Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Holmestrand
    C46: Enkelte DAB - motstandere har ikke hørt om et spesielt fenomen som ducting. Det sier noe om DAB - motstandere som gruppe mener du?

Dette kan du ikke ta forberedende på - for å si det sånn.
    Jeg var 10-12 år, og søkte mye med min mors gamle kurer, og fikk av og til inn ting som jeg ble fortalt var utenfor rekkevidde.
    «Umulig!» ble det påstått.
    IMG_1020.jpeg

Min far som var sveiser, bygde skipskraner og slikt hos Stålprodukter i Molde pekte meg videre.
    Fant aldri noe navn på fenomenet, men det var nå der.
    Morfar hadde lang antenne mellom huset og et grantre, denne kom inn på rommet mitt, så der ble det sene kvelder, spesielt etter at jeg fikk mekka hodetelefoner på kureren. 😎
    Hørte på sendinger jeg ikke forstod et kvekk av, på jakt etter glimt som kunne avsløre senderen.
    Det ble mye rar musikk, inntrykk jeg senere har skjønt jeg lærte mye av.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    365
    Torget vurderinger
    0
    DAB er vel streaming, det også, over eteren… så lydkvaliteten blir vel en diskusjon om kildekvalitet, oppløsning, protokoller, dac, strømforyning osv osv. Vi forventer kanskje å få høre favorittmusikken med god kvalitet idet vi skrur på knappen, så mp3-spøkelset med kvalitet vs tilgjengelighet spøker igjen. Det er jo positivt at Spotify finner det nødvendig å øke (presumptivt) kvaliteten. Jeg har for så vidt ikke brukt radio til aktiv musikklytting (lyd-opplevelser), men NRK Jazz/Klassisk øker jo tilgjengeligheten. Likevel unngår jeg ofte kanalene, fordi jeg ikke vil «bruke opp» verdifull musikk-kondis på musikk jeg ikke velger selv, og som ikke har samme lydkvalitet (lydglede) som stereoanlegget hjemme. Radio generelt er kanskje på samme vei som TV, at reklame tar mer og mer av tiden på bekostning av verdifullt innhold. På langtur spiller jeg oftest mine egne plater, rippet i wav (loss free) til en minnepenn. og spilt på kraftig oppgraderte forsterkere og høyttalere i bilen. Mye bedre enn bluetooth. Og kanskje avbrutt av en og annen nyhetsoppdatering via en skjult dab-adapter…

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.498
    Torget vurderinger
    11
    Er det faktisk noen som bryr seg lenger?
    DAB fungerer kjempefint i bil, og i etterpåklokskapens navn vil mange sikkert si at det hadde vært bedre å satse på WiFi og legge distribusjonsnettet i hendene på private aktører, men vil vi faktisk det - gjøre oss helt avhengige av en/noen privat(e) aktør(ere)?
    Alternativet er vel at staten, ved NRK eller en annen etat bygde opp et 5G nett i Norge.
    Og ikke glem de som faktisk hører på "live" radio - de eldre. Min mor greide aldri å håndtere FM, DAB er vanskelig, og 5G ville vært helt umulig.
    Jeg bryr meg da jeg mener det er viktig å protestere mot idioti, maktarroganse og korrupsjon som var gjeldene i denne saken rundt DAB, men har gitt opp.
    DAB er greit nok til muzak på korte turer rundt nabolaget, men den elendige lydkvaliteten gjør at jeg får hodepine og stress symptomer ved lengre turer, så nå er det streaming via Tidal som gjelder. Gir beng i hele møkkaradioen....

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    565
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Radio er død uansett. NRK sender stort sett bare pjatt og håpløse spillelister (med noen få unntak). Radio inkludert NRK har blitt valium til folket.

• Liker
    Reaksjoner: JK

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.438
    Sted
    Trondheim
    Spillelister og kjendiser som digger og promoterer seg selv.
    TV er jo også blitt sånn. Jeg ser på "Alle mot alle" og der får man spørsmål som "Hvilke kjendiser var med i andre sesong av "et eller annet program"". Uinteressant. Og når de får spørsmålet "Hvilket plateselskap har et bilde av en hund som titter inn i en trakt fra en sveivegrammofon" (de viste bildet) og en deltager som er DJ i en radiokanal rister på hodet og sier "Hvem er det som vet sånt da?" blir jeg litt matt.
    Inkompetansen lenge leve - manges liv styres av influensere som har som sitt store fellestrekk at de ikke aner hva de snakker om.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.420
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Då eg hadde 30-40 min pendling kvar veg til jobb, var morgonsendinga på P2 veldig ålreit. Fin måte å koma fresh og oppdatert på dagens snakkis på jobb.

No er køyremønsteret annleis, og det er veldig lite radio i det heile, oftare podkast eller speleliste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn