Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvordan det er ute i distriktet skal jeg ikke uttale meg alt for sikkert om da jeg ikke ferdes der så ofte. DAB-dekningen langs hovedfartsårene er i hvert fall bedre enn FM-dekningen var. Om det er likedan i distriktet vet jeg ikke.

    Men jeg tror uansett radiolyttingen ville gått ned. Lineær radio er for den eldre generasjonen. Akkurat som lineær TV. Og ettersom det ser ut til at det man bruker radio til er å høre på musikk, blir det jo enda mindre interessant, da musikk får man uansett fra andre steder.
    Ungdommen leser ikke aviser (de får nyhetene fra Instagram av alle steder), de ser ikke på lineær TV (de bruker Netflix, YouTube, HBO etc...), de hører ikke på radio (de bruker Spotify etc...). Det er jo disse man har prøvd å få over på radio med alle de forskjellige spesialkanalene de har lagd (og for å få til det har de måtte bruke noe annet enn FM). DAB er mye billigere å installere og å vedlikeholde enn FM, og gir muligheter for flere kanaler. Lydkvaliteten er også uinteressant for denne målgruppen. De hører på musikk med billige hodetelefoner/lydpropper i komprimert format i støyende omgivelser fra mobiltelefoner.

    Jeg er klar over at jeg generaliserer veldig nå, men tror ikke jeg tar alt for mye feil.

    Og husk nå på, Danke, at det er de som er misfornøyde som uttaler seg, ikke de som er fornøyde. 1000 misfornøyde kunder lager mye støy. 100 000 fornøyde kunder hører du aldri noe fra.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da er det jo flere her inne enn meg som ikke har problem med dekning. Til deg som kjører ny Volvo, så har jeg følgende bemerkning: i fjor høst hadde TV2 hjelper deg et innslag hvor de kjørte litt rundt og teste DAB. Samme bil hadde også montert inn en adapter. De kjørte steder hvor jeg har kjørt mange ganger de siste 5 årene, Ytre Enebakk til Elvestad, E18 til Ørje, og ned til Halden, og Fredrikstad, Moss, Horten og Drammen Oslo. Flere ganger hadde de problem med den fabrikkinnstallerte DAB radioen.
    Dette var en Volvo C60....min konklusjon etter dette er at det er forskjell på DAB radioer og/eller antenner i nye biler.
    Denne hadde en haifinne antenne som er blitt standard på de fleste biler de senere år. Min Mitsubishi har en pisk antenne.
    Det jeg nå savner er en test av DAB radioer i nyere biler. For en del år siden testet man FM radioer i hvertfall et blad, og den vanskeligste testen var å kjøre E-16 over Sollihøgda, for da bytter man region på NRK...samme som nå på DAB.
    For en del år siden fikk jeg låne firmabilen på jobben i 3 uker, fordi jeg måtte jobbe overtid. Dette var en Mercedes SUV. 320 tror jeg, og den bilen hadde den beste FM radioen jeg har vært borti. Så det er nok sånn som før ...noen radioer er bedre enn andre, og sikkert har noen DAB radioer en bedre dac enn andre.
    Og helt til slutt.
    Det finnes ikke noe musikk på en CD plate. Det finnes ikke TV bilder i RiksTV signalene. Heller ikke i signalene til mine to paraboler. Og det finnes ikke noe musikk i DAB signalene. Som sendes i muxer=f.eks alle NRK kanalene med samme frekvens fra alle sendere i samme region. Og derfor ikke sammenlignbart med FM signaler.
    Fortsatt god radio og TV sommer.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg hørte mye FM på jobb, på hjemmet osv før, er jo ingen ungdom mer, hørte mye fra 20-40 år men tilgjengelighet til FM tror jeg var en faktor.

    Hadde en Peltor hørselværn som var ganske dyr, da måtte jeg betalt mye mer for en med DAB.

    Her i Sverige var det stas med FM for da kunne jeg følge med på NRK og holde meg oppdatert.

    Jeg må bli flinkere til å bruke radioapper på mobil. Har ikke tenkt på dette.

    Men har hørt litt i det siste, nettopp pga denne tråden.

    Radio er viktig ikke bare for musikken, men for å holde seg oppdatert om hva som skjer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Hvis man er hjemme og har en datamaskin (f.eks. koblet til et stereoanlegg) er jo radio.nrk.no flott (vet ikke om man må ha VPN for å bruke denne siden i utlandet). Det er der jeg hører radio når jeg er hjemme. Når jeg går ut i hagen bruker jeg en bærbar Geneva FM/DAB radio (med over 30 t batterilevetid).

    NRK har i det hele tatt vært veldig flinke til å legge ting ut på nettet. Jeg bruker tv.nrk.no mye også.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hvis man er hjemme og har en datamaskin (f.eks. koblet til et stereoanlegg) er jo radio.nrk.no flott (vet ikke om man må ha VPN for å bruke denne siden i utlandet). Det er der jeg hører radio når jeg er hjemme. Når jeg går ut i hagen bruker jeg en bærbar Geneva FM/DAB radio (med over 30 t batterilevetid).

    NRK har i det hele tatt vært veldig flinke til å legge ting ut på nettet. Jeg bruker tv.nrk.no mye også.
    Jeg har ikke trådløst blåtann på Yamaha rxv1900 som jeg bruker som pre og flerkanals.

    Men Audio Pro T3 fungerer meget bra som radio med mobiltelefon apper som kilde.

    Alle NRK kanaler, lokal NRK, P4, svensk P4 osv.

    Hører mest på pludring og diskusjoner, noen ganger kommer det også musikk som jeg ikke har hørt.

    Går nok mest i P1 og P2
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.726
    Torget vurderinger
    4
    Imens, i resten av verden og dalstrøka innafor lanserer man gammel ræl, bare å hive på dynga eller oppdatere til moderne DAB+ med adapter fra Claes.

    Accuphase T-1200 DDS FM Stereo Tuner.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Når jeg satt i bestilling min Uniti var DAB+ en mulig option å bestille. Men, Naim så tydeligvis ikke DAB+ som noe fremtidig løsning og kuttet ut det som option før serien gikk i produksjon.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Wow. Men hva hjelper det med verdens fineste FM tuner når all musikk kommer fra harddisk ? Da fungerer det fint med en adapter med optisk utgang...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hva hjelper det at musikken kommer fra harddisk når den skal maltrakteres igjennom AAC med noen få titalls kb ?

    Mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er bare å komme en tur og høre i bilen min. Men jeg hører med ørene, ikke med øynene....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det at du har bra lyd i bilen din... Betyr ikke at det var rett å skrote FM

    Det er helt tåpelig når vi kanskje må ta tilbake FM og bygge ut på nytt.

    DAB er sikkert ok, men var ikke nødvendig å skjære av seg hodet når man barberte seg.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Helt klart riktig å slukke det riksdekkende FMnettet i Norge...med vår topografi. DAB fungerer så my bedre Og har gjort det i mange år....
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Du kan virkelig ingenting om hvordan radiobølger fungerer, gjør du vel?
    Topografien på østlandet er ikke normen - du har sikkert tilogmed velfungerende dekning fra Telia overalt der du ferdes
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Topografien på Østlandet er jo ikke så krevende...det vet jeg vel...det er jo resten av landet som er krevende, men mange som klager på dekning på flateste Østlandet også. Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Digital radiotransmisjon er vel ordet jeg sikter til.
    Nok en gang henviser jeg til denne:
    Har du lest den???
    Jeg uttaler meg som bruker av DAB siden 2002. Og hva jeg har lest. Og erfart etter 30 år med mange forskjellige FM radioer.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB i bil er en million ganger bedre enn FM var. Særlig i Norge. Og ettersom jeg har vært både her og der så vet jeg at DAB fungerer. Pluss de andre som har skrevet her og bekreftet det jeg sier om dekning.

    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet.

    Jeg bruker Telenor.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Topografien på Østlandet er jo ikke så krevende...det vet jeg vel...det er jo resten av landet som er krevende, men mange som klager på dekning på flateste Østlandet også. Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Digital radiotransmisjon er vel ordet jeg sikter til.
    Nok en gang henviser jeg til denne:
    Har du lest den???
    Jeg uttaler meg som bruker av DAB siden 2002. Og hva jeg har lest. Og erfart etter 30 år med mange forskjellige FM radioer.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB i bil er en million ganger bedre enn FM var. Særlig i Norge. Og ettersom jeg har vært både her og der så vet jeg at DAB fungerer. Pluss de andre som har skrevet her og bekreftet det jeg sier om dekning.

    https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet.

    Jeg bruker Telenor.
    Ja, vi kan jo snakkes om noen år og se hvor enestående DAB er da. La dette være helt klart, DAB er ikke framtiden, land etter land nedprioriterer DAB og kommer ikke til å bygge ut et DAB nett på samme måte som Norge har gjort. Ja, det er riktig at flere land har et mer eller mindre oppegående DAB nett, men i tillegg har de også et fungerende FM nett og 5G og Internett-bassert mottak kommer for fullt.
    DAB var nok fremtidsrettet i 2002 men i dag er det utdatert. Så spørs det hvor lenge vi kan forsvare drift av et DAB nett i Norge når vi om noen år står totalt alene med DAB. Så får vi bite i oss at det er kastet bort noen milliarder på dette, det er jo ikke første gang myndighetene kaster bort milliarder på håpløse prosjekter.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Såklart vi kan forsvare det. Norge er fremdeles et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i.
    Det å kunne sende radio gratis til tusenvis av lyttere fra en sender er en klar fordel framfor å bruke 4 G om noen år 5G mobilnett og mobiltelefoner. Og det er en del av befolkningen som ikke hverken har tilgang til Internett eller smarttelefoner og som gjerne vil høre radio uten problemer.
    Hva andre land gjør er jo fullstendig uinteressant.
    384B696E-4BF2-47F4-B803-9199EE47F46F.jpg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det Classic, men det hjelper bare så lite den dagen Norge står alene med sitt DAB-nett.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tror ikke det plager de som er brukerne i Norge, både lyttere og radioeiere...for det fungerer i Norge...og jeg tviler på at Norge kommer til å være alene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Digital radiotransmisjon er vel ordet jeg sikter til.
    Den forsto jeg ikke. Radiobølger er et samlebegrep for elektromagnetiske bølger med bølgelengder fra 1 mm til 10000 m, dvs 30 kHz til 300 GHz. Noen kilder tar med frekvenser over og under dette også. DAB sendes i VHF-båndet på frekvenser som ble frigjort da analog bakkesendt TV ble stengt. DAB-overføringen skjer via radiobølger med ca halve bølgelengden av FM. (Men "TV-bølger" er bare et tulleord).

    Og du kan være rimelig trygg på at ingen andre land vil følge Norges eksempel med å slukke FM for å gå over til DAB/DAB+. I stedet kommer land etter land til å slukke DAB-nettene sine for å konsentrere seg om FM og 5G som distribusjonskanaler. DAB er en blindvei som vi har kjørt inn i med vogntog, og nå får vi ikke til å snu.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det jeg vil fram til er jo at det sendes en datastrøm...og det er jo veldig forskjellig fra FM.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Yes, and.....
    Det er fremdeles ikke noe galt med dekningen...bortsett på en del fjelltopper...
    Jo, det er det.
    Jeg kjører ukentlig på E18 på Sørlandet, pendler, og DAB dekningen er elendig på strekningen Sundsdal (ved Tvedestrand) og Akland (ved Risør).
    Og jeg har sjekket at det ikke bare er meg og min bil - alle andre har samme problem.

    Men FM dekning var det, før det ble stengt.

    Og jeg er 100% sikker på at det finnes mange slike eksempler i dette lange landet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kampen er over mellom FM og DAB i Norge. DAB vant med tvilsomt spill og en partisk dommer. Men kampen nå må jo være å få høyere kvalitet på musikkkanalene, om det betyr at noen av de meningsløse pludrekanalene blir borte så er det bare bra. De blir borte uansett, målgruppen hører ikke på de.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Litt underholdende at ivrige Classic ikke vet hvordan DAB-signal formidles.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det spiller jo egentlig liten rolle, ettersom de kommer fram til min bil...samme hvor jeg kjører....
    Og det beviser jo at DAB fungerer....
    Og jeg vet veldig godt forskjell på FM og DAB.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og hvilken NRK har du lagret ? Viktig at du lagrer den NRK som bare heter NRK. Ikke NRK Sørlandet f. eks.
    Når du kommer til Akland så kan det hende at det der fungerer best med region Telemark osv. Da er det viktig at du også har aktivert service following eller DAB link...
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Det virker som at av alle de rimelig teknisk kompetente personene her på sentralen er det bare en som klarer å konfigurere en DAB-radio. Da må vi vel kunne slå fast at brukervennligheten er rimelig dårlig...
    Jeg har gitt opp forlengst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Når en MANN kjøper en elektronisk duppedings så er det opplest og vedtatt at man ikke skal lese bruksanvisningen, som alltid finnes på dette Internettet. Jeg har lært å bruke min DAB radio ved å være nysgjerrig og lest på radio.no og NRK sine nettsider.
    Nå har jonjeg hatt DAB i bil siden 2002, og i ny bil i snart 5 år. NRK har hele tiden oppdatert sine forskjellige kanaler, og dette med regioner er det samme som var på FM og som er på TV. På FM brukte man RDS, på DAB heter det service following, DAB link osv.
    Mye av disse tingene kan man også finne ut ved å gå igjennom menyen på en DAB radio, smarttelefon, flatskjerm osv.
    Og å lese bruksanvisningen. Og bruke GPS på mobil for å finne veien. For den spør jo ikke MENN etter.
    Nå skulle jeg ofte ønske at jegvkunnecsatt meg i bilen og kjørt til disse steder som folk har problemer.
    Men det har jo radio.no gjort i mange år allerede....for å teste dekning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Bruksanvisningen" for DAB i min bil er vel stort sett at den finnes. Her er hele bruksanvisningen for DAB, sakset fra seneste utgave av den norskspråklige manualen:

    Capture.PNG


    That's all. Lykke til.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tesla ? De har i sånfall montert DAB antennen vannrett etter det jeg har fått med meg. Riktig montert antenne skal være loddrett.
    Så det kan være grunn til at du får problemer....???
    Kan du lagre kanaler?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har allerede nevnt det et par ganger. Dette er en Tesla Model S med Tech- og Sound Studio-pakkene. Og jeg har også nevnt at jeg ikke har tenkt å bytte bil for å «løse» problemet. Det er bra nok høyttalere i den bilen til at jeg hører hvor ille DAB låter.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da er jo løsningen å lagre begge NrkP1 fra hver region. I min lille Mitsubishi ASX så høres DAB helt utmerket ut...etter snart 5 år...kanskje DAC i min bil er bra ?
    PS. Det står i bruksanvisningen om andre innstillinger for DAB kanalen....
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Da er jo løsningen å lagre begge NrkP1 fra hver region. I min lille Mitsubishi ASX så høres DAB helt utmerket ut...etter snart 5 år...kanskje DAC i min bil er bra ?
    Eller kanskje det er noen billige dritthøyttalere i din Mitsubishi?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Og hvilken NRK har du lagret ? Viktig at du lagrer den NRK som bare heter NRK. Ikke NRK Sørlandet f. eks.
    Når du kommer til Akland så kan det hende at det der fungerer best med region Telemark osv. Da er det viktig at du også har aktivert service following eller DAB link...
    Det har jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Riktig montert antenne skal være loddrett......

    Kan du lagre kanaler?
    Jeg har to (nesten like) biler med DAB-adapter. Den ene har antennen montert vannrett og den andre loddrett. Ikke problemer med mottaket i noen av dem. (Vel og merke der jeg ferdes)
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Riktig montert antenne skal være loddrett......

    Kan du lagre kanaler?
    Jeg har to (nesten like) biler med DAB-adapter. Den ene har antennen montert vannrett og den andre loddrett. Ikke problemer med mottaket i noen av dem. (Vel og merke der jeg ferdes)
    DAB+ fungerte fin-fint i min 2012 A4 Allroad B&O-anlegg, og bedre enn fin-fint i min 2017 A4 Allroad B&O -anlegg. Jeg merker ingen problemer på de stedene jeg har kjørt sistnevnte bil (Sentrale Østland, Oslo -> Kristiansand, Oppland, Hedmark, Buskerud, Trøndelag (Sør og Nord), Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal. Med FM hadde jeg ofte dårlig dekning på tidligere A4. Kjørte Sunnmøre -> Narvik -> Lofoten -> Harstad med min tidligere bil i 2015, og da var det store DAB-problemer fra Saltfjellet og nordover, mens dekningen i Narvik og vestover var ganske så ok. Svært mye har skjedd siden 2015, og blant annet Strynefjellet over til vestlandet fikk vel full DAB-dekning i 2017.

    Ad Tesla S så kjenner jeg en som klager over dårlig DAB -dekning mellom Oslo og Fredrikstad, men de gangene jeg har kjørt strekningen med begge mine siste to biler har jeg aldri opplevd problemer med radio.

    Dog, merker meg at mange tenker at en heller kan bruke mobildata til radio, men over Strynefjellet er det en begredelig Telia -dekning, så min test av radio via Carplay måtte jeg bare droppe - fantes ikke dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå har jeg bodd i Fredrikstad noen måneder, og vært i Oslo en del ganger...kom til å tenke på turer fra Nesodden til Nordby, eller til Drammen med min datter, og min første DAB radio. 6-7-8 år siden. Hun fikk bestemme musikken, så det ble NRJ. Som kom inn uten problemer på begge strekningene, bortsett fra tunnelene da...nå er det dekning i alle tunneler. Både E6 og Riksvei 23.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nettopp kjørt fra Trondheim til Oslo via Røros, Tolga, Tynset, Alvdal og ned R3. Hørte på NRKs kanaler og var innom et par kommersielle kanaler. Full dekning hele veien, også forbi Rognes der dalen er svært smal og man skulle tro at det ville være problemer med radiosignaler. Det er Dynaudio anlegg i min bil, og lyden er helt grei.Det er sikkert ørene mine det er noe galt med, men jeg greier ikke å irritere meg over lydkvaliteten. Lyden skurrer i hvert fall ikke slik som jeg var vant med den gangen sendingene gikk på FM.

    Tilbake i Trondheim.
    Rute:

    Trondheim-Støren-Røros-Tynset-Elverum-Oslo-Fredrikstad. Oslo-Fredrikstad gikk på Mosseveien fram til Tusenfryd, deretter E6 til Rygge og R110 til Fredrikstad. Full dekning hele veien.

    Måtte jo handle på Nordby, så det ble en tur Fredrikstad-Nordby. Full dekning hele veien

    Returen:
    Fredrikstad-Oslo-Gjøvik (R4) - Ringebu - Venabygd - Folldal - Hjerkinn - Oppdal - Trondheim.
    Her hadde jeg 4 hull i radiodekningen. To tunneller på Hadeland (de to på hver sin side av avkjøringen mot Gardermoen), 5 sekunder på Venabygdsfjellet og 5 sekunder forbi Kongsvoll på Dovre.

    Så totalt på turen: 2 tunneller uten dekning, samt til sammen 10 sekunder på åpen vei (Venabygdsfjellet og Dovre).

    Nå var jo dette på godt trafikkerte hovedveier (unntatt Venabygd og Folldal - så vel ca 10 biler på veien fra jeg kjørte opp på Ringebu og til jeg kom inn igjen på E6 på Hjerkinn) , så det sier jo ikke så mye om dekningen i distriktene.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På vei til kirken i dag møtte jeg denne lille gutten.... eller...

    På båten sist Lørdag tuklet jeg litt med den amerikanske originale FM/AM/Kassettspillerradioen mest for skøy. Som originale amerikanske radioer flest bommer den en del på stasjonene siden de benytter andre frekvensinndelinger en euro mfl områdene.

    Den står mest på Radio Tønsberg som er en sånn passe ungdomsentusiastisk pludreradio med greit sesongtilpassede kjøreplaner.

    Siden jeg har et adapter for kassettspilleren som kan plugges til iPhonen tenkte jeg at jeg for moro skyld skulle dra over de 3 NRK kanalene og RN og P4 siden jeg ikke hadde hørt på noen av disse siden FM brant ned. Hørte aldri på radio annet enn i bilen de siste 20-30 årene tror jeg. Likevel, hektet på ... oich ....

    nrk p1:*Preik
    NRK*P2: Preik
    NRK*P3: Barneradiomusikk
    RN: Atonsen og Golden recycled
    P4:Samme søpla som alltid.

    Sigma: Seansen kunne måles i sekunder...

    Det som er litt pussig er at når en har vært borte fra middelmådighetene sånn passe så er løpet kjørt.
    Nytter ikke engang å prøve å høre på A & G. Hørt alt før intet nytt - pludreradio.


    Hadde FMn vært oppe å gått hadde jeg muligens kjørt litt kanalslalom over til enhver tid tilgjengelige kanaler men DAB*vil aldri være noe alternativ fordi...




     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn