Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Vi er mange som har dårligere TVer da https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/K3lEa6/strmmekvaliteten-til-hbo-er-en-skam
    https://www.dagbladet.no/kultur/raser-mot-hbo-etter-tidenes-slag/71027419

    Til og med fotografen som har skutt serien er uenig med deg
    "Wagner mener også at HBO kan ha komplisert utfallet, fordi at komprimeringen episoden må gjennom før den når seerne gjennom nettspilleren ikke akkurat er nådig med materiale som fra før er skutt i mørket."

    Men det er jo greit å vite at vi alle har feil samt dårlig tv og at 4Mbit/sek er plenty for å strømme høyoppløst og ukomprimert materiale
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi er mange som har dårligere TVer da https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/K3lEa6/strmmekvaliteten-til-hbo-er-en-skam
    https://www.dagbladet.no/kultur/raser-mot-hbo-etter-tidenes-slag/71027419

    Til og med fotografen som har skutt serien er uenig med deg
    "Wagner mener også at HBO kan ha komplisert utfallet, fordi at komprimeringen episoden må gjennom før den når seerne gjennom nettspilleren ikke akkurat er nådig med materiale som fra før er skutt i mørket."

    Men det er jo greit å vite at vi alle har feil samt dårlig tv og at 4Mbit/sek er plenty for å strømme høyoppløst og ukomprimert materiale
    https://www.theverge.com/tldr/2019/...o-dark-fabian-wagner-response-cinematographer
     
    C

    cruiser

    Gjest
    HBO I USA er en helt annen tjeneste enn HBOnordic. HBOnordic er et selskap som bare har kjøpt rettighetene og har ingenting med den amerikanske tjenesten å gjøre. HBO I USA har mye høyere bitrate(selv om den ikke er høy nok) enn nordic. Artikkelen du linker til påpeker også for lav bitrate som et problem. Fotografen påpeker også her: "
    Wagner also said HBO’s compression of the episode, to help smooth over the streaming process for millions of viewers with varying connection speeds, is another contributor.

    Jo lavere bitrate og høyere kompresjon jo dårligere blir bilder.
    Har sett nevnte episode fra amerikansk hbo samt fra prime, de er som sagt lysår bedre enn hva vi får servert.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    HBO I USA er en helt annen tjeneste enn HBOnordic. HBOnordic er et selskap som bare har kjøpt rettighetene og har ingenting med den amerikanske tjenesten å gjøre. HBO I USA har mye høyere bitrate(selv om den ikke er høy nok) enn nordic. Artikkelen du linker til påpeker også for lav bitrate som et problem. Fotografen påpeker også her: "
    Wagner also said HBO’s compression of the episode, to help smooth over the streaming process for millions of viewers with varying connection speeds, is another contributor.

    Jo lavere bitrate og høyere kompresjon jo dårligere blir bilder.
    Har sett nevnte episode fra amerikansk hbo samt fra prime, de er som sagt lysår bedre enn hva vi får servert.
    Jeg har lest og sett disse tingene for mange måneder siden.
    Fremdeles funker HBO hos meg. Fremdeles mener jeg at får du så mørk skjerm så er det ikke HBO sin skyld, men noe i ditt setup.
    Så: hvilken episode og hvor langt ute i episoden. ?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det står i artiklene det er blitt linket til, men uansett så kommer det jo til å nå opp til din lave standard. Og det er jo også litt av poenget, at din standard for hva som er ok, ikke er almenngyldig for alle oss andre(helt uten at det trenger å være noe galt med hverken bil, radio, TV, skjerm, stereo osv) .
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Dagens lille rapport fra Facebook siden til FMnissekongen: Der var det en som har kjøpt ny bil, og som koblet ut DAB.
    Det er godt gjort, ganske desperat for å få klapp på skulderen fra sine meningsfeller og viser hvilken gal verden vi lever i.
    Minner meg litt om vaksinemotstandere.
    Kanskje han fortsatt har en fungerende hørsel?
    Som de fleste av oss. Undertegnede inkludert. Ingen klaget på dårlig FM lyd, for den var jo perfekt. Og dekningen var perfekt.
    Og så kommer DAB med bedre og annerledes lyd, og faktisk bedre dekning.
    Men FM nissene som ikke bruker DAB, gjentar bare ting andre påstår. Ganske trist måte å argumentere på.
    På toppen av det hele, så tror mange av dem at riksdekkende FM kommer tilbake. LOL.
    FM i tidligere tider hadde store "sendingshull" på turer til skifjellet (typisk Hemsedal), samt hjem til Sunnmøre over Strynefjellet eller via Romsdalen. Det var helt normalt at radioen var død i lange strekninger, og det var slik i alle år. Da jeg kjøpte min første bil med DAB (2013) var det DAB-hull på de samme strekningene, men etter kort tid ble det DAB "hele veien". Via Romsdalen har jeg full dekning Oslo -> Dombås -> Åndalsnes -> Hareid, og over Strynefjellet er det omtrent lik dekning.

    Hjemme hos foreldrene på Hareidlandet var det alltid dritt-dekning med FM, der antennejustering var en vitenskap på linje med å sende raketter til månen, men perfekt dekning da DAB kom til øya.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Kudos!

    Kudos til Classic46 for at du gidder å kjøre denne kampen mot vindmøller. Mange av dere andre burde skamme dere over språk og løgner som dere farer med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Fordi den ikke var kommersiell nok.

    "DAB-lukningen af Radio Klassisk vil dog ikke resultere i en frigjort DAB-frekvens og en potentiel redningsplanke for Radio24syv. I stedet for Radio Klassisk vil Bauer Media nemlig satse på en ny kanal, der ifølge MediaWatch i højere grad skal imødekomme selskabets økonomiske interesser."

    Problemet er ikke DAB i seg selv, men de kommersielle aktørene. De skal selvfølgelig tjene penger og vil ha kanaler de kan tjene penger på. En kanal som spiller klassisk musikk er en nisjekanal som aldri vil kunne drives kommersielt med overskudd.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Du er en særdeles ufordragelig og irriterende person..
    The truth hurts....
    ....classic46 - kan du ikke bare innse at din sannhet ikke er alle andres sannhet ??
    Men nå er det faktisk slik at det er ganske mange av oss som har fått bedre, MYE BEDRE radio etter at vi fikk DAB.
    Så det er også en sannhet som DAB-haterne må ta inn over oss.

    Fakta: På mine 50 km kjøring til jobb har med DAB strålende radio, på FM var det mer enn dårlig.

    FM var ikke perfekt.
    DAB er ikke perfekt. Slik er det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den samme erfaringen som xerxes. Langt bedre dekning med DAB enn med FM (i de områdene jeg har kjørt - Trøndelag nord til Verdal, Østerdalen (fra Ulsberg over Kvikne og fra Støren via Røros), Gudbrandsdalen, R4 Gjøvik-Oslo, Dovre, Venabygdsfjellet, Valdresflya, Oslo, Østfold - ut over det kan jeg ikke uttale meg). Det er tydeligvis veldig avhengig av antenneplasseringen i bilen.
    For stasjonær radio der jeg bor merker jeg ingen forskjell. Hos min mor er mottagerforholdene blitt langt bedre med DAB enn det var med FM.
    De kunne imidlertid kuttet en del av kanalene og brukt litt mer båndbredde på de resterende kanalene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det står i artiklene det er blitt linket til, men uansett så kommer det jo til å nå opp til din lave standard. Og det er jo også litt av poenget, at din standard for hva som er ok, ikke er almenngyldig for alle oss andre(helt uten at det trenger å være noe galt med hverken bil, radio, TV, skjerm, stereo osv) .
    Dette blir som å diskutere DAB dekning. Du får ikke inn DAB, dermed er det noe galt med dekningen.
    Du får veldig mørke bilder på GOT . (Som mange andre). Da er det noe i veien med HBO, ikke utstyret.
    Men ikke et ord fra deg hva slags tv, innstillinger, hvordan du ser på HBO, eller hvilken episode, hvor langt ut i episoden.
    For det er jo en umulighet at du kan ha problemer med ditt utstyr...som mange av de som har lagt ut bilder av HBO.
    For som så mange andre er du en av mange norske eksperter på strømme tv....og de er det mange av.??????
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Fordi den ikke var kommersiell nok.
    Du kan ikke sende klassisk på DAB. Formatet dreper dynamikken og musikken oppleves flat, spesielt på klassisk musikk. Hilken klassisk musikk-elsker gidder høre på slikt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjør det. 90% av det jeg hører på er klassisk. Problemet med de kanalene som sender klassisk musikk er primært at de bare spiller den kjente musikken. De spiller ikke Rufinatscha, Malipiero, Rota, Röntgen etc... - slikt som jeg hører på.
    I bil er det uansett så mange forstyrrende elementer at evt. komprimering ikke spiller noen særlig rolle. Egentlig er det bare bra siden dynamikken i klassisk musikk er så stor at det blir vanskelig å høre på i bil siden de svake partiene blir for svake og de kraftige for kraftig.

    Og husk også på at det er svært få som hører på radio som er så veldig interessert i lydkvaliteten. De fleste hører på små bordradioer til en tusenlapp (eller mindre)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det står i artiklene det er blitt linket til, men uansett så kommer det jo til å nå opp til din lave standard. Og det er jo også litt av poenget, at din standard for hva som er ok, ikke er almenngyldig for alle oss andre(helt uten at det trenger å være noe galt med hverken bil, radio, TV, skjerm, stereo osv) .
    Dette blir som å diskutere DAB dekning. Du får ikke inn DAB, dermed er det noe galt med dekningen.
    Du får veldig mørke bilder på GOT . (Som mange andre). Da er det noe i veien med HBO, ikke utstyret.
    Men ikke et ord fra deg hva slags tv, innstillinger, hvordan du ser på HBO, eller hvilken episode, hvor langt ut i episoden.
    For det er jo en umulighet at du kan ha problemer med ditt utstyr...som mange av de som har lagt ut bilder av HBO.
    For som så mange andre er du en av mange norske eksperter på strømme tv....og de er det mange av.������
    Det er selvsagt at det er et problem(hvertfall for de fleste av oss) når man ikke sender ut i tilstrekkelig kvalitet, det er ingen tv eller radio som kan bøte på det problemet. Dritt inn = dritt ut
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    En kanal som spiller klassisk musikk er en nisjekanal som aldri vil kunne drives kommersielt med overskudd.
    Prinsipielt uenig :) Om innholdet i kanalen tilpasses for det brede publikum, så er den liv laga.
    Med andre ord: spill det folk liker å høre og innimellom det de kunne ha godt av å høre mer av :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    En kanal som spiller klassisk musikk er en nisjekanal som aldri vil kunne drives kommersielt med overskudd.
    Prinsipielt uenig :) Om innholdet i kanalen tilpasses for det brede publikum, så er den liv laga.
    Med andre ord: spill det folk liker å høre og innimellom det de kunne ha godt av å høre mer av :)
    NRK klassisk har vel eksistert siden 1995, og gleder fremdeles mange lyttere
    Men klassisk radio har jo fått sterk konkurranse fra strømmetjenester som f. eks Berliner Philharmoniker som er tilgjengelig her, og div. kanaler i Europa, ikke tilgjengelig i Norge. Samt gode program på NRK2, og SVT innimellom.
    Men med det mediemangfoldet som finnes i dag, er det vanskelig med en egen klassisk kanal, så all ære til NRK.
    Som har gjort sin kanal tilgjengelig over hele Norge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg hører svært sjelden på den kanalen fordi de stort sett bare spiller det samme på repeat, men jeg skal innrømme at jeg er noe mer enn normalt interessert i klassisk musikk etter å ha blitt bitt av basillen for 50 år siden og med egen CD-samling på rundt 10 000 klassiske CDer, nesten 4TB rippet klassisk musikk på disk samt abonnement på Apple Music der de aller fleste plateselskapene streamer sine klassiske utgivelser.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, jeg hører svært sjelden på den kanalen fordi de stort sett bare spiller det samme på repeat, men jeg skal innrømme at jeg er noe mer enn normalt interessert i klassisk musikk etter å ha blitt bitt av basillen for 50 år siden og med egen CD-samling på rundt 10 000 klassiske CDer, nesten 4TB rippet klassisk musikk på disk samt abonnement på Apple Music der de aller fleste plateselskapene streamer sine klassiske utgivelser.
    Ja, da er du bitt. Da har du jo mer enn nok å høre på. Har bare beholdt noen få favoritter på CD, og testet de samme på normal Spotify,
    og det var langtfra ille. Men hakkete lyd på første satsen av Beethovens fiolinkonsert som jeg har som favoritt. Kanskje jeg skal sende en mail til Spotify en dag.
    Har ikke erstattet alle klassiske plater jeg hadde på LP.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Men hakkete lyd på første satsen av Beethovens fiolinkonsert som jeg har som favoritt. Kanskje jeg skal sende en mail til Spotify en dag.
    Hvilken innspilling? Jeg har 27 forskjellige innspillinger av den konserten ;)
    Pluss 5 inspillinger av versjonen for klaver og orkester.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Spring og ikke se dere tilbake denne saken taper dere uansett.

    Roar
    ?
    FM er dødt i Norge. Det kommer ikke tilbake. Alle biler som selges i EU må ha DAB-radio (EU-direktiv). Radio kun over internett er ikke mulig med dagens lovverk. Hva er da alternativet til DAB?
    NRK sender allerede på internett så de som vil kan jo bare bruke det, men NRK har ikke lov å bare sende på internett.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    NRK er faktisk et ansvar for allmenn kringkasting. Hvis man kjører i Gudbrandsdalen eller ett eller annen sted i Norge så detter den Jxxxxxxx DAB radioen uti i ett sett.
    På mange steder på vestlandet har de bare noen få kanaler, for det går ikke an å få inn de kanalene som vi har her på østlandet. Det er greit å bruke mobil og streame radioen, men det er ikke det som er poenget her!
    Det skal være signal på "eteren", og det skal være mulig å lytte på radio. Har lyst til å se de fagnerdene som har vært rådgivere for våre politikere og for NRK. Tror ikke de visste hva de fikk trumfe gjennom. I en tunnell rett for sarpsborg, langs E-6-en er det plutselig fullt signal på DAB-radio displayet, og ute av tunnellen...knapt en liten "stav" eller ingen "stav"..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Da har vi veldig forskjellig erfaring. Jeg har mye bedre mottak med DAB alle steder jeg har kjørt enn jeg har med FM. Gudbrandsdalen? No problem. Sarpsborg? No problem. Med FM var det store hull over alt. Jeg har beskrevet mange ganger hvor jeg har kjørt og hatt radio der det bare var skurring den gangen det var FM.

    Da vi hadde FM fant folk seg i det for "sånn er'e bare". I hvert fall gjorde jeg det - bare innfant meg med at hvis jeg kjørte bil kunne det hende jeg fikk noe inn på radioen, men jeg kunne ikke regne med det. Jeg måtte passe på å ikke kjøre hjem fra hytta hvis det var noe jeg skulle høre på radioen - en fotballkamp f.eks. Nå med DAB er det plutselig blitt et kjempeproblem, selv om det faktisk er bedre enn det var tidligere!

    Noen har mister signal mange steder der andre ikke har problemer, så det er helt klart ikke dekningen som er problemet. Jeg har klart signal hele veien fra Trondheim til Halden uansett om jeg kjører Gudbrandsdalen, Østerdalen via Ulsberg og Kvikne, Østerdalen via Røros, R4 Gjøvik-Oslo, Oslo - Halden via E6, over alt i Oslo, R 110 Karlshus - Fredrikstad - Sarpsborg, Lillestrøm - Moss over Enebakk etc... I det hele tatt absolutt alle steder jeg har kjørt siden jeg fikk min første DAB-radio i min Golf GTE for snart 5 år siden.

    Det skal være signal på "eteren" og det skal være mulig å lytte på radio. Og det er det. Faktisk. Men det er tydelig at VW har klart å levere et system med en antenneplassering som faktisk fungerer, tydeligvis i motsetning til mange andre leverandører.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så den live med Mutter i Philadelphia 1982, senere med Tellefsen i Oslo.
    De jeg jobbet sammen med på Steen&Strøm på 70 og 80 tallet "lærte" meg hvilke innspillinger som var de beste, og nå man først har hørt denne, så er det vanskelig å finne en match.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK er faktisk et ansvar for allmenn kringkasting. Hvis man kjører i Gudbrandsdalen eller ett eller annen sted i Norge så detter den Jxxxxxxx DAB radioen uti i ett sett.
    På mange steder på vestlandet har de bare noen få kanaler, for det går ikke an å få inn de kanalene som vi har her på østlandet. Det er greit å bruke mobil og streame radioen, men det er ikke det som er poenget her!
    Det skal være signal på "eteren", og det skal være mulig å lytte på radio. Har lyst til å se de fagnerdene som har vært rådgivere for våre politikere og for NRK. Tror ikke de visste hva de fikk trumfe gjennom. I en tunnell rett for sarpsborg, langs E-6-en er det plutselig fullt signal på DAB-radio displayet, og ute av tunnellen...knapt en liten "stav" eller ingen "stav"..
    Jeg bor rett utenfor Fredrikstad, og det høres merkelig ut. Er det adapter eller fabrikkinnstallert radio. ?
    Har du oppdatert sendelista i det siste ? Hvilken kanal hører du på, og er den forhåndsinnstilt ?
    Ny region når du kjører E6 oppover et stykke forbi Gardermoen....
    Ps: De kommersielle kanalene sender på samme frekvens over hele landet, så får du inn P4, så får du inn alle de kommersielle kanalene. Samme med NRK, innenfor hver region. Den nye regionen heter Vestlandet, akkurat som vi har fått ny region rundt Oslo, Oslo og Viken.
    Hører du på NRK P1, så er det den som bare heter NRK P1 du må forhåndsinnstilte. Når du kjører fra en region til en annen, så må du sørge for at RDS for DAB er aktivert. Det heter service following, eller DAB link, eller noe sånt. Si gjerne ifra hvis du kjører forbi på E6 Sarpsborg.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    NRK er faktisk et ansvar for allmenn kringkasting. Hvis man kjører i Gudbrandsdalen eller ett eller annen sted i Norge så detter den Jxxxxxxx DAB radioen uti i ett sett.
    På mange steder på vestlandet har de bare noen få kanaler, for det går ikke an å få inn de kanalene som vi har her på østlandet. Det er greit å bruke mobil og streame radioen, men det er ikke det som er poenget her!
    Det skal være signal på "eteren", og det skal være mulig å lytte på radio. Har lyst til å se de fagnerdene som har vært rådgivere for våre politikere og for NRK. Tror ikke de visste hva de fikk trumfe gjennom. I en tunnell rett for sarpsborg, langs E-6-en er det plutselig fullt signal på DAB-radio displayet, og ute av tunnellen...knapt en liten "stav" eller ingen "stav"..
    Jeg bor rett utenfor Fredrikstad, og det høres merkelig ut. Er det adapter eller fabrikkinnstallert radio. ?
    Har du oppdatert sendelista i det siste ? Hvilken kanal hører du på, og er den forhåndsinnstilt ?
    Ny region når du kjører E6 oppover et stykke forbi Gardermoen....
    Hakk i plata igjen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    NRK er faktisk et ansvar for allmenn kringkasting. Hvis man kjører i Gudbrandsdalen eller ett eller annen sted i Norge så detter den Jxxxxxxx DAB radioen uti i ett sett.
    På mange steder på vestlandet har de bare noen få kanaler, for det går ikke an å få inn de kanalene som vi har her på østlandet. Det er greit å bruke mobil og streame radioen, men det er ikke det som er poenget her!
    Det skal være signal på "eteren", og det skal være mulig å lytte på radio. Har lyst til å se de fagnerdene som har vært rådgivere for våre politikere og for NRK. Tror ikke de visste hva de fikk trumfe gjennom. I en tunnell rett for sarpsborg, langs E-6-en er det plutselig fullt signal på DAB-radio displayet, og ute av tunnellen...knapt en liten "stav" eller ingen "stav"..
    Jeg bor rett utenfor Fredrikstad, og det høres merkelig ut. Er det adapter eller fabrikkinnstallert radio. ?
    Har du oppdatert sendelista i det siste ? Hvilken kanal hører du på, og er den forhåndsinnstilt ?
    Ny region når du kjører E6 oppover et stykke forbi Gardermoen....
    Hakk i plata igjen!
    Da bør du lese hva Otare skriver lengre opp.....
    Noen av oss får det til...
    Og jeg forsøker å hjelpe de som har problemer med DAB....
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selvom vi har en av Europas eldste bilparker, så er det ikke rart at salget av DAB radioer=adaptere går ned.
    Siden 2014 har de fleste nye biler blitt levert med DAB og FM, og i fjor kom 142.000 nye biler på veien med DAB og FM. I Sverige 356.000. Danmark 240.000
    Og om vedkommende som klagde i går har adapter eller fabrikkinnstallert, aner jeg ikke.
    Og det er mange måter å høre radio på, selvom DAB i bil er det enkleste.
    Nå gleder jeg meg til kommentarene på Facebook siden til FMnissene.
    Men for at de ikke skal få informasjon om hvor bra DAB fungerer, så har jeg vært blokkert lenge...
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Sakset fra publicacsess.se:

    Elektronikkbransjen gikk glipp av egne prognoser til tross for FM-avstengning. Les vår analyse.
    I dag presenterte Stiftelsen Norsk Elektronikkindustri salgstall for 2019 for TV-apparater radiomottakere, mobiltelefoner og andre elektroniske produkter. Mens omsetningen totalt sett øker, er det flere typer produkter nordmenn kjøpte mindre av i løpet av året. Mest markant nedgang er DAB-mottakere. I følge elektronikkbransjens egne prognoser fra 2017, ville nordmenn kjøpe til sammen over 1,1 millioner DAB-radioer i 2019, fordelt på portabelradioer, bilutstyr og integrerte tunere i annet utstyr.

    Nordmenn kjøpte totalt 650.000 enheter, 48.000 færre enn i 2018 og godt under hva prognosene spådde for to år siden. Figuren inkluderer DAB i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med DAB og ettermontert DAB-radio for biler.

    - Overgangen har vært raskere enn vi trodde. Radiosalg er nå tilbake til nivået før konverteringen til DAB. DAB-salg er også relatert til andre faktorer, for eksempel nybilsalg og salg av radiomusikk, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen elektronikkindustri.

    Nordmennene bruker derimot mer penger på hodetelefoner. Totalt kjøpte de 960.000 hodetelefoner i 2019, og en økende andel av disse vil være trådløse. Salget økte ni prosent fra 2018 til 2019.



    Analyse

    Det er ganske forvirrende å lære om dette salgskrasjet fordi Norge er det eneste landet som har stengt sine nasjonale FM-nettverk med en fullstendig overgang til DAB +. Men det er ikke overraskende da ganske mange lyttere er misfornøyde eller rett og slett sinte på å bli tvunget til å erstatte mottakerne.

    Også DAB-systemet har blitt ønsket velkommen av forbrukeren som en oppgradering, snarere har det vært mange klager angående dårligere lydkvalitet, frafall og så videre.

    Mindre enn 40% av befolkningen lytter nå til allmennkringkasteren NRK nå kun på DAB +. Imidlertid er mange nordmenn ganske lyttere på nettet, og det er fortsatt lokalradio på FM samt grenseoverskridende lytting på dansk og svensk FM-radio.

    WorldDAB publiserte nylig globale DAB-salgstall. Lobbyorganisasjonen sier at det er 75 millioner DAB-mottakere. Dette er imidlertid en kumulativ sum fra 1995 da systemet ble introdusert i Norge, Sverige og Storbritannia. De fleste mottakere finnes også i dag i bare en håndfull land; Norge, Danmark, Sveits, Australia og Storbritannia.

    WorldDAB-tall bør også plasseres i riktig perspektiv. Det er mer enn
    6 milliarder FM-mottakere i verden. Lytterplattformen for å utfordre FM vil være digital radio på Internett. I dag er det 2,5 milliarder smarttelefoner i verden.

    DAB i Norge ser ut til å ha en ganske håpløs oppoverbakke kamp for å overleve.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Selvsagt blir det oppoverbakke. Når man må borre høl I panoramataket, oppdatere kanallista, sjekke at klokka ikke er 11, og ta til takke med dårlig kvalitet/bitrate for å få hørt på radio sier det seg selv at å høre på ønsket musikk på Spotify eller et radioprogram på podcast fra en enhet som automatisk kopler seg til og er klar når tenninga er på, vil være vinneren her.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Selg den håpløse Teslaen din nå, Cruiser. Skaff deg en bil med ordentlig DAB antenne og tilhørende integrert mottaker :) :)
    Tør jeg foreslå en tysk eller asiatisk :)
    God helg, btw.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selvsagt blir det oppoverbakke. Når man må borre høl I panoramataket, oppdatere kanallista, sjekke at klokka ikke er 11, og ta til takke med dårlig kvalitet/bitrate for å få hørt på radio sier det seg selv at å høre på ønsket musikk på Spotify eller et radioprogram på podcast fra en enhet som automatisk kopler seg til og er klar når tenninga er på, vil være vinneren her.
    Klokka 11 gjelder bare P1+ på sånne gamle DAB radioer som min, og sendelista oppdateres automatisk når du kjører, men greit å gjøre det innimellom. Akkurat som man oppdaterer smarttlf. sin, PC/laptop, apper på TV. Osv....og ganske sikker på at dette vidunder du har av en bil, har blitt oppdatert en del ganger...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Artig å se at ikke alm dritt som vedtas av politikere tas som god fisk. Men mer deprimerende at det blir vedtatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn