og nr-tastene på fjernkontrollen ikke er hardkodet får det til? Før, når hun hadde FM-radio fikk jeg telefon i hvert fall hver 14 dag med spørsmål om å komme og fikse radioen for det var bare skurr. Etter at hun fikk en DAB-radio har jeg ikke fått et eneste spørsmål om hjelp med radioen.
    Da kan det rett og slett ikke være vanskelig.

    Det forundrer meg rett og slett at folk ikke får det til.
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Men hvor vanskelig kan det være når en person som er 99 år og ikke kan bruke en mobiltelefon og ikke har skjønt at TV-kanalene og nr-tastene på fjernkontrollen ikke er hardkodet får det til? Før, når hun hadde FM-radio fikk jeg telefon i hvert fall hver 14 dag med spørsmål om å komme og fikse radioen for det var bare skurr. Etter at hun fikk en DAB-radio har jeg ikke fått et eneste spørsmål om hjelp med radioen.
    Da kan det rett og slett ikke være vanskelig.

    Det forundrer meg rett og slett at folk ikke får det til.
    En person på 99 år kjører nok mye langturer rundt i landet. Tydelig at du ikke ønsker å forstå.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er bare din opplevelse. Flertallet sin opplevelse er at DAB er dårligere enn FM. Du har litt vondt for å akseptere fakta. Uansett er jeg glad på dine vegne.
    Så hvis jeg får det til, og har fått det til i så mange år, hva forteller det?
    Som jeg har sagt før, det er en del som ikke får til da, og da tenker jeg mest på dekningen, som fungerer helt supert.
    Hvor ligger feilen da?
    Når det gjelder lyden på FM vs DAB, så kan det diskuteres i det vide og brede. Det er radio vi snakker om.
    Radio har aldri vært HiFi. Og FM langt derifra, med sus og skurr.
    Radio som er der, uten skurr og sus, samme hvor man kjører, vil alltid vinne.
    Ps: er du ikke litt nysgjerrig på hvordan og hvorfor vi andre ikke får det til ?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    En person på 99 år kjører nok mye langturer rundt i landet. Tydelig at du ikke ønsker å forstå.
    Vi snakker vel om DAB generelt, ikke DAB i bil.
    Når det gjelder DAB i bil ønsker jeg absolutt å forstå, for dette er noe jeg aldri har vært borte i i de 3 bilene jeg har hatt med DAB-radio.

    I min bil gjør jeg sånn:
    1: Trykk på Media og velg Radio (enten med iDrive eller rullehjul på rattet)
    2: Velg et av programmene som dukker opp på skjermen (med iDrive eller rullehjul på rattet). PS: Hvis jeg ber om en full liste er den lang, så jeg har lagt de vanlige inn i favoritter så jeg ikke behøver å scrolle så mye.
    3: Det er ikke noe trinn 3

    Det var omtrent sånn i de 2 andre bilene også. Det skal innrømmes at bilene alle sammen har vært 2016-modeller eller nyere, så at det kanskje ikke er like enkelt i eldre biler eller andre produsenter kan jo godt være.

    Stort enklere går det vel knapt an å få det? Jeg velger kanal når jeg starter fra Trondheim og har da den kanalen automatisk i bilen til jeg kommer fram, det være seg Oslo, Bergen, Bodø eller Fredrikstad eller hvor som helst ellers om jeg skulle ønske det. Skulle jeg ønske å høre et annet program velger jeg det (med rullehjulet på rattet - kanalene vises på HUD). Og dekningen er omtrent 100% alle stedene jeg har kjørt, men jeg har jo ikke kjørt over alt da. Jeg har forøvrig kjørt veldig mange steder der det var umulig å få inn noe på FM tidligere, men der DAB fungerer utmerket.
    Det var vel en som nevnte at radioen i BMWen ikke var så enkel. Vel jeg har en BMW og det jeg har beskrevet er hvordan man velger program i min BMW. Kan det egentlig gjøres så veldig mye enklere?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi snakker vel om DAB generelt, ikke DAB i bil.
    Når det gjelder DAB i bil ønsker jeg absolutt å forstå, for dette er noe jeg aldri har vært borte i i de 3 bilene jeg har hatt med DAB-radio.

    I min bil gjør jeg sånn:
    1: Trykk på Media og velg Radio (enten med iDrive eller rullehjul på rattet)
    2: Velg et av programmene som dukker opp på skjermen (med iDrive eller rullehjul på rattet). PS: Hvis jeg ber om en full liste er den lang, så jeg har lagt de vanlige inn i favoritter så jeg ikke behøver å scrolle så mye.
    3: Det er ikke noe trinn 3

    Det var omtrent sånn i de 2 andre bilene også. Det skal innrømmes at bilene alle sammen har vært 2016-modeller eller nyere, så at det kanskje ikke er like enkelt i eldre biler eller andre produsenter kan jo godt være.

    Stort enklere går det vel knapt an å få det? Jeg velger kanal når jeg starter fra Trondheim og har da den kanalen automatisk i bilen til jeg kommer fram, det være seg Oslo, Bergen, Bodø eller Fredrikstad eller hvor som helst ellers om jeg skulle ønske det. Skulle jeg ønske å høre et annet program velger jeg det (med rullehjulet på rattet - kanalene vises på HUD). Og dekningen er omtrent 100% alle stedene jeg har kjørt, men jeg har jo ikke kjørt over alt da. Jeg har forøvrig kjørt veldig mange steder der det var umulig å få inn noe på FM tidligere, men der DAB fungerer utmerket.
    Det var vel en som nevnte at radioen i BMWen ikke var så enkel. Vel jeg har en BMW og det jeg har beskrevet er hvordan man velger program i min BMW. Kan det egentlig gjøres så veldig mye enklere?
    Nå er det vel sånn at de fleste moderne biler har DAB radioer som er forskjellig i oppbygning i forhold til hverandre.
    Og noen er vel lettere å betjene enn andre. Men de jeg har vært borti så er betjeningen av FM stasjoner akkurat lik betjeningen av DAB stasjoner. Og man må aktivere RDS for FM og TP, og service following for DAB.
    Og lagre favorittstssjoner. Og så er det atskillig flere stasjoner på DAB.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Helt klart. Det som forbauser meg er at det ikke skrives om hvor vanskelig det er å sette opp en ny TV. Plugg inn TVen, trykk SCAN og lagre kanalene på en plass på fjernkontrollen.
    Vent litt - det er vel akkurat slik man gjør det med en DAB-radio (stasjonær eller i en bil). Så det er vanskelig med en DAB-radio, men den samme funksjonen er ikke vanskelig på en ny TV?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    TV har alltid vært en installasjon. Radio var noe alle kunne bruke uten videre, -så lenge vi hadde FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Tja, på en FM-radio måtte man vel også søke for å finne kanalene? Faktisk nokså likt det man gjør på en DAB-radio. Enten vrir man på et søkehjul eller trykker på en knapp for scanning opp eller ned.

    For å holde oss til bil så trenger jeg ikke gjøre det heller i min. Når jeg velger radio vises alle kanalene som er tilgjengelige automatisk i displayet. Både FM og DAB. Rimelig enkelt faktisk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men de switchet kanal umiddelbart. Det har naturligvis ingen betydning for 1-kanals DABB-lyttere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Gjør ikke DAB-radioer også det da? De jeg har gjør det. Man lagrer da favorittkanalene slik at man lett kan bytte mellom dem.

    Jeg har blitt "beskyldt" for å ikke ville forstå. Realiteten er at jeg rett og slett ikke forstår problemet fordi jeg har aldri opplevd det selv. Det har ingen ting med å ikke ville forstå. Ja, jeg skjønner at enkelte har problemer, men jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg har kjørt rundt i Norge med DAB radio i 3 forskjellige biler og aldri opplevd problemer, verken med mottak eller oppsett/bruk av DAB-radioen. De jeg har hatt har vært like enkle eller enklere å bruke enn tilsvarende FM-radio. Jeg har også opplevd bedre mottaksforhold med DAB enn FM. Det er flere steder jeg har kjørt der det ikke var FM-dekning, men DAB-dekning har det vært. I leiligheten til min mor var det svært dårlig FM-dekning, men DAB-dekningen er langt bedre. Det var for øvrig også svært dårlig mobildekning der, så internettradio var utelukket. Det har blitt bedre nå.

    Jeg har selvfølgelig ikke kjørt over alt. Utenfor Trøndelag har jeg stort sett bare kjørt på de store gjennomfartsårene. Unntakene har vært R30 gjennom Rendalen og nordover fra Lødingen til Andenes. Ingen problemer med DAB-dekningen noen av stedene. På fjelloverganger der FM falt ut kan jeg nå høre på radio. Det kan godt være at dekningen for noen av kanalene jeg vanligvis ikke hører på er dårligere - akkurat det kan jeg jo ikke si så mye om.

    Når det gjelder de delene av Europa der jeg ofte kjører (Tyskland, Tsjekkia og Østerrike) er det heller ingen problemer nå. For 2 år siden var det svært få DAB-kanaler og FM-kanalene fadet inn og ut avhengig av landskapet jeg kjørte gjennom (i Nord-Tyskland der det er rimelig flatt var det får problemer, men selv der var det mye skurring), men i år var det DAB-kanaler i massevis og de fungerte langt bedre enn FM gjorde tidligere.

    PS: Nå hører jeg etter hvert mindre på radio fordi det ikke er så veldig mye interessant som foregår der. Musikk har jeg i massevis fra før - jeg har satt inn en minnepinne med over 7000 sanger som går på random play og bytter jeg til en radiokanal er det i stor grad uspennende popmusikk som spilles - da hører jeg heller på min egen "jukebox". Jeg snakket med en som jobber i NRK og han sa at antall lyttere falt dramatisk når de ikke spilte musikk, så å lage program uten mye musikk i fikk de etter hvert ikke lov til å lage. Og musikken er jo disse A- og B-listene med musikk som går på repeat. Stort sett musikk som jeg ikke synes er spesielt spennende.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Du kan ha en FM-radio med to dreiehjul: et hjul for på/av med volum, og et hjul for søk.
    På DAB-radioer er det mange løsninger og mange funksjoner på samme knott eller dreiepotmeter. Det skaper forvirring, ikke bare for gamle folk. Det viser all erfaring. Ta en tur på gamlehjemmet og spør!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Du kan ha en FM-radio med to dreiehjul: et hjul for på/av med volum, og et hjul for søk.
    På DAB-radioer er det mange løsninger og mange funksjoner på samme knott eller dreiepotmeter. Det skaper forvirring, ikke bare for gamle folk. Det viser all erfaring. Ta en tur på gamlehjemmet og spør!
    Var det noe bedre på siste generasjon FM-radio?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Du kan ha en FM-radio med to dreiehjul: et hjul for på/av med volum, og et hjul for søk.
    På DAB-radioer er det mange løsninger og mange funksjoner på samme knott eller dreiepotmeter. Det skaper forvirring, ikke bare for gamle folk. Det viser all erfaring. Ta en tur på gamlehjemmet og spør!
    Og det er et DAB-problem? Er det pr. definisjon et problem med DAB-teknologien?
    Du kan lage radioer med mange forskjellige design. Hvis du ikke liker designet på en radio kjøper du en annen.
    For å snu på ditt argumet
    Du kan ha en DAB-radio med to dreiehjul: et hjul for på/av med volum, og et hjul for søk. På FM-radioer er det mange løsninger...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Du kan ha DAB-radio med to dreiehjul, men det er det ingen som lager. Da er vi like langt...

    Du kan fremdeles kjøpe en brukervennlig FM-radio. Da kan du glede deg over at FM vil finnes ihvertfall til 2031, og enda lenger i resten av verden.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    If you say so.
    Min mor har en DAB-radio med 2 dreiehjul, men dreier du på søkerhjulet hopper man direkte mellom kanalene og glir ikke langs en analog skala. Det kan for så vidt være nok til at mange blir forvirret.
    FM vil nok finnes mange steder i verden lenge, men i Europa (de delene jeg har besøkt) er tilbudet av kanaler allerede langt større på DAB enn på FM.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du kan ha DAB-radio med to dreiehjul, men det er det ingen som lager. Da er vi like langt...

    Du kan fremdeles kjøpe en brukervennlig FM-radio. Da kan du glede deg over at FM vil finnes ihvertfall til 2031, og enda lenger i resten av verden.

    Det er jo ikke noe FM nett. Det er enkelte lokale stasjoner som sender på FM litt rundt omkring.
    Min lille gule POP radio har to hjul og tre knapper.
    FM+DAB. 10 min utenfor Fredrikstad er det ingen FM kanaler. Radio Øst som sender både på FM og DAB kommer inn sammen med ca. 40 andre DAB kanaler. Var det noen som sa FM? Hvor da?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    DAB radio med dreiehjul må settes opp først. Da må du få radioen til å scanne området ditt for kanaler. Så kan du velge kanal enkelt med dreiehjulet.For noen stopper det allerede når de må scanne. Det gjorde de ikke før.

    Det finnes FM i byene, og er du heldig kan du fange opp kanalene selv om du bor på bygda. FM nettet er borte takket være THG & Co som går av neste år. Er det en tilfeldig avgang?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Det finnes jo ikke DAB-radioer med dreiehjul. Det har du jo sagt, så det du sier nå kan da umulig stemme ;)

    Joda, overgang til ny teknologi fører alltid til noen endringer. Betyr det at man skal slutte å utvikle nye ting?
    Og hvis DAB-radioen din er så dårlig WayAhead, bør du skaffe deg en ny. Den jeg har i min bil nytter kanal akkurat like raskt som en FM-tuner.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Hvor står det at jeg har sagt at det ikke finnes DAB-radioer med dreiehjul?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Innlegg 4948:

    "Du kan ha DAB-radio med to dreiehjul, men det er det ingen som lager."

    Du sier for så vidt at det er mulig, men de finnes ikke (siden ingen lager dem).
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selv om kanalene er lagret er DABBen like treg til å skifte kanaler som TV dekodere er.
    Det er jo litt flere enn 5 kanaler i DAB radioen og rundt 100 kanaler i mine TV dekodere. Ettersom alle kanalene på en DAB radio=ligger inne fra to forskjellige muxer og i min satellitt dekoder fra forskjellige transpondere så er det helt ok at det noen gang tar et par tre sekunder på satellitt. På DAB går det 9 av 10 ganger med en gang.
    Det viktigste er jo at signalet er der og at det er der mens bilen kjører, samme hvor man kjører.
    Men ingenting er perfekt i vår digitale verden.
    Noen CD og Blu-ray starter litt sent, mye data som skal inn i spilleren. Det samme med DAB og satellitt.
    Det er jo noen chipper lyden og bildet skal igjennom før det blir noe lyd og bilde.
    For oss som husker radioer med rør, så tok det en stund før det ble lyd, og når man skrur av, forsvant ikke lyden med en gang.
    Ps: det har nok sittet chipper i FM radioene i mange år, i hvert fall siden RDS kom. De første bilradioene med RDS hadde problem med at chippen som skulle sortere Nrk P1 stasjonene rundt Oslo og Drammen hvor jeg kjørte mest den gang.
    De som designet disse japanske bilradioene hadde vel sett for seg noen få sendere som sendte RDS signalene, ikke flere titalls sendere som Nrk P1 hadde. På landsbasis 1200. Neste generasjon av bilradioer ble bedre.
    DAB fungerer jo på en helt annen måte.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Presisering/korreksjon av innlegg 4948: Du kan ha DAB-radio med bare to dreiehjul, og ingen trykknapper, men det er det ingen som lager.

    Det finnes DAB-radioer med to dreiehjul, men de har endel knapper for ulike funksjoner, og ofte har de flere funksjioner på dreiehjulene også. Ikke så enkelt å få de i gang som med de enkleste analoge radioene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor har voksne menn problemer med DAB radioer….særlig i bil…?????
    Jeg er voksen med god margin. Kjører fortsatt bil.
    Den har DAB.
    Fungerer utmerket. Over alt. Nesten.......
    For litt siden over Haukeli (E134) var det noen hull. Var aldri noe å høre på FM der heller.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Presisering/korreksjon av innlegg 4948: Du kan ha DAB-radio med bare to dreiehjul, og ingen trykknapper, men det er det ingen som lager.

    Det finnes DAB-radioer med to dreiehjul, men de har endel knapper for ulike funksjoner, og ofte har de flere funksjioner på dreiehjulene også. Ikke så enkelt å få de i gang som med de enkleste analoge radioene.
    Finnes FM-radioer med bare to dreiehjul og ingen knapper?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn