Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi har sikthindring (terreng) mot sjøen i sør-og sørvestlig retning, men fri sikt mot nordvest og nord.
    DAB i bilen - nei. Har DAB for headunit liggende, men har ikke tatt meg bryet med å montere den.
    Javel. Da er det vel sånn at noen DAB radioer, akkurat som FM radioer er bedre enn andre.
    RiksTV har jeg vært litt borti, det står en sender i Halden, den rekker såvidt til Rakkestad når man har antenne.
    Resten av gamle Østfold er full av parabolantenner, som jeg har hatt siden 1998, på Nesodden, Rakkestad og her utenfor Fredrikstad. Vi bor i en sokkelleilighet, der har jeg en liten, gul POP radio som plukker inn alt, selv innerst på vaskerommet, langt fra noen vinduer. Min DAB adapter har en meter antenne, loddrett som er viktig for DAB, og den plukker inn alle kanaler her nede.
    Er det noe hemmelig militært anlegg eller noe sånt i nærheten av deg, ettersom du har problemer med det meste av digitale signaler gjennom lufta ?…
    Eller noe merkelig i fjell og naturen rundt deg, som gir problemer ?
    Får du inn noen noen FM kanaler ? Metro eller Sarpsborg eller Tønsberg. Tønsberg sender også på DAB, som Metro.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er terrengskygge - ikke noe annet. En hytte, ca 75 m i luftlinje unna er det ingen problemer
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ Det er terrengskygge - ikke noe annet. En hytte, ca 75 m i luftlinje unna er det ingen problemer
    Ordet terrengskygge eksisterer ikke i min DAB verden, med tanke på alle de plassene jeg har vært med bilen min.
    Så da er det nok radioen din, som er norsk, som er et lite hakk for dårlig.
    Vedder gjerne 100 kr på at det ikke vil være noe problem med min bil eller min lille, gule POP radio på hytta di.
    Og hvis du flytter radioen litt, så fungerer det sånn nogenlunde, viser bare at det ikke er noe i veien med DAB dekningen.
    Og i 99 % av tilfeller med dårlig dekning, så er det utstyret som ikke er bra nok.
    Godt nyttår.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En forutsetning for å innføre en erstatning til et eksisterende og fullt funksjonelt system og bruke $$$$$$ på det nye må det nye være bedre på alle punkter.

    DAB feiler i alle disipliner:

    - Elendig til ikke tilstedeværende dekning
    - Elendig lydkvalitet
    - Elendig brukervennlighet.

    Jeg kjører alltid lyd i nøytral, ingen justeringer bringer noe til. Siden jeg ikke orker den jævla syntetiske lyden må volumet ned eller så slår jeg av heile driten. Lyden er rett og slett slitsom. Når volumet er så lavt som det jeg kan leve med høres det av og til ut som jeg får in 2 stasjoner samtidig når det spilles musikk. Jævla Fisher Price lyd.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fungerte FM greit?
    Vet ikke. Vi tok over hytta rett etter at FM-båndet ble stengt ned. Radiolytting foregikk da slik vi gjorde det på den gamle hytta - gjennom Riks-TV. Så tenkte vi det var greit å kunne ha en liten portabel radio der også, så derfor ble Buddy´n, som ikke var i bruk hjemme, tatt med dit. Har faktisk ikke prøvd om den tar inn noen av de FM-stasjoner som fortsatt sender.

    Classic´ns eneste våpen er jo å "angripe" kvaliteten på utstyret, om man ikke opplever tilstrekkelig mottak - for DAB er det jo ingen "feil" med🥴. Nå viser det seg vel at det i mange tilfeller ikke stemmer. Buddy´n kom vel brukbart ut av det i ulike tester - om jeg husker rett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring like innenfor E6 på samme breddegrader er at vi aldri fikk bakkesendt TV til å fungere. Håpløs terrengskygge. Satte opp parabolantenne nokså snart etter å ha flyttet dit. FM fungerte bra, men DAB var helt marginalt med mye boblelyder. Det var med dedikert antennepisk stående i et vindu vendt mot senderen. Med overgangen til DAB+ sluttet jo den radioen å fungere både som FM og DAB. Fruen fikk som nevnt en ny DAB+ kjøkkenradio av ukjent merke (Pure?) som julegave fra jobben for noen år siden, men dekningen innendørs var fortsatt problematisk. Jeg tror det har blitt bedre nå, men det er såpass lenge siden jeg har slått på en DAB-radio at jeg ikke vet sikkert. Fruens DAB+ gikk i EE-avfallet under juleryddingen. Skal jeg høre på radio hjemme finnes nettradio med fler kanaler enn DAB-fantastene kunne drømme om og langt bedre lydkvalitet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Min erfaring like innenfor E6 på samme breddegrader er at vi aldri fikk bakkesendt TV til å fungere. Håpløs terrengskygge. Satte opp parabolantenne nokså snart etter å ha flyttet dit. FM fungerte bra, men DAB var helt marginalt med mye boblelyder. Det var med dedikert antennepisk stående i et vindu vendt mot senderen. Med overgangen til DAB+ sluttet jo den radioen å fungere både som FM og DAB. Fruen fikk som nevnt en ny DAB+ kjøkkenradio av ukjent merke (Pure?) som julegave fra jobben for noen år siden, men dekningen innendørs var fortsatt problematisk. Jeg tror det har blitt bedre nå, men det er såpass lenge siden jeg har slått på en DAB-radio at jeg ikke vet sikkert. Fruens DAB+ gikk i EE-avfallet under juleryddingen. Skal jeg høre på radio hjemme finnes nettradio med fler kanaler enn DAB-fantastene kunne drømme om og langt bedre lydkvalitet.
    Jeg regner mrd at det er bakkesendt digitalTV du mener. Av en eller annen grunn så var det noen i RiksTV eller noen andre som bestemte at Østfold, hele Østfold skal klare seg med en sender. Den plasserte de i Halden. Da jeg flyttet fra Nesodden til Rakkestad fant jeg fort ut at RiksTV ikke fungerte ddr, selv med to antenner på toppen av en høy stolpe. Der stod det også to paraboler, som jeg byttet ut med nye, så jeg kunne fortsette med parabol som jeg hadde hatt på Nesodden siden 1998.
    På mine mange turer på kryss og tvers i gamle Østfold fylke, så har de fleste som bor langs veiene, hatt parabol.
    På de samme turer har DAB dekningen ikke vært noe problem.
    Ellers sender P4 på vanlig DAB, så den gamle DAB radioen din kan ta inn i hvert fall en DAB kanal.
    Jeg bor i en sokkelleilighet langs Haldenveien mot Skjeberg. Innerst i denne leiligheten er det et vaskerom, uten vinduer.
    Der inne fungerer min lille, gule POP radio uten problemer.
    Men jeg hører nok mest på radio i bilen min.
    Godt nyttår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var nok langt tilbake før digital TV. Hederlig analog UHF i forrige århundre. De frekvensene som senere ble resirkulert til DAB. RiksTV var jeg ikke med på, siden jeg brukte Canal Digital via parabolen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Ordet terrengskygge eksisterer ikke i min DAB verden, med tanke på alle de plassene jeg har vært med bilen min.
    Så da er det nok radioen din, som er norsk, som er et lite hakk for dårlig.
    Vedder gjerne 100 kr på at det ikke vil være noe problem med min bil eller min lille, gule POP radio på hytta di.
    Og hvis du flytter radioen litt, så fungerer det sånn nogenlunde, viser bare at det ikke er noe i veien med DAB dekningen.
    Og i 99 % av tilfeller med dårlig dekning, så er det utstyret som ikke er bra nok.
    Godt nyttår.
    Igjen denne bilen din. Radio var for de fleste ikke noe man primært benyttet i bilen sin. Og du må gjerne fortelle oss at det var fordi FM var så upålitelig og har mye rett i det. Men som sagt, radio er var for mange et stasjonert apparat hvor terrengskygge er et faktum og hvor inngang for stasjonær antenner er mangelvare.

    Som jeg forsøkte å si.... Salgsvolume må opp med flere kritiske brukere før vi får tilgang til et utvalg med bedre mottagerutstyr. Slik jeg selv har opplevd er det i hvertfall ikke det å kjøpe en av de mer kostare apparatene noe garanti for god DAB-radio.

    Nå er jeg overasket men glad for for at EU ser ut til å lande DAB som linket til tidligere. Men merker meg ordlyden fra Italia heller benytter ordlyden digital mottager fremfor å navnegi en spesefikk teknologi.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vet ikke. Vi tok over hytta rett etter at FM-båndet ble stengt ned. Radiolytting foregikk da slik vi gjorde det på den gamle hytta - gjennom Riks-TV. Så tenkte vi det var greit å kunne ha en liten portabel radio der også, så derfor ble Buddy´n, som ikke var i bruk hjemme, tatt med dit. Har faktisk ikke prøvd om den tar inn noen av de FM-stasjoner som fortsatt sender.

    Classic´ns eneste våpen er jo å "angripe" kvaliteten på utstyret, om man ikke opplever tilstrekkelig mottak - for DAB er det jo ingen "feil" med🥴. Nå viser det seg vel at det i mange tilfeller ikke stemmer. Buddy´n kom vel brukbart ut av det i ulike tester - om jeg husker rett.
    Når det gjelder tester av DAB radioer, så går det på lyd og brukervennlighet. 4 tester av denne Buddy radioen.
    I «gamle» dager når man testet en FM tuner, så snakket man on følsomhet, eller hvor godt den kunne ta inn FM signalet.
    Når det gjaldt bilradioer, så var den verste testen å ta en tur til Sundvollen mot Hønefoss og tilbake, for å se hvor godt radioen plukket opp sendere langs Tyrifjorden i forhold til 88.7 fra Tryvann. Pioneer vant som regel.
    Det er ingen i dag som tester bilradioer med DAB.
    Det finnes en test som ble gjort for mange år siden, før DAB nettet var fullt utbygd.
    Grunnen til at jeg klager på utstyret til andre folk, er at de har problemer med mottak der jeg har kjørt i mange år,
    og den gang bilen fra Radio.no var ute og hjalp folk med DAB, rundt omkring på Østlandet, så var konklusjonen klar:
    Feil montert antenne, eller brukerfeil.
    Og som jeg har sagt noen ganger nå: Det er ikke noe feil med hverken bilradio eller hjemmeradio hos en voksen mann i Norge.
    Det er Nrk eller P4, eller Telenor, Altibox eller Get/Telia, osv.
    Når det gjelder DAB radio så er det ingenting i veien med dekningen.
    Og DAB er digitalt, FM var og er analogt. En kanal, en sender, en frekvens.
    DAB: mange kanaler, mange sendere, en frekvens.
    Etter 190.000 km de siste 7 år. I bil. Tydelig at Mitsubishi har gjort en god jobb. Enkelt og funksjonelt.
    Denne radioen har jeg hatt i 6-7 år, og den funker fjell. På blant annet Hurtigruta. Og innerst i min sokkel-leilighet.
    Lang unna vinduer.
    4AD24FE8-08B3-485D-850D-A9F22FF7C0E2.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Når det gjelder tester av DAB radioer, så går det på lyd og brukervennlighet. 4 tester av denne Buddy radioen.
    I «gamle» dager når man testet en FM tuner, så snakket man on følsomhet, eller hvor godt den kunne ta inn FM signalet.
    ...
    Hvorfor er ikke dette fortsatt et tema? Det er tross alt en radiomottager vi snakker om. Og problemstilling mange sliter med er jo nettopp manglende evne til å motta radiosignalet. Inngang for ekstern antenne vil trolig hjelpe mange slik at vi kan køpe langs veien med antenne vår og få fylt opp cash-minnet med komprimert lyd ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder DAB radio så er det ingenting i veien med dekningen.
    Jo - det er beviselig det - flere steder. Og du kan spare deg ennå en sitering av mine innlegg - som stort sett går ut på det samme du har kommet med til det kjedsommelige.
    Dvs: hundretusneravkilometermeddabimitibushensomvirkeroveraltihelelandethverdagogdenlilleguledabradioensomvirkerinnerstinneiensokkelleilighetpåvaskerommetutenvinduer.

    Andre har helt andre erfaringer enn deg med hensyn til dekning/mottak og bruk av DAB. Respekter det!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jo - det er beviselig det - flere steder. Og du kan spare deg ennå en sitering av mine innlegg - som stort sett går ut på det samme du har kommet med til det kjedsommelige.
    Dvs: hundretusneravkilometermeddabimitibushensomvirkeroveraltihelelandethverdagogdenlilleguledabradioensomvirkerinnerstinneiensokkelleilighetpåvaskerommetutenvinduer.

    Andre har helt andre erfaringer enn deg med hensyn til dekning/mottak og bruk av DAB. Respekter det!
    Så hvis jeg kommer og besøker deg
    En forutsetning for å innføre en erstatning til et eksisterende og fullt funksjonelt system og bruke $$$$$$ på det nye må det nye være bedre på alle punkter.

    DAB feiler i alle disipliner:

    - Elendig til ikke tilstedeværende dekning
    - Elendig lydkvalitet
    - Elendig brukervennlighet.

    Jeg kjører alltid lyd i nøytral, ingen justeringer bringer noe til. Siden jeg ikke orker den jævla syntetiske lyden må volumet ned eller så slår jeg av heile driten. Lyden er rett og slett slitsom. Når volumet er så lavt som det jeg kan leve med høres det av og til ut som jeg får in 2 stasjoner samtidig når det spilles musikk. Jævla Fisher Price lyd.
    Vi får møtes en gang, så skal du få høre og se hvordan DAB virker, uten at man må ha mellomteknikeren.
    Hva slags bil er det som gir så dårlig lyd....og dekning.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis jeg kommer og besøker deg

    Vi får møtes en gang, så skal du få høre og se hvordan DAB virker, uten at man må ha mellomteknikeren.
    Hva slags bil er det som gir så dårlig lyd....og dekning.
    Ja, hvis DET er viktig for deg, så har jeg volvo s70. Ikke noe feil med bilen!!!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, hvis DET er viktig for deg, så har jeg volvo s70. Ikke noe feil med bilen!!!
    Har ikke hørt DAB i en Volvo...men div Mitsubishi og Honda.
    De fleste bilmerker kjøper vel en radio og navigasjonspakke fra tredjepartsleverandør.
    Hvem Volvo bruker aner jeg ikke.
    Kom din bil med fabrikkinnstallert DAB ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Herlighet Classic46. Det er da vel ikke noe sjokk at det finnes steder der DAB-dekningen ikke er optimal? Akkurat som det var steder der FM ikke fungerte. Jeg hadde ikke radio på hytta med FM, men har det nå med DAB. Det betyr da ikke at det var noe galt med FM-radioen, det var bare dårlig dekning.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt DAB i en Volvo...men div Mitsubishi og Honda.
    De fleste bilmerker kjøper vel en radio og navigasjonspakke fra tredjepartsleverandør.
    Hvem Volvo bruker aner jeg ikke.
    Kom din bil med fabrikkinnstallert DAB ?
    Du er morsom Classisc46. Ikke at det betyr noe for deg (?), men min volvo -97 modell kom kun iriginalt med FM - YESSS!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du er morsom Classisc46. Ikke at det betyr noe for deg (?), men min volvo -97 modell kom kun iriginalt med FM - YESSS!
    Det var vel det jeg trodde. Så da har du adapter da ?
    Min 2012 Mitsubishi kom også med bare FM....så da måtte jeg få Mitsubishi til å sette inn en adapter med antenne i vinduet, slik det var på min forrige Mitsubishi, som kom uten radio. Etter 3 radioer, endte jeg opp med min første DAB radio i 2002.
    Blaupunkt. Den hadde bra lyd. Som også anlegget i min nye Mitsubishi. Men det å sende DAB lyd som FM til min bilradio, var en nedtur. Det var bare dårlig. Ingen sus og skurr, men dau lyd i forhold til det jeg var vant til.
    Som kom tilbake DAB byttet bil igjen for 7 år side, Fabrikkinnstallert DAB og automat .
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel det jeg trodde. Så da har du adapter da ?
    Min 2012 Mitsubishi kom også med bare FM....så da måtte jeg få Mitsubishi til å sette inn en adapter med antenne i vinduet, slik det var på min forrige Mitsubishi, som kom uten radio. Etter 3 radioer, endte jeg opp med min første DAB radio i 2002.
    Blaupunkt. Den hadde bra lyd. Som også anlegget i min nye Mitsubishi. Men det å sende DAB lyd som FM til min bilradio, var en nedtur. Det var bare dårlig. Ingen sus og skurr, men dau lyd i forhold til det jeg var vant til.
    Som kom tilbake DAB byttet bil igjen for 7 år side, Fabrikkinnstallert DAB og automat .
    Jeg er faktisk profesjonell montør så har montert antenne i frontrute og 1din DAB+ radio i dashen. Du vil garantert hevde at jeg har gjort noe feil selvsagt. Men NEI, det har jeg altså IKKE. Dropouts er dropouts og skyldes ikke meg, bilen eller min antenne. Godt nyttår med drit dab.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er faktisk profesjonell montør så har montert antenne i frontrute og 1din DAB+ radio i dashen. Du vil garantert hevde at jeg har gjort noe feil selvsagt. Men NEI, det har jeg altså IKKE. Dropouts er dropouts og skyldes ikke meg, bilen eller min antenne. Godt nyttår med drit dab.
    Jeg er amatør som også har montert dab-adapter og antenne i vinduet på bil med fm-radio. Funket fjell fra første stund. De ferdigmonterte dabbene i 3 nyere biler også. Har også tilgode å oppleve drop outs i Geneva-dabreiseradioen også, både hjemme og borte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har den samme opplevelsen som AOC (dog bare med nye biler med DAB-radio fra leverandøren og en Geneva Touring L), men det betyr jo ikke at det ikke finnes steder med dårlig dekning.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På hytta baler vi med med de kommersielle kanalene - hvis jeg setter Genevaen på armlenet på sofaen, så antenna har fri sikt ut røstvinduet, får vi inn disse kanalene, men ikke når det er mye snø.
    iht dekningskartet på radio.no, så er vi akkurat utenfor dekningsområdet
    3515C2B9-86CA-4AD9-BD51-2F572CD4B16D.jpeg

    Johan-Kr
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Teknisk kompetanse er så mye rart.Jeg har holdt med stereoanlegg siden 60 tallet, HiFi siden 70 tallet, jobbet i radio, vært DJ siden 70 tallet, montert en haug med bilradioer i X-antall biler, og bygd min egen datamaskin på 2000 tallet, da var jeg godt over 50. Hatt digitalkamera siden 2001, DAB radio siden 2002, og smarttelefon siden 2011...
    En DAB radio er en DAB radio er en DAB radio....det er nok forskjell på radioer, antenner og antenneforsterkere.
    En lykket kombinasjon i min Mitsubishi, og andre bilmerker hos andre som har kommentert her før.
    Når det gjelder kartet ovenfor så er det jo slik at de kommersielle kanalene har dårligere dekning enn Nrk, og det samme gjelder lokale kanaler som Metro, som ikke er koblet sammen som de vanlige kommersielle.
    Så på siste dag i dette året, etter tur til Kristiansund, og to turer til Grimstad/Arendal fra Fredrikstad så er min konklusjon den samme som den har vært de 7 siste år.
    Det er ingenting i veien med DAB dekningen. Nrk 99.3% Riks 90%.
    Men ikke alle biler har den optimale installasjonen, og det samme gjelder adapter med antenne i vinduet.
    Biler med varmekabler i frontruta er et problem.
    Etter 10 år med antenne i vinduet på min gamle bil, og ca et år på den nest nyeste bilen har jeg merkelig nok ingen bilder av den antenna. Montert av gutta på Mitsubishi. Merket lite til droputs i 2013, med den bilen, selv på tur ut og inn av Stockholm.
    Lyden gjennom FM radio var ikke noe særlig, men den svenske utgaven av Radio Vinyl var helt OK.
    Neste år et nytt DAB nett i Norge.
    Godt nytt radio år.
    Radio er fremdeles radio.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    << Det er ingenting i veien med DAB dekningen. >>

    Bare synd at mer en halvparten av dab-radioer er så j*** dårlige, at det ikke lar seg bruke fra ca. Kr.Sand til Haugesund, og ofte testet i fra fl.Fjord til Stavanger.
    Bare Stavanger-rundt byr på prøvelser.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Rart at min 7 år gamle DAB radio fikset Fredrikstad-Arendal/Grimstad to ganger. Sist gang kjørte jeg vei 410 fra Arendal innom Tvedestrand på veien hjem. Fra Nrk region 3=Agder til Region 2 og tilbake til region 1.
    Vinyl fungerte også de gangene jeg var innom den på veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    For mange av oss fungerer DAB helt flott, KjellR. Bedre enn FM i mitt tilfelle. Så kan du ikke slutte med å gjenta "DAB virker ikke"? Det er helt åpenbart feil. Og det blir ikke mer sant av at det gjentas igjen og igjen.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For mange av oss fungerer DAB helt flott, KjellR. Bedre enn FM i mitt tilfelle. Så kan du ikke slutte med å gjenta "DAB virker ikke"? Det er helt åpenbart feil. Og det blir ikke mer sant av at det gjentas igjen og igjen.
    Man skjønner jo at med et slikt profilbilde, så er det en umulighet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    DU gjentar deg jo igjen og igjen du også. KjellR sier "DAB virker ikke" mens du sier "DAB virker bestandig over alt". Ingen av dere har rett og å bare gjenta det samme hele tiden skaper bare støy.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På slutten av 80 tallet gikk Nyttårskonserten direkte både på TV og radioens P2. På min HiFi VHS videomaskin, må vel ha vært JVC, så kunne jeg spille inn lyden fra min Sony STJ 75 tuner inn på HiFi lydsporet på videomaskinen, og det ble noe helt annet enn TV sin mono-lyd.
    Så kom den første HiFi videomaskinen med Nicam stereo, og det første og kanskje eneste programmet som gikk i Nicam stereo var nettopp Nyttårskonserten. 1989 eller 1990. Det første digitale opptaket ble gjort allerede i 1979, men den gang, så klart bare gitt ut på LP.
    Denne Panasonic VHS HiFi videomaskinen hadde et lite rødt lys som lyste opp når det ble sendt Nicam Stereo.
    For meg som har hatt parabol siden 1998, så er det mange år siden at den digitale TV lyden overgikk FM lyden på P2.
    De senere årene har vi også fått 5.1 lyd på konserten, selv om svensk TV gjorde det ennå noen år før NRK.
    Det sier seg selv at lyden på parabol med 448 kbps langt overgår FM og DAB.
    Selv med utrolig mange kanaler på en satellitt, så er ikke det noe problem.
    Verre med bakkesendt radio. Skulle man hatt samme oppløsning på DAB, som på TV, så hadde det bare blitt plass til noen få kanaler. Så radio er fremdeles radio.
    Ellers er det interessant å se at satellitt-radio i USA, med sine over 100 kanaler ligger på samme bitrate som DAB i Norge.
    Ps: litt annen lyd på nyttårskonserten i dag, uten publikum i salen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå ser og hører jeg nyttårskonserten fra Wien direkte på NRK1 via fiber, wifi, iPaden jeg samtidig skriver dette på, en Chromecast Ultra, Samsung TV og Sonos lydplanke. På hytta i Sverige.

    Eller må det vel regnes som et fremskritt at du skriver:
    Skulle man hatt samme oppløsning på DAB, som på TV, så hadde det bare blitt plass til noen få kanaler.
    Det betyr at du omsider innrømmer at den bedritne lydkvaliteten på DAB+ skyldes at man absolutt ville stappe inn et utall pludrekanaler med og uten reklame, heller enn å prioritere et mer begrenset antall kvalitetskanaler. Det har vel vi andre sagt lenge.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Synes dab funker svinaktig bra.I bilen ,i heimen og andre steder.
    Lydkvaliteten på radio er god nok for meg.😄
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Nå ser og hører jeg nyttårskonserten fra Wien direkte på NRK1 via fiber, wifi, iPaden jeg samtidig skriver dette på, en Chromecast Ultra, Samsung TV og Sonos lydplanke. På hytta i Sverige.

    Eller må det vel regnes som et fremskritt at du skriver:


    Det betyr at du omsider innrømmer at den bedritne lydkvaliteten på DAB+ skyldes at man absolutt ville stappe inn et utall pludrekanaler med og uten reklame, heller enn å prioritere et mer begrenset antall kvalitetskanaler. Det har vel vi andre sagt lenge.
    Bedriten er den ikke, men tilfredsstillende, og bra at mangfoldet av kanaler prioriteres, fremfor spitzenklasse-lyd. En unngår også mer-å-hente-kabeldebatter for radioen i bilen. Tenk deg cryobehandlet ht-ledning i blikkboks-dørene, quantum rectified sølvlegert flatsikring til kr 18.990,- og kvanteheliumneonionisert frozen burned-in batterikabel til 15.000 kr pr meter. (som viser seg å være standard Nexans installasjonskabel)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bedriten er den ikke, men tilfredsstillende, og bra at mangfoldet av kanaler prioriteres, fremfor spitzenklasse-lyd. En unngår også mer-å-hente-kabeldebatter for radioen i bilen. Tenk deg cryobehandlet ht-ledning i blikkboks-dørene, quantum rectified sølvlegert flatsikring til kr 18.990,- og kvanteheliumneonionisert frozen burned-in batterikabel til 15.000 kr pr meter. (som viser seg å være standard Nexans installasjonskabel)
    Radio er radio. FM har aldri vært HiFi. Men klart mye bedre en lang og mellombølge. Så kom CD plata, digital TV og DAB.
    Digital lyd. Ingen overraskelse for meg at det var slik det ville bli i framtiden.
    Men akkurat som noen fremdeles mener LP låter bedre enn CD, så er det noen som mener at FM er bedre enn DAB.
    Og noen mener det motsatte. Ingen tvil om at DAB fungerer mye bedre som radiomedium.
    Men litt mer kronglete for noen, som da har problemer med å få det til, og skylder på alt annet enn sitt eget utstyr.
    Og da vil man tilbake til den gang alt fungerte så mye bedre. Selv om det egentlig ikke gjorde det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn